Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inkomen uit Amerika

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 08 Nov 2018 21:38

Inkomen uit Amerika

Ik woon in Nederland maar ontvang voor online werk een inkomen uit Amerika. Hier is geen belasting over geheven. Ik kan op internet alleen maar informatie vinden over dat er regels zijn dat je niet dubbel belasting betaald maar nergens hoe veel en in welk land ik dit nu moet betalen.

Uiteraard heb ik de belastingdienst gebeld maar die wisten het ook niet echt. Ja, dat het onder wereldinkomen ingevuld moet worden bij overige inkomsten en dat ik dat al als een voorlopige aanslag kon doen om te zien wat ik dan moest betalen (zonder te versturen eventueel). Nu kwam hier 0 uit. Alleen wat voor de zorgverzekering. Ik kan me dat haast niet voorstellen?

Tot nu toe ging het om kleinere bedragen maar ik wil op zeer korte termijn stoppen bij mijn vaste werkgever en zal daardoor meer uren kunnen maken voor dit bedrijf. Het zou dan wel fijn zijn als ik van te voren weet hoeveel ik ga betalen zodat ik me hier op voor kan bereiden. Ook ga ik volgend jaar ws naar Amerika en dan wil ik geen problemen krijgen bij de douane :haha:

Iemand die hier ervaring mee heeft? Niet quoten ajb.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem249

Bericht 08 Nov 2018 22:01

Re: Inkomen uit Amerika

Volgens mij moet je hier in NL inkomsten belasting over betalen en wellicht ook BTW over afdragen (mocht je zelfstandig zijn).
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 08 Nov 2018 22:20

Re: Inkomen uit Amerika

Ja maar ben ik zelfstandig dan? Ik heb maar 1 opdrachtgever waar ik deze werkzaamheden voor uitvoer en niet op zoek naar meer. Ik ben hier toevallig zo ingerold eigenlijk. Ik ben ook niet opzoek naar kosten die ik af kan trekken of zo, alles wat ik hierover op zoek gaat daarover. Ik heb alleen mijn laptop nodig en internet en dat had ik sowieso wel in huis zeg maar. Als ik uitreken wat ik op jaarbasis bij 24 uur per week zou verdienen en het invoer op de site van de BD dan komt er uit dat ik alleen voor mijn zorgverzekering hoef te betalen. Ik vertrouw het voor geen meter :palm:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Nov 2018 03:08

Re: Inkomen uit Amerika

Ik woon al heel lang niet meer in Nederland maar je moet altijd inkomenbelasting betalen over inkomen. Nu dat niet gebeurt in Amerika, moet dat dus in Nederland. Je legt van je inkomen gewoon een percentage aan de kant en als je straks je belasting doet, dan moet je opgeven hoeveel het is. Omdat je ook inkomen in Nederland hebt nog, maar niet weet hoeveel je aan het einde van het financiele jaar aan inkomsten krijgt, kun je ook nog niet voorspellen hoeveel belasting je ongeveer moet betalen. Het kan zijn dat je over dit beetje dan geen belasting had hoeven betalen omdat je over je andere baan al voldoende betaald. Maar better safe than sorry, dus ik zou een percentage aan de kant houden, voor het geval je moet betalen. Ik ga altijd uit van 1/3 wegleggen voor belasting. En hoeft het niet, dan kun je dat spaarpotje weer voor iets gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 09 Nov 2018 07:08

Re: Inkomen uit Amerika

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_betalen/
Er staat inderdaad niet hoeveel, maar dat is logisch want dat is inkomensafhankelijk (en ook van het land lijkt me). Ik weet van mijn broer die ook inkomen uit het buitenland ontvangt dat hij daar inderdaad achteraf belasting over moet betalen en volgens mij is dat ook via een Amerikaans bedrijf.
<<

Anoniem249

Bericht 09 Nov 2018 12:19

Re: Inkomen uit Amerika

DronkenTaart schreef:Ja maar ben ik zelfstandig dan? Ik heb maar 1 opdrachtgever waar ik deze werkzaamheden voor uitvoer en niet op zoek naar meer. Ik ben hier toevallig zo ingerold eigenlijk. Ik ben ook niet opzoek naar kosten die ik af kan trekken of zo, alles wat ik hierover op zoek gaat daarover. Ik heb alleen mijn laptop nodig en internet en dat had ik sowieso wel in huis zeg maar. Als ik uitreken wat ik op jaarbasis bij 24 uur per week zou verdienen en het invoer op de site van de BD dan komt er uit dat ik alleen voor mijn zorgverzekering hoef te betalen. Ik vertrouw het voor geen meter :palm:

Ben je bij hun in dienst als werknemer met een contract etc? Zo niet, dan ben je zelfstandig en dan moet je je inschrijven bij de KVK en moet je BTW afdragen. Als je dit niet doet en de belastingdienst komt erachter kun je een hoge boete verwachten.
Laatst gewijzigd door Anoniem249 op 09 Nov 2018 12:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem249

Bericht 09 Nov 2018 12:21

Re: Inkomen uit Amerika

Marsy31 schreef:Ik woon al heel lang niet meer in Nederland maar je moet altijd inkomenbelasting betalen over inkomen. Nu dat niet gebeurt in Amerika, moet dat dus in Nederland. Je legt van je inkomen gewoon een percentage aan de kant en als je straks je belasting doet, dan moet je opgeven hoeveel het is. Omdat je ook inkomen in Nederland hebt nog, maar niet weet hoeveel je aan het einde van het financiele jaar aan inkomsten krijgt, kun je ook nog niet voorspellen hoeveel belasting je ongeveer moet betalen. Het kan zijn dat je over dit beetje dan geen belasting had hoeven betalen omdat je over je andere baan al voldoende betaald. Maar better safe than sorry, dus ik zou een percentage aan de kant houden, voor het geval je moet betalen. Ik ga altijd uit van 1/3 wegleggen voor belasting. En hoeft het niet, dan kun je dat spaarpotje weer voor iets gebruiken.

Dit klopt inderdaad + goed advies m.b.t. geld opzij houden voor de inkomstenbelasting.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 09 Nov 2018 13:18

Re: Inkomen uit Amerika

Claire**** schreef:Ben je bij hun in dienst als werknemer met een contract etc? Zo niet, dan ben je zelfstandig en dan moet je je inschrijven bij de KVK en moet je BTW afdragen. Als je dit niet doet en de belastingdienst komt erachter kun je een hoge boete verwachten.


Er is geen sprake van een echt dienstverband. Als ik niks doe dan krijg ik gewoon niks betaald en iemand anders die het wel oppakt wel. Je moet het zo zien dat er een lading te verwerken data op internet staat en iedereen die in die groep zit mag oppakken wat ie wil. Per uur dat je werkt in hun online sysyteem krijg je dan betaald. Ik heb nergens een handtekening gezet en er wordt niets ingehouden van dat salaris. Wat ik hierover vind, komt steeds op het volgende neer:

Om te bepalen of jij zelfstandig bent, gebruikt de Belastingdienst een aantal criteria. Als jij voldoet aan onderstaande kenmerken, ben je zelfstandig ondernemer.
- aantal opdrachtgevers: als ondernemer heb je meerdere opdrachtgevers of klanten en heb je wisselende inkomsten;
- zelfstandigheid: je bepaalt zelf hoe jij het werk uitvoert;
- streven naar continuïteit: je onderneemt acties om te zorgen dat jouw bedrijf blijft bestaan;
- investeren: je investeert in je bedrijf: Bedrijfsmiddelen, marketing, enzovoorts;
- risico: je loopt zelf het risico als dingen misgaan, bent bijvoorbeeld aansprakelijk bij schade;
- winst: je streeft naar winst.

Ik investeer alleen tijd maar geen middelen, ik kan geen schade aanbrengen en ik heb maar 1 opdrachtgever. Wat ik vind op internet is dat ik ws een verkapt loondienst heb en als je daarop zoekt dan vind je vooral artikelen die zeggen dat je je beter niet kunt voordoen als ZZP’er als je een verkapt loondiensgverband hebt omdat daar juist hoge boetes op staan. Waarom denk jij dat ik zelfstandig ben? Ik zie door de bomen het bos niet meer zo :palm: dacht dat ik een makkelijk baantje gevonden had :laughcry:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 09 Nov 2018 13:19

Re: Inkomen uit Amerika

En bedankt Marsy, dat is inderdaad wel een idee!
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem249

Bericht 09 Nov 2018 13:26

Re: Inkomen uit Amerika

Je bent niet in dienst van deze opdrachtgever, dus dan ben je eigenlijk gelijk zelfstandig. Volgens mij bestaat daar tussenin niks.
Er is een wetgeving dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben als zelfstandige, anders bestaat er verkapte loondienst. Er zijn meer zelfstandigen die tegen dit probleem aanlopen. Verkapte loondienst is natuurlijk tegen de wet, maar wordt momenteel niet super streng nageleefd.

Als ik jou was zou ik raad vragen aan een accountant of belastingadviseur voordat ineens een dikke factuur van de belastingdienst krijgt.
<<

Anoniem304

Bericht 09 Nov 2018 13:37

Re: Inkomen uit Amerika

Ik zou contact opnemen met een belastingadviseur die er wel verstand van heeft.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 09 Nov 2018 14:07

Re: Inkomen uit Amerika

Belastingdienst heb ik al gebeld maar die konden me niet echt duidelijke antwoorden geven. Mss handiger om het inderdaad bij mn financieel adviseur na te vragen, wellicht kan hij me wel helpen. Als ik het zo lees is het ook een verkapt loondienst maar ik wil daar best belasting voor afdragen. Er is alleen niemand bij de bd die me duidelijk antwoord kan geven waar en hoeveel. Jammer dat daar niet gewoon een duidelijk verhaal over te vinden is op internet. Ik bedoel, de wereld is nu eenmaal kleiner aan het worden en zo veel digitaler, waarom moet dit zo ingewikkeld zijn?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem282

Bericht 09 Nov 2018 14:21

Re: Inkomen uit Amerika

Om niet voor onaangename verrassingen te komen staan zou ik in dit soort gevallen idd mijn financieel adviseur vragen. Bij de BD heb ik soms het idee dat als je 3x over dezelfde vraag belt, dat je dan 3x een ander antwoord krijgt - maar dat is een heel andere discussie.
<<

Anoniem249

Bericht 09 Nov 2018 14:26

Re: Inkomen uit Amerika

Wat je moet afdragen ligt aan hoeveel je verdient.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:59

Bericht 17 Nov 2018 21:22

Re: Inkomen uit Amerika

Helaas geen tips mbt je Belasting-vragen maar ben wel heel benieuwd naar je baan, klinkt interessant. Zou je willen delen wat voor werk je doet en evt. waar? (Mag ook in PB)

Ben zelf ook op zoek naar een online uit te voeren baan voor naast mijn reguliere 9 to 5 en in de toekomst wellicht mijn baan te verruilen voor een gedeelte online werk en een gedeelte eigen onderneming/ projecten o.i.d.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 14 Dec 2018 09:10

Re: Inkomen uit Amerika

Er is online genoeg werk te vinden. Als je Googled op Virtual Assistant of Data Entry dan vind je genoeg. Overigens is wat ik doe helemaal niet boeiend hoor maar juist dodelijk saai LOL. Maar handig is het dus blijkbaar ook niet gezien het inkomen uit het buitenland komt :eyes:. Ik heb afscheid genomen van mijn vaste baan en recht op een uitkering dus ik ga het wel navragen bij het UWV. Maar dat duurt nog even, ik krijg nog salaris tot eind januari en tot die tijd maak ik wat extra uurtjes met dit werk zodat ik weer een spaarpotje heb zodra ik recht heb op een uitkering.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 14 Dec 2018 11:20

Re: Inkomen uit Amerika

Je kan voor zulke vragen beter bij een belastingadviseur terecht dan de belastingdienst zelf. Vriend werkt als adviseur, die geeft ook altijd aan dat de mensen bij de belastingtelefoon veel te weinig kennis hebben en als je 4x belt je vaak 4x een ander antwoord krikgt.
<<

Catnip

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 11 Jan 2015 18:40

Bericht 14 Dec 2018 12:50

Re: Inkomen uit Amerika

Valt dit niet gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden? Je draagt (nog) geen belasting af en je bent niet in loondienst.
Je kunt dit gewoon bij je belastingaangifte opgeven. Als je heel weinig verdient (in totaal, al je andere inkomsten tellen mee) dan hoef je ook geen of weinig belasting te betalen, maar misschien wel “bijdrage zorgverzekeringswet”, dit is een paar procent over je inkomsten.
Je zou een proefaangifte kunnen doen (bijvoorbeeld over het afgelopen jaar) om te kijken hoeveel je eventueel zou moeten betalen.

In onderstaand linkje van de belastingdienst staat uitleg en ook wat voorbeelden (buitenlandse inkomsten staan hier ook bij).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erig_werk/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 14 Dec 2018 21:55

Re: Inkomen uit Amerika

Catnip schreef:Valt dit niet gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden? Je draagt (nog) geen belasting af en je bent niet in loondienst.
Je kunt dit gewoon bij je belastingaangifte opgeven. Als je heel weinig verdient (in totaal, al je andere inkomsten tellen mee) dan hoef je ook geen of weinig belasting te betalen, maar misschien wel “bijdrage zorgverzekeringswet”, dit is een paar procent over je inkomsten.
Je zou een proefaangifte kunnen doen (bijvoorbeeld over het afgelopen jaar) om te kijken hoeveel je eventueel zou moeten betalen.

In onderstaand linkje van de belastingdienst staat uitleg en ook wat voorbeelden (buitenlandse inkomsten staan hier ook bij).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erig_werk/


Bedankt! Ik heb die proefaangifte al eens gedaan maar had de gegevens van mijn huis niet bij de hand. Geen idee of dat relevant was maar er kwam inderdaad uit dat ik alleen zorgverzekering moest betalen. Ik zal dit uiterlijk nog tot eind januari doen denk ik. Ga het wel voorleggen bij het UWV maar ik denk dat het me alleen maar problemen oplevert icm een uitkering en dat vind ik het ook niet waard. Al hoop ik uiteraard dat ik voor die tijd wel ander werk heb gevonden (dan ga ik dit ook weer minder doen).
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Catnip

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 11 Jan 2015 18:40

Bericht 15 Dec 2018 12:11

Re: Inkomen uit Amerika

Het is eigenlijk heel simpel. Verdien je in een jaar meer dan de belastinggrens (zit rond de 6500 dacht ik) dan betaal je daar belasting over. Als je daar overheen gaat betaal je alleen ongeveer 1/3 over het bedrag dat je boven die 6500 zit.
Dus als je al je inkomsten (vast werk, extra inkomsten, uitkeringen) van het afgelopen jaar even zelf bij elkaar optelt en je zit onder de 6500, dan klopt het dat je geen belasting hoeft te betalen. Je moet dit wel opgeven en als je hierdoor geen of minder uitkering krijgt, dan had je daar kennelijk ook geen recht op. Het uwv en de belastingdienst wisselen wel gegevens uit lijkt me. Maar van uitkeringen en de voorwaarden daarvoor weet ik verder niets.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 18 Dec 2018 21:59

Re: Inkomen uit Amerika

Ik heb mijn vaste inkomsten ook ingevuld bij die proefaangifte en die alleen al liggen wel boven die 6500 euro die jij noemt dus dan begrijp ik er niet veel van :). Maar zoals ik al zei, ik verwacht er binnen nu en twee maanden mee te stoppen en anders overleg ik het met het UWV. Ik heb geen zin in boetes of gezeur. Ik heb niet het voornemen iets achter te houden voor de BD of het UWV. De inkomsten die ik dit jaar hieruit heb gehaald die zal ik als overige inkomsten opgeven bij mijn aangiften en dan zie ik het wel. Trouwens, volgens mij geeft het bedrijf het ook gewoon door hier aan de BD ofzo dus wellicht staat het al op de juiste plek ingevuld bij mijn aangifte. Dat zou pas handig zijn :).
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers