Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Konijnenhok met la, handig?

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Jul 2018 09:33

Konijnenhok met la, handig?

Wij krijgen na de vakantie konijnen. Twee samen in een hok. Ze komen buiten te staan. Ik was op internet wat aan het zoeken naar een hok. Ik lees veel over een la die je kan uittrekken en dat dat handig schoonmaken is.
Is dat echt zo? Ik had dat bij eerdere hokken niet dus ik ken het niet en zoek dus ervaring daarmee.
:heart: :heart: 2011
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 05 Jul 2018 10:55

Re: Konijnenhok met la, handig?

Ik weet nog dat wij het vroeger hadden en die la was niet zo diep zeg maar. Daardoor was hem eruit trekken en schoonmaken niet mogelijk omdat de stro/poep etc. Hoger was als de la zelf en er het er dan dus niet uit kon.
Let dus iig erop dat je een diepe la hebt.
Hopelijk is het begrijpelijk wat ik schrijf. Krijg het niet goed uitgelegd geloof ik, haha.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem286

Bericht 05 Jul 2018 11:33

Re: Konijnenhok met la, handig?

Ik gebruik de la nooit, idd wat pure zegt
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 05 Jul 2018 12:26

Re: Konijnenhok met la, handig?

Hier wordt de la wel gebruikt. Plastic la en wordt de la schoon gespoten. We doen er geen hooi in maar van die korrels of zo. In nachthok gaat wel stro. Bij ons zit er een buitenren aangekoppeld, want 2 konijnen houden in een hok is veels te klein. Ze moeten eigenlijk rond kunnen rennen nameijk.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Jul 2018 18:11

Re: Konijnenhok met la, handig?

Pure dat is dus precies wat ik dacht! Ik snap wat je omschrijft!
Echt een hok zonder la heb ik dan nog niet gezien maar dan gebruiken we hem maar niet waar die voor bedoelt is.

Fred ik begrijp zelf ook wel dat konijntjes ruimte nodig hebben dar ging mijn vraag ook niet over.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem315

Bericht 05 Jul 2018 18:45

Re: Konijnenhok met la, handig?

Wij hebben ook eentje met la, maar bij ons is de bodembedekking ook te hoog om echt goed te kunnen functioneren. Dus we gebruiken het niet.
<<

Anoniem294

Bericht 06 Jul 2018 08:49

Re: Konijnenhok met la, handig?

Wat leuk, konijnen zijn zo leuk! Wat voor konijnen krijgen jullie? Jongen uit een net geboren nestje?

Wij hebben een houten hok met lade maar als dat gedeelte als toilet moet dienen is de lade niet hoog genoeg. Bij de plastic hokken meestal wel. Ik zou sowieso voor een plastic hok gaan omdat je die schoon kunt spuiten. Ook al spuit je hout, het trekt er toch in. Ik zou proberen om ze zindelijk te krijgen op een andere plek als in het overdekte gedeelte van het hok en dan in een plastic bak/kattenbak. En geen konijnen toilet uit de dierenwinkel. Die zijn te klein.

Wij hebben een hok met verdieping en de verdieping is de slaap/chill locatie of om te schuilen met regen en beneden in het hok staat een kattenbak als toilet.

En een andere tip. Neem dit als bodembedekking voor het toilet en geen zaagsel oid.

https://www.huisdierplein.nl/knaagdier/ ... unEALw_wcB
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 06 Jul 2018 13:25

Re: Konijnenhok met la, handig?

Coco waarom raad je die bodembedekker aan? En als we geen toilet zouden doen raad je dat dan ook aan?
Het zijn trouwens gewoon huis tuin een keuken konijntjes :-) Komen bij mensen vandaan die ik ken, zij hadden een nestje maar raken niet alles kwijt en wil het niet aan een handelaar. En ik wilde al een beetje tamme konijntjes en dat is gelukt want de kinderen van deze mensen halen de konijntjes er elke dag uit en knuffelen dan met ze of lopen met ze.
Ze staan nu ook buiten dus dat zijn ze gewend. Ik heb een leuk hok gezien, trouwens ik heb nog geen plastic hok gezien. Het is er wel eentje met la maar die hoef ik natuurlijk niet te gebruiken als ik schoonmaak.
:heart: :heart: 2011
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 06 Jul 2018 14:27

Re: Konijnenhok met la, handig?

Ik heb er ook zo één met la gehad, maar had hetzelfde probleem als hier beschreven wordt. We schepten het er dus gewoon uit. De la was van plastic en daar kwam ook snel een barst in, dus een vriend van m'n moeder (mijn konijn woonde toen bij m'n moeder) heeft de bodem verstevigd met plexiglas o.i.d.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem294

Bericht 06 Jul 2018 14:40

Re: Konijnenhok met la, handig?

Zaagsel is slecht voor konijnen, is veel te stoffig en daar kunnen ze erg ziek van worden. Bovengenoemde heb ik zelf de beste ervaring mee, houdt echt alle geur tegen, mits je het met dit weer wel om de 5 dgn verschoont en is niet zo prijzig als het lijkt. Plassen ze tegen het hout dan ruik je het snel. Dit spul is ook niet zo duur als het lijkt. Je hebt er namelijk maar heel weinig van over, ik doe er 2 maanden mee. Als je geen toilet neemt dan wordt het wel prijzig. Maar waarom zou je geen toilet nemen? Konijnen zijn heel schoon van zichzelf dus het is fijn voor ze als ze een plekje hebben waar ze hun behoefte doen en jij hebt dan niet zoveel schoonmaak werk. Ik heb zelf een curver kattenbak gekocht omdat ik dat mooier en dichter vond binnen in de woonkamer maar die staat nu dus buiten, gewoon nog omdat hij het gewend is. Daarin heb ik dan zo'n plastic mandje en daarin zit die bodembedekking. En voor in de kattenbak zit hooi. Ze eten en keutelen graag tegelijk.
Ons oudste konijn woonde eerst binnen. Nu niet meer. Dus zo'n bakje kun je ook in een hoekje van het hok zetten natuurlijk. Dat heb ik voor de twee kleintjes ook.
Maar de grote past ook op zo'n mandje dus.
Voor die 2 euro zou ik het persoonlijk wel doen. Het bespaart je een hoop werk en zooi. Hooi etc hoef je dan alleen maar aan te vullen ipv verschonen.

Ik heb met een maand ook een nestje denk ik. Ik heb er vd week 2 gered die anders naar de slangen als voer gingen en die zaten daar op locatie al te feesten.

Krijg je wel een mannetje en een vrouwtje? Twee geslachten samen gaat niet zo goed. Maar dat wist je misschien al wel.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 06 Jul 2018 14:51

Re: Konijnenhok met la, handig?

Ze hebben nu ook geen toilet, weet niet of je ze dat nog later kan "leren? Bedankt voor de verder info ik zal me er eens verder over inlezen.

Ja een mannetje en vrouwtje, mannetje is al gecastreerd dus hier als het goed is gelukkig geen nestje.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem294

Bericht 06 Jul 2018 15:19

Re: Konijnenhok met la, handig?

Oh dat is fijn zeg als die nu al gecastreerd is. Dan zal hij ook niet zoveel sproeien.

Ja dat kun je ze zeker nog leren hoor. De oudste kregen we toen hij al 1,5 was en die had ik met een week zindelijk. Dit kun je doen door keutels op te vegen en in het mandje te doen. Evenals met urine, met toiletpapier opvegen en in het mandje wat als toilet moet fungeren leggen. Zo ruiken ze zichzelf daar. Vaak kiezen ze ook zelf wel een hoekje waar ze het graag doen en dan kun je het mandje daar neerzetten.

Ik heb er nu twee van 8-10 weken sinds woensdag en die beginnen het nu al door te krijgen. Zij zaten met 10 in een halve m2 met allemaal keutels en urine op de vloer (heel zielig) maar worden heel gelukkig van het mandje. Als ze eraf gaan gaan ze sprinten en binken :thumbup:
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 06 Jul 2018 15:41

Re: Konijnenhok met la, handig?

Ik vond zo'n la onderin zo'n hok ook erg onhandig. Op een gegeven moment gaat die la steeds moeilijker en de bodembedekker ligt te hoog, waardoor de la niet met bodembedekking en al uitgetrokken kan worden.

Wat overigens ook veel gebruikt wordt voor knaagdieren is kattenbakvulling. Dan niet het traditionele grind, maar de geperste houtkorrels.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 07 Jul 2018 13:03

Re: Konijnenhok met la, handig?

Wij hebben een hok zonder la maar met toilet, superhandig. Ons konijn doet alles er ook in, maar ik moet hem wel echt om de dag verschonen ander vindt hij het vies en doet hij alles ernaast :smile:
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 14 Jul 2018 10:25

Re: Konijnenhok met la, handig?

Nou we hebben een mooi kunststof hok gekocht! Die kan ik ook goed schoonhouden door een keer schoon te spuiten.
WE hebben een bodembeddeker van die houtsnippers voor de la, want ja er zat toch weer een la bij, maar dit is wel een diepe la dus denk dat dat wel werkt. Maar ze hebben ook nog een apart binnenhokje, zal ik daar het zelfde in doen of juist een beetje stro waar ze lekker in kunnen kruipen?
:heart: :heart: 2011

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers