Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

<<

Anoniem252

Bericht 07 Nov 2018 11:36

Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Ik werk in de zorg, 24 uurs contract. Op mijn afdeling js de regel om het weekend werken alle diensten. Dus bijvoorbeeld 3 nachten per maand (4/5 bij 32/36 uur). Ik vind het alleen niet zo eerlijk dat ik om het weekend moet terwijl iemand die fulltime werkt dat ook doet. Beetje scheve verhouding daardoor.
Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen is. Wat voor regels hebben jullie qua roosters en onregelmatige diensten?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Nov 2018 11:41

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Overal waar ik gewerkt heb is het normaal om om het weekend te werken. Zijn vaak discussies over maar eigenlijk is het vrij logisch. Want je kan iemand met een groter contract nou eenmaal geen 3 weekenden per maand laten werken en een kleiner contract 1 weekend. Kleinere contracten minder weekenden laten werken is alleen mogelijk als je meer personeel hebt dan je nodig hebt om de weekenden vol te krijgen of als je met weekendkrachten werkt.
2010 2012
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 07 Nov 2018 12:08

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Ik vind het juist super eerlijk dat iedereen gewoon om het weekend werkt.
Iedereen heeft wel een gezinsleven of sociaalleven en er zijn nog steeds heel veel mensen die van ma tm vrij werken en dus in de weekenden juist vrij zijn.
Zo heeft iedereen even veel tijd op die dagen.
30-04-2017
<<

Anoniem272

Bericht 07 Nov 2018 12:09

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Ik heb hier ervaring mee vanuit de retail, callcenterbranche en de televisieseriewereld, en daar werken parttimers ook om het weekend. Of bijvoorbeeld 1 avond per week, 1 weekenddag - wat de afspraak ook is - gewoon hetzelfde als de rest van het team. Dat staat dan los van het aantal uur dat je werkt.
<<

Anoniem258

Bericht 07 Nov 2018 12:11

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Ik werk normaal 8-12 uur en werkte ook om het weekend. Soms korte diensten, maar ook vaak hele diensten. (Wat ik juist weer fijn vond ivm oppas)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Nov 2018 12:24

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Bij ons had ik geen vaste part time dag mogen hebben (dus altijd onregelmatig) en had ik minimaal 32 uur moeten blijven werken, minder was niet mogelijk. Dat heeft niet geholpen met de beslissing om evt te blijven (of eigenlijk wel geholpen het makkelijker te maken).
Wij hadden een rooster van acht weken roulatie, waarvan we drie weekenden vrij hadden en vijf weekenden werken. En na die acht weken dus weer 't zelfde. Hoe dat met de part timers zat weet ik eigenlijk niet.
Let's discover the world together.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9454

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 07 Nov 2018 12:30

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Bij ons is het onder de 20u, 1 weekend werken en erboven is 2 weekenden.
En er is nachtdienst verplicht in de maand.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem244

Bericht 07 Nov 2018 12:37

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Toen ik nog onregelmatig werkte was het ook iedereen om het weekend.
De kleine contracten hadden vaak wel een korte weekenddienst (geen heel weekend maar bv 1 slaapdienst of 1 dagdienst).
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 07 Nov 2018 13:10

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Ik rooster zelf, en plan in principe iedereen 2 weekenden in (niet eens zozeer om het weekend). Daarbij probeer ik de halve diensten aan een parttimer te geven, vaak hebben ze dan 1 korte en 1 hele dienst in t weekend. En mocht t zo uitkomen dan kan t zijn dat een parttimer maar 1 weekend hoeft te werken, of bijv 1 weekend (2dageb) en 1 dag van weekend.
Maar of er echt regels zijn weet ik niet.

Overigens komt deze discussie ook vaak voor met de feestdagen. En dan vooral kerst/oudnieuw, en carnaval. Dan lijkt t alsof de parttimers het excuus van minder werken gebruiken voor de kortere diensten
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem252

Bericht 07 Nov 2018 13:18

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Voor feestdagen krijg je compensatieuren. Ik krijg bijv 32 uur gecompenseerd omdat ik in verhouding zoveel uren werk. Een fulltimer krijgt meer uren gecompenseerd vanwege meer uur werken. Dan is het natuurlijk scheef dat je in verhouding meer feestdagen moet werken dan je er wettelijke vrije uren voor terug krijgt.

Goed om jullie ervaringen te lezen!
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Nov 2018 13:28

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Feestdagen vind ik inderdaad ook een ander verhaal i.v.m. de compensatie uren. Ik plan dan ook de kleinere contracten minder in als dat mogelijk is omdat zijn nou eenmaal ook minder compensatie uren krijgen.
2010 2012
<<

Anoniem252

Bericht 07 Nov 2018 13:37

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Wij hebben alleen 8 uurs diensten dus voor ons gaat dat niet op :P.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Nov 2018 14:51

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Atelier Madame schreef:Wij hebben alleen 8 uurs diensten dus voor ons gaat dat niet op :P.


Ik plan ze dan een dag minder in. Dus niet minder uur op een dag. Maar dat kan natuurlijk alleen als daar ruimte voor is maar meestal lukt dat bij ons gelukkig wel.
2010 2012
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 07 Nov 2018 14:57

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Wij werken ook allemaal om het weekend en evenveel feestdagen. Anders komt het ook gewoon niet uit qua hoeveelheid mensen die je nodig hebt. Mochten er diensten afvallen omdat er bijvoorbeeld veel cliënten naar huis zijn waardoor er dus iemand vrij kan krijgen dan wordt er gekeken naar wie de meeste overuren heeft staan. Vaak zijn dit wel de kleine contracten.

Bij ons vind zover ik weet niemand dit een probleem.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 07 Nov 2018 15:20

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Compensatie uren? Zegt me niks..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 07 Nov 2018 15:26

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Atelier Madame schreef:Voor feestdagen krijg je compensatieuren. Ik krijg bijv 32 uur gecompenseerd omdat ik in verhouding zoveel uren werk. Een fulltimer krijgt meer uren gecompenseerd vanwege meer uur werken. Dan is het natuurlijk scheef dat je in verhouding meer feestdagen moet werken dan je er wettelijke vrije uren voor terug krijgt.

Goed om jullie ervaringen te lezen!


Nee hoor, dat zou niet scheef zijn omdat je werkt met een jaarurensystematiek. Als je meer werkt op feestdagen dan je compensatieuren, dan hoef je minder uren in de overige dagen van het jaar te maken.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Nov 2018 15:47

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Green_Pepper schreef:
Atelier Madame schreef:Voor feestdagen krijg je compensatieuren. Ik krijg bijv 32 uur gecompenseerd omdat ik in verhouding zoveel uren werk. Een fulltimer krijgt meer uren gecompenseerd vanwege meer uur werken. Dan is het natuurlijk scheef dat je in verhouding meer feestdagen moet werken dan je er wettelijke vrije uren voor terug krijgt.

Goed om jullie ervaringen te lezen!


Nee hoor, dat zou niet scheef zijn omdat je werkt met een jaarurensystematiek. Als je meer werkt op feestdagen dan je compensatieuren, dan hoef je minder uren in de overige dagen van het jaar te maken.


Ja dat is logisch. Maar mensen die meer werken krijgen meer compensatie uren omdat ze in theorie meer uren op feestdagen zouden werken. Dan is het dus wel enigzins scheef als je wel evenveel uren moet werken op feestdagen als iemand met een groter contract.
2010 2012
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 07 Nov 2018 17:21

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Maar in verhouding heb je dan wel weer meer ort
2015 💙
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 07 Nov 2018 17:52

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Toen ik in het verzorgingshuis op de dagbesteding 12 uur werkte, werkten we ook om het weekend. Fulltime medewerkers de hele dag en met kleinere contracten, kortere diensten.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Nov 2018 18:02

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Minx schreef:Maar in verhouding heb je dan wel weer meer ort


Ja, maar dat heb je ook als je elke zondag zou werken en dat wil ook niet iedereen lijkt me. Het is niet dat omdat je een paar euro extra krijgt je dan maar gewoon altijd wil werken op die dagen.

Overigens heb ik zelf vrij weinig met de meeste feestdagen en vind ik het ook niet erg om ze te werken. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor andere mensen niet altijd eerlijk voelt.
2010 2012
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 13 Nov 2018 13:28

Re: Onregelmatig werken; wat zijn jullie afspraken?

Bij ons werken de 12uurs 3 of 4 zaterdagen, 24&34 uur 2, minder dus. Zondagen ben je vrij in hoeveel je er kiest, ongeacht je contract.
R. 2013
D. 2016

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers