Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het studeer topic!

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 03 Apr 2018 18:56

Re: Het studeer topic!

Wat fijn dat je nog maar twee cijfers terug hoeft te krijgen en daarna alleen nog je scriptie hoeft te schrijven. Het einde is dus echt in zicht!

SO, mooie planning heb je gemaakt. Ik vind het juist bewonderenswaardig dat je alles steeds maar weer zo onder controle krijgt. Veel succes maandag met je tentamen!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11825

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Apr 2018 09:46

Re: Het studeer topic!

Lief dat je het zegt Frankie, want zo voelt het absoluut niet. De hele planning die ik in september had gemaakt is al meerdere keren in de prullenbak verdwenen. Het voelt gewoon als falen, dat ik tentamens etc. Niet haal en daardoor maar weer uitstel. Ik zit nu bij een laatste les voor het tentamen en ik kijk echt wazig naar de lesstof alsof ik het voor de eerste keer zie.

Ik vind het van jou ook knap dat je door blijft gaan, terwijl je totaal de klik niet meer hebt die je in het begin van je studie had met het vak. Toen was je nog echt super enthousiast over het lerarenvak. Nog maar even en je bent klaar. En dat naast de verbouwing van jullie huis.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Apr 2018 11:37

Re: Het studeer topic!

Ik heb al mijn vakken gehaald! Alleen nog afstuderen! Wauw dit voelde begin van het jaar nog als zo ver weg. En nu heb ik het gewoon gedaan.
Hoe gaat het met de jullie?
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 17 Apr 2018 19:02

Re: Het studeer topic!

Topper! Lekker bezig. Wat een fijn gevoel he. Zo prettig dat het dan ineens zo dichtbij komt!

In mijn opleiding bestaat de afstudeerfase uit 5 onderdelen. Ik heb twee onderdelen behaald met een 7 en een 8. Ik moet nu mijn praktijkonderzoek nog inleveren (6 mei wil ik dat doen), mijn stage afronden (24 mei) en mijn eindgesprek houden (ergens begin juni). Ik ben ook echt de laatste dingen aan het doen.

Ik heb vandaag mijn vragenlijsten rondgedeeld i.v.m. mijn onderzoek en donderdag hoop ik deze allemaal terug te krijgen. Het is een vragenlijst van 15 meerkeuze vragen, lijkt me niet heel lastig om in te vullen. Aan de hand van deze vragenlijsten plan ik misschien met een aantal personen nog een kort interview in. Ligt een beetje aan de antwoorden die gegeven worden. Gegevens verwerken, conclusies trekken en er een mooi lopend verhaal van maken. Klinkt nu vrij makkelijk, maar ik moet zeker nog een woord of 5000 typen haha :laughcry:

Maar het einde is echt in zicht!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Apr 2018 19:06

Re: Het studeer topic!

Bij jou komt het ook écht dichtbij. Mooie cijfers! Geeft altijd wel weer motivatie vind ik. Jij kunt echt de weken aftellen, lekker zeg.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Mei 2018 10:36

Re: Het studeer topic!

Mijn afstuderen gaat TRAAG. Ik doe te weinig en als ik wel wat doe, zie ik te langzaam vooruitgang. Ben nog met mijn theoretisch kader bezig en weet nog niet hoe dat er precies uit gaat zien. Ik doe nu voor mijn gevoel steeds maar wat, zonder dat ik weet waar het heengaat. Maar hoe meer ik bezig ben, hoe meer dingen wel op z'n plek vallen (heb ik altijd). Dus ik moet gewoon bezig gaan en vertrouwen hebben dat er wel wat uitkomt uiteindelijk. Ik ga mijn deadline eind juni niet halen. Dat is niet erg, maar ik hoop de tweede deadline van begin augustus toch wel echt te halen en dan moet mijn tempo wel omhoog.

Hoe gaat het bij jullie?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10370

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Mei 2018 13:27

Re: Het studeer topic!

Klinkt heel herkenbaar Joey. Nog even doorzetten en inderdaad gewoon verder gaan dan valt het vanzelf op zn plaats.

Ik heb morgen mijn afstudeerzitting :shock: Ik vind het zo spannend...
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Mei 2018 13:41

Re: Het studeer topic!

Blij dat het herkenbaar is Sam, vind ik fijn om te horen.
Ik snap dat je het spannend vindt morgen, maar is zoiets niet min of meer een formaliteit? Jij weet wat je gedaan hebt een kunt dat vast prima vertellen. Waar zou het fout op kunnen gaan?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10370

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Mei 2018 14:17

Re: Het studeer topic!

Ik ben koning uitstel denk ik. Kon me er op een gegeven moment niet meer toe zetten.

Ja dat zeggen meer mensen. Maar straks heb ik een black-out of stellen ze hele moeilijke vragen..
Ik ga denk ik vanaf nu maar tegen mezelf zeggen 'het is een formaliteit'. Denk dat dat al prettiger voelt. Bedankt
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Mei 2018 14:22

Re: Het studeer topic!

Ah nee dat komt helemaal goed joh! Veel plezier morgen!

Ja uitstellen.. Ik loop meer tegen de grenzen van m'n eigen discipline op dan dat ik het inhoudelijk moeilijk vind wat ik nu doe..
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 16 Mei 2018 13:40

Re: Het studeer topic!

Sam, hoe ging het?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10370

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 16 Mei 2018 15:41

Re: Het studeer topic!

Afgestudeerd met 2x een 7, 2x een 7.5 en 2x een 8! :banaan:
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 16 Mei 2018 15:54

Re: Het studeer topic!

Gefeliciteerd, super!!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10370

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 16 Mei 2018 16:56

Re: Het studeer topic!

Bedankt! Het viel me echt 100% mee
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Aug 2018 16:58

Re: Het studeer topic!

In een ander topic zag ik dat Silly-One ook alweer bezig is, dus ik haal dit topic maar eens even omhoog. Ik hoopte nu (bijna) afgestudeerd te zijn. Helaas gaat de scriptie niet echt vloeiend. Als ik het uiteindelijk maar haal... Baal alleen ook wel dat ik er gewoon nog langer mee zit, maar ja. Mag me in ieder geval inschrijven voor het nieuwe jaar en dan hopelijk in het najaar toch afstuderen!
Zijn er nog meer die komend schooljaar weer de/een studie oppakken?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11825

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Aug 2018 17:02

Re: Het studeer topic!

Ja, ik ben weer begonnen. Echt ik wilde al maandag beginnen, dus heb al weer de nodige uitstel gehad.

Scriptie schrijven is echt bij de meeste een hel. Ik denk dat het vooral komt omdat je heel vrij bent en dat er ook niet echt handvatten zijn waarmee je rekening moet houden. Ik weet nog wel dat ik dat ook had op de PABO. Leuk dat ik moest schrijven (heb ik al een hekel aan), maar waarover, wat moet er in en hoe moet de opbouw zijn. Eigenlijk wordt daar, naar mijn mening, gedurende de opleiding te weinig aandacht aan besteed. Hoe moet je een goed onderzoeksverslag schrijven, want dat is wat je eigenlijk doet bij een scriptie.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Aug 2018 17:16

Re: Het studeer topic!

Hier heb ik het afgelopen week ook met mijn begeleidster over gehad inderdaad. Dat de voorbereiding in de opleiding op het onderzoek van de scriptie matig is. Een fatsoenlijk methodologisch vak heb ik ook niet gehad. Dat was erg gericht op kwantitatief onderzoek, terwijl vrijwel iedereen in de sociale wetenschappen kwalitatief onderzoek doet. Ik heb daar voor mijn scriptie niks aan gehad. Daarnaast wist ik bij voorbaat al dat dit niet mijn sterkste kant zou zijn en het blijkt in de praktijk ook. Literatuur analyseren vind ik geen probleem. Eigen gevonden data analyseren gaat me een stuk minder goed af blijkbaar.
En ja, je hoort het vaker dat veel mensen hun scriptie vreselijk vinden. Maar toevallig de drie vriendinnen van mij die ook een WO master hebben gedaan, hadden er helemaal niet zoveel moeite mee. Bij hen vind ik dus ook niet zoveel begrip :P.

Hoe ver ben je nu met je opleiding? Heb je een doel voor dit jaar?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11825

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Aug 2018 17:22

Re: Het studeer topic!

Irritant voor je dat het voor je vriendinnen niet herkenbaar is waar je tegen aan loopt. Gelukkig ben je echt niet de enige. Ik stel alles wat ik moet schrijven vaak uit. Echt puur omdat ik er een hekel aan heb.

Ik hoop dit schooljaar mijn studie af te ronden. Financieel moet het ook wel, aangezien de belastingdienst stopt met de aftrekpost studiekosten ik betaal instellingsgeld.
Maar met mijn groter wordende faalangst ga ik wel een gesprek aan op de opleiding, want ik heb voor de vakantie twee tentamens niet fatsoenlijk gemaakt omdat ik lekker dicht klapte. Terwijl de docenten tijdens de lessen merken dat ik het wel snap. Plus ik loop steeds meer vast met mijn dyslexie en dat bij een wiskunde opleiding, maar boeken die ze gebruiken zijn zo talig dat ik daarin geen hoofd- en bijzaken kan onderscheiden ( wat een van mijn problemen is). Dus eens kijken wat ze mij kunnen bieden en of ze zich daaraan kunnen houden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Aug 2018 17:28

Re: Het studeer topic!

Serieus? Stopt de belastingdienst daarmee? Wow. Als je instellingsgeld betaalt dan is dat helemaal een aderlating ja.
Ja ach dat die vriendinnen het niet herkennen overleef ik wel op zich, maar toch jammer dat ik dat gevoel niet zo met ze kan delen :wink:. Ik vind schrijven trouwens gelukkig wel leuk, want dat is verder ook het enige bijna wat ik deze opleiding heb gedaan.
Lastig dat je faalangst je zo in de weg zit. Leg je jezelf ook steeds meer druk op? Of voel je ook druk omdat je dit jaar eigenlijk de studie moet halen? Dat zal het dan ook niet gemakkelijker maken om relaxt te blijven.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11825

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 15 Aug 2018 17:35

Re: Het studeer topic!

Ik denk dat het een combinatie is van.
Daarnaast heb ik het onbewust ook weggestopt de afgelopen jaren, maar met mijn gesprekken vorig jaar bij de psycholoog heb ik toch wel het inzicht gekregen dat ik dit wel meespeelt.

Nu ik studiegeld nog terug krijg is het totaal bedrag wel te overzien. Oke, nog steeds veel geld, maar onder de streep betaal ik bijna net zo veel als voor mijn eerste hbo opleiding. En de enige rede dat ik weer ben gaan studeren is vanwege de banenmarkt die 4 jaar geleden prut was in het basisonderwijs.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 16 Aug 2018 11:02

Re: Het studeer topic!

Ik ga dit schooljaar beginnen met een HBO deeltijdstudie en ik vind het spannend.. Heb er wel heel veel zin in. Maar voor nu is het nog onzekerheid wat de boventoon blijft voeren.
28e hebben we kennismaking en instructiemiddag en dan 4 september gelijk hele dag naar school.

Meer die naast hun baan (ik werk 30 uur per week) deeltijd studeren? Hoe delen jullie je tijd in? Hebben jullie echt vaste momenten?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Aug 2018 11:26

Re: Het studeer topic!

Kan me voorstellen dat het spannend is Janne! Wat ga je studeren?

Ik start begin september met een nieuwe baan voor 32 uur. Ik heb al een vaste vrije dag afgesproken en mijn plan is om die dag dan volledig te besteden aan mijn studie. Ik heb echter makkelijk praten, want ik moet "alleen" nog maar mijn scriptie. Ik heb verder geen vakken meer. Verder wil ik, afhankelijk van mijn deadlines, proberen in de trein nog wat stukjes te doen of in de avonduren bepaalde kleinere taken oppakken. Daarnaast reis ik in het weekend ook veel, dus hopelijk kan ik dan ook nog wat studietijd pakken.

Wat ik vooral pittig vond aan het hbo is dat je zoveel samen doet. Alles moet in groepjes en dat moet je dan ook allemaal zien te plannen rondom de lessen die je volgt.

@ SO Is het al zeker dat de overheid ermee stopt? Ik weet dat dat de plannen zijn, maar ik heb nog niet gehoord dat de wet definitief is goedgekeurd. Ik kreeg van iemand de volgende tip: "perfect wordt het toch niet, dus ga maar gewoon door!" Dat helpt mij momenteel wel erg goed. Uit angst om het niet goed te doen, begin ik vaak niet aan een bepaalde taak. Echter, niemand doet het perfect, en het is ook niet erg om verbeterpunten te krijgen.

@ Joey vervelend dat je bij je vriendinnen weinig begrip vindt! Ik kan me voorstellen dat het ook steeds lastiger wordt om het weer om te pakken als je er zo tegenop ziet. Helpt het misschien om te beginnen met wat kleine dingen? Dan ben je weer bezig, zonder dat je gelijk een enorme berg hoeft te beklimmen.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 16 Aug 2018 11:43

Re: Het studeer topic!

Dank je wel Girli. Ik ga SJD studeren.
Het lastige bij mij is dat ik ook nog 2 kinderen heb rondhobbelen (7 en 11 jaar). Gelukkig ook een man die veel van mij kan en wil overpakken. Maar ik heb dus geen vrije dag meer. Ik ga op dinsdag de hele dag naar school en woensdag werk ik tot 14u, zodat ik wel de kids kan ophalen van school. Moet het dus vooral van mijn avonduren en weekenden heb.
Van die leerteams had ik inderdaad ook al begrepen. Heb mij er wel op ingesteld, dat ik weinig echt vrije tijd zal hebben, maar het is nog een beetje ongrijpbaar ofzo.

Hoeveel tijd per week ben je ongeveer kwijt (geweest) aan je studie?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Aug 2018 11:48

Re: Het studeer topic!

Ik studeer nu via de Open Universiteit, dus ik kan zelf alles inplannen. Daarnaast heb ik geen kinderen, dus ik was heel flexibel. De ene week pakte ik een paar uurtjes en andere weken weer een stuk meer. Ik heb eerst hbo gedaan (voltijd) en nu mijn universitaire bachelor afronden via de OU. Het is ook maar net wat het vak wat je volgt van je verwacht. Sommige vakken zijn echt leervakken, dus een boek leren en tentamen maken, andere vakken zijn projecten en nog andere vakken noemde ik altijd de doe-vakken. Dan had je werkcolleges en moest je bijvoorbeeld een training geven en zelf maken e.d. Samen een presentatie geven etc. Dat soort dingen. Het was bij mij erg wisselend. Wel vond ik het lastig om de leervakken te doen als je al de hele dag bezig was geweest met en voor de groepjes. Mijn advies is ook om te proberen zoveel mogelijk met dezelfde mensen samen te werken. Dat scheelt zoveel tijd qua plannen.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 24 Aug 2018 09:19

Re: Het studeer topic!

Thanx voor de uitleg en tips Girli.

Heb gister mijn boeken binnengekregen en krijg dan gelijk zin om het allemaal door te lezen en de opdrachten te maken. Hopen dat ik dat gevoel vast hou de komende paar jaar...
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers