Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Switchen van SW naar regulier werk

<<

M@NDY

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Nov 2018 14:57

Bericht 12 Nov 2018 12:34

Switchen van SW naar regulier werk

Ik zou graag jullie raad willen over wat mijn vriend kan doen in zijn situatie.

Mijn vriend is sinds 12 jaar in vaste dienst bij de sociale werkvoorziening. Hij heeft geen stoornis o.i.d. maar is hier terecht gekomen omdat hij mede door persoonlijke omstandigheden er een potje van maakte op school. In die 12 jaar heeft hij nooit op een afdeling gezeten maar altijd ergens gewerkt d.m.v. detachering. Sinds een aantal jaar zit hij daar niet meer op zijn plek omdat hij 1) meer in zijn mars heeft dan wat hij hier kan laten zien 2) niet meer verdiend (en ook nooit veel meer zal verdienen) dan het minimumloon 3) de hele sociale voorziening helemaal zat is, hij heeft de afgelopen jaren vaak aangegeven dat hij meer wil maar er wordt niets mee gedaan.

Hij wil dus graag iets anders gaan doen en dan het liefste op de ‘normale’ manier. Zelf heb ik geen ervaring met de sociale werkvoorziening en wat er gebeurd als je daar weggaat. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier op het forum daar iets van weet. Volgens mij kom je dan bij het UWV terecht met een Wajong, mocht je niet meteen werk vinden. En daar zit ook het probleem: Als hij terugvalt in de Wajong gaat hij er €400,- op achteruit en dat kunnen wij ons financieel niet veroorloven, ook niet voor een maand of twee maand. Hij heeft nu een jobcoach via de SW maar naar alle waarschijnlijkheid helpt deze hem niet als hij bij de SW weggaat (denk ik) dus dan zou hij, terwijl hij nog via de SW werkt, een jobcoach via het UWV moeten zoeken? Welke stappen moet hij nemen om ergens anders te kunnen werken (evt. met betaalde opleiding) zonder er financieel op achteruit te gaan?
<<

Anoniem248

Bericht 12 Nov 2018 12:36

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Misschien zeg iets nu iets heel simpels, maar vanuit zijn baan bij de sociale werkvoorziening solliciteren? Dus baan voorlopig aanhouden en dan solliciteren naar wat anders?
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 12 Nov 2018 12:42

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Als je uitdienst gaat vervalt de SW status. Die kan je niet meer terug krijgen. Als het dan onverhoopt tegenvalt kan je vriend daarna geen gebruik meer van maken. Misschien dat je vriend kan informeren of ze h individueel kunnen detacheren bij een bedrijf? Dat kan met behoud van de status.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem313

Bericht 12 Nov 2018 13:55

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Maple schreef:Misschien zeg iets nu iets heel simpels, maar vanuit zijn baan bij de sociale werkvoorziening solliciteren? Dus baan voorlopig aanhouden en dan solliciteren naar wat anders?


Dat klinkt logisch maar wat Siep zegt: je status ben je dan kwijt. Dus als het niet bevalt of je contract wordt niet verlengd of wat dan ook, heb je die inkomensterugval.

Ik denk dat je vriend bij de gemeente moet zijn TO! Zie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... an-de-slag
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 12 Nov 2018 15:18

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Ik heb hier geen ervaring mee, maar als je vriend geen ziekte of handicap heeft lijkt het me niet dat hij in aanmerking komt voor een wajong-uitkering?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Nov 2018 15:43

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Ik ben bang dat je vriend als hij op zoek gaat naar regulier werk, hij als hij zijn baan kwijtraakt, flink terug gaat vallen in inkomen.
Afgaande op je verhaal zal hij niet voor Wajong in aanmerking komen. Als hij dan eventueel regulier werk verliest, zal hij eerst in de WW en dan in de bijstand terecht komen. Hij is zijn SW indicatie van nu dan idd kwijt. En met de de huidige wetgeving en op basis van jouw verhaal, zal hij na de eventuele WW terugvallen in de participatiewet en een uitkering op bijstandsniveau ontvangen.
Hij kan bij de gemeente wellicht ondersteuning vragen in het zoeken naar werk, al verschilt het per gemeente hoeveel je je daar bij moet voorstellen en hij heeft tenslotte al werk.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Nov 2018 15:59

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Maar goed, hij heeft er ooit een potje van gemaakt op school en hij heeft geen stoornis. In principe hoeft hij die SW indicatie dan toch helemaal niet? Dan werkt het toch net als bij ieder ander? Gewoon solliciteren voor een normale baan.

Ze kunnen je toch niet je hele leven aan de hand houden omdat je er ooit een potje van maakte?
<<

Anoniem246

Bericht 12 Nov 2018 16:53

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Eens met Cotton.

Een bepaalde indicatie krijg je niet alleen omdat je 'het verkloot hebt op school', daar is wel iets meer voor nodig. Wil hij, omdat hij nooit zal stijgen met loon, meer verdienen, dan zal hij moeten solliciteren naar regulier werk bij een normale werkgever. Maar dan moet hij wel 100% zeker weten dat hij regulier werk aankan. Het niveau ligt daar immers op normaal, wat in vergelijking met SW hoog is.Als hij zijn indicatie verliest, dan is dat ook niet erg, als hij dan tenminste wel kan voldoen aan de werkdruk. Want anders straft hij zichzelf, door naar een reguliere werkgever te zoeken.
<<

M@NDY

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Nov 2018 14:57

Bericht 13 Nov 2018 10:43

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Dank voor jullie reacties!

Cotton, wat je zegt is waar. Maar vroeger ging het heel anders dan nu. Als je nu om wat voor reden dan ook niet in het reguliere werk terecht kan, wordt je doorverwezen naar de gemeente. Vroeger werd je naar het speciaal onderwijs gestuurd en van daaruit kwam je automatisch bij een SW terecht. Dit is bij mijn vriend ook gebeurd; hij zat op een gewone normale school, deed Mavo/Havo maar door persoonlijke omstandigheden (die ik hier liever niet wil noemen) zakte hij af en werd uiteindelijk van VMBO naar het speciaal onderwijs gestuurd. Niet omdat er 'iets' met hem is maar omdat hij op dat moment niet de motivatie had om ook maar iets te doen aan school. Vanuit daar wordt je naar een SW bedrijf gestuurd en zo is hij daar gekomen.

Wat hij overigens de eerste 8/9 jaar helemaal prima vond, hij had een leuk bedrijf (een normaal, regulier bedrijf) waar hij werkte, opleiding gedaan (mbo4) en gehaald. Bedrijf ging failliet dus ander werk-bedrijf. En sindsdien loopt het niet zo lekker meer omdat de twee bedrijven waar hij daarna heeft gezeten en bij eentje nog steeds werkt 'gebruik' maken van je, wat enigszins logisch is omdat je een 'gratis' werknemer bent.

Gewoon solliciteren is heel makkelijk gezegd. Dit heeft hij al talloze keren gedaan maar hij wordt elke keer afgwezen op het feit dat hij dan vanuit de SW komt, de welbekende stempel. Fulltime naar school is ook even een optie geweest maar dit ziet hij niet zitten omdat hij graag wil werken, deeltijd opleiding staat hij wel voor open alleen een werkgever helaas niet vanwege de SW
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Nov 2018 12:18

Re: Switchen van SW naar regulier werk

Ik weet niet in welke richting je vriend werk zoekt, maar in verschillende branches worden volgens mij best veel leerwerkplekken aangeboden. Al hangt het vast ook af van de regio waarin je woont.

Maar hij heeft een opleiding op mbo 4 niveau gedaan? En dat kan hij dus aan? Als dat een mbo 4 diploma is, moet hij toch wel ergens anders aan het werk kunnen? Want dat is een hartstikke prima diploma. Als het meer een certificaat oid op mbo 4 niveau is, is het misschien wel handig om toch een opleiding te doen en een mbo 4 diploma te halen. Vaak moet je dan ook wel stage lopen en als je een opleiding kiest in een branche waar nu veel werk is, lijkt het me dat je kans op regulier werk dan best groot wordt. Sommige mbo opleidingen bieden ook volwassen onderwijs wat deeltijd is of verkort kan. Hij zou dat dan nu naast zijn werken kunnen doen. En ik snap wel dat hij liever wil werken, zonder inkomen komen te zitten is helemaal rot en als hij leren nog steeds niet leuk vindt, schiet het ook niet op. Maar een voltijd opleiding zou wel een investering kunnen zijn in zijn toekomst. Als hij nu ziet dat hij op deze manier nergens anders aan het werk komt en hij wil het veranderen, dan loopt hij altijd het risico de zekerheid die hij nu heeft kwijt te raken.
Maar dit geldt in principe voor zoveel mensen die switchen van een vaste baan naar iets anders waar ze vaak eerst een tijdelijk contract krijgen, of mensen die investeren in een opleiding en ook nooit de zekerheid hebben dat het ze oplevert wat ze hopen. Wat dat betreft is de situatie van je vriend niet heel anders dan die van zoveel mensen die niet op hun plek zitten op hun werk en graag iets anders zouden willen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers