Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Private lease doet iemand dit ?

<<

Anoniem266

Bericht 23 Sep 2018 16:06

Private lease doet iemand dit ?

Zo ja welke auto en hoeveel ben je kwijt?

Vind je het veel voordelen of nadelen hebben?

Vind je het veel duurder dan een auto aanschaffen?

Ik ben erg benieuwd omdat wij dit overwegen om te gaan doen :-)

Niet via je werk maar echt zelf zeg maar!

Groetjes reep
Laatst gewijzigd door Anoniem266 op 23 Sep 2018 16:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem248

Bericht 23 Sep 2018 16:18

Re: Private lease doet iemant dit ?

Wij overwegen het wel omdat we eigenlijk snel nadat we ons rijbewijs hebben, een auto willen hebben. Maar we hebben zitten rekenen en het zou ons minimaal €350 in de maand kosten, dat is alles bij elkaar zo ongeveer een half huis aan maandlasten. Eigenlijk gewoon zonde want je zit er een aantal jaar aan vast, beperkt ons enorm in onze mogelijkheid tot sparen, en het levert ook geen inruilwaarde op voor een nieuwe auto. Maargoed, we hebben het als een kleine optie open staan. Wie weet zie ik gewoon een monsterdeal over het hoofd. Maar sparen en zelf een occasion kopen lijkt me meer lonen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 23 Sep 2018 16:52

Re: Private lease doet iemand dit ?

Twee vrienden van mij doen dit en het bevalt ze heel goed. Wat ik begrijp is dat het vooral duurder wordt naarmate je meer km rijdt. Zij rijden beide regelmatig maar niet heel grote afstanden.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 23 Sep 2018 17:35

Re: Private lease doet iemand dit ?

Mijn beste vriendin heeft prive een lease auto (samen met haar vriend). Zij leasen een Opel Corsa 5deurs, zwart en ze betalen (als ik het goed heb) €256,- hiervoor met een contract van 5 jaar. Ik had het nooit zo met leasen maar ik moet zeggen dat ik, mocht het ooit nodig zijn, wel zou overwegen want alles zit bij die prijs in. Geen gedoe met apk, onverwachte kosten, verzekering etc.. Alleen de benzine is voor je eigen rekening en dat is toch wel een groot voordeel vind ik. Daarnaast rijdt je een nieuwe auto en kun je kiezen voor extra’s zoals navigatie, parkeersensoren etc. Nadelen heb ik bij hen nog niet gehoord maar dat kan zijn dat het elke maand toch best een hap geld is. Daartegen over staat weer dat je 0 zorgen hebt over eventuele gebreken want dat wordt allemaal betaald door de lease-maatschappij. Zij leasen trouwens bij J.ust L.ease.
Wat als het lukt
<<

Anoniem281

Bericht 23 Sep 2018 18:55

Re: Private lease doet iemand dit ?

Mijn man en ik leasen allebei een Kia Picanto via mijn mans werk. Het is wel private lease, maar dan met collectieve kortingen. Ik heb 15.000 km per jaar en mijn man 25.0000, we hebben beide een 2 jarige contract omdat 't we op die manier na 6 maanden, elke maand kan opzeggen. Vonden wij fijn, mochten we opeens zonder werk of weet ik veel wat voor gekkigheid komen te zitten.

Voor mijn mans auto betalen we 287,- en voor de mijne 248,-. Da's dus met die collectieve kortingen. Mochten we die niet hebben, dan zouden we iets meer dan 20 euro per auto extra betalen.

Wij zijn dus per maand 535,- aan auto's. En da's elke maand even slikken :smile: Maar wij hebben 't zo berekend;

- Belasting
- Verzekering
- Onderhoud
- Afschrijving

En toen bleek dat we per maand meer geld kwijt waren dan nu. Alleen zetten we voorheen de helft op de spaarrekening, om te wachten tot de APK of einde verhaal en nu betalen we alles direct. Da's dus zuur omdat we 't gelijk kwijt zijn maar tegelijkertijd is 't een heerlijk idee dat we niet meer hoeven te 'vrezen' voor onverwachte kosten of zo. Bovendien zijn 't gloedjenieuwe auto's, op de mijne staat nu 1500 km geloof ik. Voorzien van allerlei snufjes en flink zuiniger dan mijn oude auto!
<<

Anoniem249

Bericht 23 Sep 2018 19:50

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik heb er ooit naar gekeken en toen toch gekozen voor een eigen auto. Het stond me tegen dat je er een aantal jaar aan vast zat. Gelukkig maar, want ik heb net gister m'n auto alweer verkocht (na een krappe 2 jaar).
<<

Anoniem266

Bericht 24 Sep 2018 08:25

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik vind een rode suzuki swift heel erg gaaf.

Die is 279 euro per maand / 15000 km per jaar / incl trekhaak / 48 maanden.

Weet niet of het veel duurder is dan een auto kopen maar wel alles zit erin natuurlijk !!

Weet alleen niet zo goed hoe het gaat als je zelf een deukje of een krasje maakt omdat de auto niet van jouw is.

Anders moeten wij weer een wat oudere auto kopen van 3000/4000 euro die ook weer van alles kan gaan mankeren.

Ben me ervan bewust dat leasen echt wel wat duurder is maar toch vraag ik me af komt het niet een klein beetje overeen met elkaar als ik alles bij elkaar optel.

Het is elke maand een hap geld maar volgens mij ben ik door het jaar heen met een oude auto ook veel geld kwijt.

Lijkt me een mooie compacte gezins auto (3 personen)
<<

Anoniem248

Bericht 24 Sep 2018 08:49

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik denk dat leasen qua kosten niet te vergelijken is met een auto zelf kopen. Als je zelf koopt dan heb je aan het eind van de rit uiteindelijk nog de inruilwaarde natuurlijk, met een leaseauto begin je na die 4 jaar die jij schetst, weer op nul. Beetje hetzelfde als een huis kopen of huren, ook in kosten niet te vergelijken. Ik denk dat je vooral moet kijken wat het beste bij jullie situatie nu past. Daarbij levert leasen je volgens mij ook een BKR registratie op (werd ik ook op gewezen) wat weer in je nadeel kan werken als je ooit een hypotheek mocht willen afsluiten.

Ik ben heel lang ervan overtuigd geweest dat wij echt zouden gaan leasen, maar ik begin er een beetje van terug te komen.
<<

Anoniem316

Bericht 24 Sep 2018 09:16

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik zou het inderdaad niet doen. Het kan denk ik pas uit als je anders van plan was geweest een nieuwe auto te kopen. In ons geval kan het namelijk echt niet uit als we vergelijkbare auto's zouden willen rijden als nu.
<<

Anoniem252

Bericht 24 Sep 2018 10:01

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik denk dat zelf kopen toch altijd wel voordeliger is, als ik kijk wat ik voor mijn vrijwel nieuwe micra betaal. Maar het is ook vooral afhankelijk van het aantal kilometers wat je maakt.
<<

Anoniem266

Bericht 24 Sep 2018 10:13

Re: Private lease doet iemand dit ?

Een hypotheek hebben we al dus dat hoeft niet en de aankomende 10 jaar gaan wij echt niet verhuizen, dit huis is perfect voor ons.

Wij twijfelen tussen leasen of weer een oude bak kopen. Dat zijn de enige 2 opties die wij hebben. Zoiezo kunnen wij geen spiksplinter nieuwe auto kopen.

Als ik nu de kosten van onze bak gemiddeld bij elkaar optel wat we per jaar kwijt zijn en dan per maand komen we rond de 250 euro kosten excl benzine natuurlijk.

(Wegenbelasting, verzekering, anwb, keuren, onderhoudskosten, ditjes en datjes, duurdere benzine omdat onze auto erg zuipt, en na 3/4 jaar ook niks meer waard dus geen winst op te behalen)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 24 Sep 2018 10:23

Re: Private lease doet iemand dit ?

Kun je ook geen tweedehandse auto kopen waar de kop vanaf is. Dat doe ik altijd. Een auto rond de 5 jaar auto. Rond de 10.000 euro, die je dan vervolgens op rijd. Dat heb ik met mijn vorige auto (Ford Focus uit 2002 ook gedaan. Gekocht voor 9.000 euro in 2007, vervolgens ooit rond 2010 een kind die op een geen voor fieters voorrangsovergang overstak aangereden. 1.000 euro van de verzekering voor ontvangen en de schade niet laten maken. Nauwelijks onderhoud aan gehad. Af en toe lampjes vervangen en olie verversen. Uiteindelijk verzekering naar WA+ gezet, de laatste 5 jaar of zo (nog geen 500 euro op jaar basis). BPM was dacht ik 60 euro per 3 maanden. Ik denk dat ik per jaar dus 8.000 : 10 = 800 + 500 + 240 + 300 (onderhoud geschat, is waarschijnlijk minder) = 1.840 euro kwijt ben geweest. Per maand dus zo'n 150 euro. Ik gok dat ik niet snel meer zo goedkoop zal rijden.
<<

Anoniem249

Bericht 24 Sep 2018 10:57

Re: Private lease doet iemand dit ?

Eens met Maple. Ik heb mijn auto voor 5000 euro gekocht en 'm nu voor 3100 euro weer verkocht. In die 2 jaar heb ik er dus eigenlijk "maar" 1900 euro aan uitgegeven. APK en verzekering niet meegenomen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Sep 2018 11:57

Re: Private lease doet iemand dit ?

Claire**** schreef:Eens met Maple. Ik heb mijn auto voor 5000 euro gekocht en 'm nu voor 3100 euro weer verkocht. In die 2 jaar heb ik er dus eigenlijk "maar" 1900 euro aan uitgegeven. APK en verzekering niet meegenomen.


En als je de APK/wegenbelasting/reparaties/verzekeringen erbij zou tellen?

Wij hebben private lease en betalen €200 per maand, alles zit erin behalve benzine. Enige kosten tot nu toe is één keer €250 eigen risico omdat iemand (onbekend) tegen onze auto was aangereden. Verder is alles vergoed. Ik vind het heel fijn, nooit meer hoge extra kosten. We konden idd een minder hoge hypotheek afsluiten maar dat was voor ons geen probleem.
<<

Anoniem294

Bericht 24 Sep 2018 12:05

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik heb het wel overwogen, met name zodat je zelf geen onderhoudskosten hebt en dat vind ik persoonlijk veel te duur in vergelijking met kopen omdat ik sowieso een grote auto wil de komende 3-4 jaar waarmee ik me ook veilig op de snelweg voel met de kinderen achterin. Dan zou ik dus minimaal 450-500 per maand kwijt zijn aan leasen, is me net wat te veel qua weggooien van het geld.

Ik vind privé leasen alleen goed te doen bij een kleine auto en weinig km's en niet bij een grotere. Maar ik heb wel het budget om een goede grote auto te kopen waardoor die bij verkoop ook nog wel een leuk bedrag oplevert (rij maar weinig km's) anders zou ik liever leasen dan een goedkope auto kopen met veel onderhoudskosten.

Ik ga nu dus een grote kopen maar over 3-4 jaar ga ik een kleinere auto leasen omdat ik dan niet alledrie de kinderen meer zoveel in de auto heb.

Er bestaat ook occasion lease, dat is wel wat voordeliger dan een nieuwe leasen. Maar dat wist je misschien al wel?
En financial lease? Wel iets duurder maar de auto wordt wel van jou.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 24 Sep 2018 15:37

Re: Private lease doet iemand dit ?

Wij doen dit. We hebben 2 private lease auto's. Eigenlijk omdat we graag beiden gewoon een goede auto wilden en niet tweedehands, maar direct kopen was nog niet aan ons besteed. Na ons leasecontract nemen we sowieso één over.
Mijn auto kost ong. €200 p/m en van mijn vriend €350 p/m geloof ik. Daar zitten we 5 jaar aan vast.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 25 Sep 2018 08:51

Re: Private lease doet iemand dit ?

Bazinga schreef:En toen bleek dat we per maand meer geld kwijt waren dan nu. Alleen zetten we voorheen de helft op de spaarrekening, om te wachten tot de APK of einde verhaal en nu betalen we alles direct. Da's dus zuur omdat we 't gelijk kwijt zijn maar tegelijkertijd is 't een heerlijk idee dat we niet meer hoeven te 'vrezen' voor onverwachte kosten of zo. Bovendien zijn 't gloedjenieuwe auto's, op de mijne staat nu 1500 km geloof ik. Voorzien van allerlei snufjes en flink zuiniger dan mijn oude auto!


Dit dus.
Wij leasen niet zoals ik hierboven al aangaf maar als onze auto het begeeft is dat zeker iets waar we naar gaan kijken, onder andere om de reden hierboven. Het lijkt mij heerlijk om geen 'stress' meer te hebben als je iets hoort aan je auto. Ik heb mijn vriendin gevraagd naar de voor- en nadelen:
Voordelen:
- Een nieuwe auto rijden. Geeft een gevoel van rust omdat 'ie nieuw is, niet zo snel de kans op mankementen. Maar ook omdat een nieuwe auto veel fijner rijdt dan een oudere, voorzien van luxe maar fijne dingen zoals parkeersensoren.
- Financieel: Je weet waar je aan toe bent want je betaald elke maand hetzelfde. Je komt nooit voor verassingen te staan zoals bijv. een APK die duurder uitvalt. Je hebt geen spaargeld nodig, wel een vast inkomen en daarnaast ben je niet ineens een groot bedrag kwijt.
- Na Afloop kun je de auto weer inleveren of evt. overkopen voor een klein bedrag. Wil je dat niet dan kun je ervoor kiezen om weer een andere, nieuwe auto te leasen. Dus geen gedoe met inruilwaarde en verkopen.
Nadelen:
- Het is wel een financiele verplichting die je aangaat.
- Je moet van te voren weten hoeveel km's je denkt te gaan rijden, al kun je dit maandelijks aanpassen
En als je schade rijdt moet je je lease-maatschappij op de hoogte stellen, je betaald je eigen risico (Die is vaak rond de €100/150,-) en het heeft invloed op je no-claim korting waardoor je maandbedrag hoger wordt.
Wat als het lukt
<<

Anoniem244

Bericht 25 Sep 2018 10:42

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik zit hier ook aan te denken.
Heb mijn auto nu 10jaar en wil graag een ander.
Had besloten m’n auto op te rijden, maar ik voel mij niet vertrouwd meer met mijn auto.
Afgelopen jaren zo veel geld aan uitgegeven ivm allerlei mankementen. Opzich is het een fijne auto, maar 3 jaar geleden nieuwe motor erin. flinke kosten maar volgens de garage was m’n auto dat nog wel waard... nu baal ik dat ik toen niet besloten heb de auto weg te doen en voor een ander te gaan.
Nu brand er regelmatig een lampje en dat is waarschijnlijk een fout in de boardcomputer. Maar bij elk schokje “schrik” ik... vertrouw m’n auto niet meer en rij er veel in, ook nodig voor werk.

Een nieuwe auto kopen zou kunnen, maar niet voor het bedrag waar ik eigenlijk een betrouwbare auto voor zou willen kopen
<<

Anoniem249

Bericht 26 Sep 2018 17:21

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik heb in die tijd geen reperaties gehad, het was een vrij nieuwe en degelijke auto.
APK keuring kostte 30 euro en heb ik 2x laten doen. Daarnaast heb ik 1x een kleine beurt laten doen, was niet nodig maar vond ik wel prettig. Dat was 125 euro.
Wegenbelasting 220 euro per jaar, dus 440 totaal.

Oftewel 440 + 125 + 60= 625 + 1900 euro verschil aankoop/verkoop = 2525 voor 26 maanden dus 97,12 euro per maand. Als ik m een half jaar later had verkocht had ik denk ik hetzelfde bedrag ervoor gekregen dus dan is t het per maand nog goedkoper.
<<

Anoniem266

Bericht 27 Sep 2018 17:41

Re: Private lease doet iemand dit ?

Wij hebben besloten om het toch maar niet te doen :-)

We willen voor 5000 euro dan maar weer een oude bak kopen maar ik ben zo bang voor een miskoop.
<<

Anoniem244

Bericht 27 Sep 2018 18:13

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik heb vandaag besloten het wel te doen :-)
Heb aan m’n huidige auto grote reparaties gehad, flinke kosten.
Baal ergens al dat ik afgelopen 3jaar zoveel kosten heb gehad en toen niet voor private lease ben gegaan :-)
Heb een auto uit 2004 en opzich een goede auto, maar krijg regelmatig dat lampje (auto met schroevendraaier) in beeld en dan gaat de auto op veilige modus. Met auto uitlezen komen ze er al jaren niet achter wat het precies is.
Dus ik weet al dat er weer flinke reparatiekosten aan zitten te komen.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 12 Okt 2018 14:55

Re: Private lease doet iemand dit ?

Ik heb een skoda citi go uit 2012.
Dus private lease van een occasion.

Ik betaal er 275 euro voor per maand op basis van 15.000 km en 5 jaar.
Er zit nog wel 25 euro pm in van de vorige (ook private lease, maar iets grotere Skoda Fabia) omdat we daar teveel km in hadden gemaakt en ik dat contract eerder opgezegd had dan de 5 jaar.
Die was 100 euro duurder in de maand.

Ik vind het erg fijn dat ik een nieuwere veilige auto rij voor een vast bedrag. Als er iets is kan ik hem gewoon wegbrengen en krijg ik ook een leen auto. Hij werd zelfs eens bij de deur opgehaald omdat ik hem niet gestart kreeg. Vervangende auto werd bij huis afgeleverd toen.

Anders had ik moeten lenen voor een tweede/derdehands auto en was ik maandelijks ongeveer evenveel kwijt als je alles meerekend.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 12 Okt 2018 15:49

Re: Private lease doet iemand dit ?

Zo ja welke auto en hoeveel ben je kwijt? VW Up, met elektrische ramen, digitale radio en airco. We betalen 209 euro per maand. Ons lease contract duurt 3 jaar en we mogen 10.000 km rijden. We hebben hem in feb 2017 gekocht (auto is van dec 2016) en zitten nu net pas aan de 10.000 km. De hoeveelheid km's die je overhebt, krijg je terug uitbetaald.

Vind je het veel voordelen of nadelen hebben? Ik vind het vooral voordelen hebben, we hadden écht een auto nodig, omdat we begin 2016 een andere auto gekocht hadden (doei spaargeld) en er vervolgens iets gebeurde met mijn man zijn werk, waardoor we een tweede auto moesten. Van het spaargeld wat we toen hadden, hebben we tweedehands een ander autootje gekocht. Daar stonden we 2.5 maand later compleet mee stil. We hadden dus 0 geld op dat moment, maar moesten echt een auto hebben.
Uiteindelijk reden we dus in een spiksplinter nieuwe auto, voor 'betrekkelijk weinig'. Je betaalt alleen de benzine nog.
Het voordeel is ook, dat hij niet gekeurd hoeft te worden, en alle beurten enzo in het lease contract zitten.

Vind je het veel duurder dan een auto aanschaffen?
Nee, waarschijnlijk als dit contract afloopt over 1.5 jaar, gaan we weer leasen.
<<

Anoniem266

Bericht 04 Jan 2019 15:38

Re: Private lease doet iemand dit ?

Besloten om het toch te doen :smile:

Scheelt veel spaargeld en hoewel je nadelen hebt ook erg veel voordelen !

Ik denk dat ik kies voor het instap model van scoda fabia (zonder luxe uitbreidingen)
<<

Papillio

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:12

Bericht 04 Jan 2019 15:57

Re: Private lease doet iemand dit ?

Reep schreef:Besloten om het toch te doen :smile:

Scheelt veel spaargeld en hoewel je nadelen hebt ook erg veel voordelen !

Ik denk dat ik kies voor het instap model van scoda fabia (zonder luxe uitbreidingen)


Je kunt het beste wat offertes opvragen. Een beetje meer luxe kost weinig meer in de maand, maar de restwaarde ligt wel een stuk hoger! Dat heeft een positieve invloed op jouw maandbedrag.
2012 2014
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers