Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe omgaan vriendin die slecht in haar vel zit?

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 16 Jul 2018 12:14

Hoe omgaan vriendin die slecht in haar vel zit?

Weg
Laatst gewijzigd door Joey op 22 Okt 2018 17:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Jul 2018 13:35

Re: Hoe omgaan vriendin die slecht in haar vel zit?

Wat naar voor jullie! Het lijkt me als vriendin erg lastig om daar mee om te gaan en ook voor haarzelf om zo negatief in het leven te staan.

Ik kan zelf soms echt in een negatieve spiraal zitten en wat wij dan soms helpt als ikzelf of mijn partner daarin meegaat, maar dan denken in extremen. Bijv: soms zit het me bijvoorbeeld dwars als ik een verkeerde kleur markeerstift gebruik. Dan zeg ik ook tegen mezelf dat de wereld inderdaad vergaat nu. Dan besef ik me hoe belachelijk het klinkt en dat helpt me uit die negatieve spiraal te komen.

Je gaf aan dat ze de psycholoog had opgegeven. Is een POH-GGZ iets voor haar? Dat is laagdrempeliger en kan misschien helpen bij de eerste stappen naar verandering.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 18 Jul 2018 14:36

Re: Hoe omgaan vriendin die slecht in haar vel zit?

Dat is echt wel lastig ja. Ik snap ook dat het erg vermoeiend kan zijn (ik heb zelf ook zo'n vriendin). Het maakt het ook wel lastig dat ze niet echt wat doet met jullie adviezen.
Wat mijzelf helpt als ik merk dat ik in een negatieve spiraal zit, is dus wel naar een psycholoog gaan. Ik ben zelf nog bezig met cognitieve gedragstherapie, dit helpt je met het ombuigen van je eigen negatieve gedachten (wat best lastig hoor, het heeft ook heel veel tijd nodig en werkt ook niet voor iedereen). Misschien heeft je vriendin dit ook al geprobeerd, maar je zou het haar kunnen aanraden (pf ze er iets mee doet is natuurlijk een tweede).
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Jul 2018 21:13

Re: Hoe omgaan vriendin die slecht in haar vel zit?

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het er vandaag ook weer met een andere vriendin over gehad. En ik kwam tot de conclusie dat het niet zozeer de negativiteit is die me ergert, maar vooral het feit dat ze er niks constructiefs aan haar situatie doet. Of nou ja, het negatieve ergert me nu wel, maar dat komt vooral doordat ze er niks mee doet.

Girli: Ja POH GGZ, heb ik zelf ook wel eens gesprekken mee gehad en ik vond dat heerlijk laagdrempelig, heb ik ook wel eens tegen haar gezegd. Maar ze is nu de afgelopen tijd wel vaker bij de huisarts geweest en dan mag ik hopen of aannemen dat de huisarts

Lookie: Ik denk dat het geven van tips aan haar ook gewoon niet werkt. Heb ik (en anderen ook) al zoveel gedaan. Ik denk ook serieus dat ze oa daardoor teveel dingen hoort en geen idee heeft van wat ze zou moeten doen of waar ze wat aan zou hebben. Ik denk dat als ze al wel hulp wil, door al die tips niet weet waar te beginnen. Nu laatst heb ik geopperd dat ze een andere vriendin (die gz psycholoog) even serieus moet gaan vragen naar mogelijkheden, wat te ondernemen stappen zijn en wat mogelijk zou kunnen helpen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers