Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groente/proteine lunch ideeën

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 12:53

Groente/proteine lunch ideeën

Mag ik weer wat tips ontvangen voor goede groenten & proteine lunches? Ik heb al vaker goede koolhydraatvrije tips gehad voor lekkere avondmaaltijden, nu hopelijk ook voor de lunch. M'n arme man is de rauwkost na twee jaar echt zó zat (en geef 'm eens ongelijk). Meestal eet hij dus een zakje rauwkost van de AH (zijn nu zes smaken van) en wat gerookte kip/tonijn uit blik (geen favoriet qua geur en smaak vlak voor meetings)/zalm flakes of dingen als kip burgers, kip worst, kip shoarma etc. Qua groenten maak ik ook wel eens geroosterde artisjokharten of courgette rolletjes met pesto.

Wat moet ie eten?
150 gr groenten
150 gr proteine
Eventueel een dressing op basis van kwark of beetje olie/azijn/citroen.
Eventueel mag een handje noten of avocado (valt onder vetten) wel erbij.

Wat mag er niet in?
Koolhydraten, dus ook geen spelt/quinoa/pasta/zoete aardappel/peulvruchten/fruit.

Dat maakt de variatie echt een heel stuk lastiger.
Ik probeer echt steeds leuke variaties te bedenken voor 'm maar soms weet ik (en hij, maar ik doe de inkopen) ook echt even niet meer. Dus tips zijn zeer welkom. Ik prep de lunch vaak al dag van te voren dus een beetje iets bakken/koken is niet erg. Het hoeft niet alleen maar droge komkommer en sla te zijn, liever niet zelfs want daar is ie dus wel klaar mee.

Merci!


PS. Oh ja hij heeft geen opwarmmogelijkheden en het moet achter een bureau te eten zijn.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 31 Aug 2018 13:18

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Is soep in een thermosfles meenemen een optie?
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 13:21

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Wellicht, kan ik wel eens vragen of dat goed kan. Dan kan een gevulde soep wel denk ik. Geeft iig genoeg mogelijkheden qua variatie idd!
Let's discover the world together.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 31 Aug 2018 13:31

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Een omelet met veel groente? Maar dan moet hij dat wel oké vinden om koud op te eten.
En huttenkase? Kan je ook combineren met groente. Ik maak zelf wel eens het volgende:
2 eieren bakken en dit als wrap gebruiken, hierop huttenkase smeren en groente erin doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 13:35

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Huttenkase is hele goeie voor proteine, dat vergeet ik altijd! Ricotta trouwens ook, maar volgens mij is huttenkase een stuk magerder. Goeie tip, dank je.

Eieren voor de lunch is denk ik niet zo aan hem besteed gezien hij al zeven dagen per week vijf eieren (of nou ja, eiwit van vier eieren plus één heel ei) eet met champignons als ontbijt.

Op zichzelf is 't een heel goed idee alleen niet zolang hij eieren eet als ontbijt denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 31 Aug 2018 13:38

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ja en dan heb je denk ik toch minder het idee dat je groente weg zit te "knagen".

Lastig dat er geen opwarm mogelijkheden zijn, dat beperkt ook flink!

Op pinterest staan trouwens leuke recepten voor noodles in a jar, daar hoef je dan alleen kokend water op te gieten.
Dan moet je wel een vervanging hebben voor de noodles zelf natuurlijk..
10.04.17
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 31 Aug 2018 13:39

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Soepen klinken goed ja! Moet hij heel zijn leven op deze manier blijven eten? En elke dag sporten? Knap hoor.

Hij is trouwens toch eigen baas, ik weet niet of hij veel onderweg is maar anders zou hij toch een magnetron aan kunnen schaffen op zijn werkplek.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 31 Aug 2018 13:41

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Misschien een pastasalade, maar dan met spaghetti van courgette in plaats van gewone spaghetti? Volgens mij hebben ze zoiets kant-en-klaar bij Albert Heijn, maar je kan dat ook zelf maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

ChiQ

Bericht 31 Aug 2018 13:46

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Dit!!
https://www.smulweb.nl/recepten/1377689/Mercimek-kofte

Moet je maar googlen op: Turkse Mercimek Kofte (hoe het eruit ziet!)

Hij mag wel linzen, toch?

Edit: Linzen zijn zeker wel peulvruchten?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 13:49

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Lot schreef:Soepen klinken goed ja! Moet hij heel zijn leven op deze manier blijven eten? En elke dag sporten? Knap hoor.

Hij is trouwens toch eigen baas, ik weet niet of hij veel onderweg is maar anders zou hij toch een magnetron aan kunnen schaffen op zijn werkplek.
.

Eigenlijk wel z'n hele leven ja. Nou zijn we iets makkelijker in het weekend en met etentjes, anders is het niet te doen, maar over 't algemeen houden we ons er wel aan (alleen lunch ik zelf wel met brood). Hij heeft een heel schema van de sportschool van z'n personal trainer gekregen. Hij sport om de dag, niet elke dag.

En ja haha goeie, ik zal eens vragen waarom hij geen magnetron neerzet. Ik denk dat 't met de geur te maken heeft.

Susan, lekker idee, goeie en kan je ook mee variëren. We eten ook veel courgettini als avondeten. Maar je kunt ook wel een soort penne formaat snijden van courgette blokjes, dan is 't net weer andere textuur.
Let's discover the world together.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 31 Aug 2018 13:55

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Lastig hoor om zo elke dag te moeten eten.

Ik maak voor mezelf ook vaak een monkey platter, met losse dingen zoals ei, augurk, kipfilet, rauwkost, eventueel sausje erbij op basis van kwark. Toch net wat anders als door elkaar heen gehusseld.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem259

Bericht 31 Aug 2018 13:57

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Eet hij zo om af te vallen of vanwege andere redenen?
Als het gaat om afvallen/ spieropbouw kan ik me niet voorstellen dat hij zijn hele leven zo zou moeten eten.

Er bestaan ook noodles of rijst gemaakt van konjacmeel, dat is koolhydraatvrij en heeft per portie ongeveer 9 calorieën. Misschien is zoiets ook handig?
En als jullie 's avonds ook ongeveer zo eten, kun je extra porties maken en dat de volgende dag meegeven als lunch.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 14:09

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Poubelle schreef:Eet hij zo om af te vallen of vanwege andere redenen?
Als het gaat om afvallen/ spieropbouw kan ik me niet voorstellen dat hij zijn hele leven zo zou moeten eten.



Waarom niet? Dan zou hij toch juist weer aankomen als hij er mee stopt? Het gaat om afvallen ja. Hij volgt nu bijna twee jaar dit schema (al was het eerst een iets andere invulling, kwark als ontbijt bijv, nu eieren) maar we eten al zolang we samen zijn zo ongeveer koolhydraatarm bij 't avondeten. Het is bijna niet volledig vol te houden (denk ook aan vleesvervangers die we wel eens eten, daar zit vaak weer iets van koolhydraten in) maar zo goed mogelijk.

Ja zoiets is idd handig om dan te variëren. Ik zal eens kijken naar van die noodles.

Hij eet overigens wel koolhydraten tijdens de snack momenten. Het schema is min of meer als volgt (wie weet heeft iemand er wat aan):

Ontbijt:
Proteine en groenten (ei met champignons bijv).
Handje noten.

Tussendoor:
Koolhydraten
(overnight oats)

Lunch:
Proteine en groenten (rauwkost met kip bijv)

Tussendoor:
Koolhydraten en groenten (bijv geroosterde zoete aardappel en snack paprika's, of pasta/couscous salade met groenten)

Na 't sporten: Eiwit shake

Avondeten:
Proteine en groenten

Tussendoor ('s avonds dus)
400 gr kwark en handje noten

Hij eet dus wel koolhydraten maar nooit gecombineerd met proteine, zo is het uitgelegd op de sportschool en daar houden zij zich vrij streng aan vast.

Poubelle, ja soms bak ik idd een extra burger of andere restjes mee voor de lunch dag er na, mits het genoeg is natuurlijk. Liever bereken ik alles van te voren al, anders is het misschien te weinig.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 14:10

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Gijs. schreef:Lastig hoor om zo elke dag te moeten eten.

Ik maak voor mezelf ook vaak een monkey platter, met losse dingen zoals ei, augurk, kipfilet, rauwkost, eventueel sausje erbij op basis van kwark. Toch net wat anders als door elkaar heen gehusseld.


Lekker wel, is ook wel een idee om het iets leuker te houden idd.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem259

Bericht 31 Aug 2018 14:12

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Marin schreef:
Poubelle schreef:Eet hij zo om af te vallen of vanwege andere redenen?
Als het gaat om afvallen/ spieropbouw kan ik me niet voorstellen dat hij zijn hele leven zo zou moeten eten.



Waarom niet? Dan zou hij toch juist weer aankomen als hij er mee stopt?


Hij zal aankomen als hij dan ineens meer calorieën gaat eten dan hij verbruikt. Als hij dan op onderhoud eet, zal 'ie niet aankomen, ook al eet 'ie dan ineens meer koohydraten, of koolhydraten tegelijk met eiwitten.

Edit: Dit komt op mij over als een dieet wat moeilijk vol te houden is voor de meeste mensen, met al die regeltjes etc.
Ik vind het megaknap dat je man al 2 jaar zo eet!
Maar dit de rest van je leven, lijkt mij geen doen. Het lijkt me zinvoller om hem een manier van eten aan te leren wat makkelijker toe te passen is en vol te houden (portiecontrole) dan zoiets.
Maargoed, hier vroeg je niet om dus ik houd er verder over op :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 14:19

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Maar zolang hij sport is een schema als dit toch juist goed, qua proteine voor de spieropbouw ed? Dus zolang hij sport zal dit zo zijn. Hele leven is misschien overdreven, maar wel lange termijn. Niet dat het erg is hoor, alleen een beetje een zoektocht en uitdaging af en toe wat we nou weer moeten eten. Maar dan open ik weer een topic voor tips :angel: moet zeggen dat ik we nog best gevarieerd eten meestal, ben ik best een beetje trots op omdat het best lastig is af en toe.

Edit: zie nu jouw edit. Dit is ook portie controle natuurlijk, want alles wordt afgemeten. Heb de hoeveelheden hier niet bijgezet maar die passen we wel toe.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 31 Aug 2018 14:32

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ik ben hier niet zo goed in, maar ik eet vaak een caesar salad. Romainesla, dressing, gekookte eieren, parmezaan en croutons. Dat laatste mag 'ie dan niet, dus dan zou je gebakken kip kunnen doen.
<<

Anoniem259

Bericht 31 Aug 2018 14:35

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Marin schreef:Maar zolang hij sport is een schema als dit toch juist goed, qua proteine voor de spieropbouw ed? Dus zolang hij sport zal dit zo zijn. Hele leven is misschien overdreven, maar wel lange termijn. Niet dat het erg is hoor, alleen een beetje een zoektocht en uitdaging af en toe wat we nou weer moeten eten. Maar dan open ik weer een topic voor tips :angel: moet zeggen dat ik we nog best gevarieerd eten meestal, ben ik best een beetje trots op omdat het best lastig is af en toe.

Edit: zie nu jouw edit. Dit is ook portie controle natuurlijk, want alles wordt afgemeten. Heb de hoeveelheden hier niet bijgezet maar die passen we wel toe.


Ik denk dat 't jullie met dit schema onnodig moeilijk wordt gemaakt. Maargoed, ik werk niet op een sportschool en er bestaan verschillende meningen hierover.
Natuurlijk heb je die proteïne nodig voor spieropbouw en elke nutriënt heeft een belangrijke functie.
Maar het allemaal los van elkaar moeten eten is, volgens mij, niet nodig voor het afvallen en opbouwen van spieren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 14:35

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ik ben zelf ook echt gek op Caesar salade. Moet toch eens een gezonde kwarkdressing versie daarvan proberen te maken. Goeie, ook voor het avondeten laat ook als lunch.

Tip voor anderen: ik maak vaak een Green goddess dressing (recept even Googlen) met veel restjes kruiden zoals dragon, peterselie, bieslook etc. En dan met kwark ipv mayo. Is echt lekker!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 31 Aug 2018 14:37

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Wow kudo's zeg! (vooral voor die 400gr !! kwark 's avonds haha). Sorry geen tips ;)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 14:37

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Poubelle schreef:
Marin schreef:Maar zolang hij sport is een schema als dit toch juist goed, qua proteine voor de spieropbouw ed? Dus zolang hij sport zal dit zo zijn. Hele leven is misschien overdreven, maar wel lange termijn. Niet dat het erg is hoor, alleen een beetje een zoektocht en uitdaging af en toe wat we nou weer moeten eten. Maar dan open ik weer een topic voor tips :angel: moet zeggen dat ik we nog best gevarieerd eten meestal, ben ik best een beetje trots op omdat het best lastig is af en toe.

Edit: zie nu jouw edit. Dit is ook portie controle natuurlijk, want alles wordt afgemeten. Heb de hoeveelheden hier niet bijgezet maar die passen we wel toe.


Ik denk dat 't jullie met dit schema onnodig moeilijk wordt gemaakt. Maargoed, ik werk niet op een sportschool en er bestaan verschillende meningen hierover.
Natuurlijk heb je die proteïne nodig voor spieropbouw en elke nutriënt heeft een belangrijke functie.
Maar het allemaal los van elkaar moeten eten is, volgens mij, niet nodig voor het afvallen en opbouwen van spieren.


Nee ja ik heb er zelf ook echt te weinig verstand van, zij zweren hierbij, maar ik weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk onderbouwd is. Het hele gebeuren van zes eet momenten enzo kan ik allemaal prima verklaren, maar persé de koolhydraten en eiwitten splitten heb ik zelf ook nooit echt begrepen inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Aug 2018 15:21

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Eiwitten kunnen vetten goed gebruiken om goede dingen te doen met je lichaam, maar koolhydraten breken de opname van die eiwitten en vetten weer af.
Staat me vers in het geheugen van m'n laatste zwangerschapsdiabetes controle :P

Dus daarom zal het wel zo gescheiden zijn.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 31 Aug 2018 17:45

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ja dat denk ik ook Cotton. Maar ben het ook wel eens met Poubelle dat het door zoveel regeltjes moeilijker vol te houden is. Hoeveel kcal moet hij op een dag binnen krijgen?

Ik wilde ook soep opperen inderdaad. Ze hebben bij de appie een super lekkere huttenkase met rode pesto trouwens! Maakt echt elke saaie salade lekker.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Aug 2018 17:51

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ja dat ben ik ook met jullie eens hoor. Juist omdat je idd geen peulvruchten of granen toe mag voegen aan een salade wordt zo'n lunch echt al snel eentonig.
Of salade met fruit ofzo, salade met blauwe kaas en druifjes, of Waldorf met appel, kan allemaal al niet.

Ik ga die soep straks eens opperen. Genoeg variatie daarbij!
Let's discover the world together.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 31 Aug 2018 18:01

Re: Groente/proteine lunch ideeën

Ik combineer in princiepe ook geen koolhydraten met eiwitten.

Probeer eens te zoeken op recepten via personal hormonal profiling (php), overload of neo caveman.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron