Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 04 Jul 2018 10:34

Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Hoi!

Ik heb gisteren een ongeluk gehad waarbij ik met mijn scooter op een auto ben gereden. De situatie was als volgt: Auto reed op een voorrangsweg waar halverwege een zebrapad/fietspad zit (waar dus voetgangers en fietsers over kunnen steken), er stond een fietser te wachten maar de vrouw in de auto remde op het allerlaatste moment waardoor ik niet op tijd kon remmen en bij haar rechts achter op reed. Schade aan haar auto is vrijwel niets, mijn scooter daarintegen wel; de voorkap is kapot. Omdat we gisteren beide geen tijd hadden vullen we straks de formulieren in dus mijn vraag: Wie is de schuldige? Volgens mij is zij dat toch omdat zij ineens op de rem ging staan en het een voorrangsweg betreft?
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Jul 2018 10:36

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Nee jij bent de schuldige. Jij bent bij haar achterop gereden en ze remde niet onnodig, want er was een zebrapad.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 04 Jul 2018 10:37

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Jij bent de schuldige omdat jij achterop reed. Als je niet op tijd kon remmen reed je er dus te dicht achter.
2010 2012
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 04 Jul 2018 10:43

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Ik had wel genoeg afstand, ik denk ongeveer 15m. Ik was ook in de veronderstelling dat ze door zou rijden maar ze remde echt op het laatste moment en geloof mij; dan lukt remmen niet meer op tijd
<<

ChiQ

Bericht 04 Jul 2018 10:44

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Nee, gaat niet om wat zij doet. Het gaat erom dat jij geen genoeg afstand hebt bewaard. Dat het een voorrangsweg betreft is van toepassing voor haar, maar als zij om wat voor reden dan ook afremt dien jij afstand te bewaren. Gaat het goed met je? Hopelijk heb je je geen pijn gedaan.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 04 Jul 2018 10:44

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Je bent altijd schuldig als je achterop iemand rijdt. Ook al remde ze pas op het laatst.
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 04 Jul 2018 10:46

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Oke dan is het mij duidelijk. Dank jullie wel!
Met mij gaat het redelijk; overal pijn maar dat gaat wel weer over:)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 04 Jul 2018 10:46

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Toch is soms de voorligger schuldig, maar dat is wel lastig te bewijzen. Als het om onnodig remmen gaat bijvoorbeeld. Misschien heb je hier iets aan: https://www.juridischbureauletselschade ... -schuldig/
december 2016
juli 2019
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 04 Jul 2018 10:50

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Ja dan zou je op een weg moeten rijden waar verder geen oversteekplaatsen oid zijn en iemand moet dan ineens op de rem trappen terwijl er niets aan de hand is. Dat is dan wel een ander verhaal. En hier duidelijk niet aan de hand.
Gelukkig heb je geen ernstige verwondingen. Beterschap met de pijn overal.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 04 Jul 2018 10:57

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Ik kan de combinatie voorrangsweg en zebrapad nog niet helemaal rijmen. Waar stonden er haaientanden, voor de fietser die wilde oversteken of voor de auto? Als het bij de fietser was, hoefde de auto niet te remmen...
december 2016
juli 2019
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 04 Jul 2018 11:14

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Vlgs mij staan er bij oversteekplaatsen nooit haaientanden.
Maar jij bent schuldig idd. Je moet zoveel afstand bewaren dat je altijd op tijd kan remmen, zeker bij oversteekplaatsen moet je daar op anticiperen.
30-04-2017
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 04 Jul 2018 12:04

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Nou, hier staan dus wel haaientanden en moeten fietsers officieel wachten. Het komt heel vaak voor dat fietsers dat niet doen, er gebeuren daar vaker ongelukken. Ik ben net bij haar geweest en zij gaf aan dat het haar fout is omdat ze in de eerste instantie door wou rijden maar op het allerlaatste moment vol op de rem trapte en niet in haar spiegels keek.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 04 Jul 2018 12:17

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Jij lijkt mij de schuldige, jij bent achterop gereden. Gezien de wegindeling die jij beschrijft, moet je er rekening mee houden dat je voorganger onverwacht moet remmen. Er kan immers altijd iemand onverwacht de weg op komen.

Wat betreft jouw afstand, bij een snelheid van 40 km uur is de remweg al 20 meter. Met ongeveer 15 meter had je dus echt onvoldoende afstand. http://www.nederlandveilig.nl/houjeaand ... et/remweg/

Neemt niet weg dat het voor jou erg vervelend is, gezien de schade aan je scooter en je lijf.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Jul 2018 12:27

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Maar, op een zebrapad (zonder stoplichten) moet voetgangers toch gewoon te allen tijde voorrang gegeven worden? Ook al stopte die vrouw voor je niet, dan had jij alsnog wel moeten stoppen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Jul 2018 13:05

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Wat vervelend als er geremd wordt voor iemand die geen voorrang heeft. Zo is er ook een keer iemand achter op mij gebotst omdat 3 auto’s voor mij een auto voorrang gaf aan een fietser die haaientanden had. Die automobilist kon lekker doorrijden en ik had de schade.

Sindsdien erger ik me groen en geel aan bestuurders die voorrang verlenen aan mensen die geen voorrang hebben. Heel aardig maar als je stil staat waar niemand het verwacht is een ongeluk zo gebeurd.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Anoniem248

Bericht 04 Jul 2018 13:20

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Is het echt een zebrapad? Dan heeft de voetganger dus voorrang en de automobilist juist gehandeld. Sowieso denk ik dat jij de schuldige bent in dit verhaal, zelfs al remt iemand op het laatste moment en jij knalt erop, dan geeft dat aan dat jij te dicht op hebt gezeten. Voldoende afstand houden is juist om dit soort situaties te voorkomen :)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Jul 2018 14:33

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Het was geen voetganger, het was iemand met een fiets, deze had dus geen voorrang.
Maar alsnog denk ik dat je inderdaad wel schuldig bent omdat je achterop reed.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Jul 2018 14:48

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Als je loopt op een zebrapad, al dan niet met fiets, heb je voorrang.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 04 Jul 2018 14:56

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Oké, verkeerd onthouden.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 04 Jul 2018 21:47

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Evaa@ schreef:Nou, hier staan dus wel haaientanden en moeten fietsers officieel wachten. Het komt heel vaak voor dat fietsers dat niet doen, er gebeuren daar vaker ongelukken. Ik ben net bij haar geweest en zij gaf aan dat het haar fout is omdat ze in de eerste instantie door wou rijden maar op het allerlaatste moment vol op de rem trapte en niet in haar spiegels keek.



Dan nog zal haar verzekeringsmaatschappij hier niet mee akkoord gaan. Die zullen gewoon zeggen dat jij schuldig bent.

Je kunt het eventueel zonder tussenkomst van de verzekeraars oplossen maar de vraag is of de tegenpartij dit wil aangezien jij behoorlijke schade hebt.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem280

Bericht 09 Jul 2018 01:10

Re: Snelle vraag! Ongeluk gehad - wie is schuldig?

Bij een zebrapad moet je sowieso voorrang verlenen.
Ik weet alleen niet of de fietser een voetganger was.
Maar zoals ik het lees, ben jij wel de schuldige, omdat je op je voorligger bent gereden.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers