Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraagje aan de juffen (groep 5)

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 18:10

Vraagje aan de juffen (groep 5)

Zoals de titel al zegt: ik heb een vraagje aan de juffen over de stof van groep 5. Wat zijn de leerdoelen in dit leerjaar? Wij twijfelen namelijk of onze zoon komend jaar naar groep 5 of groep 6 gaat op zijn nieuwe school. Hij is hoogbegaafd en zal daar na het komende schooljaar instromen in een HB-klas. Nu is echter de vraag of hij naar groep 5 (combi 3-4-5) of naar groep 6 (combi 6-7) gaat.

Ik ben puur even benieuwd naar de leerdoelen (sociaal-emotioneel is het een ander verhaal, dat weet ik, en onze dochter heeft geen positieve ervaring met een leerjaar overslaan, maar elk geval is weer anders natuurlijk). Qua vrienden heeft hij de meeste aansluiting bij kinderen die ouder zijn (hij speelt ook basketbal met kinderen die gemiddeld twee jaar ouder zijn en dat gaat perfect).

Qua Avi-niveau is hij al bijna een jaar avi-uit, hij haalt op alle Cito’s de hoogste scores, heeft zijn tafeldiploma’s tot de tafel van 13 in bezit, snapt breuken en procenten en kan sommen boven de duizend prima aan.

Is er dan nog voldoende te leren in groep 5? We maken ons sowieso wat zorgen omdat hij zich in groep 4 al enorm verveelde en ik wil niet dat hij zijn motivatie verliest, want hij leert enorm graag. Natuurlijk kan er verdieping worden aangeboden, maar ik vraag me echt af of hij nog wel thuishoort in een groep 5.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 04 Jul 2018 18:39

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Ik ben dan wel geen juf, maar als mede moeder zeg ik: als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je prima weet wat je moet doen. Het klinkt een beetje alsof de ervaring met je dochter je grootste bezwaar is
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Jul 2018 18:40

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

http://tule.slo.nl

Hier staan de kerndoelen beschreven. Het is even doorklikken om per vak te zien wat ze per leerjaar moeten kunnen, maar misschien geeft het je een beeld van wat je wilt weten.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 04 Jul 2018 20:22

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Maar als hij naar een speciale hb klas gaat dan zal hij waarschijnlijk geen uitzondering zijn in wat hij kan dus dan zullen ze daar toch juist ervaring mee hebben. Qua rekenen en lezen kunnen al die kinderen wel naar groep 6 dan lijkt me.
2010 2012
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 20:34

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Lexi schreef:Maar als hij naar een speciale hb klas gaat dan zal hij waarschijnlijk geen uitzondering zijn in wat hij kan dus dan zullen ze daar toch juist ervaring mee hebben. Qua rekenen en lezen kunnen al die kinderen wel naar groep 6 dan lijkt me.


Ik heb het een beetje onduidelijk geformuleerd, maar hij gaat niet na deze zomervakantie naar de HB-klas (die zat al vol), maar na de zomervakantie van 2019 (dan start er een tweede HB-klas). Hij moet dus in feite 1 jaar overbruggen en de vraag is of hij dat doet in groep 5 of in groep 6. Maar hij zit komend jaar dus sowieso in een ‘reguliere’ klas.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 20:34

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Silly-One schreef:http://tule.slo.nl

Hier staan de kerndoelen beschreven. Het is even doorklikken om per vak te zien wat ze per leerjaar moeten kunnen, maar misschien geeft het je een beeld van wat je wilt weten.


Die ga ik even bekijken, dank je!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 20:36

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Marie schreef:Ik ben dan wel geen juf, maar als mede moeder zeg ik: als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je prima weet wat je moet doen. Het klinkt een beetje alsof de ervaring met je dochter je grootste bezwaar is


Daar heb je misschien wel een goed punt! Ik ben inderdaad door die ervaring huiverig geworden voor versnellen. Ik wil gewoon dat hij lekker op zijn plekje zit en helaas weet je in dit soort gevallen pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt. Of juist niet.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 04 Jul 2018 21:02

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Rekenen zo globaal uit m’n hoofd:
-optellen/aftrekken tot 1000
-verkenning (getalbegrip) van de getallen tot 2000
-keersommen t/m tafel van 10 moeten geautomatiseerd zijn
-keersommen à 5x23 moeten vlot uitgerekend kunnen worden
-delen onder de 100 en delen met rest
-klokkijken analoog en digitaal tot op de 5 min. nauwkeurig
-meten meetkunde: mm, cm, dm, m, km

Mijn ervaring is dat groep 5 en 6 ‘makkelijk’ in 1 jaar gestopt kan worden, dus misschien is dat een optie? Dat hij de leerstof van 2 jaren gecompact in 1 jaar aangeboden krijgt?

Avi uit eind groep 4 (want dat zit ie nu dus toch?) is ook heel knap!
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 04 Jul 2018 21:03

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Oh eind groep 3 dus al, aangezien bij al bijna een jaar avi-uit is!
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 21:12

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

MissBitchy schreef:Rekenen zo globaal uit m’n hoofd:
-optellen/aftrekken tot 1000
-verkenning (getalbegrip) van de getallen tot 2000
-keersommen t/m tafel van 10 moeten geautomatiseerd zijn
-keersommen à 5x23 moeten vlot uitgerekend kunnen worden
-delen onder de 100 en delen met rest
-klokkijken analoog en digitaal tot op de 5 min. nauwkeurig
-meten meetkunde: mm, cm, dm, m, km

Mijn ervaring is dat groep 5 en 6 ‘makkelijk’ in 1 jaar gestopt kan worden, dus misschien is dat een optie? Dat hij de leerstof van 2 jaren gecompact in 1 jaar aangeboden krijgt?

Avi uit eind groep 4 (want dat zit ie nu dus toch?) is ook heel knap!


Das een lekker overzichtelijk rijtje! Dank je! Van dat rijtje zou alleen ‘delen met rest’ volgens mij nieuw voor hem zijn... Ik vind het jammer dat ze hem op zijn huidige school niet hebben doorgetest (geen idee waarom ze dat hier niet doen eigenlijk), dan hadden we een duidelijker beeld gehad. Compacten zou misschien nog wel een optie kunnen zijn. Ga ik eens in de groep gooien.

Hij was aan het eind van groep 3 inderdaad al Avi-uit. Snelle jelle.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Jul 2018 21:17

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Als hij de tafels kan, deelsommen kan maken, is delen met rest een fluitje van een cent. Het gaat dan nog niet in de kommagetallen enz. Maar bijv: 28 : 3 = 9 rest 1

Ik denk dat, gezien alles wat je typt, groep 6 het meest toe zal voegen nog voor hem.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 21:42

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Lejow schreef:Als hij de tafels kan, deelsommen kan maken, is delen met rest een fluitje van een cent. Het gaat dan nog niet in de kommagetallen enz. Maar bijv: 28 : 3 = 9 rest 1

Ik denk dat, gezien alles wat je typt, groep 6 het meest toe zal voegen nog voor hem.



Waarvoor dienen die deelsommen met rest eigenlijk? Ik weet vrij zeker dat wanneer ik hem morgen vraag: ‘hoeveel is 33 gedeeld door 4?’ Dat hij als antwoord ‘8,25’ of ‘8 en een kwart’ geeft... is dat dan verkeerd? (Pure interesse hoor :) )
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 04 Jul 2018 21:49

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Als voorloper op de breuken/procenten denk ik. Maar aangezien hij dat al begrijpt... :wink:

Is hij er sociaal-emotioneel aan toe?
Wat is je eigen gevoell, waar neig je zonder adviezen enzo zelf naar?

Ikzelf zit ook een beetje in dubio. Zoon zit in groep 1, maar is qua ontwikkeling momenteel veel verder. Op zn school gaan ze daar helaas, ondanks gesprekken, niet echt adequaat op in. Ze hebben daar echt een groep 1en een groep 2 kast en bieden dus (amper) niets op maat aan.
Maar hij kent alle letters en klanken, kan klankzuivere woorden lezen en/of spellend lezen. Ik heb sneaky zelf Cito rekenen E3 afgenomen en hij had een II...

Maar goed, jouw topic dit hoor haha maar ik moest het even spuien :)
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 04 Jul 2018 21:58

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Maak maar lekker gebruik van dit topic hoor, geen probleem!

Vervelend dat school er zo laks mee omgaat. Hebben ze wel beleid voor leerlingen die een ontwikkelingsvoorsprong laten zien? En ben je zelf juf dat je hem sneaky hebt getest? Best briljant haha. Maar als hij in groep 1 zit en nu al zo hoog scoort op de E3 toets...dan lijkt het me logisch dat je daar iets mee wil, in zijn belang!

Ik neig inmiddels zelf naar versnellen. Zeker gezien de combi van 3-4-5, waarbij er vandaag maar een klein aantal in 5 bleken te zitten..hij was daar zelf best verdrietig over. Toen hij een dagje mee mocht lopen was het nog een 4-5-6 combi en had hij meteen vriendjes gemaakt. Die kwamen vandaag ook vrolijk zwaaiend naar hem toe. Maar dat bleken dus allemaal groep 6-7 kids. Tja...
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Jul 2018 22:11

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Moederkoekje schreef:
Lejow schreef:Als hij de tafels kan, deelsommen kan maken, is delen met rest een fluitje van een cent. Het gaat dan nog niet in de kommagetallen enz. Maar bijv: 28 : 3 = 9 rest 1

Ik denk dat, gezien alles wat je typt, groep 6 het meest toe zal voegen nog voor hem.



Waarvoor dienen die deelsommen met rest eigenlijk? Ik weet vrij zeker dat wanneer ik hem morgen vraag: ‘hoeveel is 33 gedeeld door 4?’ Dat hij als antwoord ‘8,25’ of ‘8 en een kwart’ geeft... is dat dan verkeerd? (Pure interesse hoor :) )



Ik sta echt lichtelijk uit... beetje hectische week achter de rug, maar volgens mij als voorloper voor het delen met kommagetallen als uitkomst. Dat je dus ook kunt delen, wanneer er iets overblijft (en later leren ze dan, dat dat wat overblijft ook weer gedeeld kan worden). Dan gaan ze natuurlijk ook pas met breuken enz aan de slag.
En nee, dat is niet verkeerd. Dan kan hij gewoon delen :P
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:38

Bericht 05 Jul 2018 05:45

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Denk je ook dat hij op spellingregels helemaal bij is? Want dat zou hij anders ook in groep 6 kunnen inhalen. Zo te horen, denk ik dat hij in groep 6 qua uitdaging en sociaal emotioneel het meest op zijn plaats is.
2009
2011
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 05 Jul 2018 20:37

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

De ‘oude’ school gaat hem nu toch doortoetsen om te kijken hoe ver hij is qua rekenen en spelling (met de e5 toetsen). Ik ben wel benieuwd wat eruit komt; ik merk aan hem dat hij veel te ingewikkeld denkt bij rekenen. Zoals ik al dacht was zijn antwoord op 33 : 4 ‘8,25 of 8 en een kwart’. ‘Rest 1’ vond hij maar een raar idee :palm: (‘Rest 1? Wat is rest 1?! Het is gewoon een kwart’)

Maandag mag hij een middag meedraaien in de 6-7 groep om te kijken hoe dat zou zijn. Daarna gaan we in overleg met de nieuwe school beslissen wat we gaan doen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 06 Jul 2018 09:03

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Moederkoekje schreef:De ‘oude’ school gaat hem nu toch doortoetsen om te kijken hoe ver hij is qua rekenen en spelling (met de e5 toetsen). Ik ben wel benieuwd wat eruit komt; ik merk aan hem dat hij veel te ingewikkeld denkt bij rekenen. Zoals ik al dacht was zijn antwoord op 33 : 4 ‘8,25 of 8 en een kwart’. ‘Rest 1’ vond hij maar een raar idee :palm: (‘Rest 1? Wat is rest 1?! Het is gewoon een kwart’)

Maandag mag hij een middag meedraaien in de 6-7 groep om te kijken hoe dat zou zijn. Daarna gaan we in overleg met de nieuwe school beslissen wat we gaan doen.


Hij denkt niet ingewikkeld, hij kan die stap gewoon al maken ;)
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 10 Jul 2018 11:34

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

We hebben in overleg met school besloten dat hij inderdaad een klas overslaat en naar groep 6/7 gaat. Hij matchte meteen veel beter met de kinderen van die groep en voelde zich daar meer op zijn plek.

Hopelijk gaat het goed uitpakken. Voor nu voelt het in ieder geval heel goed, dit besluit.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 10 Jul 2018 11:48

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Fijn dat jullie een keuze hebben kunnen maken.
Voor nu klinkt dit, voor mij, idd als een goede keuze. Hoe het later uitpakt weet je toch nooit.
30-04-2017
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 10 Jul 2018 12:32

Re: Vraagje aan de juffen (groep 5)

Wat fijn!!
Maar eerst (bijna?) genieten van een welverdiende vakantie!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jip