Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eigen woning en huurtoeslag

<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 06 Dec 2018 16:59

Eigen woning en huurtoeslag

Mijn man en ik liggen in een scheiding. Wij hebben een koopwoning en mijn man blijft hier in wonen. Helaas heeft hij niet de gelden om mij uit te kopen. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen dat hij in het huis blijft wonen en het huis voor de helft ook mijn eigendom blijft. Ik zal niet meebetalen aan de maandelijkse hypotheeklasten, deze kan hij wel zelf dragen.
De hypotheek is 253.000 euro, WOZ waarde 222.000 euro en de huizen worden verkocht voor 275.000 euro.

Ik heb gevonden op de website van Belastingdienst dat ik het eigenwoningforfait moet opgeven als uitgaven partneralimentatie en mijn man moet het opgeven als inkomsten partneralimentatie. Daarnaast valt het huis de eerste 2 jaar nog in box 1 en kan ik (als ik het juist heb) de eerste 2 jaar sowieso huurtoeslag aanvragen. Klopt dit? Is er iemand die mij hier meer informatie over kan geven?

Na 2 jaar wordt de woning niet meer gezien als eigen woning en valt deze in box 3. Dan moet ik natuurlijk aangeven dat ik eigen vermogen heb, ook al is dat niet letterlijk in mijn handen. Laten we stellen dat het huis dan nog steeds voor 275.000 euro kan worden verkocht. Er is dan een overwaarde van om en nabij de 20.000 euro. Dit moet dan toch door de helft gedeeld worden? Dan is mijn eigen vermogen in de ogen van de Belastingdienst 10.000 euro en val ik dus onder de eigen vermogensgrens en blijf ik mijn recht op huurtoeslag houden. Heb ik dit juist begrepen?

Wellicht nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 06 Dec 2018 17:04

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Bedoel je niet dat je ex dan huurtoeslag kan aanvragen, voor jouw eigendomsdeel van het huis? Huurt hij de helft niet van jou in principe?
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 06 Dec 2018 17:10

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Je bedoelt huurtoeslag voor een woning die jij huren gaat?
Ja dat kan maar die inkomensgrens is echt laag. 22.000 bruto per jaar ofzo.
De rest wat je schrijft klopt ook. Al zal ik het als ik jou was laten uitzoeken door een belastingadviseur. Vergeet niet dat je hypotheek feitelijk lager is dan wat je nu schrijft. Als jullie net als ons en spaarhypotheek gedeelte hebben, zit daar al waarde in. Waardoor de overwaarde groter is dan de 275-255
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 06 Dec 2018 17:12

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Misoe schreef:Je bedoelt huurtoeslag voor een woning die jij huren gaat?

Oh ja, dit is logischer :). Maar die grens is idd heel laag.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 06 Dec 2018 17:29

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Misoe schreef:Je bedoelt huurtoeslag voor een woning die jij huren gaat?
Ja dat kan maar die inkomensgrens is echt laag. 22.000 bruto per jaar ofzo.
De rest wat je schrijft klopt ook. Al zal ik het als ik jou was laten uitzoeken door een belastingadviseur. Vergeet niet dat je hypotheek feitelijk lager is dan wat je nu schrijft. Als jullie net als ons en spaarhypotheek gedeelte hebben, zit daar al waarde in. Waardoor de overwaarde groter is dan de 275-255


Idd voor een woning die ik ga huren. Omdat we co-ouderschap aangaan worden onze kinderen gezien als medebewoners en is de inkomensgrens vastgesteld op 30.825 euro per jaar. Hier kom ik niet aan, omdat mijn verzamelinkomen door de eigen woning een stuk lager is dan deze grens.
Wij hebben nog een "oude" hypotheekvorm, waardoor we een groot stuk aflossingsvrij hebben en een klein stuk levenhypotheek.
Maar goede van je Misoe! Ik ga daar nog even naar kijken.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 06 Dec 2018 17:31

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Overigens ligt de grens van eigen vermogen op iets meer dan €30.000. Dit zou betekenen dat het huis meer dan €60.000 euro overwaarde moet hebben wil ik op die €30.000 uitkomen. En dat is denk ik sowieso niet het geval.
<<

Anoniem336

Bericht 06 Dec 2018 20:52

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Is dat het originele hypotheekbedrag? Want als je al afgelost hebt, of een bankspaargedeelte hebt, dan is het hypotheekbedrag ook lager.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 06 Dec 2018 23:14

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Geen van beide van toepassing Elja. Is dus recente hypotheekschuld.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 07 Dec 2018 09:33

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Wil je nog zolang aan je ex vastzitten? Het kan nu nog goed gaan maar hoe reageer je als 1 van de twee een nieuwe relatie krijgt.
2015 💙
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 07 Dec 2018 10:01

Re: Eigen woning en huurtoeslag

Ja, dat is voor ons geen probleem Minx.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers