Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Extreme haaruitval na bevalling

<<

Anoniem243

Bericht 11 Jul 2018 08:11

Extreme haaruitval na bevalling

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil. Misschien alleen even van me af typen. En hopen dat iemand het herkent en kan zeggen dat het beter wordt... Het zal in ieder geval wel een lang verhaal worden dus sowieso bedankt als je tot het einde komt.

Ik heb een hoop ellende te voortduren gekregen na de bevalling. De zwangerschap was alweer niet een hele fijn periode door allerlei omstandigheden en lichamelijke klachten maar ik had tenminste het vooruitzicht dat het na die 9 maanden klaar was. De bevalling ging super en de eerste zes weken waren ook prima maar daarna begon de ellende. Lang verhaal kort: ik heb een ontsteking aan mijn schildklier waardoor deze eerst te snel en inmiddels te langzaam werkt, een enorm ijzertekort en psychische klachten (gehad). Dat laatste gaat gelukkig steeds beter, al ben ik er nog niet. Voor de schildklier slik ik nu medicijnen. Ik moet volgende week bloed prikken om te zien of de dosering goed is. Voor het ijzertekort heb ik ijzertabletten. Vandaag ga ik de huisarts bellen om een bloedprikformulier dáár voor zodat we dat ook kunnen blijven monitoren. (Dat eigen risico gaat er wel weer lekker doorheen dit jaar).

Maar nu al deze toestanden weer een beetje tot rust beginnen te komen dient het volgende zich weer aan. Al een paar maanden heb ik veel haarverlies. Een hand vol kan ik na het douchen uit het putje plukken. Daar schrok ik niet van want heb ik na de eerste bevalling ook gehad en dat werd op een gegeven moment vanzelf minder. Maar inmiddels heb ik flink kale plekken. Iets dat ik de afgelopen weken wel heb opgemerkt maar een beetje heb genegeerd omdat ik simpelweg geen tijd energie had/heb om me daar ook nog druk over te gaan maken. Gisteravond heb ik echter tot laat wakker gelegen ervan. Mijn 'inhammen' (die ik op zich toch al had, maar niet extreem) zijn grote kale plekken geworden en aan één kan schuift mijn haargrens tussen inham en oor nu ook al flink naar achteren.

Het enige waar ik altijd tevreden mee was was mijn haar. Verder ben ik nooit zo blij geweest met mijn lijf en uiterlijk, maar mijn haar was tenminste altijd mooi en vol en veel. Dat het nu uitdunt is dan ook tot daaraantoe, ik kan best aardig wat missen zonder dat het heel dun of sluik wordt ofzo. Maar die kale plekken kan ik echt om janken (oké, dat heb ik net dus ook flink gedaan). Ik weet dat het een hormonale oorzaak heeft, en dat ook vitaminetekorten en andere tekorten mee kunnen spelen en laat ik dat nu dus allemaal ook hebben met die schildklier en ijzerwaardes... Ik ben nu vooral bang dat er verder niet zoveel aan te doen is.

Mijn grootste angst is dat ik straks echt kaal wordt of dat het alopecia wordt met veel meer kale plekken en zonder er ooit van af te komen(geen idee hoe reeël deze angst is). Ik durf mijn haar nu niet vast te dragen omdat je het dan natuurlijk heel goed ziet, ondanks dat ik een pony heb. Ik durf het verdorie zelfs niet eens meer achter mijn oren te strijken. Maar als ik het los draag ben ik de hele dag overal haren vanaf aan het plukken. Nog het meest uit mijn babies handjes.

Ik ga zo ook een afspraak maken bij de huisarts om eens te sparren hierover. Misschien helpt het om weer aan de pil te gaan? (Dat wil ik sowieso graag maar helaas werkt dat de medicijnen voor de schildklier weer tegen, net als de ijzertabletten trouwens, kan er ook nog wel bij). En als ik volgende week telefonisch consult heb met de internist over mijn schildklier zal ik het die ook voorleggen, ook of ik aan de pil kan (misschien kan de dosering van de andere medicatie dan omhoog).

Maar ondertussen houdt het me nu dus ineens enorm bezig. Ik dacht vanmorgen zelfs even om het maar gewoon allemaal eraf te scheren en een pruik te gaan dragen. Dan is het tenminste in één keer klaar en hoef ik niet lijdzaam toe te zien hoe het steeds erger wordt.

Ik ben er ook gewoon klaar mee, met alle toestanden. Ik weet dat ik dankbaar mag zijn dat ik een gezond kind op de wereld heb gezet en dat vele vrouwen jaloers op me zijn daarvoor en met alle liefde alle ellende zouden doorstaan, maar ik vind de prijs die ik ervoor moet betalen inmiddels wel verrekte hoog worden. Wanneer is het nou eens klaar? Ik doe mijn best alles steeds te relativeren en te genieten van mijn twee kinderen en de leuke dingen in het leven maar het is alsof de duivel ermee speelt en ik steeds weer iets anders moet inleveren.

Tot zover mijn klaagzang. Bedankt als je het tot hier hebt gelezen. Alle tips, ervaringen, words of encouragement zijn welkom.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 11 Jul 2018 08:26

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Nou, wat rot voor je! Je hoeft niet ten koste van alles maar blij te zijn met een gezond kind. Je bent daar volgens mij ook blij mee en dankbaar voor, maar je wordt gek van de bijzaken die nu ineens een hoofdrol krijgen. Ik heb geen tips of herkenning, maar ik wil wel zeggen dat het echt oké is dat jij je nu zo voelt. Dat mag er ook zijn en dat is niet gek na alles wat er gebeurd is.

Ik hoop voor je dat de internist even goed met je mee kan denken en ik gun je snelle vooruitgang! Heel veel sterkte en niet te streng voor jezelf zijn!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 11 Jul 2018 08:42

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Dat wat June zegt. En mijn eigen ervaring na de tweede zwangerschap is dat ik veel haren verloor. Ik had een kale inham, voelde me wat dat betreft net een oude kerel. Maar er zijn weer (nu geruime tijd) nieuwe haren aan het groeien dus ik heb er vertrouwen in dat het straks weer gevuld is. Dus houd hoop! En inderdaad niet zo streng zijn voor jezelf. Je bent een prachtige vrouw (vind ik echt).
L2014 & H2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 11 Jul 2018 08:47

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Nou, jeetje! Wat onwijs rot zeg!
Goed dat je naar de huisarts gaat en het met de internist gaat bespreken, dat lijken mij hele goede stappen.
Verder heb ik geen tips voor je maar ik kan me heeeeel goed voorstellen dat dit een beetje de bekende druppel is, het is nl ook nogal veel zo alles bij elkaar.

:hug:
30-04-2017
<<

Anoniem243

Bericht 11 Jul 2018 08:48

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Nu zit ik weer te huilen, bedankt voor jullie lieve woorden!
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 11 Jul 2018 09:54

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Sookie dat is ook gewoon ontzettend rot! Goed dat je aan de bel trekt bij zowel de huisarts als de internist!
Ik heb wel enige herkenning, alleen ik ben niet zwanger geweest en heb ik geen echte kale plekken gehad. Maar ik heb wel enorme haaruitval gehad door mijn eetstoornis en de tekorten die ik daardoor heb opgelopen icm de stress die alles opleverde. Ik was vroeger ook enorm trots op mijn haar, het was heel veel en dik. Als kind is het regelmatig uitgedund omdat het gewoon te zwaar werd. En toen begon het enorm uit te vallen, inderdaad met bossen, ik moest tijdens het douchen het doucheputje meerdere keren leeghalen omdat anders het water niet meer weg kon. Echt verschrikkelijk vond ik dat. Daarnaast kreeg ik beginnende inhammen. Eind vorig jaar waren de tekorten eigenlijk wel ingelost maar de haaruitval werd niet minder. Ik ben toen begonnen met het slikken van sugar bear hair, mede ook omdat mijn haar qua structuur heel pluizig was. En dat hielp wel iets en ik zag wel wat verbetering. Nu belandde ik begin dit jaar in een burnout en kwam ik compleet stil te staan en langzaam begon de stress ook af te nemen. En sindsdien gaat het steeds beter met de haaruitval en is het enorm verminderd. Bij mijn inhammen komen nu weer kleine haartjes terug en ik hoop dat deze mooi doorgroeien waardoor ze minder zichtbaar worden.
Ik hoop echt dat er iets voor je aan gedaan kan worden en dat het zich weer gaat herstellen!
<<

Schism

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:01

Bericht 11 Jul 2018 10:39

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Misschien een beetje geruststelling hier. Na mijn tweede had ik ook echt vreselijk last van haaruitval. Inhammen die steeds dieper werden en kale plekken op mijn hoofd. Net toen ik dacht ok dit komt nooit meer goed werd het minder. Nu is hij twee jaar en is mijn haar alweer een tijd helemaal zoals het was.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 836

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:04

Bericht 11 Jul 2018 11:10

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Wat naar Sookie. Ik snap dat je daar heel verdrietig en moedeloos van wordt.

