Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Sep 2018 15:06

Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Zoals een aantal van jullie wel weten is ons zoontje veel te vroeg geboren: bij 30 weken zwangerschap precies. Mijn zwangerschapsverlof is toen meteen ingegaan. Omdat hij te vroeg geboren is, heb ik bij het UWV verlengd zwangerschapsverlof aangevraagd, maar omdat hij na ruim 7 weken al naar huis mocht, krijg ik maar een paar dagen extra verlof. Ik moet dus formeel op 8 oktober weer werken i.p.v op 11 november. Ik probeer het met vakantiedagen te rekken tot na de herfstvakantie, dus dan moet ik op 22 oktober weer werken, maar ik twijfel nog of dat ik dat niet te snel vind. Hij krijgt borstvoeding, drinkt nu nog zo'n 7x per dag bij mij en hij weegt nu 3500 gram. Zijn eerste twee rondes vaccinaties heeft hij al gehad. Hij doet het verder heel goed, maar hij oogt en is eigenlijk gewoon nog een pasgeboren baby.

Mijn uitgerekende datum was 21 augustus, dus mijn zoontje is op 22 oktober gecorrigeerd 9 weken oud. Ik ben benieuwd hoeveel weken na de bevalling jullie weer zijn gaan werken en hoe je dat beviel. Is je kindje toen meteen naar de opvang gegaan? Hoeveel uur ben je gaan werken?

Ik ben bang dat ik dan nog veel moet kolven, omdat hij nog zo vaak bij mij drinkt. Ook zie ik een beetje op tegen de gebroken nachten in combinatie met werken. Ik weet natuurlijk dat dat lang niet bij alle kinderen na 10-12 weken over is, maar voor mijn gevoel zit er bij veel kinderen meer tijd tussen de voedingen 's nachts dan dat er bij Vince zal zitten als ik weer ga werken. Kortom, ik ben op zoek naar ervaringsverhalen, ook van kinderen die niet te vroeg geboren zijn, maar gewoon in zijn algemeenheid.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Sep 2018 15:13

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

G was 12 weken oud toen ik weer ging werken. Ik werk 34 uren per week. Ze gaat 2 dagen naar de opvang, 1 dag naar m'n schoonouders en ik werk 1 dag thuis.

Ik vond het heerlijk om weer te gaan werken. Zo'n kleintje achterlaten op het KDV vond ik wel moeilijk ja, natuurlijk. Maar het ging meteen hartstikke goed dus ik had er al gauw geen moeite meer mee. Alleen gaf ik geen BV en sliep G ook allang door. Dus geen gebroken nachten etc.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 11 Sep 2018 15:21

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik ben begonnen met werken toen ze exact een half jaar was en vond dat eigenlijk nog steeds vroeg. Ik zat in mijn babybubnel en vond het maar stom dat mijn collega's dat niks interesserde. En spierpijn als ik naar huis fietste omdat ik wel naar huis wilde vliegen.

Rond de 3-4 maanden zit vaak wel een tijdje dat ze beter slapen, rond de 5 kan het ineens drama worden. Daar zat ik net wel middenin toen ik begon.

Gewicht en drinkmomenten zijn wel vergelijkbaar als bij J rond de gecorrigeerde leeftijd, al kreeg ze dan wel de fles.

Vanaf het moment dat ze mobieler werd (8-9) maanden had ik her gevoel dat ze ook iets aan de opvang had, ze meer besefte waar ze was en er plezier kon maken.

Heb je alternatieven als je het toch te vroeg vindt?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 11 Sep 2018 15:31

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Is het niet zo dat je nog 10 weken heb vanaf de uitgerekende datum of gaat dat niet op voor jullie omdat V voor de uitgerekende datum al naar huis mocht?

Ik ben gestopt met 36 weken, V kwam met 37 weken en ik ben weer gaan werken toen die 12 weken erop zaten. Toen was zij 14 weken. Ze dronk toen nog 7x per 24uur. Dus we hadden ook nog een nachtvoeding. Ik kolfde fulltime. In het begin kolfde ik voor het werk en dan 2x op het werk, bij thuiskomst, voor het slapen gaan en tijdens de nachtvoeding.

Ik was wel moe, maar ik deed het gewoon. Verder was V een tevreden baby, dus daardoor was het ook wel vol te houden.

V ging in het begin 1 dag naar kinderopvang en 2 dagen naar opa's&oma's. En ik werkte toen 30uur.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 11 Sep 2018 15:42

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Jip, dit zegt het UWV. Die 16 weken zijn op de dag na de geboorte in gegaan en dan kan je geloof ik nog wat extra krijgen voor de ziekenhuis tijd.

Voorbeeld:
U bevalt 8 weken voor de uitgerekende datum, dus nog voordat de zwangerschapsuitkering is begonnen. Dan gaat uw ZEZ-uitkering in op de dag na uw bevalling en duurt in totaal 16 weken.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11206

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 11 Sep 2018 15:45

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik ben beide keren weer gaan werken toen ze ruim 3 maanden waren. Ik vond het voor mijn eigen gevoel veel te vroeg, maar had mijn verlof en vakantiedagen toen op. Ik kolfde in het begin wel drie keer op een dag, maar ging al snel over op 2 keer. Als ik thuis was, voedde ik wel vaker. Mijn dochter sliep tegen die tijd wel door, mijn zoon nog lang niet. Ik merkte wel dat ik het werken bij hem daardoor echt veel zwaarder vond. Maar op zich ging het prima. Kolven was bij mij op het werk prima geregeld en de kinderen deden het ook prima bij de oppas (toen alleen nog onze ouders, dus dat was heel fijn).
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 11 Sep 2018 17:51

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

De een zal 10 weken prima vinden en een ander veel te vroeg. Als jouw gevoel zegt dat het te vroeg is dan zou ik daar toch naar luisteren. Je hebt niet niks achter de rug ook qua vroeggeboorte. Kun je misschien ouderschapsverlof inzetten of is ziekmelden een mogelijkheid? In mijn geval vond ik de mannen wegbrengen in alle gevallen te vroeg maar vond ik het met 4 a 5 maanden al minder heftig. Bij de eerste ging ik na 10 weken en bij de tweede na 15 weken.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 11 Sep 2018 19:31

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik heb 16 weken gehad na de geboorte omdat T direct kwam toen ik met verlof ging.
Ik vond het veelste kort en heb er 3 weken vrije dagen achteraan geplakt. “In het echt” was hij toen 19 weken maar nog maar 5 kg. Hij werd ook iedere nacht 2x wakker omdat hij echt die voeding nodig had. Zoals jouw zoontje ook heeft.
Ik ben wel gaan werken maar achteraf gezien was dit niet slim. Dagen werken van 9 uur en s nachts uren met een huilend kindje rondlopen zorgde ervoor dat ik echt super moe was. Man en ik verdeelden het echt wel hoor.
Als jij denkt dat je er nog niet klaar voor bent zou ik dit zeker aangeven.

Nu hadden wij overigens sowieso een slechte slaper dus die vermoeidheid bleef nog lang. Zoals je zelf ook aangeeft kan het nog lang duren voordat een baby echt doorslaapt. Maar zonder al die voedingen is het wel minder vermoeiend.
2016
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Sep 2018 19:40

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Bedankt voor jullie reacties!

@Nan: wij gaan de opvang als volgt aanpakken: op maandag kinderopvang en op dinsdag komt mijn schoonmoeder. Woensdag ben ik thuis, donderdag mijn man en vrijdag ik. De maandag kinderopvang zouden mijn ouders op zich willen nemen totdat wij Vince oud/groot/weerbaar genoeg vinden voor het kinderdagverblijf.

@Jip: het is een ingewikkelde rekensom, maar het komt erop neer dat ik maar een paar dagen extra krijg voor de ziekenhuisperiode. Dit heb ik het UWV al laten uitrekenen. Voor mij zal het dan 2x op het werk kolven worden inderdaad. Hier is wel een ruimte voor, dus dat is wel op te lossen.

@Pleun: ouderschapsverlof gaat in mijn geval niet, omdat dit het eerste jaar is dat ik hier werk en dan mag dat wettelijk niet. Dat is ook de reden dat ik geen vakantiedagen over heb, die heb ik in de eerste helft van het jaar al voor een deel opgemaakt, ook vanwege een vakantie in de kerstvakantie die al geboekt was, voordat ik uberhaupt wist dat ik een nieuwe baan heb.

Misschien is het feit dat dit een relatief nieuwe baan is, ook wel een reden dat ik van mezelf eerder weer moet gaan werken. Maar hoe dichterbij het komt, hoe lastiger ik het vind voelen en ook wel als erg snel. Maar van de andere kant vind ik het werk inhoudelijk wel heel leuk en heb ik ook wel zin om weer te beginnen. Ik vind het gewoon erg lastig inschatten, ook omdat dit mijn eerste kind is. We hebben inderdaad een heftige periode achter de rug, maar Vince doet het relatief heel goed, dus in die zin weet ik nog of dat het nu nog veel afwijkt van de eerste maanden van een normale kraamperiode.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 11 Sep 2018 19:43

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik heb toen wat vakantie opgenomen en een of twee weken aan een gesloten ouderschapsverlof. Ze zijn in oktober geboren de uitgerekende datum lag in december. Ik ben eind maart/ begin april weer gaan werken. Ik heb toen niet gehoord over verlengd zwangerschapsverlof maar goed dat dat er ook is.
Kan je niet in gesprek met je werkgever hier over?
:heart: :heart: 2011
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 11 Sep 2018 19:53

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Studiebol schreef:Ik heb toen wat vakantie opgenomen en een of twee weken aan een gesloten ouderschapsverlof. Ze zijn in oktober geboren de uitgerekende datum lag in december. Ik ben eind maart/ begin april weer gaan werken. Ik heb toen niet gehoord over verlengd zwangerschapsverlof maar goed dat dat er ook is.
Kan je niet in gesprek met je werkgever hier over?


Ja, dat ga ik ook zeker doen. Zij denken ook wel mee, verwacht ik, maar het is denk ik meer mijn eigen gevoel dat ik ziekmelden een te grote drempel vind, maar dat ik in oktober weer gaan werken ook erg snel vind.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 11 Sep 2018 21:22

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

"soms heb je geen keus"

Mijn dochter is ook 12 weken na de bevalling gelijk 4 dagen naar de kinderopvang gegaan. Ik ben weken daarvoor bezig geweest met van borst na flesvoeding gaan maar dat was brhoorlijk slopend omdat ze de fles niet accepteerde. Gelukkig de alleen eerste dag naar het kdv gegaan om nog borst te geven. Daarna ging het gelukkig steeds ietsjes beter. En doorslapen deed ze absoluut nog niet rond die tijd dus hebt gevraagd om niet al te vroege diensten te hoeven draaien. Tja is mij opzich prima bevallen. En als je een kind hebt die eerste 3maanden alleen maar huilt en nu een slechte/moeilijke eetster is, is het soms eigenlijk wel fijn. ( Of ben ik nu gelijk een slechte moeder ?)
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 11 Sep 2018 21:31

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik ben bij beide kinderen pas 6 maanden na de geboorte weer gaan werken. Bij de oudste zou ik normaal na 3 maanden weer gaan werken, maar omdat mijn oudste niet zo vlot ging de eerste maanden (heel wat medisch gedoe) ben ik uiteindelijk op doktersadvies pas na 6 maanden weer gaan werken, toen ging het zowel met hem als met mij een heel stuk beter. Bij de jongste had ik nog heel veel overuren staan en ook nog bijna al mijn vakantiedagen van dat jaar. Ik heb die allemaal achter mijn bevallingsverlof geplakt en dan nog 1 maand ouderschapsverlof opgenomen zodat ik ook pas moest werken toen ze 6 maanden was.

Zelf vond ik het ideaal, maar dat is natuurlijk voor iedereen weer anders. Ik snap heel goed je gevoel, dus zou dat niet zomaar voorbij lopen maar het aankaarten bij je werkgever. Desnoods onbetaald verlof opnemen, of mag/kan dat niet?
2012 & 2016
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 11 Sep 2018 21:49

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik snap dat het je als heel heftig 'bevallen' is allemaal. Gelukkig gaat het nu beter met hem!
Ik ben moeder, en heb ook in de kinderopvang gewerkt - die newborns zijn idd echt heel erg klein als ze komen, en ze krijgen natuurlijk veel minder rust, reinheid en regelmaat als ze op het kdv zitten. Daar slapen ze met meerdere kindjes op een kamer, etc. Voor heel veel kindjes is dat geen probleem, die leg je neer en die slapen. Maar voor sommige kindjes is het ook best pittig. Als je de keuze hebt, zou ik je moeder vragen om de dag kdv voorlopig op haar te nemen, en over 2/3 maandjes nog eens te evalueren of hij al toe is aan het kdv.

Mijn beide dochters sliepen trouwens pas na de 4 jaar door, dus die pech kan je ook hebben ;)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 12 Sep 2018 07:38

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Omdat ik lees dat je ergens ook wel zin hebt om weer te gaan werken, is er dan ook geen mogelijkheid dat je op therapeutische basis begint met bijv eerst een halve dag of twee keer een halve dag, en dan de dagen dat V bij je man/schoonmoeder is? En dan vanuit daar opbouwen?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 12 Sep 2018 08:12

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Bij dochter moest ik na 10 weken weer beginnen, helemaal niet mee bezig geweest om er extra dagen aan te plakken. Door de scheiding kon ik dat alleen nog niet aan, ik had de navelstreng nog niet doorgeknipt;) Ben toen langzaamaan op gaan bouwen in 5 weken, dat was dan half in de ziektewet.
Bij zoon had ik er mn 3 weken vakantie achteraan geplakt, en nog 4 weken vrije dagen. Toen was zoon 5 maanden. Heb nog wel een paar vrije dagen ingezet om rustig aan te beginnen. Dat was raar, maar ging me goed af.

2 verhalen die eigenlijk lastig te vergelijken zijn. Dochter was jonger, situatie was lastig, en dochter moest ik wel heel de tijd wegbrengen. Bij zoon had ik vriend nog, waardoor ik zoon niet weg hoefde te brengen, maar 'alleen maar moest achterlaten'.

Nu plak ik er 2-3 weken aan vast, en nog wat vrije dagen verspreid okm niet meteen 24 uur te hoeven werken.

Je moet bij jezelf nagaan, wil je je kind nog niet achterlaten bij t kdv, of überhaupt niet achterlaten. En eigenlijk meer, wil je t niet, of kan je t ook echt niet
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem250

Bericht 12 Sep 2018 09:18

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Jip schreef:Omdat ik lees dat je ergens ook wel zin hebt om weer te gaan werken, is er dan ook geen mogelijkheid dat je op therapeutische basis begint met bijv eerst een halve dag of twee keer een halve dag, en dan de dagen dat V bij je man/schoonmoeder is? En dan vanuit daar opbouwen?


Ja dat lijkt me een goede tip!

Ik ben bij de tweeling gaan werken toen ze 5 maanden waren. En toen werkte ik 3 dagen per week. Dat ging prima en daar was ik al aan toe. Ik had toen nog wel een nachtvoeding.

Bij de jongste ben ik gaan werken toen ze 13 weken was. Dat vond ik veel te vroeg. Ze was nog zo klein. Ik miste haar heel erg. Ik heb me de eerste twee maanden heel rot gevoeld op mijn werk. F had heel veel nachtvoedingen, want ze had reflux en dronk steeds maar 60cc. Ik heb zeker tot 6 maanden nog om de drie uur gevoed (toen ik ging werken ben ik wel overgestapt naar de fles). Pas na 9 maanden was ze van de nachtvoedingen af.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Sep 2018 09:24

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Zonnetje schreef:Zoals een aantal van jullie wel weten is ons zoontje veel te vroeg geboren: bij 30 weken zwangerschap precies. Mijn zwangerschapsverlof is toen meteen ingegaan. Omdat hij te vroeg geboren is, heb ik bij het UWV verlengd zwangerschapsverlof aangevraagd, maar omdat hij na ruim 7 weken al naar huis mocht, krijg ik maar een paar dagen extra verlof. Ik moet dus formeel op 8 oktober weer werken i.p.v op 11 november. Ik probeer het met vakantiedagen te rekken tot na de herfstvakantie, dus dan moet ik op 22 oktober weer werken, maar ik twijfel nog of dat ik dat niet te snel vind. Hij krijgt borstvoeding, drinkt nu nog zo'n 7x per dag bij mij en hij weegt nu 3500 gram. Zijn eerste twee rondes vaccinaties heeft hij al gehad. Hij doet het verder heel goed, maar hij oogt en is eigenlijk gewoon nog een pasgeboren baby.

Mijn uitgerekende datum was 21 augustus, dus mijn zoontje is op 22 oktober gecorrigeerd 9 weken oud. Ik ben benieuwd hoeveel weken na de bevalling jullie weer zijn gaan werken en hoe je dat beviel. Is je kindje toen meteen naar de opvang gegaan? Hoeveel uur ben je gaan werken?

Ik ben bang dat ik dan nog veel moet kolven, omdat hij nog zo vaak bij mij drinkt. Ook zie ik een beetje op tegen de gebroken nachten in combinatie met werken. Ik weet natuurlijk dat dat lang niet bij alle kinderen na 10-12 weken over is, maar voor mijn gevoel zit er bij veel kinderen meer tijd tussen de voedingen 's nachts dan dat er bij Vince zal zitten als ik weer ga werken. Kortom, ik ben op zoek naar ervaringsverhalen, ook van kinderen die niet te vroeg geboren zijn, maar gewoon in zijn algemeenheid.


Ik blijf het raar vinden dat we die ziekenhuisweken niet gecompenseerd krijgen. Ik heb het ook gemarkeerd in jouw tekst, omdat hij na 7 weken AL naar huis mocht. Jeetje, hoezo al? Ik vraag me echt af wanneer ze dat compenseren wel doen. Verder geen tips zoals je weet. Mijn aanvraag ligt bij het UWV (HR is ermee bezig), maar ik heb weinig hoop. Alleen heb ik natuurlijk het geluk dat ik er wel vakantie achteraan 'moet' plakken.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 12 Sep 2018 10:19

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Jip schreef:Omdat ik lees dat je ergens ook wel zin hebt om weer te gaan werken, is er dan ook geen mogelijkheid dat je op therapeutische basis begint met bijv eerst een halve dag of twee keer een halve dag, en dan de dagen dat V bij je man/schoonmoeder is? En dan vanuit daar opbouwen?


Ik vind dit wel een hele goede tip.
Ik denk ook dat het niet veel uitmaakt hoe andere het hebben ervaren.

Ik zat in de ww en was het hartstikke beu thuis. Toen had ik iets gevonden voor 3 dagen maar dat heb ik na de derde dag opgezegd omdat het echt de moeite niet waard was om E achter te laten. 2mnd later ben ik bij mn huidige werk begonnen voor 5dgn in de week, E was toen 8mnd.
Sowieso kon ik haar beter loslaten maar het werk was het ook waard om haar los te laten.
30-04-2017
<<

Anoniem256

Bericht 12 Sep 2018 10:19

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Zonnetje schreef:
@Pleun: ouderschapsverlof gaat in mijn geval niet, omdat dit het eerste jaar is dat ik hier werk en dan mag dat wettelijk niet. Dat is ook de reden dat ik geen vakantiedagen over heb, die heb ik in de eerste helft van het jaar al voor een deel opgemaakt, ook vanwege een vakantie in de kerstvakantie die al geboekt was, voordat ik uberhaupt wist dat ik een nieuwe baan heb.
.


Klopt dat van dat ouderschapsverlof wel? Ik dacht dat je daar altijd recht op hebt en je dat ook meeneemt naar een nieuwe baan?
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 12 Sep 2018 12:15

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Dank voor het meedenken! Ik denk @Jip dat gedeeltelijk starten of op therapeutische basis een heel goed idee is. Dan kan ik gemakkelijk meer gaan werken als het goed gaat, maar als het toch niet gaat, dan heb ik dat als veilige optie.

@Punto: ouderschapsverlof mag het eerste jaar dat je ergens werkt wettelijk niet. Dat heeft mijn collega van HR uitgezocht en vind ik online ook. Al is het bij mijn werk onbetaald, dus zoveel verschil met onbetaald verlof is er niet.

@Mizz_S: volgens mij hebben alleen ouders waarvan het kindje tot ver na de uitgerekende datum in het ziekenhuis ligt iets aan deze regeling.

@Snoes: onbetaald verlof zou ook nog kunnen, maar ergens voelt dat oneerlijk omdat ik er niet zelf voor kies om dit mee te maken en omdat anderen die door zwangerschap/verlengde kraamperiode niet kunnen werken ook gewoon doorbetaald krijgen. Ik ben bang dat ik dan teveel hooi op mijn vork neem door de zorgen die we gehad hebben en nog wel eens hebben, de tijd die het nodig heeft om dit allemaal te verwerken, de vele voedingen die hij nog krijgt en de speciale zorg en aandacht.

Het zijn ook niet alleen die nachtvoedingen, het is het hele totaalpakket. We hebben nog behoorlijk wat afspraken voor hem, zoals de operatie aan zijn liesbreuk, maandelijks fysio, een echo van zijn heupen, bloedprikken voor zijn hb, maandelijks een RS-vaccinatie, afspraken met de kinderarts, etc. En dit alles naast de gewone vaccinaties en weegmomenten die bij hem ook extra belangrijk zijn.

Degene op het nazorgbureau (het consultatiebureau voor veel te vroeg geboren kinderen) gaf ook aan dat veel moeders in een soortgelijke situatie na het zwangerschapsverlof nog een tijdje de ziektewet ingaan. Dat zette mij wel aan het denken of dat ik dan niet te eigenwijs ben als ik half oktober weer ga werken. Maar misschien gaat het ook juist wel heel goed door alle hulp die we hebben en doordat ik het ook al voor een gedeelte verwerkt heb allemaal.

Het achterlaten bij anderen van Vince is bij mij niet het probleem. Zolang het bij mijn man, ouders of schoonouders is, vind ik het prima. Hij is al gewend het drinken van gekolfde melk uit de fles en mijn man geeft nu ook al regelmatig de fles. De nachten doen we ook regelmatig samen. Dus misschien gaat het allemaal wel lukken en dan vind ik 24 uur per week werken prima.

Jullie hebben helemaal gelijk als jullie zeggen dat het mijn eigen keuze is. Dat is het natuurlijk ook, maar ik vind het wel heel fijn om jullie ervaringsverhalen te lezen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 12 Sep 2018 13:19

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Ik denk dat je goed moet nagaan hoe je je (echt) voelt. Ik denk dat het voor elke ouder weer een drempel is om te gaan werken dus wie weet gaat het ook wel prima. Misschien dat het voor jezelf fijn is om een afspraak met jezelf te maken dat je altijd nog terug mag komen op je beslissing en dat je dan niet faalt. Alles is veranderlijk en kan in overleg (heb je een prettig gevoel bij je leidinggevende?) Ik weet niet hoe veerkrachtig jij normaal bent dus hoeveel jij kan hebben naast je werk. Het kan ook lekker zijn om weer te gaan werken, even wat anders.

Ik zou dus of: bijvoorbeeld starten met twee dagen met een dag ertussen.
Of: starten met drie dagen met de afspraak dat je bekijkt hoe het gaat/hoe het voelt. Misschien wel fijn om dan wel alvast een gesprek met je leidinggevende te hebben waarin je vertelt hoe je erover denkt zodat dat open ligt en jullie dit ook samen kunnen evalueren.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 13 Sep 2018 08:54

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Zonnetje schreef:
Studiebol schreef:Ik heb toen wat vakantie opgenomen en een of twee weken aan een gesloten ouderschapsverlof. Ze zijn in oktober geboren de uitgerekende datum lag in december. Ik ben eind maart/ begin april weer gaan werken. Ik heb toen niet gehoord over verlengd zwangerschapsverlof maar goed dat dat er ook is.
Kan je niet in gesprek met je werkgever hier over?


Ja, dat ga ik ook zeker doen. Zij denken ook wel mee, verwacht ik, maar het is denk ik meer mijn eigen gevoel dat ik ziekmelden een te grote drempel vind, maar dat ik in oktober weer gaan werken ook erg snel vind.


Het verlengde verlof was er 'in onze tijd' ook nog niet. Dat is een wet van de afgelopen paar jaar.

Zonnetje, ik denk dat je vooral bij jezelf te raden moet gaan. Ik trok het echt nog niet om te gaan werken, en ben de ziektewet in gegaan. Lichamelijk ging het prima, maar geestelijk was het echt nog prut.
Ik sta voor de klas en ben thuis gebleven tot de zomervakantie, na de zomervakantie ben ik direct weer volledig aan de slag gegaan.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 13 Sep 2018 12:58

Re: Ervaringen wanneer weer gaan werken na geboorte

Onze jongste was een stuk minder ver in ontwikkeling/groei dan de andere twee. Ze heeft tot 9 maanden 8 voedingen per 24 uur gedronken omdat ze meer niet binnenhield. Ze was ook klein voor de leeftijd. We hebben toen ze 12 weken was, 4 weken een kdv geprobeerd, maar dat werkte voor haar helemaal niet. We hebben haar er toen vanaf gehaald en naar mijn moeder gebracht. Zoveel rustiger! Ze is nu net twee jaar geworden en gaat sinds een maand naar een peuterspeelzaal. Daar is ze ontzettend vrolijk en gaat er altijd met plezier naar toe. We zijn nog altijd blij met de keuze die we toen gemaakt hebben!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31