Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naai topic #2

<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 20 Aug 2018 21:56

Re: Naai topic #2

Die is leuk Fiwen! Heb zelf inmiddels ook nog een en ander gevonden, maar ga deze zeker ook maken!
Nu eerst eens bedenken wat en dan op zoek naar een patroon om op naailes te maken. Die start over 4 weken weer. Voor de sofilantjes en b&t etc heb ik over het algemeen geen hulp nodig, dus op zoek naar iets lastigers, ik denk voor mezelf.

O wat balen zeg Pompoen! Niet leuk zulke dingen!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 21 Aug 2018 17:22

Re: Naai topic #2

Nou ik heb het even aan mijn schoonmoeder laten zien die veel naait en aan mijn moeder die ook redelijk wat genaaid hebben en ze zouden het allebei zo laten en vinden het eigenlijk niet echt opvallen dat het verkeerd is. Dus ik ga het pakje maar gewoon afmaken. Moet even wat draadjes wegwerken en drukkertjes er in zetten. Ik heb alleen maar van die kunststof camsnaps maar die vind ik een beetje te groot. Mijn schoonmoeder zei dat ze ook gewoon nog ladingen metalen drukkertjes heeft die met die tang kunnen die ik heb, dus ik wacht even af waar ze mee aan komt.
En de volgende keer beter opletten wat ik doe dus.

En mijn naaimachine moet een instelling hebben waar mee je de druk van de naaidrukvoet kunt regelen, dat schijnt handig te zijn bij tricot maar ik kan het niet vinden. Mijn schoonmoeder heeft dezelfde maar zei dat daar een bepaald zwart palletje voor was juist, moet maar eens kijken of het dan nog wat makkelijker gaat met die boordjes want nu begonnen ze toch wel een beetje te rimpelen.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 08:52

Re: Naai topic #2

Tegen wisselen voor- en achterpanden enzo schrijf ik nu gewoon heel groot op de lapjes wat het is, wat links/rechts/voor/achter is. Ik gebruik geen krijt, maar gewoon uitwasbare kinderstift van de Intertoys. Als ik dan niet goed uitkom begin ik gewoon opnieuw in een andere kleur. Naderhand even wassen en klaar.

Ik zal ook maar weer eens wat showen, ik naai minstens 1 ding per week momenteel. Ik had eerst het linkerjasje gemaakt in 86 omdat er nog kleren onder zitten en ik niet zeker wist of het groot of klein viel. Veel te groot, dus die bewaar ik wel voor de lente. De rechter heeft glow-in-the-dark stof aan de binnenkant en is ook omkeerbaar.

Afbeelding

En nu roep ik wel mooi dat ik alles merk, maar mijn intentie bij het drakenjasje was om de print bij de knoopjes door te laten lopen. Het helpt alleen niet als ik dan één deel voorpand uitteken met het patroon van het achterpand en daar pas na het knippen achter kom. Een halve meter stof is behoorlijk krap voor dit jasje, dus ik kon gelukkig nog net een voorpand uit dat mislukte lapje halen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Aug 2018 09:36

Re: Naai topic #2

Leuk Nan! Is dat het patroon van Mind the Whale? Ik heb voor V zo'n winterjasje gemaakt. Ik heb nu een patroon liggen voor een softshell jas, maar nog niet mee begonnen. Heb sowieso niet zo veel genaaid de afgelopen tijd. Heb er even niet veel puf voor en zin in. Komt hopelijk wel weer, want dat jasje moet wel gemaakt worden!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 09:43

Re: Naai topic #2

Nee, het is de Bella Zipfeljacke. Heel makkelijk te maken vond ik, en gratis! Ik wil deze denk ik ook nog een keer in softshell maken, maar eerst tricot omdat ik dat meer gewend ben.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Aug 2018 09:46

Re: Naai topic #2

Die Bella heb ik ook naar gekeken. Ik geloof dat deze met drukknopen is en ik wil met een rits er in. Dus heb een patroon gekocht met rits. Nog nooit gedaan een rits, dus maar zien of het lukt!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Aug 2018 10:53

Re: Naai topic #2

Ik heb een tijdje terug twee tassen voor de kinderen genaaid met een rits en dat ging eigenlijk heel goed. Je moet vooral recht naaien en ik heb van te voren ook even naar wat youtubefilmpjes gekeken met tips en trics.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Aug 2018 11:16

Re: Naai topic #2

Ik heb nog geen ritsvoetje, dus die moet ik even aanschaffen. Er staat eigenlijk een hele nieuwe naaimachine op de planning. Tips? Ik heb 350 euro te besteden.

Eisen: knoopsgaten, tweelingnaald, rechte en zigzag steek. Ritsvoetje dus ook wel fijn :-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Aug 2018 11:20

Re: Naai topic #2

Ik heb het geloof ik niet met een ritsvoetje gedaan, of misschien wel...hmmm

Mijn tip: ga naar een goede naaimachinezaak en laat je informeren, kijk ook naar tweedehands naaimachines, ze gaan vaak lang mee en voor minder geld krijg je dan veel meer naaimachine. Ik heb een tweedehands gekocht in een goede naaimachinezaak met garantie, heel tevreden mee, mijn moeder hetzelfde. Ik naai alleen nu al een hele tijd op de naaimachine van J.'s overleden vrouw, zonde om die te laten staan terwijl het echt een goede machine is. Maar in feite was die ook tweedehands want denk wel al een jaar of 7 oud toen ik hem ging gebruiken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11397

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Aug 2018 11:23

Re: Naai topic #2

De machine die ik nu heb is denk ik 50 jaar oud. Van mij oma geweest. Kan alleen zigzaggen en rechte steken meer niet, haha!

Ik moet dat maar eens gaan doen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 11:40

Re: Naai topic #2

Rits deed ik niet omdat ik geen zin had een goede rits erbij te zoeken. Als ik iets wil, wil ik het ook NU afmaken. Anders had ik ook wel een andere kleur knoopjes gekozen, maar had deze nog liggen. Vind knoopjes zelf ook wel iets leuker, maar een rits is wel praktischer.

Toevallig zit ik met dezelfde vraag. Ik heb ook de naaimachine van mijn oma met weinig opties. Zigzag vind ik nooit zo leuk, dus ik naai er alleen maar recht en tweelingnaald op.

Mijn oog is nu gevallen op deze:
Afbeelding
Brother C10. Lijkt aan al mijn eisen te voldoen. Ik naai soms ook weleens draagdoekenstof en eigenlijk zou ik het stom vinden als ik zoveel naai, maar een gordijn niet korter kan maken. Wil dus wel een zwaardere. Deze lijkt dat wel te zijn, maar echt duur is hij niet, waardoor ik weer twijfel over kwaliteit.
Eigenlijk zou ik ook eens naar een zaak moeten gaan. Mijn lockmachine heb ik online besteld van en daar had ik wel spijt van toen er iets mis mee was. Zo lang aan zitten pielen omdat ik dacht dat het aan mezelf lag, bij een stenen winkel was ik even advies wezen vragen. Dan waren we wel tot dezelfde conclusie gekomen (heb een nieuwe gekregen), maar de drempel voor terugsturen was best groot.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Aug 2018 15:57

Re: Naai topic #2

Ja, dat is inderdaad echt het lastige van via internet kopen. Hier in Dordrecht zit een zaak die nieuwe en tweedehands naaimachines verkoopt en ook machines repareert. In Amersfoort zat ook een goeie zaak die hetzelfde werkte. Bij beiden gaven ze bij een wat lager budget (300/400 euro is een wat lager budget) aan dat je misschien beter naar tweedehands kon kijken.

Ik wil trouwens ook graag een lockmachine kopen, maar dat ga ik dus inderdaad maar bij de stenen winkel doen. Ze geven ook regelmatig workshops, bijvoorbeeld Locken met je een machine, dan leer je dus in een notendop de ins en outs van je machine, lijkt me best handig.

Ik heb een hele tijd genaaid met een Husqvarna uit de jaren 50 of 60, groene koffer, groene machine van staal maar wel elektrisch, kon alleen in een stopcontact zonder randaarde want er zat zo'n ouderwetse ronde bakelieten stekker op. Ik kwam een heel eind maar had toch ook wel vaak gedoe met dat ding. Toen ik was overgestapt op een nieuwe (tweedehands) machine kwam ik er achter dat het allemaal toch wel een stukje makkelijker en beter kon haha.
Maar goed ik ben dan ook ooit begonnen op zo'n ouderwetse handnaaimachine met zo'n slinger, als ik dan de verkeerde kant op slingerde liep alles gelijk in de soep en vast :palm: .
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 22 Aug 2018 16:31

Re: Naai topic #2

Ik heb die naaimachine Nan, prima ding voor mij! Ik heb er ook de gordijnen mee korter gemaakt dat ging goed. Ik ben niet heel ervaren maar broekjes en jurkjes maken ging prima!
⁠♡♡♡
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 17:10

Re: Naai topic #2

Haha, met slinger is wel erg retro. Volgens mij heeft mijn moeder er zelfs niet mee genaaid. Lijkt me wel moeilijk trouwens, omdat je al één hand kwijt bent aan draaien, terwijl ik bij een mouw aanzetten toch echt twee handen nodig heb.

De lockmachine was al een rib uit mijn lijf, ik heb heen Yuki, echt een topding. Maar daardoor gebruik ik de naaimachine amper meer, alleen maar om randjes te tweelingnaalden. Ik vind het dan moeilijk te verantwoorden om nog een dure machine te kopen, dan zit ik zo aan 1000 euro aan naaispul in één jaar, afgezien van alle stofjes en garen. Anderzijds merk ik wel hoeveel fijner een goede machine naait en is het een aankoop voor soort-van levenslang.

Ik ga toch eens kijken of er een zaak in de buurt zit. Kon nog niet echt iets vinden binnen 20 autominuten en dat is wel een beetje de max wat ik met J alleen aankan op het moment, die vindt autorijden ineens heel stom.

Wel goed om te weten dat je tevreden bent Uffe! Ik vind het wel mooi, zo met dat spoeltje onderin enzo. Kan alleen nu niet zo goed inschatten wat het verschil is met een "goede" machine. En waar ik de mijne nu moet plaatsen, want misschien heb ik stiekem al een hele goede, maar gedateerde.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 22 Aug 2018 18:38

Re: Naai topic #2

Ik zou ook voor een goede tweedehandse gaan.
Mijn Bernina machine is nu ongeveer 20 jaar oud en werkt nog net zo goed als toen ik hem kreeg. Elke 2 jaar een onderhoudsbeurt en 1x een flinke reparatie gehad maar hij kan zeker de komende 20 jaar nog mee.
Heb ondertussen ook een heel scala aan (speciale) voetjes erbij die het naaien nog netter en makkelijker maken.

Mijn locker is een goedkoper merk en heb achteraf spijt dat ik niet voor een betere ben gegaan. Hij doet het prima maar gewoon van die kleine dingen die met vlagen net niet helemaal lekker gaan.

Mijn spaarproject is nu een coverlocker. Maar omdat ik geleerd heb van mijn locker aankoop wil ik meteen een goede kopen en moet ik dus nog flink doorsparen.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Aug 2018 21:03

Re: Naai topic #2

Wat een leuke jasjes, Nan! Leuke stofjes ook.

Fiwen, dat broekje van die okergele ribstof is echt schattig!

Mijn naaimachine is van Hema. Ik heb m nu ongeveer 15 jaar, toendertijd een goedkope gekocht omdat ik eens wilde proberen of ik kon leren naaien. Ik had altijd wel ideeën maar ja, ik wilde niet meteen duur beginnen want stel dat ik het niet zou kunnen of niet leuk zou vinden.
Op zich red ik me er wel redelijk mee, maar je merkt dat het een goedkope machine is: hij heeft moeite met wat dikkere lagen bijvoorbeeld. Bovendien mis ik een ritsvoetje en ik heb ook geen tweelingnaald dus daardoor ben je gauw extra tijd kwijt. Misschien dat ik toch eens voor een luxere ga, en een lockmachine lijkt me helemaal een goede investering.
Overigens hebben we op mijn werk een paar hele goede machines dus als ik echt iets zwaarders moet naaien dan doe ik het daar.

Ik ben wel blij met mijn vikingoutfits! Ik vraag mijn moeder morgen even om een foto te maken, wat ik krijg het er anders niet goed op als ik het aan heb.
Voor mezelf heb ik een jurk gemaakt met een soort schortjurk erover heen. Voor mijn zoon een broek, tuniek en helm. De broek was toch nog best lastig en helemaal tevreden ben ik daarover niet maar goed, een leek zal de foutjes niet zien hoop ik. De rest ben ik tevreden over.
Ik heb er nog een schild van karton bij gemaakt en met klei van de Action in steenkleur heb ik runensteentjes gemaakt voor aan een ketting.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 21:08

Re: Naai topic #2

Lookie, tweelingnaald is snel te fiksen hoor. Ik bestel altijd deze:

https://www.ebay.com/itm/Three-Pieces-S ... 2749.l2649

Ik gebruik eigenlijk alleen de breedste, maar hier in winkels zie ik ze voor 5 euro per stuk.

Lockmachine ben ik echt wel heel blij mee, maar zonder naaimachine zou ik niet kunnen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Aug 2018 21:14

Re: Naai topic #2

Bedankt voor de tip. Kunnen ze op elke machine gebruikt worden?
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Aug 2018 21:22

Re: Naai topic #2

Volgens mij wel. De bovenkant die je inklemt is hetzelfde als een gewone naald. Het bewegende oogje, linksboven op de machine heeft bij mij wel 2 oogjes, maar denk dat je die ook wel samen kunt rijgen. Gewoon de machine inrijgen zoals je gewend bent, maar dan met 2 garens. Op het einde even splitsen en elk in een naald steken.

Voordeel van zo'n tweelingstiksel is dat het meerekt. Ik snap ineens waarom ik J's tricot broeken amper over haar enkels krijg. Voordat ik een lockmachine had deed ik alles met een rechte steek en dan rekt dat niet. Tweelingstiksel had dat wel gedaan.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Aug 2018 21:27

Re: Naai topic #2

Dank je voor de duidelijke uitleg. Ik wist trouwens niet dat tweelingstiksel rekbaarder is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 23 Aug 2018 07:37

Re: Naai topic #2

Nan, wat een mooie jasjes heb je gemaakt, knap zeg! Hoe lang ben je daar nou mee bezig?
Ik maak weinig spannends. Ik probeer m’n stoffen op te maken. Heb redelijk wat bestellingen via Instagram dus ik maak veel standaard werk.
Afbeelding

Ik heb nu trouwens een paar stoffen van elvelyckan. Die zijn me doorgaans te duur, maar ik kon ze met korting scoren dus dat deed ik. Maar ik had door de hogere prijs ook wel betere kwaliteit verwacht eigenlijk. Het is prima stof hoor, maar gewoon vergelijkbaar met de tricot die ik normaal koop. Ik denk dat de meerprijs echt in design zit en niet in kwaliteit van de stof of de verf. Meer mensen die ervaring?
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 23 Aug 2018 19:46

Re: Naai topic #2

Nog geen ervaring met elvelyckan, die moet nog binnen komen, maar wel met duurdere (bio) stoffen en ik wil echt niks anders meer. Ik merk wel duidelijk kwaliteitsverschil tussen goedkopere tricot en bijv. Lillestoff, Znok en PaaPii. Het werkt fijner, blijft super mooi in de was, print/patronen staan netjes recht op de stof en sowieso vind ik het aanbod veel mooier/leuker (originele prints en kleuren).

Je kunt bij J precies zien welke jurken van de duurdere merk stoffen zijn gemaakt. Die zijn ondanks dat ze er haast de hele zomer in gewoond heeft echt nog zo goed als nieuw.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 23 Aug 2018 20:35

Re: Naai topic #2

Urban Naked schreef:Nan, wat een mooie jasjes heb je gemaakt, knap zeg! Hoe lang ben je daar nou mee bezig?
Ik maak weinig spannends. Ik probeer m’n stoffen op te maken. Heb redelijk wat bestellingen via Instagram dus ik maak veel standaard werk.


Inclusief patroon printen en knippen zo'n 2,5 tot 3 uur. Kan mooi tijdens een dutje als ik even voorbereid.

Qua stoffen let ik nooit zo op. Koop gewoon leuke printjes en zie dan later wel de kwaliteit.

Ik zit me trouwens echt zó te verheugen op het stoffenspektakel! Heb zin om weer leuke dingen te scoren. Ik hoop op deze. Daar had ik een halve meter van, maar ik maakte er een jurkje van en de stof zit ondersteboven. :palm: Niemand ziet het, maar ik wel.

Afbeelding
<<

Travel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 694

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:28

Bericht 24 Aug 2018 10:03

Re: Naai topic #2

jeetje wat ziet het er super mooiuit vanjullie zeg. MIjn genaaide kleding is echt nog beginnerswerk :silent:
Ben er wel al blij mee maar zou ook zeker ooit een jasje willen maken of een romper.

Ik heb de brother FS 40 naaimachine. Ook zeer tevreden over. bij naailes werkte we met Singers. In het bgein vond ik die fijn...tot ik de brother in huis had.
https://www.matri.eu/brother-naaimachine-fs-40

Ik heb uit 1 paneel een jurkje en 2 rokjes gemaakt, helemaal blij mee. Alleen nog even zoomen en elastiek aan de rokjes zetten. Wel met een uber leuk herfstprintje ( ik ben van de digitale stofjes :ja: ) .

Thanks Fiwen voor de uitleg van de Regina dress. Nu ik weet dat ik er tussenmoet naaien lukt het hopelijk beterder de volgende keer.
https://www.instagram.com/handmade_by_linn/?hl=nl

20 januari 2013 Knuffelkont
14 april 2015 Draakje
24 april 2017 Deugniet
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Aug 2018 12:50

Re: Naai topic #2

Hoe hechten jullie trouwens losse draadjes af?
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers