Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen Sinterklaas vieren

<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 02 Dec 2018 07:37

Re: Geen Sinterklaas vieren

Wij zijn ook nog heel erg aan het kijken hoe we het gaan vieren en of wij het vieren. Opa en oma hadden al vroeg cadeaus gekocht. Maar we hebben ze wel gezegd dat we het misschien niet meer vieren. Dus dat ze er niet automatisch vanuit gaan dat we het volgend jaar vieren.
Voor school wordt het de eerste jaren geen probleem. Bij de kleuters vieren ze het niet. Pas vanaf klas 1 maar wel heel kleinschalig. Ze kijken geen Sinterklaasjournaal of iets. Maar goed, als we het niet vieren dan kunnen we vast afspraken maken met de school. E gaat straks naar de vrije school.
Op onze school is er ook een leerling dat geen Sinterklaas viert. 5 december is zij niet op school.

Ik wist vanaf mijn vierde al dat Sinterklaas niet bestond. Ik heb een zus die twaalf jaar ouder is en het leuk leek om dat maar te vertellen. Daarna was het thuis ook over en hebben we het niet meer gevierd omdat ik de jongste ben. Ik heb het nooit vervelend gevonden.
10-08-2017 ♥
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 07:19

Bericht 02 Dec 2018 07:41

Re: Geen Sinterklaas vieren

Lady schreef:
Teun schreef:Wauw wat maakt dit onderwerp toch veel los. Ik begrijp niet waarom mensen zich na jaren van uitleg over waarom zwarte piet door een groot deel van onze bevolking als racistisch wordt ervaren, zich daardoor zo persoonlijk aangevallen blijven voelen. Ik vind het goed dat de traditie verandert

Ik kan me goed vinden in jouw post. Ik heb me tot nu toe meestal afzijdig gehouden van de hele zwarte piet discussie. Ik heb het ook lang moeilijk gevonden om hier echt een mening over te vormen en dat vind ik soms nog steeds lastig. Persoonlijk heb ik zwarte piet nooit geassocieerd met slavernij en rassenonderscheiding. Zwarte Piet speelt in mijn ogen juist een hele grote en positieve rol in het hele Sinterklaasverhaal. Maar wat jij zegt Teun, bepaalde zinnen vind ik anno 2018 echt niet meer kunnen, omdat het duidelijk verwijst naar het maken van onderscheid in wit en zwart.

Waar ik persoonlijk wel veel moeite mee heb en, sorry Carrie, daarom de irritaties van de ‘voorstanders’ van Zwarte Piet hier wel snap, ik dat er zo ongelofelijk op doorgehamerd wordt. Langslepende tradities hebben nou eenmaal (veel) tijd nodig om te veranderen. Ik hoop en geloof ook echt dat dit gaat gebeuren maar om nu ieder jaar als demonstrant bij de intocht van Sinterklaas te gaan staan zal in mijn ogen niet positief bijdragen aan deze transformatie.



Hier ben ik het helemaal mee eens
<<

Anoniem304

Bericht 02 Dec 2018 07:41

Re: Geen Sinterklaas vieren

Lady schreef: Hier in mijn omgeving merk ik vooral veel voorstanders voor Zwarte Piet. Ik denk dat het veel verschil maakt in welke regio van het land je opgegroeid bent.

En dan woon jij zelfs nog in de stad. Buiten het forum om ken ik helemaal geen tegenstanders. Gewoon echt 0.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 07:19

Bericht 02 Dec 2018 07:42

Re: Geen Sinterklaas vieren

Cotton schreef:
Lady schreef: Hier in mijn omgeving merk ik vooral veel voorstanders voor Zwarte Piet. Ik denk dat het veel verschil maakt in welke regio van het land je opgegroeid bent.

En dan woon jij zelfs nog in de stad. Buiten het forum om ken ik helemaal geen tegenstanders. Gewoon echt 0.


Ik ook niet, ik woon in een stadje vlakbij Rotterdam
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Dec 2018 07:53

Re: Geen Sinterklaas vieren

Dank je voor je antwoord Carrie!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2018 07:57

Re: Geen Sinterklaas vieren

Lady, natúúrlijk blijven anderen strijden. Natuurlijk blijf ik elke keer mijn mond open trekken zolang dit nog gebeurt. Van je mond houden gaat er helemaal niks gebeuren namelijk. Met afwachten bereik je precies niks.

Rond 1900 begon de eerste golf van vrouwenemancipatie. Rond de jaren '70 werd er een 2e slag gemaakt. Ook toen werd vrouwen geadviseerd hun mond te houden en niet elke keer zo te zeuren. Als zij daarnaar geluisterd hadden, afgewacht hadden dan hadden jij en ik nog steeds nadat we getrouwd waren onze baan moeten opzeggen, of als we al een baan hadden minder salaris dan mannen, (wat nog steeds aan de orde is trouwens) of mochten we alleen voor het huishouden zorgen en naar de huishoudschool gaan.

Ik ben blij dat deze vrouwen niet hun mond hielden en ik ben niet van plan dat in deze kwestie wel te doen net zo lang tot deze nare rare gewoonte je te verkleden als donkere mensen opgehouden is.

Het is fijn voor jou dat zw in jouw ogen een hele grote positieve rol speelt maar voor heel veel mensen en kinderen geldt dat niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 02 Dec 2018 08:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 02 Dec 2018 07:57

Re: Geen Sinterklaas vieren

Dat merk ik ook in de omgeving. Met de lokale intocht zal het nog jaren duren voor ze om zijn, het is nu niet eens een discussiepunt hoe de Pieten eruit zien. Binnen de familie (ouders, siblings) zijn mijn man en ik de enige voorstanders van verandering. Wij vieren wel graag Sinterklaas, want we vinden het feest een mooie traditie. Daarom ben ik naar de intocht in het dorp geweest en komen er bij mijn familie twee Zwarte Pieten langs. Dat vind ik lastig, ik probeer ook uit te leggen waarom wij er anders in staan en ik hoop onze omgeving te overtuigen. Dat kost tijd en inzicht, zelf liep ik drie jaar geleden ook nog volledig geschminkt rond als ZP.
Laatst gewijzigd door Taeda op 02 Dec 2018 07:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 02 Dec 2018 07:58

Re: Geen Sinterklaas vieren

Bliss schreef:Ik vraag me ook af of je dit goed uitgelegd krijgt aan een jong kind.


Dit vooral denk ik. Mijn ouders legde het wel aan ons uit maar ik zat in groep 1. Dan snap je dat niet als je in de kring zit en alle andere kinderen hebben cadeautjes gehad.

Ik ben blij dat we een beweging naar piet maken en niet meer zwarte piet. Maar ook eens met Teun, dingen hebben tijd nodig. Je kan niet verwachten dat zo’n oude traditie binnen een jaar veranderd. Zelf heb ik het idee dat het best snel gaat al, 5 jaar geleden was (voor mijn gevoel) alles nog zwarte piet.
Wat ik vooral heel jammer vind is dat er zo’n oorlog is tegen voor en tegen kamp en kinderen daar in bepaalde mate echt de dupe van zijn. Rationeel denk ik.. we zijn volwassenen, doe dit buiten de sinterklaasperiode, kom op! Maar er zitten bij beide kanten zoveel emoties en overtuigingen bij dat dit niet reeel is helaas.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2018 07:59

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik vind het mooi Taeda dat je open staat voor verandering, dat je 3 jaar geleden zw was en er nu anders naar kijkt en luistert naar de meningen van anderen.
<<

Anoniem248

Bericht 02 Dec 2018 08:01

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik ken er ook helemaal niet zoveel. De meesten die voor hun mening uitkomen zijn vóór. Maar ik denk eigenlijk dat ik van de mensen die hun mond houden (en dat zijn er meer dan de mensen die voor hun mening uitkomen), de mening niet eens weet en dat dat juist de mensen zijn die verandering prima vinden, maar geen zin hebben om de discussie aan te gaan. Snap ik ook, want ik denk dat je die mensen die nú nog pro-zwarte Piet zijn, niet meer op andere gedachten krijgt.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2018 08:02

Re: Geen Sinterklaas vieren

Siep schreef:
Bliss schreef:Ik vraag me ook af of je dit goed uitgelegd krijgt aan een jong kind.


Dit vooral denk ik. Mijn ouders legde het wel aan ons uit maar ik zat in groep 1. Dan snap je dat niet als je in de kring zit en alle andere kinderen hebben cadeautjes gehad.

Ik ben blij dat we een beweging naar piet maken en niet meer zwarte piet. Maar ook eens met Teun, dingen hebben tijd nodig. Je kan niet verwachten dat zo’n oude traditie binnen een jaar veranderd. Zelf heb ik het idee dat het best snel gaat al, 5 jaar geleden was (voor mijn gevoel) alles nog zwarte piet.
Wat ik vooral heel jammer vind is dat er zo’n oorlog is tegen voor en tegen kamp en kinderen daar in bepaalde mate echt de dupe van zijn. Rationeel denk ik.. we zijn volwassenen, doe dit buiten de sinterklaasperiode, kom op! Maar er zitten bij beide kanten zoveel emoties en overtuigingen bij dat dit niet reeel is helaas.


Ik zie helaas meer agressie bij de voorstanders dan bij de tegenstanders. Kick Out Zwarte Piet staat gewoon langs de zijlijn in stilte in het voor hun aangewezen vak terwijl ze uitgescholden worden voor kutzwarte en bekogeld met eieren.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 02 Dec 2018 08:19

Re: Geen Sinterklaas vieren

Tegenstanders zijn inderdaad erg heftig, die actie ook met meelopen in de optocht. Heel naar.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem245

Bericht 02 Dec 2018 08:21

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik wil me bij de post van Lady aansluiten. Ik voel mij wel aangevallen door de woorden van Carrie. Ik vind het jammer dat er geen enkel wederzijds respect naar elkaar toe is, voor,- en tegenstanders. Als voorstander van ZP wordt je meteen als rascist beschouwd, dat vind ik naar.
Ik ben blij dat mijn zoon wat ouder was toen dit op gang kwam, want het is met de hele discussie er omheen gewoon niet leuk meer om Sinterklaas te vieren.
Sinterklaas niet vieren zou ik in overweging nemen, op school val je echt uit de boot.
Wij doen wel elk jaar nog pakjesavond, iedereen koopt een aantal cadeautjes voor elkaar en maakt gedichtjes, altijd nog heel gezellig!
<<

Anoniem248

Bericht 02 Dec 2018 08:31

Re: Geen Sinterklaas vieren

Maar Kira (en andere voorstanders): wáárom moet zwarte Piet per sé zwart zijn van jullie? Waarom is een verandering niet oké? Ik begrijp dat niet zo goed. Als de discussie daarmee klaar is en we weer gewoon een fijn kinderfeest hebben...
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 02 Dec 2018 08:38

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik deel eigenlijk nooit mijn mening over zwarte piet, omdat ik reacties soms te heftig vind. Ik ben niet tegen zwarte piet. Maar ik vind dat we wel wat moeten doen aan de traditie als dit anderen een rot gevoel geeft. Ik heb dan ook meer met gevoelens en minder met feiten. Lees de artikelen als die Carrie dan ook niet. Het blijft jammer dat volwassenen zich hierin verliezen qua agressie en uitschelden. Het zou mooi zijn als er een manier gevonden wordt naar tevredenheid, maar denk dat dit wel een heel moeilijk streven is zeg maar.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Dec 2018 08:41

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik ben het heel erg eens met Teun en Lady. Mooi verwoord!

Ik snap trouwens goed June dat je de kaaskoppen vergelijking zwak vindt, en ik geef zelf ook aam dat het niet te vergelijken is, maar het is wel apart dat donkere mensen die juist weten hoe het voelt om op basis van kleur anders behandelt te worden, zich zelf dus ook zo gedragen. Dat is enkel wat ik ermee wil zeggen. En hoewel ik de irritatie ban mevrouw Stemband niet deel, ervaar ik het ook wel zo dat ik word weggezet als iemand zonder recht van spreken, op basis van mijn huidskleur.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2018 08:43

Re: Geen Sinterklaas vieren

Maddie waarom benoem je dat je die artikelen niet leest? Vind je de Kinderombudsman geen goede bron? En je staat dus niet open de zienswijze, de uitleg van mensen met kleur te lezen en hoe zij zich voelen begrijp ik? Waarom sta je daar dan niet voor open?
<<

Anoniem244

Bericht 02 Dec 2018 08:45

Re: Geen Sinterklaas vieren

Maar als je voorstander bent van piet hoeft dat toch niet meteen te betekenen dat je roetvegen niet Oke vind?
Het maakt mij verder niet uit hoe piet er uit ziet, ben alleen die discussie (van beide kanten) zo zat.
Ik heb het nooit als discriminatie gezien, maar als anderen deze associatie wel hebben lijkt mij aanpassen een mooie middenweg.
Wat ik begreep is dat ook roetveeg piet niet oke is voor veel tegenstanders van zwarte piet, dat ze net zo lamg doorgaan tot heel piet is afgeschaft. Weet niet of iedere tegenstander daar zo over denkt of alleen die paar die toen op het journaal waren? Mocht ik dit fout hebben hoor ik het graag hoor :-)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 02 Dec 2018 08:46

Re: Geen Sinterklaas vieren

Elliot schreef:het is wel apart dat donkere mensen die juist weten hoe het voelt om op basis van kleur anders behandelt te worden, zich zelf dus ook zo gedragen.
Maar niet alle donkere mensen. Oelewappers die andere uitschelden kunnen elke huidskleur hebben, je vindt ze helaas overal wel.
#teammaple🍁
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 02 Dec 2018 08:50

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik ben ook bang dat hier uiteindelijk nooit een passende oplossing voor gevonden wordt waarin alle partijen enigszins tevreden zijn en dat deze discussies met zoveel nare gevoelens ieder jaar een terugkerend feit worden.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2018 08:52

Re: Geen Sinterklaas vieren

Radler roetveegpiet lijkt mij een prima oplossing. Dan klopt het verhaal ook: komt door de schoorsteen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Dec 2018 08:58

Re: Geen Sinterklaas vieren

Urban Naked schreef:
Elliot schreef:het is wel apart dat donkere mensen die juist weten hoe het voelt om op basis van kleur anders behandeld te worden, zich zelf dus ook zo gedragen.
Maar niet alle donkere mensen. Oelewappers die andere uitschelden kunnen elke huidskleur hebben, je vindt ze helaas overal wel.

Ja eens!

♥♥
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 02 Dec 2018 08:59

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik heb zelf vroeger nooit stilgestaan bij dat zwarte piet als racistisch kan worden ervaren, nu doordat het juist bespreekbaar is gemaakt zie ik dat in, en vind dat heel naar voor deze mensen.

Ook vind ik dat een traditie zoals deze prima aangepast kan worden naar bijv. roetveeg pieten, waarom niet denk ik dan?
De kinderen waar het allemaal omdraait uiteindelijk zullen het er daarom echt niet minder leuk, mooi of magisch vinden.
<<

Anoniem244

Bericht 02 Dec 2018 09:03

Re: Geen Sinterklaas vieren

Carrie, ja lijkt mij ook een mooie oplossing... zou mooi zijn als iedereen dat zo zou zien.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 02 Dec 2018 09:03

Re: Geen Sinterklaas vieren

In mijn omgeving vindt iedereen het overigens ook allemaal onzin dat ZP racistisch zou zijn, buiten het forum ken ik ook niemand die er zo over denkt. Juist door er veel over te lezen zijn mijn ogen geopend, dus dat hier gezegd wordt dat mensen de artikelen niet lezen dat snap ik echt niet. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die zich hier echt in verdiepen van mening blijven dat het niet racistisch is.

Ik vind dit een heel goed filmpje:
https://youtu.be/jBqoH-qx-os

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers