Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 18:11

Re: Werk & studie biechttopic

Als je kunt solliciteren op een andere functie, betekent dat dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Ik begrijp je huidige werkgever dus wel. Als jij het anders ziet, kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Was handiger geweest als je eerst had uitgezocht wat je rechten en plichten zijn. Jouw werkgever verlangt niets raars van je; je hebt zelf niet handig gehandeld.

Ik hoop dat jullie tot een goede oplossing komen; dat lijkt me wel zo fijn voor beide partijen. :)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 10 Okt 2018 18:23

Re: Werk & studie biechttopic

Maar als je weer aan het opbouwen bent, dan ben je toch weer (gedeeltelijk) beter gemeld? Ik zou het uwv om advies vragen in elk geval, succes!
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 18:52

Re: Werk & studie biechttopic

Niekske schreef:Maar als je weer aan het opbouwen bent, dan ben je toch weer (gedeeltelijk) beter gemeld? Ik zou het uwv om advies vragen in elk geval, succes!


En als je solliciteert op een andere functie, ben je weer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je anders solliciteren? :)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 18:57

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari schreef:
Niekske schreef:Maar als je weer aan het opbouwen bent, dan ben je toch weer (gedeeltelijk) beter gemeld? Ik zou het uwv om advies vragen in elk geval, succes!


En als je solliciteert op een andere functie, ben je weer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je anders solliciteren? :)

Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Het kan zijn dat je niet in staat bent de ene functie uit te voeren, maar een andere wel.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem248

Bericht 10 Okt 2018 19:07

Re: Werk & studie biechttopic

Ik lees negens dat het om een andere functie gaat, of misschien lee sik er overheen? Als het om dezelfde functie gaat (of een soortgelijke functie) bij een ander bedrijf, dan ben ik het wel met Guattari eens. Anders idd met jou, June. Maargoed, hoe je rechten en plichten wettelijk gezien liggen Biechtje, dat durf ik niet te zeggen. Vervelende situatie inderdaad!
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 19:20

Re: Werk & studie biechttopic

June schreef:
Guattari schreef:
Niekske schreef:Maar als je weer aan het opbouwen bent, dan ben je toch weer (gedeeltelijk) beter gemeld? Ik zou het uwv om advies vragen in elk geval, succes!


En als je solliciteert op een andere functie, ben je weer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je anders solliciteren? :)

Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Het kan zijn dat je niet in staat bent de ene functie uit te voeren, maar een andere wel.


Maar onder de streep ben je dan beschikbaar voor de arbeidsmarkt, toch? Dat dit bij een andere werkgever is, gaat het niet om. Als je ziek bent, geniet je tot op zekere hoogte bescherming en mag je niet ontslagen worden (vanwege je ziek zijn, oftewel: anti-discriminatieverbod en dit is uiteraard makkelijk te omzeilen als werkgever), maar dan zou je ook niet kunnen werken (op volle kracht) bij een andere werkgever. Waarom zie jij dit anders? :) De second opinion voor dit Biechtje is niet bij een andere bedrijfsarts, maar bij het UWV (deskundigenoordeel).
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 19:30

Re: Werk & studie biechttopic

Maple schreef:Ik lees negens dat het om een andere functie gaat, of misschien lee sik er overheen? Als het om dezelfde functie gaat (of een soortgelijke functie) bij een ander bedrijf, dan ben ik het wel met Guattari eens. Anders idd met jou, June. Maargoed, hoe je rechten en plichten wettelijk gezien liggen Biechtje, dat durf ik niet te zeggen. Vervelende situatie inderdaad!


En hier gaat het juist om; niet om wat je zelf eventueel denkt/rechtvaardig vindt. :) Als je ziek bent, ben je mentaal en/of fysiek niet in staat om te werken. Er wordt nergens in de wet gespecificeerd om welke baan en om welke inhoud van de baan dit gaat. Om te kunnen solliciteren, ben je (weer) beschikbaar voor werk. Ik begrijp niet zo goed wat hier onduidelijk aan is. :)
<<

Anoniem248

Bericht 10 Okt 2018 19:35

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari schreef:
Maple schreef:Ik lees negens dat het om een andere functie gaat, of misschien lee sik er overheen? Als het om dezelfde functie gaat (of een soortgelijke functie) bij een ander bedrijf, dan ben ik het wel met Guattari eens. Anders idd met jou, June. Maargoed, hoe je rechten en plichten wettelijk gezien liggen Biechtje, dat durf ik niet te zeggen. Vervelende situatie inderdaad!


En hier gaat het juist om; niet om wat je zelf eventueel denkt/rechtvaardig vindt. :) Als je ziek bent, ben je mentaal en/of fysiek niet in staat om te werken. Er wordt nergens in de wet gespecificeerd om welke baan en om welke inhoud van de baan dit gaat. Om te kunnen solliciteren, ben je (weer) beschikbaar voor werk. Ik begrijp niet zo goed wat hier onduidelijk aan is. :)

Was dit (o.a) richting mij? Zo ja, waarom?
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 19:41

Re: Werk & studie biechttopic

Maple schreef:
Guattari schreef:
Maple schreef:Ik lees negens dat het om een andere functie gaat, of misschien lee sik er overheen? Als het om dezelfde functie gaat (of een soortgelijke functie) bij een ander bedrijf, dan ben ik het wel met Guattari eens. Anders idd met jou, June. Maargoed, hoe je rechten en plichten wettelijk gezien liggen Biechtje, dat durf ik niet te zeggen. Vervelende situatie inderdaad!


En hier gaat het juist om; niet om wat je zelf eventueel denkt/rechtvaardig vindt. :) Als je ziek bent, ben je mentaal en/of fysiek niet in staat om te werken. Er wordt nergens in de wet gespecificeerd om welke baan en om welke inhoud van de baan dit gaat. Om te kunnen solliciteren, ben je (weer) beschikbaar voor werk. Ik begrijp niet zo goed wat hier onduidelijk aan is. :)

Was dit (o.a) richting mij? Zo ja, waarom?


Omdat het geen gevoelskwestie is. :)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 19:42

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb het niet over een deskundigenoordeel van het UWV, maar over dat biechtje recht heeft op een second opinion bij een andere bedrijfsarts. Een second opinion mag je altijd aanvragen. Ik reageer met name op het probleem dat biechtje ineens voor 100% weer aan de slag moet, terwijl zij zelf denkt dat dit (nog) niet kan. Waarom zou dat nu dan per se alleen met een DO bij het UWV kunnen (nieuwsgierigheid)?

Even een voorbeeld om te laten zien waarom ik op basis van dit verhaal niet kan beoordelen of dit Biechtje haar huidige werk voor 100% zou moeten kunnen doen als ze ook kan solliciteren.

Stel ik ben schilder en ik heb bij een ongeval twee benen verloren. Ik ben nog bezig met revalideren en ik kan wel al wat andere werkzaamheden doen bij het bedrijf, maar het schilderen zit er gewoon (nu) niet in. Dit maakt dat ik ziek ben gemeld, omdat ik niet inzetbaar ben in mijn eigen functie. Ik zie een vacature bij een ander bedrijf waarbij ik 24 uur per week telefonisch vragen kan beantwoorden over verf bij de klantenservice van de Gamma. Ik solliciteer, want ik realiseer me dat ik bij het huidige bedrijf waar ik werk moeilijk iets kan gaan vinden. Ik heb me niet ingelezen in of ik mag solliciteren, maar ik word ook niet aangenomen en moet naar de bedrijfsarts. Dan gaat de bedrijfsarts toch niet zeggen: "Hé vriendin, als jij ook bij de Gamma de telefoon kunt opnemen, dan kun je ook wel weer voor 100% aan de slag als schilder"? De bedrijfsarts kan wel zeggen: oké, dus je kunt 24 uur per week vervangend werk doen. Dat vind ik wel iets anders dan het verhaal van biechtje eerlijk gezegd.

Maar goed, het is wat mij betreft sowieso allemaal hypothetisch, want ik weet niet op wat voor functie biechtje nu heeft gereageerd. Ik lees wel dat haar klachten dus enorm werkgerelateerd zijn en daardoor mogelijk op een andere plek niet zouden opspelen.

Dan het stukje over het solliciteren tijdens ziekte. Daar heb ik verder geen verstand van en het lijkt me sowieso verstandig dit soort dingen te doen in overleg met je huidige werkgever. Laat je over zulke dingen altijd goed adviseren. Als blijkt dat jij je huidige functie nooit meer kunt uitvoeren, dan zou je ook binnen je huidige bedrijf op zoek kunnen naar iets anders.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem248

Bericht 10 Okt 2018 19:50

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari, dat begrijpt m’n kleine teen ook nog wel, en daarom gaf ik ook aan dat ik er verder te weinig van weet. Ik haakte voornamelijk in op het ‘andere functie’stukje waar jullie het over hadden. Het lijkt mij namelijk wel degelijk uitmaken als het om een totaal andere functie gaat, als je in de bouw niet meer aan de slag kunt en daar (deels) ziekgemeld bent omdat je rug nagenoeg versleten is, betekent dat nog niet dat je geen andere, lichtere baan kunt uitvoeren. Zou het dan nog steeds kloppen als je werkgever in de bouw je verplicht voor 100% aan de slag te gaan? Nogmaals, hoe dit wettelijk geregeld is weet ik verder niet maar ik kán me zo situaties indenken waarbij het echt onmogelijk is om gewoon weer 100% in functie A te werken terwijl je dat prima redt in functie B.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 19:53

Re: Werk & studie biechttopic

June, in het voorbeeld wat je geeft is er een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er idd geen sprake meer is van de bedrijfsarts maar ligt de zaak al bij het UWV, omdat je dan al arbeidsongeschikt bent op functie en niet op specifieke werkzaamheden. Dit heeft niets te maken met werkzaamheden in het algemeen; daar gaat het om. En daarbij komt, is het bij psychische klachten geheel anders. :)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 20:00

Re: Werk & studie biechttopic

Ik kan dat uit mijn voorbeeld niet opmaken en wil er eigenlijk inhoudelijk op doorgaan, maar laten we dat niet doen, want ik gebruikte dat voorbeeld juist om mijn verhaal rond dit biechtje te verduidelijken en niet om nog een nieuwe discussie te starten. Ben ik zo onduidelijk dat dat mijn bedoeling was? Wat mij betreft ga je dan ook niet in op het deel wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat je me nogal dom vindt op dit moment. Dat bedoel je misschien niet zo, maar zo komt het op me over, dus dat laat ik je toch even weten.
Het gaat me dus niet om het voorbeeld, maar om het huidige biechtje. Waarom kan zij geen second opinion aanvragen dan om te vragen of een andere bedrijfsarts ook vindt dat zij weer voor 100% in eigen functie aan de slag kan? Waarom is dit direct een deskundigenoordeel volgens jou?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 20:01

Re: Werk & studie biechttopic

Maple schreef:Guattari, dat begrijpt m’n kleine teen ook nog wel, en daarom gaf ik ook aan dat ik er verder te weinig van weet. Ik haakte voornamelijk in op het ‘andere functie’stukje waar jullie het over hadden. Het lijkt mij namelijk wel degelijk uitmaken als het om een totaal andere functie gaat, als je in de bouw niet meer aan de slag kunt en daar (deels) ziekgemeld bent omdat je rug nagenoeg versleten is, betekent dat nog niet dat je geen andere, lichtere baan kunt uitvoeren. Zou het dan nog steeds kloppen als je werkgever in de bouw je verplicht voor 100% aan de slag te gaan? Nogmaals, hoe dit wettelijk geregeld is weet ik verder niet maar ik kán me zo situaties indenken waarbij het echt onmogelijk is om gewoon weer 100% in functie A te werken terwijl je dat prima redt in functie B.


Jullie geven voorbeelden over fysieke specifiek functiebeperkende klachten (schilder zonder armen, bouwvakker met rugproblemen). Bij psychische klachten ligt dit anders. Ik reageer juist, omdat ik wel weet hoe dit wettelijk geregeld is. :)
<<

Anoniem248

Bericht 10 Okt 2018 20:02

Re: Werk & studie biechttopic

Nou, dat is dan toch prima dat jij dat weet? Maar inderdaad, ik heb een beetje hetzelfde gevoel als June, ik voel me een beetje als dommig weg gezet door jou.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 20:05

Re: Werk & studie biechttopic

June schreef:Ik kan dat uit mijn voorbeeld niet opmaken en wil er eigenlijk inhoudelijk op doorgaan, maar laten we dat niet doen, want ik gebruikte dat voorbeeld juist om mijn verhaal rond dit biechtje te verduidelijken en niet om nog een nieuwe discussie te starten. Ben ik zo onduidelijk dat dat mijn bedoeling was? Wat mij betreft ga je dan ook niet in op het deel wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat je me nogal dom vindt op dit moment. Dat bedoel je misschien niet zo, maar zo komt het op me over, dus dat laat ik je toch even weten.
Het gaat me dus niet om het voorbeeld, maar om het huidige biechtje. Waarom kan zij geen second opinion aanvragen dan om te vragen of een andere bedrijfsarts ook vindt dat zij weer voor 100% in eigen functie aan de slag kan? Waarom is dit direct een deskundigenoordeel volgens jou?


Ik begrijp gewoon niet waarom je dit zou voorstellen, omdat iedere bedrijfsarts zich aan de regels van de wet moet houden. Dat impliceert dat een second opinion niets zou veranderen, omdat de wet niet verandert.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 20:07

Re: Werk & studie biechttopic

Maple schreef:Nou, dat is dan toch prima dat jij dat weet? Maar inderdaad, ik heb een beetje hetzelfde gevoel als June, ik voel me een beetje als dommig weg gezet door jou.


Maple & June, waarom gaat het hier opeens over gevoel? De wet is geen gevoel. Dat gaat om feiten en dus ratio. En ja, het stoort me soms wel dat hier onjuiste adviezen worden gegeven (en voordat jullie je aangesproken voelen; dit bedoel ik in het algemeen). :)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 20:08

Re: Werk & studie biechttopic

Ik stel het voor, omdat ze er récht op heeft en omdat ze het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts dat ze weer voor 100% haar eigen functie kan doen:
https://uwvbezwaarburo.nl/kenniswijzer- ... aanvragen/
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 20:12

Re: Werk & studie biechttopic

Mijn gevoel gaat wat mij betreft alleen over de toon van de discussie. Volgens mij is er prima ruimte voor een opmerking over de onderstroom in deze discussie die ik lastig vind. Je kunt daar dan mee eens of oneens zijn en natuurlijk sowieso zelf bepalen of je daar iets mee wilt doen.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 20:19

Re: Werk & studie biechttopic

June schreef:Ik stel het voor, omdat ze er récht op heeft en omdat ze het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts dat ze weer voor 100% haar eigen functie kan doen:
https://uwvbezwaarburo.nl/kenniswijzer- ... aanvragen/


Je stelt hiervoor dat je het voelt dat ik je dom vind. Dat hoeft wat mij betreft niet, hoor. We zijn het oneens, dat kan gebeuren. Hier geen omstreden site (https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... genoordeel) en verder onttrek ik me aan deze discussie; laat Biechtje er zelf maar uithalen waar zij mee geholpen is. :)
<<

Anoniem282

Bericht 10 Okt 2018 20:20

Re: Werk & studie biechttopic

June schreef:Mijn gevoel gaat wat mij betreft alleen over de toon van de discussie. Volgens mij is er prima ruimte voor een opmerking over de onderstroom in deze discussie die ik lastig vind. Je kunt daar dan mee eens of oneens zijn en natuurlijk sowieso zelf bepalen of je daar iets mee wilt doen.


Zie mijn vorige reacties. Ik heb het niet over gevoel. :) Verder laat ik het hierbij; dit heeft geen zin.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Okt 2018 20:25

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zet inderdaad ook het deskundigenoordeel in zoals het UWV dat aangeeft: als de re-integratie vastloopt. Ik lees nog niet dat het aan de orde is, vandaar mijn vraag waarom jij denkt dat dit op dit moment bij biechtje aan de orde is (was mijn oprechte interesse)? Kost je als werknemer ook gewoon best veel geld om dat te doen.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... ordeel-uwv
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem248

Bericht 10 Okt 2018 20:31

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari schreef:
Maple schreef:Nou, dat is dan toch prima dat jij dat weet? Maar inderdaad, ik heb een beetje hetzelfde gevoel als June, ik voel me een beetje als dommig weg gezet door jou.


Maple & June, waarom gaat het hier opeens over gevoel? De wet is geen gevoel. Dat gaat om feiten en dus ratio. En ja, het stoort me soms wel dat hier onjuiste adviezen worden gegeven (en voordat jullie je aangesproken voelen; dit bedoel ik in het algemeen). :)

Ik verwijs je terug naar een eerdere reactie van mij, waar ik dat al uit heb gelegd. En wat betreft die onjuiste adviezen: June, jij en ik zijn de enigen die hier gereageerd hebben, dus vertel mij hoe wij ons niet aangesproken hoeven te voelen?

Verder hou ik me afzijdig want hier is biechtje niet mee geholpen. Ik vind het alleen wel heel vervelend dat een goedbedoelde reactie van mij nu zo enorm uit z’n verband wordt getrokken door jou.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 10 Okt 2018 21:25

Re: Werk & studie biechttopic

Guattari schreef:
Niekske schreef:Maar als je weer aan het opbouwen bent, dan ben je toch weer (gedeeltelijk) beter gemeld? Ik zou het uwv om advies vragen in elk geval, succes!


En als je solliciteert op een andere functie, ben je weer volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je anders solliciteren? :)


Ik bedoelde hiermee dat haar huidige werkgever dan toch niet kan stellen dat ze ziek is en dus niet had mogen solliciteren? Ze was aan het opbouwen, dus (deels) beter, dus mag ze solliciteren. Maar goed, inmiddels is alles wel gezegd denk ik. Hopelijk weet je snelwandelen je rechten hierin zijn biechtje!
december 2016
juli 2019
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 11 Okt 2018 13:22

Re: Werk & studie biechttopic

Ik voel me zó ontzettend verraden door een collega/vriendin.
In plaats van dat ze het probleem dat ze blijkbaar met mij heeft eerst met mij bespreekt, stapt ze direct naar onze senior.
Was me echt van geen kwaad bewust. Helemaal omdat we privé ook met elkaar omgaan had ik wel verwacht dat ze het eerst bij mij zou neerleggen. Blijkbaar niet dus...

Ben eerder weggegaan van het werk. Was (en ben) er even helemaal klaar mee.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers