Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 18 Okt 2018 06:52

Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Hoi hoi,

Is er hier iemand die kennis en ervaring heeft over het stellen van diagnoses middels de DSM 5. En dan met name om de regelgeving er omheen. Bijvoorbeeld; moeten alle diagnoses besproken worden met cliënt?

Daarnaast heb ik nog wat vragen, maar zou graag eerst willen weten of hier iemand is die hier verstand van heeft?!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 18 Okt 2018 08:28

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Ik heb er geen professionele ervaring mee, maar wat betreft je laatste vraag: dat ligt er denk ik maar net aan wat het ontwikkelingsniveau/communicatieniveau van de cliënt is. Noch wij, noch de GZ-psycholoog of de begeleiders van E hebben ooit officieel aan hem persoonlijk verteld wat zijn diagnose is, niet toen hij vier was en ook niet nu hij bijna elf is, aangezien hij daar toch helemaal niets mee zou kunnen. Mijn dochter van negen wordt onderzocht op ADHD (niet quoten, misschien haal ik dit later weer weg) en als zij een diagnose krijgt, zal dat wel met haar besproken worden, aan haar zal dat heel goed uit te leggen zijn. Ik weet niet of je hier iets mee kunt?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 18 Okt 2018 16:46

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Ik sluit mij aan bij Susan. Al mijn cliënten hebben wel een diagnose, sommige een DSM 5 diagnose, anderen een andere diagnose. Maar met geen van allen is dat besproken, wel met de ouders of cliënt vertegenwoordigers. Maar mijn cliënten zijn van zulk laag niveau dat ze er niks van snappen dus het heeft geen meerwaarde om het ze te vertellen.

Dus het zal denk ik echt verschillend zijn, afhankelijk van een aantal factoren. Mijn eigen DSM 5 diagnose is wel uitgebreid besproken met mij en daarvoor zit ik nu ook al 1,5 jaar in therapie.
<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 18 Okt 2018 17:44

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Thnx voor jullie antwoorden.
Ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Het gaat om mijn eigen diagnose(s).
Heb het idee dat er hierin fouten zijn gemaakt in de communicatie en vandaar mijn vraag.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 18 Okt 2018 21:17

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

FruttiTutti schreef:Thnx voor jullie antwoorden.
Ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Het gaat om mijn eigen diagnose(s).
Heb het idee dat er hierin fouten zijn gemaakt in de communicatie en vandaar mijn vraag.


Heb je dit al besproken met je hoofdbehandelaar? Welke fouten zijn er gemaakt volgens jou? Ik heb er in mijn werk dagelijks mee te maken maar stel zelf geen diagnoses. Ik doe de verwijzing bij vermoedens van..
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 19 Okt 2018 12:32

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Ik sluit mij aan bij Fantine, bespreek dit met jouw hoofdbehandelaar. Voor een goede relatie tussen cliënt- hulpverlener lijkt het mij wel van belang dat zulke belangrijke zaken besproken worden. Ik kan mij voorstellen dat als dat niet gebeurd is dat je hier graag duidelijkheid over wil hebben. Vandaar zou ik het gesprek aan gaan om zo opheldering te krijgen.
<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 19 Okt 2018 17:51

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

*weg* ivm privacy
Laatst gewijzigd door FruttiTutti op 20 Okt 2018 10:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Melisande

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:03

Bericht 19 Okt 2018 20:15

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Wat vervelend voor je dat je via je huisarts nieuwe dingen te weten kwam. Goed dat je het sowieso wil gaan bespreken met je vroegere behandelaar. In principe heb je recht op informatie over je diagnose en je behandeling, behalve in bepaalde gevallen. Hier kan je er meer over lezen: https://www.pvp.nl/Ik-word-vanuit-huis- ... ten-heb-ik
<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 19 Okt 2018 20:41

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Melisande schreef:Wat vervelend voor je dat je via je huisarts nieuwe dingen te weten kwam. Goed dat je het sowieso wil gaan bespreken met je vroegere behandelaar. In principe heb je recht op informatie over je diagnose en je behandeling, behalve in bepaalde gevallen. Hier kan je er meer over lezen: https://www.pvp.nl/Ik-word-vanuit-huis- ... ten-heb-ik


Dankjewel voor de informatie. Die uitsluitingen zijn bij mij niet van toepassing geweest. Fijne website met veel info.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 20 Okt 2018 08:53

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

FruttiTutti schreef:Ja daar zit dus juist het probleem. Ik ben al ruim een half jaar niet meer in behandeling. Door toeval kwam ik erachter dat er bij mn huisarts in het dossier allerlei dingen staan die komen uit een brief van mijn voormalig behandelaar. Waar ik dus zelf niks van wist.
Ik wil inderdaad verhaal halen, maar heb wat inhoudelijke vragen over de regels hierbij.


Die brief had jij ook moeten ontvangen. Je kunt hem opvragen bij je huisarts of bij de zorgaanbieder. Waarom bel je de zorgaanbieder niet even op voor een gesprek erover? Het lijkt mij dat alle diagnoses besproken moeten worden. Maar ik ken jouw diagnoses niet dus kan ook geen inschatting maken. In principe moet de diagnose uitleg ook in de brief staan.
<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 20 Okt 2018 10:36

Re: Iemand kennis van diagnoses stellen (DSM 5)

Fantine schreef:
FruttiTutti schreef:Ja daar zit dus juist het probleem. Ik ben al ruim een half jaar niet meer in behandeling. Door toeval kwam ik erachter dat er bij mn huisarts in het dossier allerlei dingen staan die komen uit een brief van mijn voormalig behandelaar. Waar ik dus zelf niks van wist.
Ik wil inderdaad verhaal halen, maar heb wat inhoudelijke vragen over de regels hierbij.


Die brief had jij ook moeten ontvangen. Je kunt hem opvragen bij je huisarts of bij de zorgaanbieder. Waarom bel je de zorgaanbieder niet even op voor een gesprek erover? Het lijkt mij dat alle diagnoses besproken moeten worden. Maar ik ken jouw diagnoses niet dus kan ook geen inschatting maken. In principe moet de diagnose uitleg ook in de brief staan.


Dat is inderdaad de volgende stap die ik ga nemen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers