Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moederschap en fulltime werken

<<

Anoniem281

Bericht 12 Jul 2018 19:15

Moederschap en fulltime werken

Is het te combineren?

Momenteel werk ik 4 dagen en ben ik rond 16h15 thuis. Woensdag is m'n vrije dag en dan gaat Tobias naar 't KDV in de ochtend, slaapt thuis tot 15h00 en dan is m'n man ook al bijna thuis. Overige dagen is m'n man thuis, m'n moeder bij ons en Tobias gaat 2 dagen naar m'n schoonouders.

Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek voor een fulltime functie (hoe fulltime, 36 of 40 uur weet ik nog niet), maar 't zal dus wel om 5 dagen gaan. Maar toen zei m'n moeder opeens, 'Is 't niet teveel?' En nu twijfel ik dus. Is 't teveel? Of is 't prima te doen? We hebben een schoonmaakster, boodschappen kunnen we laten bezorgen enz. Da's niet zo'n probleem. Maar is 't eerlijk naar m'n kind toe? 't Geld lonkt ook wel een beetje, ik zou er behoorlijk op vooruit gaan en hoewel we 't niet perse nodig hebben, is 't wel heel interessant, natuurlijk!

Zijn er veel fulltime werkende moeders hier? Hoe ervaar jij dat?
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 12 Jul 2018 19:24

Re: Moederschap en fulltime werken

Ik werk nu 4 dagen (voorheen ook 5) en toen de kinderen echt baby waren had ik hier geen probleem mee. Nu zijn ze ouder en vind ik het veel te veel. Bij 1 werkgever ga ik stoppen en bij de andere onder de schooltijden werken. Voor m’n gevoel mis ik heel veel van ze. Daarbij hebben ze zwemles, kickboxen, badmintonnen, logopedie en ik vind niet dat ik ze dat kan onthouden omdat ik zoveel werk.
<<

Pitty

Bericht 12 Jul 2018 19:33

Re: Moederschap en fulltime werken

Eens met Pluis. Onder de vier bracht je ze naar de opvang en was het klaar. Nu heb je met sporten, speelafspraken en activiteiten op school te maken. Plus dat ik later geen spijt wilde krijgen dat ik niet thuis was toen ze nog klein waren.

Over 15 jaar kun je ook fulltime werken. Maar dan heb je geen peuter meer.
<<

Anoniem281

Bericht 12 Jul 2018 19:35

Re: Moederschap en fulltime werken

Hm k denk dat als we er meer dan één zouden hebben, ik het ook niet zou willen, maar wij houden het bij Tobias alleen en mijn man is in principe elke dag voor vieren thuis zelfs. En misschien is in de toekomst ouderschapsverlof nog een optie, hoewel ik daar niet mee zou willen beginnen natuurlijk :smile:
<<

Geel

Bericht 12 Jul 2018 19:36

Re: Moederschap en fulltime werken

Ik zou het niet willen en kunnen, maar ik kan me voorstellen dat andere moeders een andere afweging maken.

Mijn nadelen: als je allebei doordeweeks fulltime werkt, heb je dus alleen de weekenden en de avonden samen. Avonden met je kind vallen dan af, dan ligt het op bed. Twee dagen met mijn kind vind ik én te weinig (vooral voor het kind) én in de praktijk gaan de weekenden bij ons vaak op aan klussen, verjaardagsfeestjes etc., dus dan zou ik op die twee dagen ook niet echt pure aandacht voor m'n kind hebben, dat vliegt dan om.

Tweede argument voor mij zou zijn dat ik bij fulltime werken te veel in een keurslijf zit, voor m'n gevoel en dat ik dan helemáál geen tijd meer voor mezelf heb.

Het lijkt wel alsof het bij jou niet echt veel verschil zou maken. Als Tobias op je vrije dag ook naar de opvang gaat, maakt het voor hem dus niet uit of je dan aan 't werk of thuis bent.
<<

SanFran

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 192

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:02

Bericht 12 Jul 2018 19:39

Re: Moederschap en fulltime werken

Hoe is de functie Bazinga? Doorgroeien? Lijkt de baan je ook echt "de moeite waard"
En weet niet hoe oud je zoontje is, maar straks gaat ie naar de basisschool en dan is hij 5 dagen van huis..

Ik lees (graag) mee!
Geen ervaring en ook niet fulltime, maar van 20 uur "halve dagen" naar 30 uur "hele dagen" 4 dagen van huis, peuter ene week 2 dagen andere week 3 dagen kdv en 1 dag oma. Heeft het goed naar zn zin daar.

Eigenlijk wat jij beschrijft gaf hier ook de doorslag, ga er goed op vooruit niet alleen salaris maar ook doorgroeimogelijkheden ook een leukere functie ed. Maar ergens knaagt ook "schuldgevoel" dat ik in deze dus echt voor mijzelf kies. En peuter iets minder ga zien. Ik begin aankomende week.

Ik merk ook wel dat het in mijn omgeving niet "sociaal geaccepteerd" is, een meer dan 24 uur werkende moeder.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 12 Jul 2018 19:40

Re: Moederschap en fulltime werken

Als het 40 uur zou zijn zou ik het best veel vinden omdat je dan later thuis bent.
Maar hoe zouden je dagen er dan uitzien bij 36?
Als je dan de woensdagmiddag vrij kunnen zijn?
Dan werk je 4x8 en nog 4;uurtje op woensdagochtend. Dan veranderd er voor T weinig lijkt mij.
Over goed 1,5 jaar gaat hij ook naar school en ik zou nu zeker geen baan laten schieten die je graag wilt.
Het is inderdaad wel zo dat je met zwemles en clubjes zit. Wel jammer als alleen je man dat kan doen?

Ik werk nu 27 uur maar mijn contract is nog voor 36. In theorie zou ik hetzelfde kunnen doen(woensdagmiddag vrij)
Ik wil ermee wachten met beslissen tot hij naar school gaat. Mijn man werkt overigens ook tot 16.00.
Geld hebben wij ook niet nodig maar het blijft toch spoken.

Verder wel eens met Geel dat je dan weinig tijd samen met je kind hebt en weinig tijd voor jezelf.
2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 12 Jul 2018 19:43

Re: Moederschap en fulltime werken

Hoeveel werkt je partner? Zou hij 5 dagen naar de opvang moeten?

Ik werk ook 4 tot 5 dagen per week. Sommige dagen vind ik het te veel, maar we genieten ook alle drie van de financiële vrijheid die het ons geeft en ik hem mijn werk ook echt nodig om me nuttig te voelen. Ik werkte altijd 24 uur maar werkte dan altijd extra/over, het gevoel dat ik mijn werk binnen mijn uren kan doen geeft me veel rust.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 12 Jul 2018 19:44

Re: Moederschap en fulltime werken

Knap als je het kan. Ik denk dat ik continue gehaast achter de feiten aan zou lopen met een groot schuldgevoel. Voor mij zou het het geld niet waard zijn. Hoeveel uren werkt je man?
<<

Anoniem281

Bericht 12 Jul 2018 19:54

Re: Moederschap en fulltime werken

Dank voor de reacties!

Geel, het maakt voor Tobias idd niet veel verschil. Hij gaat ook alleen naar 't KDV omdat 't me goed leek voor z'n ontwikkeling. Nog steeds, trouwens en hij heeft 't daar ook onwijs naar z'n zin. Fulltime werken is voor mij nooit een probleem geweest en tijd voor mezelf ook niet echt. Bovendien is onze situatie sowieso beetje anders; mijn man werkt elke zaterdag en is dinsdags vrij (de beruchte pappa-dag) dus we hebben nu ook alleen de zondag samen. En omdat mijn man altijd relatief vroeg klaar is, doet hij veel klussen op die dagen, gelukkig.

SanFran, Tobias is in april 2 geworden. Hij gaat dus over 2 dagen naar de basisschool en ik denk dan ook BSO, tenzij ik ergens dus wel ouderschapsverlof kan inschakelen. Ik merk in m'n omgeving ook een beetje het taboe dat heerst, maar ik wil zelf wel graag werken. 't Is een functie dat omschreven staat als klantenservicemedewerker, maar ook een stukje backoffice, commercieel enz. Heel veelzijdig en daar kijk ik onwijs naar uit. Ik zit vast in m'n huidige functie, door een niet zo leuke leidinggevende en snak zelf naar ontwikkeling en uitdaging! Maar ja, dat kind heeft er niet voor gekozen en ik wil hem geen dingen ontzeggen.. Tegelijkertijd denk ik, mijn man kan hem ook van alles bieden, is daar een moeder noodzakelijk voor?
<<

Anoniem281

Bericht 12 Jul 2018 19:58

Re: Moederschap en fulltime werken

Tobias gaat op maandag naar Opa en Oma (waar neef van 3 ook is 's middags), dinsdag is mijn man thuis, woensdagochtend naar 't KDV en 's middags ben ik er. Mocht ik aangenomen worden, dan zou het een hele dag kDV worden of mijn moeder is er 's middags (dat wil zij zelf graag). Donderdag naar Oma en vrijdagochtend KDV en 's middags komt mijn moeder.

Hij zal dus niet vaker naar 't KDV gaan, op die ene middag na.

Mijn man werkt 40 uur (- 3 atv) en is iedere dag voor vieren thuis. Hij werkt elke zaterdag en is dan voor tweeën thuis. Wat bij ons ook een voordeel is, is dat mijn moeder bij ons schoonmaakt, elke maandag en dus elke vrijdag oppast en dan ook nog 't e.e.a. doet. Die 'last' valt dus weg!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 12 Jul 2018 19:58

Re: Moederschap en fulltime werken

Het ligt ook een beetje aan je energielevel denk ik. Ik zou het niet trekken, maar vond 36 uur zonder kind al op het randje. Voor hem lijkt het me weinig uitmaken als je 36 uur zou werken (als dat ook zo is) en je op woensdagmiddag vrij bent. Trek je het alleen zelf dan?

Ik vind de tijd met mijn kind veel meer waard dan geld. Het helpt ook niet dat ik mijn baan niet bijster interessant vind. Dat is wel een beetje de concessie die ik heb moeten doen, nu haal ik wel de max in centen binnen voor zo min mogelijk uren. Als ik iets zou doen wat ik wel leuk zou vinden, zou ik meer uren moeten maken en dat heb ik er niet voor over.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 12 Jul 2018 20:01

Re: Moederschap en fulltime werken

Terwijl ik typte heb je al een paar nieuwe dingen gepost. Je lijkt anderen over te willen halen dat het wel kan, dus misschien heb je de keuze al gemaakt, maar beetje koudwatervrees nog?

Ik denk dat een vader evenveel kan bieden als een moeder, het scheelt inderdaad dat je man al veel thuis is. Mijn vriend is van 07.30 tot 18.30 weg en dat maakt onze situatie dan ook weer anders.
<<

Anoniem239

Bericht 12 Jul 2018 20:04

Re: Moederschap en fulltime werken

Ik heb lang 32 uur gewerkt met 2 kinderen maar toen de oudste naar school ging naar 28 uur gegaan en nu (na een burn out van een jaar, dat dan wel) wil ik max 24 uur aanhouden. Hoop dat het werk dat ook kan inzien en mn contract aanpast.

De combi van het werk huishouden kinderen relatie etc lukte mij uiteindelijk niet meer goed.
<<

Anoniem281

Bericht 12 Jul 2018 20:06

Re: Moederschap en fulltime werken

Haha ja ik kom daar gaandeweg ook achter :laughcry: Ik ben eigenlijk ook gewoon nieuwsgierig naar reacties van meiden die het al doen en mss al langer. Valt 't tegen of juist mee. Maar ik merk nu ook dat 't niet te vergelijken is, omdat onze situatie nu ook al anders is dan gemiddeld.

Ik kan me bijv. wel vinden in de reactie van Gijs, dat werken voldoening geeft, dat heb ik nu namelijk niet en mis ik wel heel erg. Maar tegelijkertijd wil ik niet teveel missen van Tobias, maar goed, doe ik dat wel, als ik 'm één uur per dag minder zie?
<<

SanFran

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 192

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:02

Bericht 12 Jul 2018 20:06

Re: Moederschap en fulltime werken

Bazinga, dat vraag ik mezelf dus ook weleens af, is papa dan niet goed genoeg? Of als de man vertelt dat ie 40 uur werkt krijgt hij bijna applaus, maar als vrouw zijnde is het "not done" (en dan ga ik niet eens 40 uur werken)

Hier wou ik je quoten wat dus niet ging, iig de laatste alinea en dat je je kan ontwikkelen en nieuwe uitdaging.

Goed, ik gooi er maar een chliché in, een blije moeder is toch ook een blij kind? of zou dat in deze dan weer net niet gelden? Ik verveelde me dood thuis met mn oude baan, geen uitdaging, weinig uren, thuis alles op de rit, makkelijk kind. Toen is het bij mij gaan knagen, er is meer.

En dan lees ik hier bijv over zwemlessen, die zijn hier op zaterdag. Of over geen weekend samen, hoe doen al die gezinnen het die geen kantoorbaan hebben? Wisselende diensten, horeca, zorg, productiewerk.

Zoals gezegd geen ervaring, maar ik werd enthousiast van het gesprek en de uitdaging en alles eromheen, ik ga het gewoon proberen en bevalt het niet dan zoek ik weer verder. Misschien kan je het zo benaderen? Geef het kans, zo te lezen heb je een vangnet. Wie weet wat voor moois er uitkomt. Of niet, maar dan ben je wel weer een ervaring rijker. Succes!
<<

Anoniem313

Bericht 12 Jul 2018 20:58

Re: Moederschap en fulltime werken

Natuurlijk kan het. Je man kan het toch ook? Het is in Nederland een soort norm geworden dat vooral vrouwen parttime werken (want anders mis je zoveel van de kinderen), terwijl het van mannen veel meer geaccepteerd wordt dat ze fulltime aan de slag zijn (voor hen geldt dat missen kennelijk niet). Op heel veel andere plekken is dat anders geregeld. Wat niet wil zeggen dat dat sowieso beter is - maar misschien relativeert het wat dat deze vraag stellen überhaupt iets heel typisch voor een bepaalde bubbel is.
Tof dat je carrière zo lekker gaat!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Jul 2018 21:07

Re: Moederschap en fulltime werken

Bij ons werken veel collega’s 4x9. Ik vind het nu nog te relax om flexibel te zijn dus maak 32u over 4 dagen, maar op termijn wil ik dit ook om laten zetten. Meeste weken kom ik toch sowieso al wel aan deze uren.

Ook eens met Caulfield trouwens!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 12 Jul 2018 21:41

Re: Moederschap en fulltime werken

Mijn gevoel, maar dat is echt mijn gevoel is dat onze kinderen meer dagen in de week thuis horen te zijn dan bij welke vorm van opvang dan ook. Of dat nou de vader of moeder is dat maakt niet uit. En uitgaande van de situatie dat dat financieel uiteraard kan.

Persoonlijk lijkt het me heel zwaar, ik werkte altijd 32 uur maar ga na de vakantie 5 uur ouderschapsverlof per week opnemen, mijn man werkt fulltime en vaak meer, niet van 9 tot 5 maar ook extra avonden en weekenden. Wij bellen bijna elke avond wie er als eerste bij de opvang kan zijn, zijn altijd aan het racen, 18:30uur thuis met twee kinderen die al moe zijn en dan moeten we nog eten ed. Ik vind dat best pittig.

Het is fijn dat je man vroeg thuis is elke dag, dat scheelt natuurlijk behoorlijk, ook is hij op dinsdag dan thuis, dat scheelt ook, wat dat betreft lijkt het me voor T wel te overzien kn eerste instantie.
Klopt het dat je nu elke woensdagochtend dus voor jezelf hebt? Realiseer je wel dat je dat dan straks ook niet meer hebt en ook een man die op zaterdag werkt, wanneer plan je dan bijvoorbeeld een kappersbezoekje, de tandarts enz of val je voor dat soort dingen ook terug op oppas?
Hoeveel reistijd zou je hebben in je nieuwe functie? En inderdaad hoeveel uur in de week zou je dan gaan werken 40-36), ben je vijf dagen van 8 tot 18:30uur de deur uit of werk je van 9 tot 17:00ur en ben je om 17:05uur thuis en heeft je man dan al gekookt en kan je zo aanschuiven aan tafel?

Ik zou sowieso het gesprek aan gaan en aanhoren om hoeveel uur het precies gaat ed zodat je een overwogen beslissing kan nemen en verder gewoon doen wat goed voelt voor jullie als gezin. Wellicht is het voor je man een optie om een tijdje ouderschapsverlof op te nemen als jij meer gaat verdienen ook.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 12 Jul 2018 21:53

Re: Moederschap en fulltime werken

Ik werk sinds januari 40u en sinds half april 39u waarbij ik 2 dagen 1u langer werk en in ruil daarvoor een ochtend vrij ben en dus 1u heb ingeleverd.

Ik werk van 9-18, 1 dag van 9-19 en 1 dag van 13-19.
Ik haal E uit bed en breng haar naar de opvang en 2dgn pw naar 1 van de oma's. J is om 16u klaar en haalt haar dan gelijk op van het kdv en op de andere dagen eet ze meestal bij oma zodat J iets in huis kan doen.
Als ik tot 18u werk leg ik haar meestal ook weer op bed.

Ik vind dat ik wel veel weg ben en heb daar ook wel moeite mee eigenlijk. Ben ook opzoek naar een baan voor kinder uur omdat die mogelijkheid er bij m'n huidige werk niet is.
Ik heb het gevoel dat alles wat ik weet van E ik het weet van anderen. Dat vind ik vervelend. Ik wil juist andere vertellen hoe E is. Als ze ziek is vind ik het helemaal vreselijk dat ik niet bij haar kan zijn en ik ze 5 dgn weg moet brengen.
Ze is nu 14mnd en ik wil als ze naar school gaat heel zeker minder werken want dat is iets wat ik zelf heb gemist toen ik klein was, dat er iemand was als ik thuis kwam.
30-04-2017
<<

Pitty

Bericht 13 Jul 2018 07:41

Re: Moederschap en fulltime werken

Eens met Minoessepoes, ze stelt hele praktische vragen. Mijn man werkt ook fulltime, maar dat kan dus eigenlijk alleen omdat ik flexibel en parttime werk. Nu hebben we natuurlijk ook meer kinderen.

Ook eens met Kees. Het begroot me echt als je zegt dat je zoveel van je kind moet missen. Ik hoop dat het lukt iets anders te vinden!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 13 Jul 2018 07:59

Re: Moederschap en fulltime werken

Als hij alleen een extra middag naar het kdv gaat zou ik het wel doen als jij daardoor beter in je vel zit.
Een extra middag valt mee vooral, omdat hij er in de ochtend al is.

Je geeft aan een schoonmaakster te hebben en boodschappen worden bezorgd.

Ik werk 3 dagen de kinderen gaan die dag 10 uur naar het kdv dus per week 30 uur.
Nu zou ik het nog niet aankunnen fulltime te werken. Dat vind ik te zwaar met het huishouden er nog bij. En ik vind het heerlijk om die twee dagen met de kinderen thuis vanalles te doen.
Maar als ze naar school gaan wil ik wel meer gaan werken en doorgroeien in het bedrijf waar ik werk. Daar is ook de mogelijkheid voor.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 13 Jul 2018 08:06

Re: Moederschap en fulltime werken

Het zou voor mijn echt veel te veel zijn maar het is echt ieder persoonlijk he, ieder moet doen waar je je goed bij voelt.

Ik werk sinds kort 1 dag in de week, waarvan de oudste twee maar 1 uur VSO hebben, ik ben zelf als ze id middag uit school komen weer thuis, de jongste gaat die dag 4 uur naar de gastouder en naar de peutergroep tussendoor.

Ik begrijp alleen even niet zo goed waarom je kindje dan op de dag dat je vrij bent ook naar een ochtend opvang gaat?
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jul 2018 08:09

Re: Moederschap en fulltime werken

Omdat ze het goed voor z'n ontwikkeling vindt toch? Of lees ik dat verkeerd?
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 13 Jul 2018 08:11

Re: Moederschap en fulltime werken

Voor ons gezin zou het ook teveel zijn, maar dat komt vooral omdat mijn man heel veel werkt. Ik werk nu gemiddeld 24-28 uur per week (in 3 dagen) en mijn man werkt gemiddeld 55 uur per week (in 5 dagen). Zelf heb ik ook niet de ambitie om meer te gaan werken. Had ik eerst wel, wou ook weer meer gaan werken als ze allebei naar school zouden gaan. De oudste gaat inmiddels 3 jaar naar school en nu zie ik pas dat ze je dan nog meer nodig hebben dan als baby/peuter.
2012 & 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Lady