Mijn schoonzus had dit ook, had bijna geen haar meer over. Zij is toen dit gaan gebruiken https://www.ergomax.nl/great-lakes-gela ... ydrolysaat
Dat
is een natuurlijk middel en kun je volgens mij gewoon bij al je andere medicijnen innemen. Ik weet niet of het voor jou ook werkt, maar wilde je het toch even als tip geven. Mijn schoonzus heeft al haar haar weer terug, en het is nog dikker dan voor haar zwangerschap.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 11 Jul 2018 11:40

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Toevallig sprak ik vorige week een goede kennis, zij is niet zwanger geweest maar heeft door een stressvolle periode ook enorm veel haar verloren. Precies zoals jij het beschrijft: kale plekken, handen vol haar na het douchen of borstelen en nog maar een heel dun staartje over. Zij heeft een verwijzing gekregen van de huisarts en daardoor worden de matjes die ze heeft laten inhechten vergoed door de zorgverzekeraar. Ik zou dus zeker langs de huisarts gaan als ik jou was.
Sterkte ermee!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Druifje

Kwebbel

Berichten: 437

Geregistreerd: 23 Okt 2017 13:39

Bericht 12 Jul 2018 08:12

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Is jouw Hb wel goed? hier is hij veel te laag en dit veroorzaakt ook erge haaruitval!
<<

Anoniem304

Bericht 12 Jul 2018 08:19

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Lady schreef:Toevallig sprak ik vorige week een goede kennis, zij is niet zwanger geweest maar heeft door een stressvolle periode ook enorm veel haar verloren. Precies zoals jij het beschrijft: kale plekken, handen vol haar na het douchen of borstelen en nog maar een heel dun staartje over. Zij heeft een verwijzing gekregen van de huisarts en daardoor worden de matjes die ze heeft laten inhechten vergoed door de zorgverzekeraar. Ik zou dus zeker langs de huisarts gaan als ik jou was.
Sterkte ermee!

Mijn schoonmoeder is compleet kaal geweest door stress. Echt zo glad als een bowlingbal. Toen ik haar leerde kennen had ze ook geen haar.

Ze kreeg haar pruiken ook vergoed inderdaad.
<<

Anoniem243

Bericht 12 Jul 2018 08:58

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Bedankt voor jullie reacties!

Vervelend dat je herkent Jada, wat de oorzaak ook is het is echt niet leuk. Ik ga de tip van Sugar Bear Hair onthouden, mocht het niet op een andere manier op te lossen zijn. Stress zal hier ook wel meespelen trouwens, maar daar kan ik nu helaas weinig meer aan veranderen dan wat ik al doe.

Heel fijn om te lezen Schism, dankje! En superfijn voor jou dat je weer gewoon je oude coupe hebt!

Dankje voor de tip Sugarfall, ik heb hem opgeslagen!

Goed om te weten Lady. Mocht het zover komen dat er echt kale plekken blijven is dat zeker iets om te overwegen.

Druifje: dat gaat komende week weer getest worden. Vooralsnog had ik dus wel een enorm ijzertekort waarvoor ik nu pillen slik.

Ik hoop niet dat het bij mij zo ver komt Cotton.

Ik heb vanmiddag afspraak bij de ha. Morgen of maandag moet ik bloed prikken voor m'n schildklier dus ik vraag sowieso meteen een extra formulier voor ijzer en vitamines en algemeen bloedbeeld. Volgende week ook telefonisch consult met de internist dus dan kan ik ook overleggen welke medicijnen / vitamines ik mag combineren met de schildkliermedicatie en of de pil een optie is. Inmiddels ben ik er wel weer nuchter onder, dat was ik gisteren even kwijt, fijn om het hier dan kwijt te kunnen.
<<

ChiQ

Bericht 12 Jul 2018 13:36

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Ik lees hier over Sugar Hair Bear, het werkende bestanddeel van Sugar Hair Bear is biotine. Biotine kan je bij de Tuinen of hoe heten ze tegenwoordig.. Holland &..nog wat, scheelt heel veel in de prijs. €40,- voor shb en biotine pilletjes €15,-
<<

Anoniem270

Bericht 12 Jul 2018 15:07

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Idd probeer een biotine pillen. Mijn haar is er enorm van opgeknapt.
Zou ze wel van een degelijk merk nemen zoals Solgar.
Daarnaast kan ik je een mesoloog aanraden mits je daarvoor openstaat.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Jul 2018 15:57

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Ik hoop het ook niet Sookie, maar m'n schoonmoeder heeft wel prachtig haar weer teruggekregen. En dat groeide ook super snel!
<<

Anoniem243

Bericht 12 Jul 2018 19:40

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Dank weer voor de tips. Ga nu eerst bloed laten prikken maandag en afhankelijk van de uitslag even verder beraadslagen wat te doen. Ha wil me ook naar de dermatoloog doorverwijzing als ik dat dan zou willen.
<<

Anoniem243

Bericht 30 Jul 2018 13:23

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Update: Zowel mijn ijzer als mijn schildklierwaarden gaan zijn weer (bijna) goed. Haaruitval is ook wel aan het afnemen gelukkig, al is het nog lang niet gestopt. Inmiddels heb ik een nieuwe coupe laten knippen en volgens de kapster heb ik inderdaad nog zat haar over en helpt de pony gelukkig de plekken te verdoezelen. Ook zag ze alweer nieuwe haren groeien en geen kale plekken op de rest van mijn hoofd dus dat geeft hoop. Ik ga toch ook op zoek naar pillen met biotine. IJzer en andere medicatie moet ik voorlopig ook nog blijven slikken. Mijn HB was overigens ook laag, maar ik heb nog geen overleg met de huisarts gehad daarover verder, volgens de assistente was dat logisch icm alle tekorten.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 30 Jul 2018 22:02

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

Ik heb 2 jaar terug ook heel erg veel haaruitval gehad. Net als jij, ik trok het echt met bosjes eruit en overal lagen haren. Mijn inhammen waren echt heel erg geworden en mijn haarlijn was ook een stuk naar achter gegaan. Ik had altijd een mooie volle bos haar maar er was nog maar een sneu bosje over. Dokter kon er niet veel mee, zei dat het waarschijnlijk door stress kwam, dat kan dan al van een paar maanden voordat de haaruitval zo erg is zijn zei ze.
We zijn nu dus 2 jaar verder en ik heb al geruime tijd mijn oude haar weer terug, de inhammen enz zijn langzaam allemaal weer bijgegroeid. En ik weer net zo'n bos haar als voorheen. Ik hoop dat het bij jou ook weer allemaal mooi terug komt!
2010 2012
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 31 Jul 2018 11:01

Re: Extreme haaruitval na bevalling

Ik heb ook last van extreem haaruitval, souvenirtje van mijn operatie. Ik pak er inderdaad ook hele plukken uit, heb inmiddels enorme inhammen en waar ik eerst mijn elastiek drie á vier keer om mijn staart kon draaien, lukt dat nu al vijf keer.

Lichamelijk ben ik helemaal hersteld, mentaal krijgt het langzaamaan een plekje, maar nu krijg ik dus dit nog even eroverheen. Ik heb al bloed laten prikken, de B6 is nog niet binnen, B1 is licht verhoogd en de rest is allemaal goed. HB is 8,7 dus ook netjes.

Ik baal hier behoorlijk van, want het begint echt op te vallen. Aangezien de bloedwaarden goed lijken, moet het haast wel door de stress rondom de operatie komen. Het lijkt mij dat er dan ook niet veel aan te doen is, behalve camoufleren. De stress is immers wel weg nu. Op zich heb ik er ook geen moeite mee om thuis zo rond te lopen, ook niet als het erger wordt, maar ik ben zo bang dat het nog erger wordt en ik na de vakantie half kaal op het schoolplein kan staan.

Ik heb van de Andrelon de biotineshampoo gekocht, maar dat helpt niks. Mijn haar komt er gewoon met wortel en al uit. Het lijkt erop dat ik het gewoon uit mag zitten.

Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan Sookie. Lexi, ook fijn om te lezen dat het bij jou weer helemaal goed is gekomen!
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers