Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Glutenallergie

<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 15 Nov 2018 20:33

Glutenallergie

Wij vieren sinterklaas met iemand met glutenallergie, maar volgens mij mag je dan ook geen chocolade of wel?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 15 Nov 2018 20:37

Re: Glutenallergie

Ik heb bij de AH gekeken en bij de 2 die ik gezien heb stond erbij kan sporen van gluten bevatten. Je antwoord is dus denk ik nee
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 15 Nov 2018 20:43

Re: Glutenallergie

Jawel hoor! Alleen niet elke chocolade. Bij grotere supermarkten hebben ze ook glutenvrije pepernoten :).

Edit:
https://maakhetglutenvrij.nl/glutenvrij ... ert-heijn/

Deze link is wel van vorig jaar, dus als je er iets van koopt, moet je het alsnog wel checken. Ik heb coeliakie en eet soms wel producten die sporen kunnen bevatten, in mijn ervaring zetten ze dat er vaak uit voorzorg op. Ik reageer daar niet op voor zover ik merk. Toch doe ik het ook weer niet vaak. Maar dat zou ik aan de persoon zelf vragen!
Zelfde bij: wordt in een fabriek verwerkt waar ook gluten worden verwerkt. Eet ik vaak ook.
Toevallig stond in de laatste editie van het ledenblad van de coeliakievereniging dat ze ervoor willen zorgen dat die vage zinnen er niet meer op komen, maar dat het duidelijk wordt van of gluten of geen gluten.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 15 Nov 2018 21:12

Re: Glutenallergie

Bedankt voor jullie reacties!
<<

Nijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 46

Geregistreerd: 09 Aug 2018 10:33

Bericht 16 Nov 2018 00:15

Re: Glutenallergie

M&m's zijn ook gluten vrij!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 16 Nov 2018 00:33

Re: Glutenallergie

De bruine en gele verpakking ja!
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 16 Nov 2018 00:59

Re: Glutenallergie

Ik weet niet of het een kind of volwassene is?
Hier een nichtje met coeliakie. Wij hebben bijv. besloten om helemaal geen kruidnoten met gluten te eten. Kruisbesmetting is met kinderen dan bijna niet te voorkomen, omdat ze elke keer twee of drie nootjes eten en dan spelen zonder handen wassen. Misschien had je daar al aan gedacht, maar liever een keer extra meegedacht dan te weinig!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 16 Nov 2018 20:00

Re: Glutenallergie

Dan ga ik voor de m&m’s denk ik :smile:
Goed dat je het zegt Taeda, het is wel voor een volwassene maar ik weet precies hoe dat gaat met die grijpgrage handjes haha.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 16 Nov 2018 20:05

Re: Glutenallergie

Mijn zusje en ik krijgen dan altijd gewoon een apart bakjes van alles (m&m's bv). Voor volwassenen wel te doen dan. Voor kinderen wel heel lief en fijn dat jullie dat zo doen Taeda.
Mijn neefje van 4 heeft het ook (we zijn bijna in de meerderheid;) en nu is ook vaker alles glutenvrij. En anders weet hij dat hij bij mij of z'n moeder moet zijn voor hapjes.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 17 Nov 2018 23:20

Re: Glutenallergie

Wij doen ook zo veel mogelijk glutenvrij met familiedingen. Het maakt het voor mijn zus veel relaxter en voor een meisje van vier is het fijn om geen ‘nee’ te horen. Soms is het even lastig, maar met elkaar en internet komen we een heel eind!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 18 Nov 2018 11:06

Re: Glutenallergie

Slim en lief om het zo te doen Taeda! Ik heb een i tolerantie dus hoef er niet heel streng op te letten.

Ik kan er nu even niet op komen Joe ze heet...maar ik volg een meid op Facebook die allerlei glutenvrij producten post. Nu ook met Sint.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Nov 2018 14:53

Re: Glutenallergie

Huh Jip dat snap ik niet. Ik heb een glutenintolerantie, coeliakie. Met een intolerantie moet je er juist wel goed op letten.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Nov 2018 09:39

Re: Glutenallergie

De Facebook pagina is 'maak het glutenvrij'.

ik ben dus blijkbaar altijd verkeerd voorgelicht:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... iakie.aspx

Mijn darmen waren destijds behoorlijk ontstoken maar niet genoeg om het coeliakie te noemen. Ik heb dus een glutensensitiviteit. Ik kan bijv wel lunchen met vriendinnen met gewoon brood. Maar moet de rest van de dag dan glutenvrij eten. Anders krijg ik klachten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 22 Nov 2018 09:57

Re: Glutenallergie

Oh ja, nja het zit wat anders. Coeliakie is een intolerantie voor gluten. En daarbij kun je van 1 kruimel erg ziek worden. Een glutenallergie bestaat niet, een tarweallergie wel, maar dat is zeldzaam en dan kun je wel andere granen eten.
Sinds glutenvrij eten een hype werd, zijn mensen het massaal glutenallergie gaan noemen, in plaats van glutenintolerantie. Ik ben gestopt te verbeteren omdat dat meestal tot meer verwarring leidt. Als ze in een restaurant nu vragen of ik glutenvrij moet eten om een glutenallergie zeg ik tegenwoordig: Ja, ik heb coeliakie. Zodat het in ieder geval serieus genomen wordt. Onderstaand artikel legt de verschillen goed uit. Wellicht herken je je in het beeld wat geschetst wordt bij glutensensitiviteit.

https://www.iamafoodie.nl/verschil-tarw ... itiviteit/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Nov 2018 12:32

Re: Glutenallergie

Dat is ook wat de link beschrijft toch die ik postte?

Ik heb destijds een darm onderzoek gehad en er waren dus ontstekingen te zien. Biopt van genomen en toen bleek het niet erg genoeg te zijn om het coelieakie te noemen. Ik merk wel duidelijk dat ik er overgevoelig voor ben. Ik denk dat ik 2 jaar helemaal glutenvrij gegeten heb. Toen langzaam gaan kijken wat ik wel of niet kon hebben. 1 vakantie dacht ik 'ach, het gaat al een tijd goed, laat ik eens lekker gewoon eten wat er ligt (lekkere stokbroodjes enzo..). Na 2 dagen kon ik rennen naar de wc, zulke buikpijn, moe etc. Daarna een beetje gaan puzzelen hoe of wat. INmiddels een modus gevonden wat werkt voor mij.

Maar goed OT: die facebook pagina plaatst dus nu rondom de feestdagen veel producten die gewoon bijv bij AH te koop zijn die glutenvrij zijn.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jip