Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wasbare luiers

<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 18:35

Re: Wasbare luiers

Trouwens begonnen met teenyfits (3-9 kilo oid), daarna bamboozles maat 1 en nu maat 2
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Jun 2018 19:30

Re: Wasbare luiers

Van totsbots zijn die toch? Waarom heb je overbroekjes van petit lulu er overheen en niet van totsbots zelf? Of maakt dat niks uit?

Nog tips waar je op moet letten bij het wasbaar luieren? En hoe doe jij het met wassen? En doe je het fulltime of dragen ze ook wel wegwerp als je bijvoorbeeld onderweg bent?
Ik lees veel over lekkages, geen last van?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Jun 2018 19:33

Re: Wasbare luiers

Blue Phone schreef:Trouwens begonnen met teenyfits (3-9 kilo oid), daarna bamboozles maat 1 en nu maat 2


Die teenyfits all in one (star) zijn van 2,3-5,5 dacht ik, dat vind ik wel heel kort en ik hoop toch dat dit kind wel wat meer weegt dan mijn zoontje (2090 gram).

Heb je ook nog andere dingen geprobeerd of ben je gewoon gelijk met deze luiers begonnen (de teenyfits en daarna de bamboozles)?

En heb jij iets gemerkt van de voordelen? Minder last van het huidje, sneller zindelijk etc.?
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 27 Jun 2018 20:17

Re: Wasbare luiers

Isolt gebruikt ze en naar mijn weten Kiwi en Pomsky ook.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Pitty

Bericht 27 Jun 2018 20:32

Re: Wasbare luiers

Ik heb ze ook!

@Pompoen: ik heb nog wel Bummis en overbroekjes liggen. We kunnen er vast een leuk prijsje van maken. Je mag me wel een pb sturen als je interesse hebt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Jun 2018 21:16

Re: Wasbare luiers

Pitty, zijn dat die prefolds? In dat geval laat ik het sowieso over gaan. Mijn man wil eigenlijk helemaal geen wasbare luiers dus we beginnen maar zo eenvoudig mogelijk. Heb een soort pakket samengesteld met van alles en nog wat om te proberen. Maar verder dan voorgevormde luiers, pocketluiers en 1 all in one ga ik op dit moment maar even niet. Heb wel wasbare billendoekjes en zo, mag hij weggooidoekjes gebruiken als hij dat graag wil maar dat scheelt toch weer een hoop doekjes want ik ben het meeste thuis met de baby straks.

Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen. Veel lekkages gehad of hoe voorkom je die? Welke luiers gebruik je nu? Merkte je wat in de zindelijkheid of het huidje?
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:28

Re: Wasbare luiers

Van totsbots inderdaad. De overbroekjes daarvan vond ik niet zo fijn bij J, hij kreeg sowieso heel snel striemen in z'n liezen van overbroekjes. Dis bij hem heb ik bijna alleen maar wolbroekjes gebruikt. De overbroekjes van petit lulu hebben fleece randjes dus die zijn lekker zacht. Je kan eigenlijk alle merken luiers en overbroekjes door elkaar gebruiken bij een tweedelig systeem. (Dus een stoffen luier die de plas opneemt en een plastic broekje wat ervoor zorgt dat de kleding niet nat wordt.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Jun 2018 21:32

Re: Wasbare luiers

Goed om te weten, ik dacht dat ook wel maar als je het niet in handen hebt/nooit in handen gehad hebt dan is dat moeilijk in te schatten.

Die wollen overbroekjes moet je lanoliseren en niet zo maar wassen en zo toch? Lijkt me zoveel gedoe. En zijn ze wel echt lekvrij? Hoeveel had/heb je er?
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:34

Re: Wasbare luiers

M draagt eigenlijk altijd wasbaar. Het neemt wel wat meer ruimte in als je op pad gaat, maar ik vind het zoveel fijner. M krijgt ook heel snel uitslag van wegwerp luiers.

Ik bewaar de vieze luiers in een emmer met deksel en wasnet er in. Voor onderweg heb ik een wetbag.

All-in-one luiers lekken sneller dan tweedelig. Ik heb vrijwel nooit lekkage. Heel soms het randje van de romper als dat wat onder de luier is gekropen, maar dan is het meestal tijd voor een grotere romper. Vooral borstvoedingspoep blijft zoveel beter in de luier. Daar hadden ze in wegwerp altijd lekkage mee
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:37

Re: Wasbare luiers

Teenyfits zijn inderdaad echt voor de eerste weken. J was 2630, dus voor hem vond ik ze wel heel fijn.
M was 3330, die pastte de bamboozles in maat 1 ook wel meteen.

Ik heb heel veel luiers geprobeerd en de bamboozles vind ik het fijnst. Qua overbroekjes is het in proberen welke pasvorm het beste is.
J was niet extreem vroeg zindelijk, 2 jaar en 8 maanden
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:43

Re: Wasbare luiers

Wolbroekjes zijn inderdaad wat bewerkelijker dan broekjes van pul (plastic). Ze hebben/ hadden meer wollen kleding, dus het wassen ben ik wel gewend. Maar inderdaad met wolwasmiddel en op wolprogramma oid met de hand wassen. En af en toe lanoliseren. Hoeft echt niet vaak, een paar keer per jaar.
Ze zijn heel goed lekvrij! Beter dan pul vind ik. Ik heb er 6 per maat ongeveer. Van pulbroekjes heb ik er meer. Die gaan veel sneller stinken dus was ik veel vaker. Ook had M met pulbroekjes sneller uitslag, omdat het minder ademt dan wol.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:45

Re: Wasbare luiers

Nu heb ik voor M dus wel pulbroekjes omdat ze wat minder groot zijn. De wolbroekjes komen onder de korte broekjes uit en het lijkt me nu ook wat warm. Voor babytjes vond ik het wel fijn dat ze een lekker warm buikje had
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 27 Jun 2018 21:47

Re: Wasbare luiers

Had je op de ON beurs gekeken naar wasbare luiers?

Prefolds vond ik ook niet handig, wel geprobeerd.
Cheeky wipes vind ik ideaal, heb jij die ook?
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Jun 2018 21:50

Re: Wasbare luiers

Blue Phone schreef:Had je op de ON beurs gekeken naar wasbare luiers?

Prefolds vond ik ook niet handig, wel geprobeerd.
Cheeky wipes vind ik ideaal, heb jij die ook?


Nee toen ben ik daar niet aan toegekomen. Was met dochter en heb veel kunnen doen en zien maar niet alles. Bovendien was mijn man toen nog helemaal niet in de buurt van overhalen om het toch te proberen dus ik heb het maar overgeslagen.

Thanks voor alle info, echt heel fijn!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 28 Jun 2018 05:37

Re: Wasbare luiers

Wij gebruiken ook wasbare luiers. We hebben een ecoposh onderbroekje van bamboe en daar overheen rumparooz overbroekjes. In principe is deze vanaf 3 kilo te gebruiken, maar in het begin vonden we het wel een te groot pakket voor een klein baby'tje, dus hebben we nog lil'joeys bijgekocht. Met de eco posh hebben we nooit lekkage eigenlijk, met de lil'joeys hadden we dat wel, dus daar deden we een kleiner maatje overbroekje overheen.

De eco posh luiers hebben we voor dochter al gekocht en gebruikt en gebruiken we nu nog steeds voor zoon. We hebben wel een paar nieuwe overbroekjes gekocht, die waren niet allemaal meer even waterdicht.
Op dagjes weg gebruik ik meestal wel wegwerp, omdat ik dan geen zin heb om heel veel mee te nemen. En ook op de peuterschool willen ze liever wegwerp bij ons. De gastouder gebruikt wel onze wasbare luiers.

Qua zindelijkheid gaat het hier niet echt sneller. Dochter was bijna 3 en zoon is er nog niet echt mee bezig.
Qua huid zijn die van ons niet heel gevoelig denk ik, we hebben weinig last gehad van uitslag.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:20

Bericht 28 Jun 2018 12:53

Re: Wasbare luiers

Wij gebruiken ook wasbaar inderdaad! Vanaf de geboorte. In het begin eigenlijk met name strikluiers, waarvan manlief (zag ook op tegen moeilijk maar wilde wel proberen) na 5x al zei dat het eigenlijk best makkelijk was.
Nu S. bijna 11 maand is nog steeds veel strikluiers, ik soms ook teddy luiers en we hebben voor de nachten nu Anavy en Petit Lulu nachtluiers. Voor de slaapjes een wolbroek (nee, lanoliseren etc is niet veel werk. Excl de 'weektijd' ben ik er denk ik 15 minuten max mee bezig en dat is dan broekje wassen (op de hand), water koken, lanoline oplossen, juiste temperatuur in lanoline bad en het doorkneden). Voor de rest meestal een pul broekje.
Lekkage hebben we nog nooit gehad, althans niet buiten de overbroekjes, wel eens dat die flink vol zaten maar alles wel prima tegenhielden.
Ook wasbare billendoekjes, gewoon zelf van hydrofiel en tricot/flanel/badstof (net waar ik een restje van had) in elkaar gezet.

En of het qua zindelijkheid scheelt? Ligt misschien ook aan jezelf plus de tijd.. Ik ben fulltime bij S. En het viel mij met 2/2,5 maand op dat hij altijd huilde als hij gepoept had. Op gaan letten en bleek voor het poepen al te jengelen. Dus onder motto anders gebruiken we hem later wel een potje bij de ikea gehaald en sinds hij 3 maand is eigenlijk geen poepluiers meer gehad (tenzij hij ziek(erig) was en dus echt diarree had ofzo). Plassen doet hij eigenlijk ook vrijwel iedere keer als we hem op het potje zetten (voor en na slaapje, soms tussendoor), maar die signalen zie ik nu vaak nog te laat, dan is hij net al aan het plassen. Maar de plas na het slaapje durf ik eigenlijk wel van te zeggen dat hij daarmee wacht tot het potje. Je moet geen uur er tussen laten maar zelfs als we eerst even dollen of ik nog even snel een was opruim, dan is die luier nog droog en zodra hij zit gaat de kraan open.
Maargoed, dat is dus wel iets waar opzicht wat meer tijd in zit dan even snel verschonen. En de omgeving die meewerkt is dan ook fijn. Niet dat ik het wel doe en papa niet, of een oppas/oma/opa.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 28 Jun 2018 18:19

Re: Wasbare luiers

Wij hebben nooit wasbare luiers gebruikt, maar sinds de Ouders Natuurlijk Beurs heb ik een petit Lulu pull up over de gewone wegwerp luier in de nacht. Wat een walhalla, S. lekt nauwelijks nog door. ipv elke week 4x wassen, hoef ik nu nog maar 1x pw te wassen. Dus ik ga er nog maar eentje bestellen :)
22112014 / 10042019
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 28 Jun 2018 20:31

Re: Wasbare luiers

Echt super fijn al die ervaringen en info. Ik heb wat dingen besteld om te gaan proberen, vandaag kwam het eerste deel binnen. Ik moest wel even wennen aan de dikte, maar ik geloof dat dat wel goed komt.

Ik lees dat je wel vaker moet verschonen met wasbare luiers, maar dat hangt er toch gewoon vanaf hoeveel je luier opneemt?
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 28 Jun 2018 20:41

Re: Wasbare luiers

Klopt, all in one's moest ik wel iedere 2-3 uur verschonen. Maar de bamboozles nemen flink op. Ik gebruik er nu meestal 3 per dag en 1 's nachts. Een wegwerp luier verschoon je ok meerdere keren op een dag toch?
Het is inderdaad wel dikker dan wegwerp. Skinny's krijg ik M niet ingepropt ;) Ze hebben er zelf volgens mij helemaal geen last van. Voor babytje schijnt het juist wel goed te zijn voor de heupen. Dezelfde kikkerhouding als in een draagdoek.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 29 Jun 2018 08:27

Re: Wasbare luiers

Ja inderdaad, wegwerp verschoon je ook vaker op een dag. Ik vind het wel prima hoor, alleen even zien of ik ons kind in de kleding gepropt krijg met wasbare luier. Haha.

Vriendin van mij wil helemaal wasbaar gaan luieren, ze is wat verder zwanger dan ik, we wisselen continue tips uit, dat is wel grappig en leuk zo.
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:20

Bericht 29 Jun 2018 10:48

Re: Wasbare luiers

Kleding is hier geen probleem hoor, zelfs skinny's.. Het enige waar ik in begin soms tegenaan liep bij kleding waren onesies die dan qua romp te kort waren. Maar verder past tot nu toe alles! :thumbup:
<<

Pomsky

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 472

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 01 Jul 2018 19:09

Re: Wasbare luiers

Ik ben ook erg tevreden over wasbare luiers. Heb van alles geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen bij prefolds van bummis met petit lulu overbroekjes. Die laatste hebben een fleece randje wat geen striemen achterlaat.
Ook heb ik voorgevormde luiers van little lamb en anavy, en nachtluiers met wolbroek van Anavy voor de nachten.
In het begin hadden we wel eens een lekje maar nu eigenlijk nooit meer. De luiers houden meestal wel 3 à 4 uur.
Mijn man gebruikt overigens wegwerp, wie verschoont die kiest is de afspraak. En heel soms als we weg gaan nemen we ook wegwerp.
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jul 2018 09:28

Re: Wasbare luiers

Waar wassen jullie de luiers mee? En doen jullie ze inderdaad nooit in de droger? En hoe vaak hebben jullie ze voorgewassen voor je ze ging gebruiken?

En nog een ander vraagje, mijn zoontje van 5 heeft ‘s nachts nog een luier om. Die wilde ik wel vervangen voor wasbaar (deels) maar de luier die ik voor hem kocht is huge en die wil hij echt niet aan. Als ik mijn best doe krijg ik hem wel in de pocketluiers die ik heb gekocht, die zitten dan op de grootste stand. Ik vraag me af of dat dan niet gaat lekken. Ook wijkt het bij zijn buik, ik had bij het passen de bovenste drukkers een standje verder dicht gedaan dan de onderste maar ik weet niet of dat kan.
En ik vraag me af hoeveel boosters erin moeten. Ik heb charcoal, bamboe en microvezel boosters. En ik vroeg me ook af welke dan bovenop moet.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 02 Jul 2018 10:18

Re: Wasbare luiers

Ik gebruik gewoon waspoeder voor de luiers en ze gaan al ruim 4 jaar de droger in (behalve de overbroekjes dan). Die van mij werden heel stug als ik ze niet in de droger deed.

Mijn dochter is ‘s nachts ook nog niet zindelijk, maar die draagt ‘s nachts nu een wegwerpluierbroekje. Ze gaat namelijk wel zelf naar de wc, dus moet zelf haar broekje uit en aan kunnen doen. We hebben wasbare oefenbroekjes, maar die lekken snel door. Ze is sinds heel kort ongeveer de helft van de nachten droog, dus nu stappen we wel weer over naar de wasbare (vindt ze zelf ook verl mooier).
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Pomsky

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 472

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 02 Jul 2018 12:09

Re: Wasbare luiers

Op deze site vond ik veel informatie over wassen;
http://www.theclothdiaperfiles.nl/wasroutine/
Ik was een kort koud programma met biotex en daarna een lang 60 graden programma met persil vloeibaar, gebruik geen droger. Drie keer voorgewassen, maar na een wasbeurt of 10 namen ze het beste op.
Een pocket gaat het denk ik niet redden de hele nacht, maar dat zou je moeten uitproberen. Een beetje ruimte bij de buik open is niet erg. Het moet zeg maar rond de beentjes niet te strak zitten maar wel mooi aansluiten. De boosters daar ben ik niet zo in thuis. Bamboo neemt veel op maar absorbeert langzaam, dus ergens onderop. Microvezel mag volgens mij niet direct tegen de huid.
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers