Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke camera?

<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 08 Okt 2018 08:33

Welke camera?

Ik wil een nieuwe camera kopen, maar vraag me af wat de beste investering is?
Ik heb nu een Canon 60d, en wil een stapje beter, dus dat zou dan 5d,6d,7d oid zijn toch? (Wil sowieso Canon)
Budget is zo rond de 1500 zodat ik ook nog een lens kan kopen.
Wie kan iets meer toelichting geven over de verschillen? Wat is nou precies beter aan full frame? Van sommige vind ik het aantal mp niet heel hoog bijvoorbeeld, maar lijken wel populaire camera's.
Ik zal de camera prive gebruiken, maar ook regelmatig voor mijn werk, waardoor het wel handig is dat de fotos eventueel op grote schaal afgedrukt kunnen worden.
<<

Vlokje

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 24 Jul 2019 20:52

Bericht 25 Jul 2019 00:16

Re: Welke camera?

edit: oeps oud topic, misschien handig voor iemand anders :)

Het aantal mp's maakt niet meer uit tegenwoordig, tenzij je super grote posters wilt gaan printen.
Je zegt dat je op grote schaal wilt afdrukken, hoe groot?
Heb je het afdrukken op grote schaal al geprobeerd met je huidige camera? Heb je dan last van de hoeveelheid pixels?

Afgezien van het aantal megapixels, zijn de pixels op fullframe zelf ook daadwerkelijk groter dan de pixels op APS-C sensor formaat, hierdoor wordt de ISO waarde hoger en geeft dat minder ruis.
Een fullframe is dus bv fijn als je in donkere omstandigheden zonder flits wilt fotograferen, maar deze winst kan je ook met bepaalde lenzen bereiken die een lage f waarde hebben (bv f1.8-2.4)

Verder is de dynamic range van full frame iets beter, dat betekent dat zwarte schaduwen en witte plekken in je foto minder zullen voorkomen.

De huidige modellen ben ik niet zo in thuis.
Omdat je sensor bij full frame groter is, zal je glaswerk ook zwaarder zijn.

Ik persoonlijk zou met 1500,- vooral investeren in de lenzen en dan dus evt een stap terug doen qua body.

Meestal zijn tweedehands bodys ook goed over te nemen, omdat er vaak weer een nieuw model uit komt. Dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

En het is dus het proberen waard om te kijken wat de afdruk kwaliteit is van een vergroting geschoten met je huidige setup

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers