Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 23 Okt 2018 21:44

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb maar even per vraag antwoord gegeven, is het makkelijkst vanaf de telefoon! Maar allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje!

In willekeurige volgorde:
1 Hebben jullie een speen aangeboden en na hoeveel weken? Waarom wel/niet? En zorgde dit voor verwarring bij je kindje (met aanhappen?).
Bij mijn 1e wel gedaan, na een week of 5. Productie was toen goed op gang. Gegeven omdat hij last had van reflux. Zijn zuigbehoefte werd daarmee gestild, zonder dat hij weer voeding moest verwerken. Bij mijn 2e niet aangeboden, zij is na een paar maanden gaan duimen.
2 Na hoeveel tijd heb je een flesje afgekolfde melk aangeboden en hoe ging dit?
Bij de 1e na 6 weken, zonder problemen. Bij de 2e na 4 weken ivm acute ziekenhuisopname. De combi naar enkele dagen volledig kunstvoeding en de zoektocht naar een fijne fles/speen, maakt het voor iedereen frustrerend. Eenmaal terug op de bv en de juiste speen op de gekolfde flesjes ging het goed.
3 Hoe warmde je deze afgekolfde melk op?
Ik zette het flesje in een bakje kokend heet water.
4 Hoe bepaalde je hoeveel melk je in het flesje deed?
Op gevoel. De eerste flesjes gekolfde melk waren 50cc. Ze heeft nooit meer dan 125-150cc gedronken.
5 Gaf je altijd twee borsten per keer?
Altijd 1 per keer en vanaf een maand of 5 beide borsten. Het beginnen met leegmaken van de ene borst is alleen van toepassing wanneer je twee borsten geeft. Of wanneer er heel kort gedronken is.
6 Zoogkompressen: ik moet die een paar keer per dag verschonen omdat ik steeds een tsr krijg. Wordt dit ook nog beter/minder?
Bij mij werd dat snel beter.
7 Kan het dat je borsten reageren (pijn doen) als je bijv. verliefd naar je zoon kijkt?
Ik zou denken dat je dan een tsr krijgt. Dat gaf bij mij even een moment van pijn en daarna liep de melk.
8 Hormonen: klopt het dat je hormonen langer op blijven spelen als je borstvoeding geeft? Wanneer voelde jij je weer wat stabieler worden?
Ik had bij de eerste voornamelijk last van slaap tekort en bij de tweede voelde ik mij binnen een week of 2 weer de oude.
9 Lag kind naast je in bed (wieg) of op eigen kamer? Indien het laatste was je dan genoeg alert op de eerste signalen van honger?
Beide op onze kamer. De oudste 5,5 maand en de jongste 4 maanden. Daarna kon ik goed aan de geluidjes horen (soppen op de handjes of een klikkend geluid met de tong), of ze honger hadden. Wij hadden wel een babyfoon aanstaan.
10 Ik voed nu graag liggend, minder belastend voor mijn lijf qua tillen etc. Ik oefen nu ook met zitten maar gebruik dan veel kussens om te ondersteunen. Word ik hier nog handiger in? Iemand nog tips voor een fijne houding?
Ik had er thuis gewoon vaak een voedingskussen of een kussen van de bank bij in gebruik. Buiten de deur legde ik de kleine in mijn arm en probeerde ik met mijn been mijn arm weer te ondersteunen (voet op een verhoging bijv.).
11 Nog tips over hoe je een beetje chique kunt voeden in het openbaar? Hydrofiel?
Hier vaak een shawl die ik dan machte bij mijn outfit. Helemaal relaxt zat ik nooit. Dus als ik in de auto kon voeden bijv. dan deed ik dat.
12 De laatste: sinds een paar dagen maakt zoon tijdens het voeden (in het begin) heel drukke bewegingen met zijn hoofd van links naar rechts en hij maakt er dan een gek geluidje bij, ook trappelt hij dan met zijn beentjes. Internet gaf aan dat hij dan blij is dat hij eten krijgt, maar het maakt het aanhappen niet makkelijker haha. Herkent iemand dit? En oja: worden je tepels nog minder gevoelig op den duur? Als hij goed aanhapt heb ik wel een paar seconde een soort stekende pijn, daarna gaat het weg.
Die bewegingen herken ik. Mijn beide kinderen deden het ook. Ze wisten gewoon dat ze gevoed werden, dus het was vooral enthousiame/ongeduldigheid. Een hele primaire reactie eigenlijk en volkomen normaal.
En je tepels worden waarschijnlijk wel minder gevoelig hoor. Aan het begin voel je je tsr denk ik en als je je zoontje eenmaal goede teugen hoort drinken, zal de pijn afnemen. Zo niet, dan verbrak ik het vacuüm en liet ik mijn kinderen opnieuw aanhappen. Anders krijg je misschien sneller kloofjes en nog meer pijn met voeden.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 23 Okt 2018 21:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Thanks Marin, je laatste zin ook :).

Ik weet ook niet of dat openbaar voeden mijn ding is maar kolfde je dan altijd van te voren af voordat je ging?
En dat speentje: dat kunnen ze zo jong toch nog niet zelf inhouden? Vriend lijkt het vooral handig om hem rustig te houden zonder dat hij zijn vinger in zijn mond hoeft te doen. Ik vind dat niet lastig maar mocht hij naar de oppas/Kdv gaan kunnen ze natuurlijk niet een vinger in zijn mond steken, dan zou een speen makkelijk zijn. Ik wacht het nog even af.
Vond jij kolven zo vervelend? Het valt mij heel erg mee moet ik zeggen.
Wel pittig dat O. afviel en jij op deze manier moest voeden, snap dat je dat bezorgd maakt.
Toen je alleen in de nacht voedde bleef je productie toen op gang en gaf je hem overdag kV?

Thank you!
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2391

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 23 Okt 2018 21:49

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lot, als je een tsr krijgt dan kan het helpen om op je tepel te drukken (net als op een deurbel)
Bij mij stopt het dan.

En het wordt állemaal makkelijker als je kindje wat ouder is een jullie helemaal op elkaar ingespeeld zijn
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 23 Okt 2018 21:52

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zal je vragen ook even beantwoorden. Ik heb R. ruim een jaar gevoed en L. is nu 6 weken.
1 Hebben jullie een speen aangeboden en na hoeveel weken? Waarom wel/niet? En zorgde dit voor verwarring bij je kindje (met aanhappen?).
Ja, R. had veel zuigbehoefte dus na 1 dag al en L. Na een paar dagen. Die sliep slechts slecht in zonder speen. Het zorgde bij beide niet voor verwarring. R. heeft een paar maanden een speen gehad en ging toen duimen. L. wil hem maar af en toe, snachts sowieso niet meer sinds hij in de puckababy slaapt.
2 Na hoeveel tijd heb je een flesje afgekolfde melk aangeboden en hoe ging dit?
Bij beide na 6 weken. L. vandaag voor het eerst. Ging bij beide meteen goed.
3 Hoe warmde je deze afgekolfde melk op?
In eerste instantie au bain Marie, daarna met een flessenwarmer.
4 Hoe bepaalde je hoeveel melk je in het flesje deed?
Ik hield de formule aan die je op borstvoeding.com kunt vinden volgens mij.
5 Gaf je altijd twee borsten per keer? Zoon drinkt er een en valt dan in slaap, de volgende voeding bied ik dan de andere borst aan. Ik heb genoeg melk, hij komt aan en heeft volle plasluiers dus hij heeft dan genoeg gedronken. Maar ik las dat je je borst leeg moet laten drinken. En je dus altijd weer begint met de borst waarmee je bent geëindigd. Ik kan me niet voorstellen dat zoon hem leeg kan drinken eerlijk gezegd. Kraamhulp vond 1 borst per keer ook goed.
L. drinkt wisselend 1 of 2 borsten. Ik verschoon meestal na 1 kant en dan is hij weer een beetje wakker. Ik laat hem dan eerst weer aan dezelfde kant drinken om die echt leeg te drinken. Soms drinkt hij daarna nog even aan de andere kant.
R. dronk altijd 2 borsten maar ging veel spugen waardoor ik later over ben gestapt op 1 borst per keer.
Je zou kunnen proberen hem na 1 borst te verschonen zodat hij weer even wakker wordt maar als hij gewoon verzadigd is is 1 borst ook prina hoor.
6 Zoogkompressen: ik moet die een paar keer per dag verschonen omdat ik steeds een tsr krijg. Wordt dit ook nog beter/minder?
Ja dat werd bij mij echt minder, op een gegeven moment had ik ze niet meer nodig bij R. Duurde wel even.
7 Kan het dat je borsten reageren (pijn doen) als je bijv. verliefd naar je zoon kijkt?
Volgens mij wel, maar dat heb ik niet.
8 Hormonen: klopt het dat je hormonen langer op blijven spelen als je borstvoeding geeft? Wanneer voelde jij je weer wat stabieler worden?
Ik heb beide keren geen last gehad van hormonen en voelde me meteen na de bevalling weer mezelf.
9 Lag kind naast je in bed (wieg) of op eigen kamer? Indien het laatste was je dan genoeg alert op de eerste signalen van honger?
In de co sleeper. R. tot 5 maanden en nu hopelijk weer minimaal zo lang.
10 Ik voed nu graag liggend, minder belastend voor mijn lijf qua tillen etc. Ik oefen nu ook met zitten maar gebruik dan veel kussens om te ondersteunen. Word ik hier nog handiger in? Iemand nog tips voor een fijne houding? Want voeden in het openbaar kan natuurlijk niet liggend en er is niet overal een stapel kussens ter beschikking.
Ik vond dat in het begin ook een gedoe met die kussens. Maar je wordt er steeds makkelijker in. Ik kan nu overal in iedere houding voeden.
11 Nog tips over hoe je een beetje chique kunt voeden in het openbaar? Hydrofiel?
Ik gebruik niks, alleen een voedingshemdje. Heb ook wel eens gevoed met een dunne sjaal erover. Meestal zoek ik een redelijk beschut plekje ergens.
12 De laatste: sinds een paar dagen maakt zoon tijdens het voeden (in het begin) heel drukke bewegingen met zijn hoofd van links naar rechts en hij maakt er dan een gek geluidje bij, ook trappelt hij dan met zijn beentjes. Internet gaf aan dat hij dan blij is dat hij eten krijgt, maar het maakt het aanhappen niet makkelijker haha. Herkent iemand dit? En oja: worden je tepels nog minder gevoelig op den duur? Als hij goed aanhapt heb ik wel een paar seconde een soort stekende pijn, daarna gaat het weg.
Dat bewegen herken ik niet. Die gevoelige tepels gaan wel over, wat jij beschrijft had ik bij R. ook in het begin. Dat ging weg en bij L. nooit gevoelige tepels gehad.

Hopelijk heb je er iets aan. Wat fijn dat het zo goed gaat!
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 23 Okt 2018 21:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat een hoop vragen, Lot!

1. Geen speen gegeven. Beide kinderen bleven na de voeding nog een tijd tutten aan de borst en clusterden ‘s avonds veel. Daarbuiten eigenlijk nauwelijks zuigbehoefte. En geen speen leek me dan wel handig, omdat je het dan ook niet hoeft af te leren.

2. Flesje: na 4-6 weken. Daarna niet erg vaak geoefend, omdat het gelijk goed ging. Vervolgens met 4 maanden twee hardnekkige flesweigeraars. Bij de derde ga ik vanaf 6 weken dagelijks 1 flesje geven.

3. Wij warmden au bain marie op.

4. Om te oefenen: kleine beetjes. Ter vervanging van een voeding aan de borst: 150ml x lichaamsgewicht, gedeeld door aantal voedingen op een dag. En meestal ging in daar wat onder zitten, iets erbij opwarmen kan altijd nog.

5. Mijn kinderen hadden genoeg aan 1 borst per keer. Dan de volgende voeding de andere borst aanbieden. Voed je met twee borsten per keer, dan de laatste borst de volgende voeding als eerste aanbieden.

6. Ik heb heel lang zoogcompressen nodig gehad. Ik produceerde vrii veel melk en met de toeschietreflex had ik anders echt twee vlekken in mijn kleding.

7. Ja, dat kan. Als de melk toeschiet, kan dat een prikkelend (soms een beetje pijnlijk) gevoel geven. En als je aan je kindje denkt of hij begint te huilen bijv. kun je een toeschietreflex krijgen.

8. Hormonen: ik denk dat het wel wat langer kan duren, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

9. Hier lagen ze bij ons op de kamer. Ik werd al wakker van de eerste smakgeluidjes, nog voordat ze begonnen te huilen. Ik denk dat ik die kleine geluidjes en beginnende onrust niet zou opmerken als ze op hun eigen kamer zouden hebben geslapen.

10. Dat wordt makkelijker. Ik zorgde eerst ervoor dat ik zelf goed zat en de baby goed aangelegd had. Pas als dat goed was, trok ik een kussen ter ondersteuning onder de arm waar de baby op lag. Zonder kussens had ik veel beter de controle over het aanleggen. En dan daarna om mijn arm wat rust te geven dus pas een kussen eronder.

11. Voeden in het openbaar: hemdje aan, shirtje eroverheen. Shirt omhoog, hemdje klein stukje naar beneden, dan heb je een strookje waar de baby kan drinken en jij zit niet in je blootje en krijgt het niet koud. En je voedt discreet. Als de baby is aangelegd, schuif je de shirtjes nog wat terug en niemand ziet een stukje huid.

12. Onrustig aanhappen en een klakkerig geluid maken met de tong waren hier de tekenen van spruw.
Dat zou ik wel in de gaten houden.

Het aanhappen deed bij mij ook altijd even pijn. Dat werd na verloop van tijd minder en ging uiteindelijk weg.
Laatst gewijzigd door Maan op 23 Okt 2018 22:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 23 Okt 2018 21:58

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Blue Phone schreef:Lot, als je een tsr krijgt dan kan het helpen om op je tepel te drukken (net als op een deurbel)
Bij mij stopt het dan.

En het wordt állemaal makkelijker als je kindje wat ouder is een jullie helemaal op elkaar ingespeeld zijn


Ja dat las ik hier wel idd maar dat deurbel-idee heeft bij mij eigenlijk nooit gewerkt helaas! Alleen daarvoor heb ik compressen nodig eigenlijk. Maar, je hoeft toch niet meteen te verschone als er een beetje melk in komt :)

Speentje hebben we hier na een tijdje ook echt bewust geoefend omdat hij zoveel ziigbehoefte had en we niet altijd maar onze vingers in zn mond wilden hebben. Het duurde wel even een paar weken voor hij daar net zo blij mee was maar hij hield ‘m al wel snel goed bij zich. Idd handig voor straks bij de opvang!
Laatst gewijzigd door Zora op 23 Okt 2018 22:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Okt 2018 22:00

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lot schreef:Thanks Marin, je laatste zin ook :).

Ik weet ook niet of dat openbaar voeden mijn ding is maar kolfde je dan altijd van te voren af voordat je ging?
Ik heb weken lang overdag alleen maar gekolfd en daarna half om half als het ware. Dus ja, ik kolfde en wist dat ik dan wel even weg kon. Maar ik heb nooit hele volle borsten gehad, dus dan kon ik prima kolven voor ik weg ging, flesje tussendoor geven, en weer kolven bij thuiskomst. Of als we met z'n drietjes weg waren reed m'n man en kolfde ik naast hem in de auto. Dan waren die grote hydrofielen wel ideaal overigens!

En dat speentje: dat kunnen ze zo jong toch nog niet zelf inhouden? Vriend lijkt het vooral handig om hem rustig te houden zonder dat hij zijn vinger in zijn mond hoeft te doen. Ik vind dat niet lastig maar mocht hij naar de oppas/Kdv gaan kunnen ze natuurlijk niet een vinger in zijn mond steken, dan zou een speen makkelijk zijn. Ik wacht het nog even af.
Ik heb hele nachten met m'n arm buiten m'n bed in zijn wiegje geslapen, dan wel mijn vinger in z'n mond, dan wel het speentje tegenhouden. Kijk het maar rustig aan inderdaad. Niks moet of hoeft.

Vond jij kolven zo vervelend? Het valt mij heel erg mee moet ik zeggen.
Ik had er een haat-liefde verhouding mee. Haat omdat het zóveel tijd kostte. En dat geluid. En die vreselijke seksloze kolf-bh. Liefde omdat ik zag hoe dit wél werkte en m'n kindje er van groeide. Ik kón dit en het gaf een kick als ik veel kolfde. Het is maar gek hoe het werkt, de hele psyche erachter. Fijn dat het je meevalt!

Wel pittig dat O. afviel en jij op deze manier moest voeden, snap dat je dat bezorgd maakt.
Het is het enige 'trauma' dat ik heb aan die periode. Ik las net even terug in dit topic, om te kijken hoeveel cc ik dan gaf (70 cc raadde de lactatiekundige mij aan trouwens, om de drie uur, toen hij ong 3 weken oud was), maar ik kan het verder niet lezen zonder te huilen dus ik ben gestopt, het zit te diep.

Toen je alleen in de nacht voedde bleef je productie toen op gang en gaf je hem overdag kV?
Ja daar heb ik destijds een heel topic over geopend. Voorlopig is dat voor jou totaal niet relevant en dus ga ik het niet noemen, want je bent heel erg goed op weg met alles stabiliseren zoals ik het lees. Maar het werkte inderdaad voor mij zodanig dat ik van vier maanden toch nog zes maanden heb kunnen maken dmv nacht/vroege ochtend voedingen. Daar ben ik heel blij mee. En het werkte op die manier.

Thank you!


Hopelijk heb je er wat aan! Iedereen heeft een andere borstvoeding ervaring en je moet maar ontdekken hoe het werkt voor jou! Beetje bij beetje leer je elkaar kennen, jij jouw kindje en je kindje jou.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Okt 2018 02:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

1 Hebben jullie een speen aangeboden en na hoeveel weken? Waarom wel/niet? En zorgde dit voor verwarring bij je kindje (met aanhappen?).
Ons kind gilde altijd dus wij wilden alles wel doen om het te stoppen (want wilden eigenlijk nooit een speen aanbieden) maar meneer wilde geen speen. Dus als we hem helemaal inbakerden en dan op een bal gingen zitten wiebelen, drukten we er altijd een speen in.

2 Na hoeveel tijd heb je een flesje afgekolfde melk aangeboden en hoe ging dit?
Na een week. En dat was een fout. Ik had nooit nooit nooit zo vroeg moeten gaan kolven. Ik kreeg last van overproductie etc.

3 Hoe warmde je deze afgekolfde melk op?
Flesje in warm water zetten

4 Hoe bepaalde je hoeveel melk je in het flesje deed?
Ik kolfde in plastic zakjes van ongeveer 180 ml en dat deden we erin.

5 Gaf je altijd twee borsten per keer?
Nope, zoon gilde na 1 minuut al alles bij elkaar dus elke slok was meegenomen. Dus zat altijd met overvolle borsten.
Ik deed zoals jij het doet.

6 Zoogkompressen: ik moet die een paar keer per dag verschonen omdat ik steeds een tsr krijg. Wordt dit ook nog beter/minder?
Ja, uiteindelijk passen je borsten zich aan.

7 Kan het dat je borsten reageren (pijn doen) als je bijv. verliefd naar je zoon kijkt?
Ik kreeg alleen af en toe een 'letdown' (dus dat de melk begon te stromen). Maar nooit als reactie op hem, dat gebeurde gewoon.

8 Hormonen: klopt het dat je hormonen langer op blijven spelen als je borstvoeding geeft? Wanneer voelde jij je weer wat stabieler worden?
Ja, vond ik wel.

9 Lag kind naast je in bed (wieg) of op eigen kamer? Indien het laatste was je dan genoeg alert op de eerste signalen van honger?
Altijd in eigen bedje maar wel naast ons. Naast mijn man op de bank. Voor die spaarse momenten dat hij sliep.

10 Ik voed nu graag liggend, minder belastend voor mijn lijf qua tillen etc. Ik oefen nu ook met zitten maar gebruik dan veel kussens om te ondersteunen. Word ik hier nog handiger in? Iemand nog tips voor een fijne houding? Want voeden in het openbaar kan natuurlijk niet liggend en er is niet overal een stapel kussens ter beschikking.
Ik zat altijd in de hoek van de bank (L bank) zodat mijn benen languit konden,bankkussen onder mijn arm en dan half zittend, half liggend met een groot kussen in mijn rug.

11 Nog tips over hoe je een beetje chique kunt voeden in het openbaar? Hydrofiel?
Je hebt hele leuke kleding: topjes en jurkjes, die je makkelijk open kunt doen.

12 De laatste: sinds een paar dagen maakt zoon tijdens het voeden (in het begin) heel drukke bewegingen met zijn hoofd van links naar rechts en hij maakt er dan een gek geluidje bij, ook trappelt hij dan met zijn beentjes. Internet gaf aan dat hij dan blij is dat hij eten krijgt, maar het maakt het aanhappen niet makkelijker haha. Herkent iemand dit? En oja: worden je tepels nog minder gevoelig op den duur? Als hij goed aanhapt heb ik wel een paar seconde een soort stekende pijn, daarna gaat het weg.
Tepels wordt veel veel veel beter.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 24 Okt 2018 08:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

In willekeurige volgorde:
1 Hebben jullie een speen aangeboden en na hoeveel weken? Waarom wel/niet? En zorgde dit voor verwarring bij je kindje (met aanhappen?).
Wel aangeboden maar zoon is een fles-/speenweigeraar
2 Na hoeveel tijd heb je een flesje afgekolfde melk aangeboden en hoe ging dit?
In de eerste week met de kraamverzorgster. Wij wilden graag Therapeutisch flesvoeden leren. Daarna na 4 weken weer en toen accepteerde E de fles niet meer.
Hoe warmde je deze afgekolfde melk op?
In een flessenwarmer
4 Hoe bepaalde je hoeveel melk je in het flesje deed?
Ik had een heel mooi schema met hoe groot het maagje was. Kan het nu even niet vinden. Zoek nog even voor je.
5 Gaf je altijd twee borsten per keer? Zoon drinkt er een en valt dan in slaap, de volgende voeding bied ik dan de andere borst aan. Ik heb genoeg melk, hij komt aan en heeft volle plasluiers dus hij heeft dan genoeg gedronken. Maar ik las dat je je borst leeg moet laten drinken. En je dus altijd weer begint met de borst waarmee je bent geëindigd. Ik kan me niet voorstellen dat zoon hem leeg kan drinken eerlijk gezegd. Kraamhulp vond 1 borst per keer ook goed.
In het begin wel. Maar snel ging alles op verzoek en hield ik niet meer bij welke borst wanneer was.
6 Zoogkompressen: ik moet die een paar keer per dag verschonen omdat ik steeds een tsr krijg. Wordt dit ook nog beter/minder?
Ja, al heb ik ze tot een jaar wel nodig gehad.
7 Kan het dat je borsten reageren (pijn doen) als je bijv. verliefd naar je zoon kijkt?
Ja!
8 Hormonen: klopt het dat je hormonen langer op blijven spelen als je borstvoeding geeft? Wanneer voelde jij je weer wat stabieler worden?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar heb echt wel 9 maanden ontzwangeren nodig gehad.
9 Lag kind naast je in bed (wieg) of op eigen kamer? Indien het laatste was je dan genoeg alert op de eerste signalen van honger?
E ligt nog steeds naast mij.
10 Ik voed nu graag liggend, minder belastend voor mijn lijf qua tillen etc. Ik oefen nu ook met zitten maar gebruik dan veel kussens om te ondersteunen. Word ik hier nog handiger in? Iemand nog tips voor een fijne houding? Want voeden in het openbaar kan natuurlijk niet liggend en er is niet overal een stapel kussens ter beschikking.
Ja wordt allemaal beter. Ik voed hem het liefst overdag gewoon liggend op mijn schoot.
11 Nog tips over hoe je een beetje chique kunt voeden in het openbaar? Hydrofiel?
Hemdje en een T-shirt of trui. Trui omhoog hemdje omlaag en niemand die wat ziet.
12 De laatste: sinds een paar dagen maakt zoon tijdens het voeden (in het begin) heel drukke bewegingen met zijn hoofd van links naar rechts en hij maakt er dan een gek geluidje bij, ook trappelt hij dan met zijn beentjes. Internet gaf aan dat hij dan blij is dat hij eten krijgt, maar het maakt het aanhappen niet makkelijker haha. Herkent iemand dit? En oja: worden je tepels nog minder gevoelig op den duur? Als hij goed aanhapt heb ik wel een paar seconde een soort stekende pijn, daarna gaat het weg.
Alles moet er aan wennen.
Laatst gewijzigd door Isolt op 24 Okt 2018 10:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
10-08-2017 ♥
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 24 Okt 2018 09:10

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

1 Hebben jullie een speen aangeboden en na hoeveel weken? Waarom wel/niet? En zorgde dit voor verwarring bij je kindje (met aanhappen?).
Ja, maar durf even niet goed te zeggen wanneer, maar duurde niet een aantal weken. Geen last gehad van verwarring.

2 Na hoeveel tijd heb je een flesje afgekolfde melk aangeboden en hoe ging dit?
Ik geloof na 4 weken. Ging meteen goed, 90 ml op.

3 Hoe warmde je deze afgekolfde melk op?
Au bain Marie

4 Hoe bepaalde je hoeveel melk je in het flesje deed?
Volgens mij door dat rekensommetje. En dan iets eronder zitten, onder mom van bijgeven kan altijd, en als ik teveel aanbied dan moet ik t weggooien.

5 Gaf je altijd twee borsten per keer? Zoon drinkt er een en valt dan in slaap, de volgende voeding bied ik dan de andere borst aan. Ik heb genoeg melk, hij komt aan en heeft volle plasluiers dus hij heeft dan genoeg gedronken. Maar ik las dat je je borst leeg moet laten drinken. En je dus altijd weer begint met de borst waarmee je bent geëindigd. Ik kan me niet voorstellen dat zoon hem leeg kan drinken eerlijk gezegd. Kraamhulp vond 1 borst per keer ook goed.
Hier altijd 2 borsten gegeven. Eerst 1 borst, dan verschonen, en dan andere borst als toetje (in het begin moest ik ivm overproductie eerst ene borst 2 minuten, en daarna de andere borst). 1 borst adviseerden ze hier niet, vooral niet in het begin, om een goede productie te behouden.

6 Zoogkompressen: ik moet die een paar keer per dag verschonen omdat ik steeds een tsr krijg. Wordt dit ook nog beter/minder?
Niet zoveel last van gehad

7 Kan het dat je borsten reageren (pijn doen) als je bijv. verliefd naar je zoon kijkt?
Geen idee. Je hoort het ook als je kindje huilt, dus waarschijnlijk kan het ook als je verliefd kijkt,

8 Hormonen: klopt het dat je hormonen langer op blijven spelen als je borstvoeding geeft? Wanneer voelde jij je weer wat stabieler worden?
Geen idee

9 Lag kind naast je in bed (wieg) of op eigen kamer? Indien het laatste was je dan genoeg alert op de eerste signalen van honger?
Eerste week bij ons, daarna in eigen bed op eigen kamer. En ja, dan kreeg hij voeding als hij huilde. In de kraamweek was hij een nacht wakker zonder te huilen, om vervolgens weer verder te slapen, dus honger had hij niet. De eerste week moest ik hem ook om 4 uur wakker maken. Op zijn eigen kamer kwam hij wel tussen 3 en 3.30 de 2e week, maar daarna ook niet meer.

10 Ik voed nu graag liggend, minder belastend voor mijn lijf qua tillen etc. Ik oefen nu ook met zitten maar gebruik dan veel kussens om te ondersteunen. Word ik hier nog handiger in? Iemand nog tips voor een fijne houding? Want voeden in het openbaar kan natuurlijk niet liggend en er is niet overal een stapel kussens ter beschikking.
Ik vond de zittende houding juist fijner dan liggend. Had ook niet snel zoveel kussens nodig, waardoor het buitenshuis ook makkelijker was.

11 Nog tips over hoe je een beetje chique kunt voeden in het openbaar? Hydrofiel?
Xxl hydrofiel. En fijne kleding

12 De laatste: sinds een paar dagen maakt zoon tijdens het voeden (in het begin) heel drukke bewegingen met zijn hoofd van links naar rechts en hij maakt er dan een gek geluidje bij, ook trappelt hij dan met zijn beentjes. Internet gaf aan dat hij dan blij is dat hij eten krijgt, maar het maakt het aanhappen niet makkelijker haha. Herkent iemand dit? En oja: worden je tepels nog minder gevoelig op den duur? Als hij goed aanhapt heb ik wel een paar seconde een soort stekende pijn, daarna gaat het weg.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Okt 2018 16:04

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Super bedankt voor alle reacties, heel fijn om andere ervaringen te lezen. Ik heb er over nagedacht en nu besloten na 4 weken te starten met 1x p.d. een flesje afgekolfde melk te geven. Deze eerst ook alleen door vriend te laten geven, ook de speen zou ik dan evt. pas willen aanbieden (als hij dit fijn vindt). Verder hou ik hem nog lekker bij me op de kamer, ik voed nu in bed, met lampje aan, als vriend weer gaat werken ga ik op de bank voeden denk ik.

Isolt: wat is therapeutisch flesvoeden?
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 24 Okt 2018 16:13

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Flesje kun je ook om de dag mee oefenen, hoeft ook geen hele voeding te zijn, 20-30 cc is genoeg.
Waarom zou je op de bank gaan voeden trouwens? Ik voed onze zoon, alle 3 trouwens, 's nachts gewoon in bed, wordt mijn man niet wakker van. Lijkt me echt heel vervelend om daarvoor uit bed te moeten.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Okt 2018 16:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Omdat het nog niet hap en drinken is. Kan het ook nog niet in het donker, ik woon trouwens in een appartement en ben toch al op omdat ik hem eerst verschoon.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Okt 2018 17:43

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dat verschonen doe je inderdaad eerst vaker, ook om ze een beetje wakker te krijgen voor een voeding. Maar ik zou ook na een tijdje gewoon lekker in bed voeden (dat heb je zeker weten met paar weken door hoor :) ) en dan ook niet meer verschonen ‘s nachts. Kan je vriend ‘m mooi pakken ook :wink:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 24 Okt 2018 20:41

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Nou, ik had vanmiddag een hele reactie getypt, maar dat is blijkbaar ergens misgegaan.

Ik had in het begin ook wel een lichtje aan zodat ik ze goed kon laten aanhappen, als ze eenmaal goed dronken deed ik dat weer uit. Onze oudste zoon verschoonden we ook 's nachts de eerste weken, daarna alleen bij een poepluier of hele volle luier, onze dochter en jongste zoon nooit zomaar 's nachts verschoond, zij dronken ook prima half slapend.

Een speen hebben we de oudste al in de kraamweek gegeven, de 2e en 3e met 3/4 weken, maar die wilden er niets van weten. Bij de oudste had ik achteraf langer willen wachten, want bij hem heeft het heel lang geduurd voor de borstvoeding lekker liep.

Als hij aan 1 borst genoeg heeft dan zou ik het doen zoals je nu doet, dus gewoon om en om en niet 2 borsten half leeg laten drinken per voeding.

Met een maand of 3 kon ik wel zonder zoogcompressen. Heb je wegwerp of wasbare compressen? Ik vond wasbare het fijnst.

Ik heb me nooit instabiel gevoeld, tijdens de zwangerschap ook niet veel last van mijn hormonen.

De eerste twee hebben tot 18 maanden naast/bij mij geslapen. De jongste slaapt ook naast mij/ bij mij.

In het openbaar voed ik het liefst op een stoel zonder leuningen, ook sla ik dan m'n benen over elkaar zodat m'n arm daarop kan steunen.

Dat heen en weer gaan herken ik wel, maar ik had vaak het idee dat het een soort ongeduld of frustratie was.

Je tepels worden wel minder gevoelig hoor, bij de tweede duurde dat een week of 6, bij de derde was het al na een week of 1,5 voorbij. Bij de eerste heb ik in het begin kloven gehad, dus dat duurde wel wat langer.

Succes! Ik vond het in het begin echt wel lastig en hard werken, maar uiteindelijk vind ik het ideaal.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Okt 2018 18:46

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Even een vraag:
gisteren heeft mijn baby 8 voedingen op (ik dacht eigenlijk meer). Er zat soms 2 of 2,5 uur tussen de volgende voeding, ook een paar keer 3,5 uur. Nu laat hij er vandaag steeds 4 uur of meer tussen, hij slaapt veel en vannacht was het een keer zelfs 5 uur. Ik had de wekker niet gezet en dacht eigenlijk dat hij me wel zou roepen aangezien hij dat steeds gedaan had. Nu was ik vanmiddag op pad, ik had hem van te voren de borst aangeboden maar hij sliep en kreeg hem niet echt wakker, er zat wel melk in zijn mondje maar hij dronk niet echt. Hij bleef maar slapen, heb hem 4,5 uur na de laatste voeding wakker gemaakt en toen heeft hij wel gedronken. Nu zie ik dat hij vandaag pas 5 voedingen gehad heeft (ik tel die voeding dat hij niet dronk niet mee) en volgens mij heeft hij er 8 tot 10/12 nodig op een dag. Nu is het zo dat hij vanmorgen weer was aangekomen, hij geen mini baby is qua gewicht en volle plasluiers heeft dus lijkt me alles goed te gaan maar ik dacht even ojee, zo komt hij misschien niet aan die 8 voedingen. Een vriendin van mij zei dat ik er eigenlijk max. 4 uur tussen moet laten zitten. In de nacht lijkt me iets langer nog wel kunnen, maar is dit overdag wel zo. Zal ik hem vanavond gewoon wakker maken na 3 uur? Hij is nog geen twee weken oud. Dan zou hij aan 7 voedingen komen vandaag.

Wasbare compressen klinken ook wel ideaal! Ik heb ook gewoon heel de dag natte kleding omdat het zo lekt tijdens de voeding (ik klap mijn kleding dan naar beneden maar dan loopt het naar onder en heb ik weer een mooie vlek).
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 26 Okt 2018 20:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Qua hoeveelheid voedingen, maakte ik ze eigenlijk nooit wakker, tenzij er dan ineens 5 uur tussen zat overdag bijvoorbeeld. Mijn dochter liet er al snel 4 uur tussen overdag en mijn jongste zoon drinkt overdag nog steeds om de 3 uur. Het advies is inderdaad 8-12 voedingen, maar ik zat eerder op 6 a 7 voedingen na de eerste week. Zolang hij goed groeit zou ik die hoeveelheid voedingen misschien een beetje loslaten.

Ik vind de compressen van Myllymuksut het fijnst. Met voeden deed ik vaak een spuugdoekje in vieren aan de kant waarmee ik niet voedde en ook in m'n bh/hemdje onder m'n borst aan de kant waarmee ik wel voedde, zo voorkom je natte plekken.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 26 Okt 2018 22:07

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb, op een enkele keer na, nooit boven de 7 voedingen gezeten. Dus erg zal t niet zijn
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 26 Okt 2018 22:17

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zat ook na de eerste week op 7 voedingen. Overdag laat ik er wel maximaal 4 uur tussen en maak ik hem dus wakker als het nodig is. 'S nachts zou ik hem lekker laten slapen, dan is het echt niet erg als er langer tussen zit als hij goed groeit.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Okt 2018 22:21

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dank voor jullie antwoorden! Hij heeft inmiddels alweer 2x gedronken, had dus toch dorst :).
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 17 Nov 2018 15:47

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb al een paar antwoorden op de vragen van lot, maar toch nog ff wat onzekerheid.
Dag 3-4, stuwing is al lekker aanwezig. Bij zoon moest ik eigenlijk wel 2 borsten blijven aanbieden, dus eerst ene borst 2 minuutjes voor de stimulans, daarna de andere borst leeg.
Nu adviseert deze kraamhulp om te voeden met 1 borst. Beetje tegenstrijdig bij met zoon.
Ik lees hierboven wel dat de meesten maar 1 borst geven. Maar vanaf wanneer was dat dan? Al meteen, na dag 3/4? En dat bleef zo?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Nov 2018 17:27

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb altijd maar 1 borst gegeven volgens mij. Ik ben begin van deze week nog bij een lactatiekundige geweest met wat vragen en zij zei ook lekker blijven voeden met 1 borst per keer. Als je er tenminste geen last van hebt dat de andere borst het niet redt tot de volgende voeding én als je kindje verzadigd lijkt na een borst. Als hij tussendoor in slaap viel kon ik hem verschonen en dan nog een keer dezelfde borst aanbieden als ‘toetje’.

Ze zei wel dat het kan dat hij op een gegeven moment niet meer genoeg heeft aan 1 borst, dan kan je beginnen met beide kanten aanbieden. Hier is dat nog niet aan de orde, maar ik heb ook voldoende melk denk ik. Wie weet als hij een paar maanden oud is dat hij dan niet meer verzadigd is na 1 borst maar dat merken we dan wel weer :).

Stuwing is rot he, ik kolfde dan vaak nog wel extra om de druk er wat af te halen. Maar niet te vaak want anders krijg je nog meer melk.

Ook nog een vraag: voeden in het openbaar, doe/deed jij dat? En voeden met kraamvisite? Ik geef hem nu soms een fles afgekolfde melk als ik weg moet of visite krijg van collega’s bijvoorbeeld. Dat voelt aan de ene kant fijn want dan kan ik gewoon bij de visite blijven en hoef ik niet na te denken hoe ik het aan ga pakken/waar ik ga zitten etc. Aan de andere kant geeft het misschien meer vrijheid als ik daar wat mee oefen of me erover heen zet.

Verder moet me nog iets van het hart: reacties van mensen op borstvoeding geven, ik weet dat het allemaal goed bedoeld is maar mensen die vragen ‘of je het niet al beu bent’ of ‘hoelang ga je het volhouden denk je?’. Mijn baas was gisteren op bezoek (heel leuk mens) en we hebben in januari een bedrijfsfeestje waarop ze zei ‘dan moet je zorgen dat je dan gestopt bent met de borstvoeding want dan kun je los’. Ik reageerde met: ‘oh maar dat kan sowieso hoor, ook als ik nog wel borstvoeding geef’. Ik zou wat meer support fijner vinden denk ik (krijg ik genoeg van de echt belangrijke mensen hoor) maar het lijkt wel nog niet helemaal geaccepteerd te zijn of zo.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 17 Nov 2018 17:43

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Elro, ik heb bij beide zonen vanaf dag 3/4 maar 1 borst per voeding aangeboden, ik had meer dan voldoende melk om het zo te doen. Belangrijk is om in de gaten te houden dat je geen harde plekken krijgt in je borsten (of richting oksels).

Lot, ja ik ging gewoon in het openbaar voeden en bij vrijwel alle kraamvisite ook. Ik had een bh van het merk mammae, die maakt het discreet voeden makkelijker vind ik. Ongeveer deze: https://www.bol.com/nl/p/mammae-mystery ... gIfl_D_BwE

Een vest of een sjaal helpt ook ok je borst te bedekken op het moment dat je je baby van de borst haalt. Verder zorgde ik er voor dat ik mijn shirt pas omhoog deed en bh open als ik mijn zoon er al voor hield. Zijn hoofd bedekte dan het blootste stuk zeg maar.

Bijzonder die opmerkingen over stoppen met borstvoeding. Dat heb ik nooit zo gemerkt, eerder andersom. Dus dat mensen bij jonge baby's flesvoeding niet een logische keus vinden en je je dan echt moet verantwoorden waarom je geen borstvoeding geeft.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4412

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 17 Nov 2018 18:54

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb meestal wel 2 borsten aangeboden, eentje laten drinken tot ze zelf stopte, schone luier en de andere als toetje. Bij een eventuele tweede wil ik juist ook 1 borst per voeding proberen, ik had veel te veel melk en lag na 3 maanden nog 's nachts wakker van de stuwing. Als jouw lijf het allemaal goed vindt en je dochter is tevreden, lekker zo doen.

Lot, ik voedde thuis wel gewoon met bezoek erbij. Tenminste, bij familie en goede vrienden wel, maar bij collega's ging ik even naar boven. Voor in het openbaar heb ik een vowdingsschort gekocht. Een sjaal bereikt hetzelfde, maar die gleed te makkelijk weg en was al snel te warm. Zo kon ik prima discreet voeden en het heeft er ook voor gezorgd dat ik het best lang volgehouden heb.
december 2016
juli 2019
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 17 Nov 2018 21:35

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dan kijk ik 1 borst nog aan :) ze doet t er nu goed op (lees de laatste 4 voedingen haha). De andere borst vind t minder leuk, maar als ik daar wel (kort) zou aanleggen dan zou die weer gestimuleerd worden en dat wil je ook niet want die moet er juist aan wennen dat er minder gedronken wordt. Morgen gaan we wel kijken of ik na t voeden niet ff de borst helemaal leeg kolf

Lot, bij zoon voedde ik wel gewoon bij anderen. Ook wel eens in een restaurant :palm: hij had zn huiluurtje altijd rond 18-19 uur.. Maar afgekolfde melk vond ik ook niet fijn, want moest dan ook weer ergens kolven, of op een ander moment waardoor t 'ritme' anders liep. Nee dan maar gewoon live voeden bij anderen, dan had kind eten en mn borsten werden bevraagd ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers