Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Huwelijk
61
56%
Geregistreerd partnerschap
19
18%
Samenlevingscontract
18
17%
We hebben niks vastgelegd
10
9%
Andere wijze bijvoorbeeld religieus huwelijk of anders
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmen : 108
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 10 Nov 2018 19:14

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Elliot schreef:Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben daar lang ober gesproken, en uiteindelijk toch hiervoor gekozen omdat we allebei geen inbreng hadden en geen schulden (op wat studieschuld na, niet noemenswaardig). Zoals Green Pepper ook zei, als je echt geen gedoe wilt bij een scheiding moet je naast huwelijkse voorwaarden ook continu dingen verrekenen tijdens je huwelijk, of voorafgaand van alles afspreken waar het heen gaat. Dat eerste vonden wij belachelijk veel gedoe en dat tweede was bij ons niet haalbaar omdat wij allebei zogezegd begonnen met niets. Je kunt moeilijk over toekomstige dingen bepalen waar ze heen gaan.

Overigens vind ik de stelling dat een kind een grotere verbintenis is altijd zo gek. Tuurlijk zorgt een kind ervoor dat je iig tot het kind meerderjarig is maar waarschijnlijk ook daarna nog met je (ex)partner te maken hebt, maar ik vind niet dat dat te vergelijken is met een liefdesrelatie. Je hebt een gedeelde verantwoordelijkheid, maar dat zegt niets over de relatie tussen ouders onderling. Bij een huwelijk/SC/GP kies je echt voor elkaar en voor de verbintenis. Bij een kind kan dat ook het geval zijn, maar ik vind het een totaal andere verbintenis.


Ik vind een kind wel een grote verbintenis. Door een kind kom je nooit meer van elkaar af om het even bout te zeggen. Je zult altijd met de ander te maken hebben. Ons sc is zo te ontbinden mochten we ooit uit elkaar gaan en dan hoef je in principe niks meer met de ander. Natuurlijk is je verbintenis anders na scheiding bij een kind maar hij blijft wel omdat de ander nou eenmaal de vader/moeder is van je kind.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 11 Nov 2018 13:55

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij zijn volgende maand 12,5 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij hebben destijds gekozen voor trouwen op maandagochtend omdat ik hoog zwanger was. Ik ben ook nooit echt ten huwelijk gevraagd maar goed dat vind ik niet zo erg. Mijn man zou nog wel eens een keer willen trouwen maar dan met alles erop en eraan. We gaan zien of dit ooit nog ns gaat gebeuren.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 11 Nov 2018 14:27

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Fantine schreef:
Joey schreef:
Fantine schreef:We zijn naar een notaris geweest voor een vrijblijvend gesprek over het gp of een sc. Het is ook maar net wat je zelf het prettigst vindt samen met je partner. Hadden we voor een gp gekozen was dat sowieso met huwelijkse voorwaarden geweest. Wat ons tegenhield is dat we alles gescheiden willen houden, das met gp echt lastiger en tevens is uit elkaar gaan een stuk ingewikkelder en met een sc mochten we kinderen krijgen zijn de belangrijke zaken zo geregeld.


Maar wat is 'alles' gescheiden willen houden? Bedoel je dan inkomen of ook nog andere dingen? Aangezien je het wel hebt over gezamenlijke rekening en spaargeld. Of gaat daar dan niet al het geld heen? Hebben jullie dan in het samenlevingscontract afgesproken hoeveel erheen gaat? Hoef je niet te beantwoorden hoor, maar ik ben even nieuwsgierig.

Wij hebben beide niks, dus ook niks wat we gescheiden hoeven te houden. Als er geen kind onderweg was, hadden we denk ik wel ons inkomen gescheiden gehouden en voor een samenlevingscontract gekozen of dat vastgelegd in huwelijkse voorwaarden. Maar nu met kind straks, willen we het geld toch op een hoop, al hebben we daar wel lang over na moeten denken.


Eigen geld bijvoorbeeld. Bij GS is dat van het stel samen. Ik wil mijn eigen rekening behouden net als mijn vriend. Kan met gs ook maar heeft dan weinig waarde. Ook hebben we beide een studieschuld die we niet met elkaar willen mengen en heeft hij nog beleggingen die van hemzelf zijn. Bij sc is het makkelijker, je geeft alleen aan wat je gezamenlijk wil en de rest is van jezelf. En mocht je toch ooit uit elkaar gaan, geeft het veel minder rompslomp.

Wat zijn er veel mensen getrouwd in gemeenschap van goederen. Gelukkig is de wet vanaf dit jaar aangepast. Ik heb een horroverhaal in mijn nabije omgeving. 1 van mijn beste vriendinnen is een gs aangegaan met de oude gemeenschap van goederen voorwaarden. Haar man had schulden, zij niet, nu heeft zij ook schulden. Nu kunnen ze geen huis op haar inkomen kopen en is zij mede verantwoordelijk voor zijn studieschuld en persoonlijke lening.


Daarom zijn wij getrouwd met voorwaarden. Alles voor het huwelijk is apart, daarna is samen. Vergelijkbaar met hoe nu gemeenschap van goederen is geregeld. Verder hoeven we ook niets bij te houden. Dat is dus anders dan de ‘normale’ voorwaarden.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Nov 2018 15:08

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Toen wij officieel samen gingen wonen, hebben we samenlevingscontract en testament laten opstellen. Hierbij werd ik als enige erfgenaam aangewezen door mijn man. Ook ben ik toen aangemeld bij zijn pensioenplan zodat ik in het geval van zijn overlijden weduwenpensioen zou ontvangen.

Een paar jaar later zijn we getrouwd in gemeenschap van goederen. We zijn getrouwd omdat dat voor ons goed voelde en ook omdat we samen graag kinderen wilden en een huwelijk daarvoor als basis/voorwaarde zagen. In gemeenschap van goederen omdat we beide geen noemenswaardige bezittingen hadden destijds en we ondanks het grote verschil in inkomen tussen ons, alle inkomsten als gezamenlijk zien, we bouwen samen een leven, een gezin en ook evt. vermogen op. En we betalen ook elkaars studieschuld af bv.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 12 Nov 2018 06:26

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij hebben een geregistreerd partnerschap. Zijn wel al ruim 2 jaar verloofd en zouden afgelopen 31 aug trouwen. Alles was al geregeld, van jurk tot locatie, van videograaf tot muziek. Ipv trouwen kochten we van ons spaargeld ons droomhuis in Zweden. Dat was een grotere droom dan samen trouwen. Dus trouwen zit er voorlopig even niet in gezien ons spaarsaldo nu. Nu hebben we ook totaal geen haast en misschien doen we het ooit wel eens (klein) ergens tussendoor.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Nov 2018 06:54

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Kan je niet (iig ceremonieel) trouwen in de tuin van jullie Zweedse huis? Op midsommer of zoiets? De kinderen met bloemenkransen in 'thaar. Ik zie het wel voor me! Eventueel doe je eerst het wettelijke gedeelte in Nederland.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 12 Nov 2018 08:25

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij hebben nog niets maar zijn bezig met een samenlevingscontract met testament. Mijn vriend wil sowieso niet trouwen maar het wel goed geregeld hebben. Met name de testamenten zijn een ding. Ik wil daar bv een clausule in hebben dat mijn geld niet naar mijn ex gaat. Je wil daar niet vanuit gaan maar stel we krijgen een ongeluk en j overlijd een half uur na mij. Dan erft mijn ex alles. Mijn vriend heeft zo’n constructie met J erin. Voor hem voelt het nl vreemd dat zijn familie dan niets krijgt en j alles.
2015 💙
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 12 Nov 2018 10:02

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Dat hebben we gedaan omdat mijn man een eigen bedrijf heeft.
⁠♡♡♡
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 12 Nov 2018 10:13

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
2012 & 2016
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Nov 2018 11:52

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij zijn nog niet aan elkaar verbonden.
Ik ben wel ten huwelijk gevraagd op de dag dat zoon werd geboren, maar het is er nog niet van gekomen. Ik denk dat dat volgend jaar gaat gebeuren.
10.04.17
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 12 Nov 2018 16:21

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

@saga ... helemaal niks op papier ?!
<<

Anoniem247

Bericht 12 Nov 2018 18:07

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij hebben een geregistreerd partnerschap. Afgelopen Oktober alweer 8 jaar.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Nov 2018 18:17

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Fantine schreef:
Elliot schreef:Overigens vind ik de stelling dat een kind een grotere verbintenis is altijd zo gek. Tuurlijk zorgt een kind ervoor dat je iig tot het kind meerderjarig is maar waarschijnlijk ook daarna nog met je (ex)partner te maken hebt, maar ik vind niet dat dat te vergelijken is met een liefdesrelatie. Je hebt een gedeelde verantwoordelijkheid, maar dat zegt niets over de relatie tussen ouders onderling. Bij een huwelijk/SC/GP kies je echt voor elkaar en voor de verbintenis. Bij een kind kan dat ook het geval zijn, maar ik vind het een totaal andere verbintenis.


Ik vind een kind wel een grote verbintenis. Door een kind kom je nooit meer van elkaar af om het even bout te zeggen. Je zult altijd met de ander te maken hebben. Ons sc is zo te ontbinden mochten we ooit uit elkaar gaan en dan hoef je in principe niks meer met de ander. Natuurlijk is je verbintenis anders na scheiding bij een kind maar hij blijft wel omdat de ander nou eenmaal de vader/moeder is van je kind.


Ja ik snap dat deel van de stelling prima, maar ik vind het gewoon niet met een huwelijk of GP of SC te vergelijken. Die laatste dingen doe je in beginsel omdat je van elkaar houdt en voor elkaar wilt kiezen, samen een leven op wil bouwen en alles daarvoor goed wil regelen. Een kind krijg je ook wel omdat je daarvoor kiest (meestal dan tenminste), maar de intentie van kinderen krijgen is niet het “kiezen voor je partner”. Dat bedoel ik met gek. Het zijn gewoon twee totaal verschillende verbintenissen.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 12 Nov 2018 19:27

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Maar toch vind ik een kind krijgen met mijn vriend ook wel een soort van kiezen voor mijn partner. Ik kies hem als vader van mijn kinderen. En ons gevoel voor elkaar is wel veel sterker geworden. Ik vind het wel echt een hele bijzondere verbintenis en veel meer waard dan een SC. Kiezen voor een baby voelde ook als echt kiezen voor elkaar.

Maar goed. Er zijn ook mannen met 6 baby momma's en andersom. Ik denk dat die er iets minder gevoel bij hadden samen
<<

Anoniem304

Bericht 12 Nov 2018 19:29

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Oh niet dat jij zo bent hoor Elliot :P
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 12 Nov 2018 19:43

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

@elliot Ik zie dat dus totaal anders. Samen een kind nemen/krijgen zie ik juist als het kiezen voor je partner. Met jou weet ik het zeker, met jou wil ik het grootste geschenk krijgen/delen wat er is voor mij. Met jou wil ik oud worden dus ook een gezin stichten. Voordat we een kind hadden, hadden we dan ook niks op papier. Het voegt niks toe voor ons er veranderd niks in onze ogen. Nu we een kind hebben willen we het goed geregeld hebben voor haar niet dat ze in een of ander weeshuis beland en we hebben nu een koophuis ook vandaar.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Nov 2018 21:27

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Ah ja ik snap jullie logica ook wel hoor! Bij mij werkte het gewoon andersom. Ik wilde daarom ook heel graag trouwen voordat wij aan kinderen begonnen. Eerst bewust voor elkaar kiezen, echt hij en ik, en pas daarna samen de volgende stap zetten.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Nov 2018 21:36

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Ik denk dat dat ook wel de/een reden is dat jullie getrouwd zijn, Elliot. Als je daar geen meerwaarde aan had gegeven waren jullie misschien ook wel niet getrouwd. Ik vind het juist mooi dat je het huwelijk zo ziet. Jij wilde, net als ik, graag bewust de verbintenis aan gaan als echtgenoten. Ik zie zelf ook echt nog steeds de meerwaarde daarvan. Het is lastig uit te leggen maar ik voel dat wel dat voor ons een bewuste keuze was door dat zo naar elkaar uit te spreken met onze dierbaren erbij.
Dat zegt helemaal niets over hoe anderen hun relatie inrichten en welke keuze ze maken, voor anderen heeft het misschien geen meerwaarde, begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik snap jouw gevoel daarin wel.

Ik vind het hele andere manieren van verbintenis dan het hebben van een kind samen, ook qua gevoel. Het zijn van een gezin is een veel intensere verandering in ons leven, maar ook gewoon een volgende stap na en binnen het huwelijk.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Nov 2018 02:55

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Hmm, door jullie zit ik nu opeens te denken of ik me meer verbonden voel met mijn man door geboorte zoon. Ja, denk het wel. Maar met trouwen toen toch meer, maar misschien was dat omdat dat eerst was. Was zoon eerst geboren, was dat misschien wel belangrijkste verbintenis geweest en het trouwen een extraatje.

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Ondanks dat mijn ouders een enorme vechtscheiding hebben gehad en zelfs ruzie kregen over de televisiekast. Als hij schulden had gehad of eigen bedrijf, was het anders geweest denk ik. Maar we stapten met net zoveel erin beide (vrijwel niks dus) en hebben (nog) geen huis gekocht. Zijn ouders vonden het wel kut, want die hebben allemaal onroerend goed, maar daar wil ik helemaal niks van mochten we ooit gaan scheiden. Zelfs niet als mijn man veranderd in de duivel ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 13 Nov 2018 13:56

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Ik voel mij door het sc totaal niet verbonden met mijn vriend. Want dat kan je met elke huisgenoot tekenen als het ware, dus zonder romantische relatie. Samen een huis kopen vond ik wel echt een stap. Ik verhuisde immers 200 km voor hem daardoor. Ik koos toen al bewust voor hem. Het sc was enkel zakelijk wat dingen regelen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 13 Nov 2018 17:58

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Ik voel me juist wel meer verbonden met mijn vriend nu we samen een huis hebben gekocht en een sc gaan ondertekenen. Ik ben nogal een "free spirit" en leg me nu best vast zo. Heb er dan ook 6,5 jaar over gedaan om deze stap te zetten haha.

Misschien een beetje cheesy om het zo te omschrijven maar ik ben door heel Nederland heen gefladderd qua wonen en ook een poosje Duitsland, vrijheid blijheid. Dat voelt nu wel anders door een huis te kopen en een sc aan te gaan. Ik kies er nu heel bewust voor om mijn handtekening te zetten en deze verbintenis aan te gaan met hem.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 14 Nov 2018 09:40

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Ook zeker gehad over huwelijkse voorwaarden, maar dit had en heeft voor ons geen meerwaarde (redelijk gelijk inkomen en beide ongeveer evenveel spaargeld).

Ik vond overigens een huis kopen ook veel spannender! Onze relatie zat en zit echt wel goed, daar heeft het trouwen niets in veranderd. Door een koophuis zit je echter vast aan de hypotheek, kun je die wel blijven betalen, dat soort dingen. Dat vond ik echt wel een dingetje hoor.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 14 Nov 2018 12:58

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Fantine, het huis kopen samen, dat vond ik juist wel een ding haha. Dat sc zelf alleen niet. Maar dat we samen een huis kochten dat vond ik dus inderdaad heel wat.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 15 Nov 2018 12:43

Re: Hoe zijn jullie aan elkaar verbonden?

Wij hebben een geregistreerd partnerschap, wel in gemeenschap van goederen. We hebben samen de keuze gemaakt dat hij de broodwinnaar gaat zijn, en dus heb ik geen inkomen. Alles is dus van ons 'samen'.

We wilden heel graag alles goed geregeld hebben, ook voor de kinderen, en ik wilde dezelfde achternaam dus hebben we gratis dit geregistreerd partnerschap gedaan. Zelf houden we er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan, en ook de wens niet voor een groots en duur huwelijk. Eerlijk gezegd hebben we expres dit geregistreerd partnerschap gedaan, omdat ik gratis 'trouwen' dan weer raar vind staan, daar hoort een groot feest en jurk met een hoepel eronder bij naar mijn gevoel. Nu ben ik ipv echtgenote van, partner van. Maar ik noem hem lekker toch mijn man ;)
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers