Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wasbare luiers

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Sep 2018 16:00

Re: Wasbare luiers

Inmiddels ruim 34 weken zwanger en ik heb echt zin om de luiers die ik gekocht heb te gaan proberen. Heb allerlei verschillende soorten luiers en overbroekjes, van dingen die me echt wel wat lijken heb ik er wat meer, of als het een mooie aanbieding was of zo en van dingen die ik wel wil proberen maar die het waarschijnlijk niet worden als standaard heb ik 1 of 2. Zo heb ik een paar All in One luiers, eigenlijk lijken ze mij niet zo fijn (vanwege snellere lekkage, dikte van het pakket etc.), maar voor mijn man is het misschien wel fijn. Ik heb een paar pocketluiers, maar denk dat dat ‘m niet gaat worden. Ik heb een aantal snap in ones, dat is wel een optie denk ik, de close pop-in die ik bij een opheffingsuiterverkoop kocht hielden bij mijn zoontje van 5 zelfs voor de nacht, alleen hij is er eigenlijk toch iets te groot voor en hij heeft een erg gevoelige huid dus hij kreeg last van striemen. Nadeel van close is alleen dat het geheel inclusief overbroekje in de was moet. Verder heb ik little lambs maat 1 en bamboozles maat 2 om het tweedelige systeem uit te proberen en ik wil ook nog blumchen uitproberen haha, tweedelig lijkt me fijn. En ik heb toch een stapeltje prefolds gekocht, lijkt me eigenlijk ook best wel prima, vooral voor in het begin.

Mijn vriendin haar kindje is inmiddels een paar maanden oud, ik heb met haar meegekeken hoe het verschonen ging en zo en ze deelt welke luiers ze het prettigst vind en waarom. Best grappig dat we allebei bij ons 3e kind op het idee zijn gekomen om wasbaar te gaan gebruiken. Alleen is ze, ook financieel gezien geneigd naar de one size luiers en ik merk dat ik dat maar proppen vind om de babybillen en ben meer geneigd te kiezen voor wat meer op maat luiers gebruiken zodat het allemaal wat beter zit en slanker is. Maar we gaan zien hoe ik dat vind in het gebruik.

Ik weet van alles wat we hebben hoe het werkt, ik kan zelfs hydrofielen tot luier vouwen (vliegervorm) en ik heb een wasroutine op papier gezet voor mijn man. Alles is voorgewassen en gesorteert.

Haha nou ja, nu dus nog een baby :laughcry: . Maar die mag nog even op z’n beurt wachten.
<<

Pomsky

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 472

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 13 Sep 2018 08:12

Re: Wasbare luiers

Haha wat leuk dat je er zo'n zin in hebt Pompoen! En goed voorbereid zeg. Ik wilde in mijn kraamweek van alles proberen, maar was lichamelijk zwak dus heb dat uitgesteld. Een paar weken later had ik alles pas goed in de smiezen.
Nog even geduld dus voor jou, succes alvast!
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Sep 2018 09:14

Re: Wasbare luiers

Ik ga er vanuit dat we in de kraamweek wegwerp gebruiken tenzij ik zelf fit genoeg ben om er mee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk kan ik niet wachten haha, maar dan heb ik in elk geval enig idee wat de mogelijkheden zijn en zo.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 13 Sep 2018 09:28

Re: Wasbare luiers

Wat leuk, Pompoen! Zo goed voorbereid was ik in elk geval niet :smile:
Wij hebben one size luiers, tweedelig, en die bevallen ons erg goed. Maar de eerste weken waren die echt nog veel te groot. Bij de oudste hebben we toen toch een tijdje wegwerp gebruikt (ik had toen echt geen energie om dat nog uit te gaan zoeken), maar bij de jongste hebben we wel van tevoren wat kleine luiertjes bij gekocht. Dat zit toch fijner bij de hele kleine baby's :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 11 Dec 2018 16:38

Re: Wasbare luiers

Ik denk dat ik mijn vraag in dit topic kan stellen... Ik ben eerst niet van plan wasbare luiers te gebruiken, maar ik wil wel graag wasbare billendoekjes gebruiken, in ieder geval thuis. En ook om handen en gezicht mee schoon te maken. En ik denk dat degenen die wasbare luiers gebruiken dit ook doen. Nou lijkt het cheeky wipes systeem me wel handig, vooral het gedeelte dat je de doekjes vooraf al in een bakje nat maakt. Ik heb hier een aantal vragen over. Gebruikt iemand dit en bevalt dit? Gebruiken jullie ook dat waszakje en bakje voor vieze doekjes zoals het systeem voorsteld? Of gebruiken jullie een ander merk? Hoeveel doekjes hebben jullie? Gebruiken jullie voor handen en gezicht andere doekjes? (Hoe) nemen jullie dit mee onderweg?
<<

Bimbam

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 15 Sep 2013 13:10

Bericht 11 Dec 2018 17:37

Re: Wasbare luiers

Wij gebruiken Cheeky Wipes. Inmiddels al zo’n 2,5 jaar, het bevalt ons zeer goed. Wasbare doekjes vegen veel beter af dan wegwerp. Wij gebruiken ook het waszakje en bakje voor vieze doekjes. Onderweg gebruiken we dit ook, als je een starterspakket (geen idee of dit zo heet eigenlijk) koopt dan krijg je een wegbag voor schone doekjes en een voor vieze doekjes daarbij, die gebruiken we onderweg.
Volgens mij heb ik 50 doekjes maar je redt het prima met de standaard hoeveelheid. Ik had 2 kinderen in de luiers toen we hiermee begonnen en toen moest ik wel erg vaak wassen, vandaar de dubbele hoeveelheid.
Voor handen en gezicht gebruik ik meestal een washandje, of een vaatdoekje (een schone natuurlijk). Onderweg gebruik ik wel een Cheeky Wipe als dat nodig is. Heb ik je vragen zo een beetje beantwoord?
19-12-2012
04-07-2015
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 11 Dec 2018 17:47

Re: Wasbare luiers

Wij gebruiken ook cheeky wipes, 4 jaar nu en vind het nog steeds ideaal.

Het vieze doekjes bakje gebruik ik nu niet meer, de doekjes gaan met de luiers in de luieremmer. Maar bij de vorige wasmachine gebruikte ik het bakje en wasnetje wel. Anders gingen de doekjes tussen het rubber zitten. Ik heb de vieze doekjes nooit in water bewaard, dat vind ik niet handig
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 11 Dec 2018 17:57

Re: Wasbare luiers

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga denk ik het startpakket bestellen en dan bedenk ik later wel of ik nog aparte doekjes erbij wil voor handjes en gezicht. Het lijkt me in het begin handig om de twee bakjes beide voor schone doekjes te gebruiken, 1 boven en 1 beneden. Maar ik weet niet of ik het handig vind om boven mijn vieze doekjes niet direct kwijt te kunnen. Maar dat is op voorhand allemaal misschien toch wat lastig inschatten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Dec 2018 14:59

Re: Wasbare luiers

Ik gebruik Billiesbox billendoekjes, ik heb boven een bak staan waarin ik de doekjes vochtig bewaar, niet te veel tegelijk want ik wil ze niet te lang hebben staan. Ik heb doekjes van billies en van little lamb, die vind ik beiden heel fijn, ik had ook doekjes van blumschen maar dat vind ik echt niks, dun, krult om in de was etc.
Voor onderweg gebruik ik een ziplockzakje in een klein wetbagje, de vuile doekjes gaan in principe met de luiers mee in de luieremmer, maar ik heb boven een klein waszakje (little lamb, hunkemoller, hema oid) in zo’n 1 liter emmertje van de yoghurt zitten voor de vieze inleggers (die was ik wel maar als ik ze in de luiers laat zitten krijg ik veel meer vlekken) en daar gooi ik ook wel eens billendoekjes bij.

Ik vind ze in elk geval erg prettig de wasbare doekjes, ze maken zoals eerder gezegd echt veel fijner schoon. Ik heb vaak maar 1 doekje nodig per verschoonbeurt.

Overigens gebruik ik dus ook wasbare luiers en ik vind het veel makkelijker in gebruik dan ik vooraf had verwacht. Ook mijn man is om en we hebben in de afgelopen 6 weken misschien 1 of 2 wegwerpluiers gebruikt, die zitten nog wel als reserve in de luiertas namelijk.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Dec 2018 15:37

Re: Wasbare luiers

Wat leuk dat jij nu vrijwel alleen maar wasbare luiers gebruikt Pompoen. Ik heb ook heel erg getwijfeld. Ik denk dat het ook wel wat voor mij is, wasbare luiers. Maar in het begin wel even een werkje met uitzoeken wat werkt en wat niet. Ik moet dan ook nog mijn vriend meekrijgen. En ik vind het nu bij de eerste al best wel veel uitzoekwerk, de keuzes die we moeten maken om dingen aan te schaffen. We beginnen met wasbare doekjes en voor de toekomst sluit ik niks uit wb wasbare luiers :).
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Dec 2018 16:40

Re: Wasbare luiers

Je kunt altijd nog een pakket huren om dingen uit te proberen, dat scheelt al wat met investeren en zo. Je kunt ook een luierconsult doen. En ik weet niet waar je woont maar je mag ook best langskomen om eens naar alle verschillende luiers te kijken, te voelen en te horen wat ik van de luiers vind. Ik heb een heleboel verschillende soorten in huis omdat ik een soort probeerpakket heb gemaakt voor onszelf. Daarna heb ik van een aantal dingen meer besteld omdat ik ze fijn vond. De meeste dingen gebruik ik gewoon, sommige dingen wel minder graag dan andere. Zo heb ik overbroekjes die gewoon niet zo goed aansluiten bij mijn zoontje, ook al had ik van veel mensen gehoord dat dat hele fijne broekjes zijn. Maar ik had van veel dingen maar 1 of 2 en het meerendeel gebruik ik. Ik ben ook niet zo moeilijk, ik gebruik prefolds, hydrofielen, strikluiers, snap in one en tweedelig (ik wil het je best uitleggen hoor haha) zonder moeite door elkaar. Ik pak gewoon waar ik zin in heb en wat uitkomt. Hydrofielen maar heel af en toe, prefolds soms (maar die liggen op het verschoonkussen onder de billen), strikluiers ben ik fan van en tweedelige luiers ook.

Sowieso willen veel mensen one size luiers die je van geboorte tot zindelijkheid kunt gebruiken maar in de praktijk passen veel newborns niet erg goed in die one size. Dan kun je daarvoor weer apart wat aanschaffen (strikluiers zijn niet zo duur en gaan wel lang mee) maar je kunt natuurlijk ook gewoon wat later starten en je eerst oriënteren.

Ik heb me zoals je kunt lezen er inmiddels helemaal in verdiept en ook best wat dingen geprobeerd :smile: .

Overigens had ik met mijn man afgesproken dat hij gewoon wegwerp mocht gebruiken en dat ik dan het wasbare deel op me nam. Hij verschoont inmiddels gewoon wasbaar en pakt ook nieuwe wasbaar en hij weet ook redelijk waar hij op moet letten en hoe het werkt en hoort. Inmiddels is hij zelfs trots op het feit dat we wasbare luiers gebruiken en verteld hij het aan iedereen die het horen wil (en ook als ze datg niet willen :palm: ). Terwijl hij eigenlijk er zelfs nogal op tegen was dat ik het dan gedeeltelijk zou doen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Dec 2018 16:56

Re: Wasbare luiers

Ik denk dat ik mijn vriend uiteindelijk wel mee krijg en dat hij er ook wel achter zou kunnen staan, of dat idd ik die wasbare zou gebruiken en hij niet. Alleen hij vindt alles nog wat moeilijker te overzien dan ik :P . Een pakket huren klinkt ook wel goed ja. Ik heb ook proefpakketten gezien van rond de 50 euro, dat is ook nog wel te doen. Maar ik denk dat we later beginnen als we het doen.
Lief van je aanbod trouwens. Maar volgens mij woon jij in het zuiden van het land, en ik woon in Friesland :smile: .
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers