Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kdv verticale groep of horizontaal?

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 07 Dec 2018 19:17

Kdv verticale groep of horizontaal?

Ivm de nieuwe IKK wet per 1 januari wordt er het eea veranderd op ons kdv. Nu hebben ze alleen horizontale groepen maar er komt ws ook 1 verticale groep.
Ik ben er al een tijdje over aan het denken wat mijn voorkeur heeft voor E, ruim 1,5 alweer, maar ik kom er niet echt aan uit. Beide hebben voor en nadelen.

Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
30-04-2017
<<

Anoniem304

Bericht 07 Dec 2018 19:21

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

G zit op een verticale groep en daar hebben wij voor gekozen omdat ik het idee heb dat ze veel van elkaar leren en de baby's zich kunnen optrekken aan de peuters en kleuters.
En het is nu ook super leuk. Ze krijgt zoveel aandacht van de oudere kindjes, zo lief.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 07 Dec 2018 19:43

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

J zit op een verticale groep en dat vinden we wel fijn. We hebben die groep gekozen omdat het niet zeker is of ze er een broertje of zusje bij gaat krijgen en zo leert ze toch omgaan met kinderen van verschillende leeftijden. Als baby keek ze graag naar de andere kindjes. Had weinig entertainment nodig, spelende kinderen was genoeg. Nu brengt ze juist de baby's speeltjes.
Ik merk dat ze er nu wel een beetje tussenin valt. Onlangs stond ik even te spioneren en was de leidster zingend over het plein aan het rennen met een hele sliert kinderen er achteraan. Zij is daar nog net te jong voor om mee te doen. Maakte verder niet uit, dat betekende wel dat de loopauto vrij was, dus ze vermaakte zich prima.

Momenteel slaapt ze heel slecht doordat andere kinderen haar wakker houden. Ze hebben 1 extra bedje op de gang, daar ligt ze nu. Als alle kinderen van haar leeftijd waren zouden ze ook allemaal rond dezelfde tijden slapen, nu is daar meer spreiding op en slapen ze niet allemaal meer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 07 Dec 2018 19:47

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Bij j hebben ze verticale groepen van 0-3 en vanaf 3 een horizontale groep. De 3+ groep is echt ook voorbereiden op school. Vind dit wel echt ideaal.
2015 💙
<<

Anoniem248

Bericht 07 Dec 2018 19:47

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Cotton schreef:G zit op een verticale groep en daar hebben wij voor gekozen omdat ik het idee heb dat ze veel van elkaar leren en de baby's zich kunnen optrekken aan de peuters en kleuters.
En het is nu ook super leuk. Ze krijgt zoveel aandacht van de oudere kindjes, zo lief.

Ik werk op een verticale groep, en dit is idd de ervaring die ik heb. Kinderen leren van elkaar, de kleintjes trekken zich op aan de grootsten en de grootste kinderen leren en genieten ook weer van het ‘zorgen’ voor de kleintjes. Heel lief om te zien. Ook vind ik het allergrootste voordeel misschien nog wel dat kinderen niet op een bepaalde leeftijd moeten switchen naar een dreumes- of peutergroep.
Het nadeel vind ik vaak dat ik de allerkleinsten minder aandacht kan geven dan ik zou willen, dan heb ik het echt over de babietjes onder ongeveer een halfjaar. Maargoed, E is anderhalf, dus niet van toepassing.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 07 Dec 2018 20:10

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

S heeft op verticale groepen gezeten en dat was voor hem best prima. Maar ik merkte op het einde (vanaf 3 jaar) dat hij toe was aan meer uitdaging/knutselen. Op het ene kdv gebeurde dat meer dan op het andere. De instantie waar we nu bij terecht komen heeft alleen horizontale groepen, dus hebben we geen keuze :)
22112014 / 10042019
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 07 Dec 2018 20:19

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Hier heeft het kinderdagverblijf alleen maar horizontale groepen, maar tussen de 0-1 en 1-2 groep zit alleen een traphekje dus de oudere baby’s spelen al veel met de kindjes op volgende groep enz.
Ik vind het voor de jongeren kindjes denk ik wel een meerwaarde om op een verticale groep te zitten, de oudste zat op die leeftijd bij de gastouder met meerdere oudere kinderen en trok zich daar echt aan op. Maar hij zat nu tot vorige week op de 3-4 jarige groep op het kinderdagverblijf en is daar echt voorbereid op school, ging soms ‘s middags al wennen bij de bso ed. De juf op school gaf al complimenten hoe makkelijk hij zich op school aanpast en hoe zelfstandig hij is en op de bso voelt het heel vertrouwd voor hem dus dat vind ik wel een hele fijne overgang zo.

Dus eigenlijk zou ik zeggen dat ik wat Minx beschrijft waarschijnlijk het meest ideaal zou vinden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:23

Bericht 07 Dec 2018 20:22

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Op ons kdv hebben we horizontale groepen en hier gaat voor mij ook zeker de voorkeur naar uit.
Ik vind de kwaliteit van de opvang hoger. Die is veel meer gericht op de ontwikkeling van het kind in die leeftijds fase. Bij de baby's veel meer tijd voor persoonlijke aandacht, verzorging en ontwikkeling. En bij de peuters veel meer tijd voor extra uitdaging en activiteiten. Dus de tijd hoeft niet verdeeld te worden tussen de leeftijden.

En ook de groepen zijn heel anders ingericht. Bij de baby's weinig prikkels, veel rust en ruimte. En materiaal wat anasluit bij die leeftijd. De peutergroeoen zijn veel uitdagender, hoeken, thema gericht en ook al wat voorbereiden op de basisschool.

Ik zou dan dus zelf nooit voor een verticale groep kiezen.
Laatst gewijzigd door -Ieniemienie- op 07 Dec 2018 20:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Anoniem270

Bericht 07 Dec 2018 20:22

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Horizontaal heeft mijn voorkeur.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 07 Dec 2018 20:28

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Hier een kdv met horizontale groepen en ik vind dat juist superfijn. De dagritmes zijn helemaal afgestemd op de leeftijdscategorie en ze hebben dus altijd voldoende leeftijdgenootjes om mee te spelen. Juist omdat ze relatief dicht bij elkaar zitten trekken ze zich aan elkaar op heb ik het idee. De peutergroep loopt bijvoorbeeld van 2 tot ongeveer 3 jr en 4 maanden, dus die jongste peuters kijken echt wel af bij de grootsten.
De baby’s kunnen ook gewoon lekker op de matten liggen, zonder ‘gevaar’ van oudere kinderen die er overheen walsen. En ze hebben nog een groep voor echt de alleroudste peuters (vanaf 3 jaar en 4 maanden) om de laatste maanden tot school te overbruggen. Dat is echt al wat schoolser en nog meer uitdagend, mijn dochter zit daar sinds kort in en die vindt t echt fantastisch.

Overgang naar een andere groep is wel altijd spannend inderdaad, maar heb ik bij ons geen problemen ervaren. Pakken ze bij ons ook heel geleidelijk aan met wenochtendjes enzo. En sommige groepen grenzen aan elkaar, dus die hebben dan sochtends of op rustige dagen de tussendeuren open, zodat het ook al beetje in elkaar overloopt.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 07 Dec 2018 20:29

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

-Ieniemienie- schreef:Op ons kdv hebben we horizontale groepen en hier gaat voor mij ook zeker de voorkeur naar uit.
Ik vind de kwaliteit van de opvang hoger. Die is veel meer gericht op de ontwikkeling van het kind in die leeftijds fase. Bij de baby's veel meer tijd voor persoonlijke aandacht, verzorging en ontwikkeling. En bij de peuters veel meer tijd voor extra uitdaging en activiteiten. Dus de tijd hoeft niet verdeeld te worden tussen de leeftijden.

En ook de groepen zijn heel anders ingericht. Bij de baby's weinig prikkels, veel rust en ruimte. En materiaal wat anasluit bij die leeftijd. De peutergroeoen zijn veel uitdagender, hoeken, thema gericht en ook al wat voorbereiden op de basisschool.

Ik zou dan dus zelf nooit voor een verticale groep kiezen.



Hier kan ik me dus ook zeker in vinden
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Dec 2018 20:29

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Lastig. Ik werk zelf op een verticale groep en ervaar dat hetzelfde als Maple.

Mijn baby gaat binnenkort naar een horizontale groep en dat vind ik wel erg fijn. Hij komt op een babygroep, voor peuters vind ik het niet zoveel uitmaken, zij zoeken toch hun eigen plekje en hebben wel of geen interesse in de baby's en hebben toch hun eigen activiteiten. Voor baby's vind ik de rust op een babygroep fijner en dat er geen grote kinderen rondrennen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 07 Dec 2018 20:30

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Verticaal, om de reden die Cotton al geeft.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Dec 2018 20:40

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Op de kdv’s hier in de buurt zijn alleen horizontale groepen, dus heb er nooit zo over nagedacht wat mijn voorkeur heeft. Ik denk dat voor mijn beide kinderen, die als baby heel erg moesten wennen, toen een horizontale groep wel echt het fijnst was. Ze hebben een groep van 0-2 en van 2-4, maar bv met buitenspelen, zeker in de zomer, voegen ze de groepen ook veel samen. En de oudere kinderen van de 0-2 groep gaan ook al wel eens bij de grotere groep meespelen of meedoen met een activiteit. En, wat ik fijn vind, de 2 is geen harde grens. Zo mag mijn zoon over direct na de kerstvakantie, en is hij nu al aan het ‘wennen’ op de groep, dus het grootste deel van de dag al daar.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 07 Dec 2018 21:31

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Horizontaal, bewust voor gekozen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:42

Bericht 07 Dec 2018 22:17

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Verticaal. We hebben destijds voor hen gekozen omdat ze zo flexibel zijn en we twijfelden toen nog voor een gastouder. Ik vind het erg fijn dat het verticaal is. De kinderen leren met verschillende leeftijden omgaan en het is erg leuk om te zien hoe de oudere kindjes met de kleintjes omgaan. Bij deze opvang hebben ze een peuterplus groep waar de kindjes vaf 2,5 jaar elke ochtend een paar uur heen gaan. Vanaf dat ze 3 zijn mogen ze ook regelmatig mee naar de scholen, kinderen brengen en halen. Zo leren ze de toekomstige school al een beetje kennen.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 07 Dec 2018 22:54

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Maple schreef:
Cotton schreef:G zit op een verticale groep en daar hebben wij voor gekozen omdat ik het idee heb dat ze veel van elkaar leren en de baby's zich kunnen optrekken aan de peuters en kleuters.
En het is nu ook super leuk. Ze krijgt zoveel aandacht van de oudere kindjes, zo lief.

Ik werk op een verticale groep, en dit is idd de ervaring die ik heb. Kinderen leren van elkaar, de kleintjes trekken zich op aan de grootsten en de grootste kinderen leren en genieten ook weer van het ‘zorgen’ voor de kleintjes. Heel lief om te zien. Ook vind ik het allergrootste voordeel misschien nog wel dat kinderen niet op een bepaalde leeftijd moeten switchen naar een dreumes- of peutergroep.
Het nadeel vind ik vaak dat ik de allerkleinsten minder aandacht kan geven dan ik zou willen, dan heb ik het echt over de babietjes onder ongeveer een halfjaar. Maargoed, E is anderhalf, dus niet van toepassing.


Precies hoe maple het verwoord, zo voelt dit voor mij ook.
Wij halen soms op drukke dagen wel de 3+ kinderen er een uurtje tussenuit om echt iets gericht met hun te kunnen doen en dan hebben we ook extra aandacht voor de kleinere kinderen.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 07 Dec 2018 22:59

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Bij de opvang van onze voorkeur had je 0-4 jaar, helaas nu met medische opvang geen keuze en zit zoon in groep 0-2 jaar. Wij vonden het juist wel leuk dat alle leeftijden bij elkaar zaten, leren van elkaar en kozen daar bewust voor. Voordeel nu is wat meer rust en veel aandacht als kleintjes slapen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Dec 2018 09:23

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Hier ook verticale groepen.
0-2 jaar zitten beneden, 2-4 boven, maar omdat het een kleine opvang is (max 16 kindjes op een volle dag) zitten ze groepen ook heel vaak gemengd.

In het begin betekende dit dat N en J geregeld samen waren. Dat vond ik wel fijn.

We hebben hier destijds niet bewust voor gekozen trouwens. De opvang zit bij ons in de straat dus het was vooral uit gemak. Dat ze verticale groepen hebben vind ik nu wel echt een voordeel maar toen heb ik me niet echt verdiept in de voor en nadelen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 09 Dec 2018 08:38

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Wij hebben bewust gekozen voor een horizontale kinderopvang. Toen we destijds bij se opvang kwamen was zowel horizontaal als verticaal mogelijk. Nu alleen nog horizontaal.

Hier zijn de groepen 0-2,5 En 2,5-4. De peutergroep is echt al een beetje voorbereiden op school (voorlezen in de kring, samen knutselen..) Maar vooral spelen en ontdekken. Als rekening moet houden met rond tijgerende baby's, kleine dingetjes op de grond etc. Worden peuters beperkt (Mijn mening).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 09 Dec 2018 09:38

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Ooh La La! schreef:Hier ook verticale groepen.
0-2 jaar zitten beneden, 2-4 boven, maar omdat het een kleine opvang is (max 16 kindjes op een volle dag) zitten ze groepen ook heel vaak gemengd.


Dit zijn toch horizontale groepen? Of begrijp ik het nu verkeerd?

M zit op een opvang met alleen horizontale groepen. Van 0-2 en 2-4 jaar. Kindjes gaan over met 2 jaar en 3 maanden of iets eerder als dat wenselijk of handig is. Toevallig zitten er in haar groep nu vrijwel alleen peuters, geen baby's. Er zijn veel kindjes rond dezelfde tijd jarig en die gaan straks allemaal kort na elkaar over. Wij hebben er toen niet bewust over nagedacht, maar ik kan me wel vinden in wat er hier gezegd wordt dat er bij horizontale groepen meer aandacht is voor de bewuste leeftijd.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem313

Bericht 09 Dec 2018 10:58

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Mijn zoon van 3.5 zat de laatste maanden op een verticale groep en vond het daar echt niet leuk. Hij had ook pech: nauwelijks kindjes van zijn leeftijd en dan vragen de baby’s toch veel van de tijd van de leidsters. Zij (de leidsters dus en niet de baby’s) gaven zelf ook aan dat zij hem niet voldoende konden bieden. Nu is ie aan het wennen op een echte peutergroep en hij is direct veel actiever. Dus ik ben erg blij in dit geval met een horizontale groep.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 09 Dec 2018 13:14

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga van de week een gesprekje aanvragen, ik wil wel weten wat ze van plan zijn met E. Ik denk nl dat ze wel toe is aan de dreumes / peutergroep en wil dan ook graag dat ze daarheen gaat. Tenzij ze op het kdv een goede reden geven waarom het nu nog niet kan.
Voor de verticale groep sta ik ook open maar dan wil ik idd wel dat ze voldoende uitdaging krijgt en er ook kindjes van haar leeftijd bij zitten.
30-04-2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 09 Dec 2018 14:57

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Hier is er een babygroep en verder vanaf 1 tot 4 jaar groepen gemengd.
Wij hebben om deze redenen beiden kinderen vanaf 2.5 jaar op de peuteropvang. Dit is allemaal dezelfde organisatie. 'S morgens gaan ze naar de peuteropvang, 's middags worden ze naar kdv gebracht. Dochter had het ongeluk dat ze vanaf haar 3e alleen tussen de baby's zat. Dat was echt niet leuk en bracht te weinig uitdaging. Zoon zit daarentegen met 6 jongetjes van zijn leeftijd die toevallig ook allemaal in dezelfde maand 4 worden. Dus die zit er prima op zijn plek.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 12 Dec 2018 21:05

Re: Kdv verticale groep of horizontaal?

Vanmo even met de leidster gesproken.
E blijft tot ongeveer haar verjaardag op de babygroep maar op de sagen dat ze er is is het vaak erg rustig waardoor ze de baby's en dreumesen bij elkaar doen en ze dus gewoon mee kan doen en spelen met de dreumesen. Het is dus vooral op papier 'babygroep'. In maart / april gaat er een grote groep van de dreumesgroep naar de peutergroep en dan gaat ze ook op papier over naar de dreumesgroep.
30-04-2017

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Minx