Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen Sinterklaas vieren

<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 30 Nov 2018 13:23

Geen Sinterklaas vieren

Mijn man en ik hebben besloten eigenlijk geen Sint te willen vieren. Maar op de psz, in de winkels, op tv... overal is Sint.

Nu noemt dochter zijn naam wel eens, maar verder ook nog niet. Ze heeft het niet over schoen zetten of cadeaus. En op tv vermijden we hem gewoon. Dus voor dit jaar is het prima zo.
Maar ik zou het voor volgend jaar heel sneu vinden als zij zich achtergesteld zou voelen. Dus eigenlijk heb ik het gevoel dat Sint door mijn strot wordt geduwd. Zijn er meer ouders die geen Sint vieren? Hoe pakken jullie dat aan?
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Nov 2018 13:32

Re: Geen Sinterklaas vieren

Is het geen optie voor jullie om wel pakjesavond te vieren, maar zonder het Sintverhaal eromheen? Dus niet naar de intocht, niet naar het Sinterklaasjournaal kijken, et cetera, gewoon een avond met cadeautjes?

Zo niet, ja, dan bestaat inderdaad de kans dat zij het bij anderen ziet en teleurgesteld is dat zij dat niet krijgt. Ik vind dat niet zozeer door de strot duwen, maar gewoon een gevolg van niet meedoen met iets wat verreweg het grootste deel van de mensen wel doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem301

Bericht 30 Nov 2018 13:34

Re: Geen Sinterklaas vieren

Interessant Meg, waarom wil je het niet vieren?
Onze dochter is 3 en wij vieren het nu ook niet. Ik weet inderdaad niet hoe ik dat straks met school ga doen. Ben ik nog niet uit. Onze reden is overigens ZP en dat wij daar niet achter staan.

Ik dacht eerst ach ik ga naar de intocht hier in het dorp, is leuk voor haar. Maar ik vind zwarte Piet gewoon provocerend, zo ervaar ik dat nu echt. Dus ik kon me er niet toe zetten. Toen ik later de Facebook reacties las was ik blij dat ik niet tussen al die racistische mensen heb gestaan die dag. Het bevestigde voor mij de beslissing niet te gaan.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 30 Nov 2018 13:34

Re: Geen Sinterklaas vieren

Het lijkt mij enorm sneu voor een kind, op jonge leeftijd, te merken dat sinterklaas ieder kind kadootjes geeft en haar niet.
Wat is de reden dat je het niet wilt vieren?

Ik zou zo iets hebben, die paar jaar tot ze niet meer geloofd lekker vieren, het is maar een paar jaar.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 30 Nov 2018 13:45

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik denk dat je dr op basisschool leeftijd niet meer onderuit kan. Maar ben benieuwd hoe je het aanpakken wil dan.
Ik ben die sint ook zo zat nu al. Vanmorgen was madame om 3.30 wakker omdat ze wilde kijken in dr schoen en ging niet meer verder slapen! Dit moet echt anders volgend jaar....
Juli 2015
Maart 2017
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Nov 2018 13:49

Re: Geen Sinterklaas vieren

Sawadee schreef:Het lijkt mij enorm sneu voor een kind, op jonge leeftijd, te merken dat sinterklaas ieder kind kadootjes geeft en haar niet.
Wat is de reden dat je het niet wilt vieren?

Ik zou zo iets hebben, die paar jaar tot ze niet meer geloofd lekker vieren, het is maar een paar jaar.

Je kunt ook zeggen dat Sinterklaas niet bestaat. Dan is het nog misschien sneu dat je kinderen geen cadeaus krijgen en anderen wel. Maar dat kun je oplossen door wel wat te geven. Maar de lading van 'ik krijg niks van Sinterklaas', is er dan minder. Daarnaast kun je in dat geval ook nog wel cadeaus geven, als je dit sneu vindt.
In mijn ervaring is het verschil tussen wat kinderen voor Sinterklaas krijgen ook heel groot, wat ook best sneu kan voelen voor kinderen die minder krijgen.
<<

Geel

Bericht 30 Nov 2018 13:53

Re: Geen Sinterklaas vieren

Iedereen zegt altijd dat het zo sneu is, maar ik denk dat je daarvoor niet bang hoeft te zijn. Zelf heb ik het nooit gevierd als kind en ik heb echt niks gemist. Natuurljk kregen we wel een chocoladeletter, maar verder deden we er niks aan. Als een kind genoeg liefde en met enige regelmaat even in de watten wordt gelegd, krijgt het echt geen trauma van geen Sinterklaas vieren. Je maakt keuzes als gezin en je kind weet dan gewoon niet beter.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 30 Nov 2018 13:56

Re: Geen Sinterklaas vieren

Oei, lastig wel. Ik zou vanaf het begin eerlijk zijn en het verhaal vertellen. Daarbij duidelijk maken dat er veel kinderen zijn die het wèl vieren en op welke manier, dus dat die kinderen wel echt geloven in het bestaan van Sinterklaas.

Zo heeft ons buurmeisje tot vorig jaar ook nog in de Kerstman gelooft. Ik heb N. vanaf het begin vertelt hoe het daarmee zit (Amerikaanse traditie) en haar wel verteld dat het leuk zou zijn als ze erin mee zou gaan, met het 'geheim' waar buurmeisje heilig in gelooft. Dit is tot op heden goed gegaan.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 30 Nov 2018 13:58

Re: Geen Sinterklaas vieren

Dat we het niet willen vieren is om meerdere redenen. De spanning bij kinderen vind ik niet leuk, Sinterklaas bestaat niet en ook deels om de redenen die Carrie zegt. (En ik heb zelf het feest nooit als magisch ervaren.)
Daarnaast vieren wij wel kerst, is onze zoon vlak voor Sint jarig en onze dochter vlak na de kerst. Ik vind het allemaal too much.

Maar goed, ik weet echt niet hoe ik hier volgend jaar invulling aan wil gaan geven. Vandaar dus dit topic.
Want stel dat ik dochter volgend jaar de waarheid vertel, ik wil niet dat ze het voor andere kinderen verpest. Moeilijk, moeilijk.

Geel, ik ben blij te horen dat je het als kind zo ervaren hebt :)
Laatst gewijzigd door Meg op 30 Nov 2018 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Nov 2018 14:01

Re: Geen Sinterklaas vieren

Carrie ik snap dat je niet naar de intocht ging. Ik ging voorheen nog wel mee met vriendinnen met kinderen, maar ik kan het nu echt niet meer. Ik word er gewoon verdrietig van. Als het de komende jaren wel veranderd, dan zal dat hier als één van de laatste plekken gebeuren ben ik bang, dus ik weet niet of het over 3/4 jaar beter is. Kijk er nu al tegenop.

Ik weet ook zeker dat als wij als ons kind 2/3 jaar is en we niks doen voor Sinterklaas, althans, niet naar de intocht gaan of schoenzetten en er niet compleet in meegaan, m'n schoonfamilie dat echt stom gaat vinden. Loop jij hier niet nu al tegenaan Meg?
Komt misschien ook doordat we wel elk jaar met Sinterklaas wat doen, maar nu met volwassenen.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Nov 2018 14:04

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik zou ook niet zo bang zijn achtergesteld zijn van je kind. Genoeg kinderen die geen cadeaus krijgen met Kerst, terwijl anderen dat wel krijgen. Misschien kun je het simpel houden door de komende jaren te zeggen 'wij vieren geen Sinterklaas, maar andere mensen wel. Wij vieren kerst'. Dan hoef je het niet te hebben over of hij nou wel of niet bestaat.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 30 Nov 2018 14:06

Re: Geen Sinterklaas vieren

Wat betreft de waarheid: ik heb zelf als kind vrijwel vanaf het begin geweten dat Sinterklaas niet bestond en ik heb het nooit aan anderen verteld, omdat ik wist dat dat niet mocht. Mijn dochter weet het ook al langer dan veel van haar klasgenootjes en zij heeft het ook nooit verteld, het enige wat ik haar heb moeten uitleggen is dat ze dus ook niet aan kinderen moet vragen of ze geloven in Sinterklaas, omdat ze daarmee natuurlijk al twijfel zaait en een beetje weggeeft dat hij niet bestaat. Maar in mijn ervaring is het dus niet zo dat kinderen die 'het geheim' weten dat per se van de daken schreeuwen. Zeker niet als ze het altijd al geweten hebben en het dus niet echt een spannend nieuwtje is.

De spanning eromheen heb ik trouwens ook nooit leuk gevonden en heb ik ook nooit opgevoerd.

Ik zou persoonlijk niet helemaal niks doen in die tijd, maar het gewoon klein houden als je het met Kerst al groots doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Nov 2018 14:08

Re: Geen Sinterklaas vieren

Wij vieren het wel, maar hier geen spanning en sensatie. De jongste van 2 snapt er nog niet veel van en de oudste van 6 is er niet in geïnteresseerd. Hij heeft er nooit in geloofd. We vieren wel pakjesavond ieder jaar en dat vindt hij hartstikke leuk maar we hebben bijv nog geen schoen gezet, want hij vraagt er niet naar.
Ook hebben we met hem afgesproken dat hij niet met andere kinderen over het bestaan van Sinterklaas kan praten. Gaat prima!

Je bent niet verplicht een kind te vertellen dat het allemaal echt is en door gewoon met zn allen mee te spelen heb je die spanning ook veel minder. Denk ik.
#teammaple🍁
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2018 14:09

Re: Geen Sinterklaas vieren

Pure* schreef:Ik denk dat je dr op basisschool leeftijd niet meer onderuit kan. Maar ben benieuwd hoe je het aanpakken wil dan.
Ik ben die sint ook zo zat nu al. Vanmorgen was madame om 3.30 wakker omdat ze wilde kijken in dr schoen en ging niet meer verder slapen! Dit moet echt anders volgend jaar....

Schoen zetten voor het avondritueel. Zwarte Piet is bij jullie huis/straat (vul wat in) begonnen met zijn schoencadeautjes ronde en na het douchen/pyjama's aan is hij al geweest! Wauw, wat leuk.
Tevreden gaan de kids op bed.

:smile:

Zal niet voor ieder kind werken, maar ik vond het wel heel slim bedacht toen ik het las.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Nov 2018 14:12

Re: Geen Sinterklaas vieren

Oh slim ja. En zo kan Sinterklaas wellicht ook net langs komen terwijl jullie net een boodschap moeten doen of de kids naar school gaan. Dan heb je het moment overdag, nog minder stress.
#teammaple🍁
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 119

Geregistreerd: 28 Sep 2018 10:12

Bericht 30 Nov 2018 14:23

Re: Geen Sinterklaas vieren

Geel schreef:Iedereen zegt altijd dat het zo sneu is, maar ik denk dat je daarvoor niet bang hoeft te zijn. Zelf heb ik het nooit gevierd als kind en ik heb echt niks gemist. Natuurljk kregen we wel een chocoladeletter, maar verder deden we er niks aan. Als een kind genoeg liefde en met enige regelmaat even in de watten wordt gelegd, krijgt het echt geen trauma van geen Sinterklaas vieren. Je maakt keuzes als gezin en je kind weet dan gewoon niet beter.


Maar ik denk dat ten opzichte van vroeger de tijden wel veranderd zijn. Overal is sinterklaas. Op school kijken ze het sinterklaasjournaal (deden wij vroeger op school niet). Sinds sint is aangekomen wordt er op school iedere dag aandacht aan besteed, de kleuters laten trots aan de juf zien wat ze in hun schoen hebben gekregen. Het thema is nu ook sint, ze zijn dansjes aan het oefenen voor als sint op school komt, ze doen pietengym etc. Zo worden de kinderen er dagelijks alleen op school al mee geconfronteerd en ik vraag me dan oprecht af hoe je dat kan tegenhouden. Niet veroordelend bedoeld, iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar het lijkt me zo moeilijk om in deze tijd waarin het stikt van alles wat met sint te maken heeft het niet te vieren zonder dat je kind teleurgesteld wordt bijvoorbeeld. Kan het niet helemaal goed verwoorden merk ik :)
2009~2011~2014
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 30 Nov 2018 15:39

Re: Geen Sinterklaas vieren

Wij hebben tot nu toe thuis nog geen Sinterklaas gevierd, wel bij de opa’s en oma’s maar vorig jaar was onze oudste net 3 en er nog niet echt mee bezig toen wij er niet echt aandacht aan besteedde en bij de gastouder ook niet.

Dit jaar dacht ik nog even te wachten met het Sinterklaasjournaal ed om de spanning niet al zo ver op te voeren tot de Sint daadwerkelijk in het land aangekomen was, toen ging hij de eerste dag wennen op school en bleken ze dus elke dag bij het fruit naar het Sinterklaasjournaal te kijken. Ook hebben ze al hun schoen gezet, gingen ze woensdag pepernoten bakken, zijn alle voorlees boeken die ze zelf mogen pakken vervangen voor Sinterklaas boeken en kwam hij vandaag thuis met drie Sinterklaas knutsels ( dit was zijn eerste week op school). Komende woensdag komt Sinterklaas ook op school. Persoonlijk vind ik dat hij echt overladen wordt met Sinterklaas nu en is het voor mijn gevoel wel iets waar we bijna niet onder uit kunnen.

Ik zou als je het echt niet wil vieren je kindje ook het geheim van Sinterklaas vertellen tegen de tijd dat ze op school zitten, anders vind ik het persoonlijk wel sneu als alle klasgenootjes iets gekregen hebben van Sinterklaas en zij niet. Met die uitleg er bij is het natuurlijk veel logischer voor ze dat jullie het niet vieren en voelt het niet alsof ze door Sinterklaas buiten gesloten worden. Dit jaar valt Sinterklaas op woensdag en wordt er donderdag in de klas besproken hoe het was/ wat ze gekregen hebben.
Wij vieren geen kerst met cadeaus maar dat is ten eerste in de kerstvakantie en dan ziet hij de volgende morgen dus geen klasgenootjes waar hij het er over heeft en we hebben hem vorig jaar verteld dat hij al cadeautjes voor Sinterklaas had gehad en dat andere kindjes met Kerst aan de beurt zijn en dat vond hij een prima uitleg.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 30 Nov 2018 15:49

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ook wij vieren geen sinterklaas, om meerdere redenen. Een reden voor ons is omdat Sinterklaas, Kerst en beide kinderverjaardagen vlak op elkaar volgen. Vorig jaar vond ik het wat te gek geworden zo vaak cadeau's. Ik heb zoon van 4, verteld dat de Sint niet meer leeft. We hebben afgesproken om dat als ons geheimpje te bewaren. Met Sinterklaas mag hij van ons een goed doel kiezen om geld aan te schenken, met de gedachte om juist een ander die wat minder heeft ook wat gunnen.
Net als de intocht op school, sinterklaasjournaal op school en knutselwerkjes mbt sinterklaas, daar kom je niet onderuit.. maar voor de rest schenken we er niet veel meer aandacht aan. En ik merk dat het voor zoon zo ook goed werkt.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 30 Nov 2018 15:52

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik keek vroeger ook geen Sinterklaas journaal maar de rest deden wij vroeger op school ook allemaal. Ja, de kinderen zijn hyper. Ach, dat gaat ook wel weer over. Als ik mijn dochter voor het slapen gaan haar Sint kadootje zou geven dan gaat ze echt niet slapen. Ze mag ook haar kadootjes niet meenemen naar school, alleen op speelgoeddag mag ze iets meenemen dat ze zelf uitkiest. 1 Keer stond ze ook heel vroeg in de kamer, toen hebben we afgesproken dat ze eerst zou vragen of ze mocht gaan kijken en dat te vroeg gewoon echt te vroeg is. Je moet de Sint en Piet natuurlijk wel de kans geven de schoen te vullen. En sindsdien gaat het prima.

Persoonlijk vind ik het dus wel een erg leuke periode (al mag ZP van mij wel anders neergezet worden maar dat is een ander verhaal). Zelf begin ik overigens een beetje het omgekeerde te merken. Ik en de meeste kinderen uit mijn klas, mochten vroeger zowat elke dag wel een schoen zetten. Soms kregen we iets van chocola en andere keren een kleinigheidje. Tegenwoordig lijkt het wel een taboe. Moeders op het schoolplein die me vragen hoe vaak mijn dochter haar schoen mag zetten, kinderen die elkaar ondervragen. Ik geef er niet eens meer antwoord op, geen zin in de discussie. "Vaak genoeg" is dus mijn standaard antwoord geworden.

Als je het niet wilt vieren, dan vier je het niet. Je kind zal er echt wel mee in aanraking komen, dat is inderdaad niet te omzeilen ben ik bang maar persoonlijk zou ik dan ook gewoon zo snel mogelijk vertellen dat hij niet bestaat en zelf een kadootje geven of iets gezelligs gaan doen voor Sinterklaas. Het is ook maar net wat je kind gewend is denk ik.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 30 Nov 2018 16:07

Re: Geen Sinterklaas vieren

Nee, gelukkig niet, Joey.
Nu moet ik zeggen dat zowel mijn vader als schoonmoeder pro-piet zijn en het zelf al jaren niet vieren. Mede doordat zij zo'n uitgesproken mening erover hebben en het niet eens vieren, is het mij ook heel erg tegen gaan staan.

Buurvrouw Jansen, wat jij omschrijft bedoel ik precies met door je strot duwen. En ik wil mijn kind natuurlijk niet teleurstellen, maar ik wil ook niet verplicht worden tot iets waar ik zelf niet achter sta.
Maar ben blij te lezen dat het blijkbaar wel kan werken om het geheim van Sint te vertellen.
En ik vind je idee van een goed doel heel mooi, Namasté.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem281

Bericht 30 Nov 2018 18:32

Re: Geen Sinterklaas vieren

Ik wil het ook niet vieren, gelukkig is mijn man het ermee eens. Gelukkig snapt Tobias er nu nog geen drol van dus we komen er nu nog mee weg, maar of dat volgend jaar ook zo is? Dan is ie 3.5.

Ik heb bedacht dat we gaan aankijken wat voor kind het is en dan wil ik eigenlijk gewoon eerlijk zijn. Dat er ooit een genereuze man heeft bestaan en veel mensen hem graag blijven herinneren en dan doen alsof.

Maar ja dat gaat alleen als hij z'n mond kan houden tegenover kinderen die WEL heilig geloven. Wij vinden het weliswaar stom, maar wil het voor anderen niet verpesten natuurlijk.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 30 Nov 2018 18:51

Re: Geen Sinterklaas vieren

Inderdaad Bazinga, ik zou het ook jammer vinden als mijn kind het aan andere kinderen zou vertellen. Ieder zijn feest natuurlijk.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Nov 2018 19:26

Re: Geen Sinterklaas vieren

Hmm ik zou er zelf niet voor kiezen, ik ken ook niemand die het niet viert (met kinderen dan). Zelf vind ik het juist leuk en verheug ik me er al op dat N oud genoeg is om het te snappen. :) Maar goed, ik lees hier dat het ook goed kan gaan en dat kinderen niet teleurgesteld raken, dus dat kan kennelijk gewoon.
❤ 7 juni 2018
<<

ChiQ

Bericht 30 Nov 2018 19:50

Re: Geen Sinterklaas vieren

Bij mij thuis werd vroeger geen sinterklaas gevierd. Ik raak nog steeds emotioneel als ik eraan denk. Ik lag uren wakker in mijn bed na pakjesavond.. dat werd de volgende ochtend uitgebreid besproken ik de kring/klas. Ik vond het vreselijk dat ik moest zeggen dat ik niets had gekregen. Ik zou de impact van andere zijn op die leeftijd niet onderschatten.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 30 Nov 2018 19:58

Re: Geen Sinterklaas vieren

Wat ontzettens naar Chiq.
Eigenlijk vind ik het ook stom dat kinderen hun cadeaus mogen meenemen of dat er zoveel aandacht aan besteed wordt. Sowieso omdat er zulke grote verschillen zijn in cadeaus. Bij mij vroeger op school gebeurde het volgens mij niet. Misschien omdat ik heel veel kinderen in de klas had die het niet vierden.

Vieren jullie nu Sint, Chiq?
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers