Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Siblings: terugslaan of niet?

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 22 Jun 2018 17:16

Siblings: terugslaan of niet?

Meningsverschil met m’n man :)

M’n jongste van 2 is een megaklier. Zoekt enorm het conflict op en pakt speelgoed af waar m’n oudste (6) mee speelt. M’n oudste wordt (terecht) boos en wanneer zoiets doorzet slaat m’n jongste soms. En dan slaat m’n oudste terug.

Ik kom er nu net in een gesprek met m’n man achter dat we hier verschillend in staan. Ik wil niet dat m’n oudste terugslaat, ik wil dat hij afstand neemt of naar mij komt ( volgens mij wordt dit op school ook zo aangepakt). M’n man wil dat m’n oudste (die heel lief en redelijk is) van zich af kan meppen als dat nodig is.
Het is een heel leuk gesprek overigens want we kunnen elkaars motief goed begrijpen.
Maar we willen wel een beetje eensgezind zijn hierin. Onze oplossing is nu dat we oudste meegeven dat hij 1 keer duidelijk ‘stop hou op’ moet zeggen en als jongste dan doorgaat dan mag hij terugslaan.

Hoe staan andere ouders hier in?
#teammaple🍁
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 22 Jun 2018 17:29

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ik dacht even dat je een vete met Caulfield hier publiekelijk wilde uitvechten :D

Maar serieus ingaand op je vraag: ik ben van team slaan is nooit een goed idee. Ik wil mijn kinderen meegeven dat slaan niet mag, zeker niet binnen het gezin.

Ik snap jouw man ook, zeker omdat je zoontje volgens mij zo’n goedzak is dat hij op school misschien snel door andere kinderen fysiek wordt overruled. Maar ik zou dat loskoppelen van het slaan van zijn broertje en met hem bespreken wat hij kan doen als andere kinderen hem pijn doen. Dan vind ik dat een kind zich best mag verweren.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 22 Jun 2018 17:59

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Bij ons zijn de verhoudingen van karakter overeenkomend als die van jouw kids als ik het zo lees en wij hebben het ook zo afgesproken ( man vond wel / ik niet) eerst op de “ goede “ manier oplossen als dat echt niet lukt doende maar wat terug. Na 2 tikken van de oudste terug is dit mep gedrag enorm verminderd
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 22 Jun 2018 18:03

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Nee, ik denk dat slaan niet goed is en denk dat je een kind beter kan leren er anders mee om te gaan.

Maar... ik snap je man wel. Mijn dochter werd op gym heel vaak omgeduwd door een ander kindje en ik zei het niet, maar dacht af en toe wel: kind duw eens terug en kom voor jezelf op.

Misschien dat ik het als tussenoplossing niet zou uitspreken dat het mag, maar wel zou gedogen als het wel ter verdediging gebeurt.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jun 2018 18:03

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Teun schreef:Ik dacht even dat je een vete met Caulfield hier publiekelijk wilde uitvechten :D



Ik ook! :shock:

Maar on topic, hier gebeurt hetzelfde. Ook de jongste die echt kliert, en de oudste gaat er best goed mee om maar de jongste kan zo vilein doen en echt pesten, dan komt er op een gegeven moment een klap terug. We corrigeren het altijd wel, maar dan wel beide tegelijk: ze mogen elkaar niet slaan (of knijpen/krabben/whatever). Ik probeer idd ook aan te haken bij hoe ze dat op school doen met het oplossen van conflicten.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 22 Jun 2018 18:04

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Mijn kinderen mogen niet terug slaan. Mijn oudste is echt de goedheid zelve en doet ook meestal niks terug als zijn zusje hem slaat/schopt. Zij kan nogal driftig zijn dus het gebeurt nog wel eens. Zoon komt wel naar me toe en ik spreek haar er dan op aan. Afgelopen dagen is zoon nogal zenuwachtig en kon hij het dus niet goed hebben en sloeg wel terug. Dochter gaat dan helemaal hysterisch doen en schiet in een driftbui. Denk dat zoon volgende keer gewoon weer naar me toe komt :laughcry:

Overigens ben ik het wel met je man eens dat het fijn is als een kind van zich af kan meppen. Zoon doet dat dus niet en ook op school niet en soms is dat wel lastig. Hij doet het niet omdat hij niet net zo wil zijn als de kinderen die dan vervelend tegen hem doen maar soms zou het wel beter zijn als hij eens een goede mep terug zou geven denk ik.
2010 2012
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 22 Jun 2018 22:05

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ik vind t ook een klein verschil of t thuis met een jonger iemand is, of op school.
Thuis nog niet aan de orde, en ik zou ook zeker aan dochter uitleggen dat zoon nog moet leren dat slaan niet mag. Maar als dat aanhoudt zou ik best kunnen zeggen dat ze eens zachtjes een tikje geeft aan hem.
Op school Wil ik leren dat ze bijv naar de juf kan gaan, of ergens anders kan gaan spelen. Als ik merk dat iem and haar vaker zou slaan zou ik na een paar x prima kunnen zeggen dat ze terug mag slaan.
Slaan is niet Goed, ze mag dan ook niet zomaar slaan wanneer iemand 1x slaat. Maar ze hoeft zich ook niet te laten afslaan
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

ChiQ

Bericht 22 Jun 2018 22:11

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ja op school leren ze idd dat ze naar de juf moeten en idd stop hou op moeten zeggen. Maar ik heb wel tegen julian gezegd: nooit als eerste slaan, je hebt een mond en kan het daarmee goed oplossen máár als iemand jou een mep geeft, mep dan maar terug. Want in de klas zitten echt een paar klieren die best geniepig te werk gaan en snel een ander de schuld geven, zo kwam het wel eens voor dat andere kinderen onnodig gecorrigeerd worden terwijl de bully ermee weg kwam.

Ik vind het een goede oplossing, ware het niet dat ik een 6 jarige (tenminste mijn 5 jarige kan behoorlijk hard meppen) tegen zijn broertje van 2 ook weer een beetje ja, oneerlijk vind omdat je als je 6 bent toch sterker bent.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 22 Jun 2018 22:19

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Hier mogen ze niet slaan of terugslaan. Thuis niet en op school ook niet.
2011 2012 2017
<<

ChiQ

Bericht 22 Jun 2018 22:24

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Zo heeft de juf Julian een keer gestraft, maar daar is ze wel van teruggekomen. Er zit een meisje in Julians klas echt een engelen gezichtje, zo’n popje, maar dat meisje heeft best wat problemen. Ze moesten een rij maken om naar buiten te gaan en zij was die week julians maatje (dus hand in hand naar buiten) en bleef julian echt uitdagen en aan zijn jas trekken, op zijn voet staan, en hem een duw geven waardoor hij en kinderen voor hem daardoor ook vielen. Julian stond op en heeft dat meisje een megaharde duw gegeven, hij is sterk en met boosheid natuurlijk extra. Mocht Julian zijn jas weer uittrekken en als enige binnenblijven in een andere groep op de stoel. Toen hij dat na school tegen mij zei heb ik een gesprek aangevraagd, de juf wilde zich eerst schuilen achter het feit dat hij vaker fratsen uitvreet (klopt) en dat ze nu inderdaad ervanuit ging dat het weer Julian was. Ze heeft toen excuses gemaakt aan Julian. Misschien is het oudzeer - mijn ouders waren verbaal niet sterk wegens taalbarriere maar ik dacht dit gebeurd mijn kind echt niet. En ik vond die straf ook werkelijk waar zo naar. Ze had hem mee moeten nemen naar buiten en 5 minuten bij haar houden en dan pas toestemming tot spelen geven. Dus ja, ene kant denk ik idd naar de juf gaan en zeggen hoe het zit maar ik snap ook dat je een duw terug verkoopt.
<<

Anoniem245

Bericht 23 Jun 2018 05:29

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ik denk dat ik uiteindelijk wel zou toestaan dat de oudste een keer zou terug slaan. Je wilt ook niet een circeltje waarbij de ene elke keer de pineut is.
Ik heb mijn zoon hetzelfde geleerd als ChiQ, nooit als eerste slaan maar als er niets gebeurd geef je maar een mep terug. Hij heeft zo eens een meisje op haar neus geslagen. Die was hem al minutenlang aan het etteren en aan het prikken. De juf hoorde hem opeens zeggen dat als ze niet zou ophouden hij ging slaan. En ze draait zich om, om in te grijpen, en ziet mijn zoon haar zo op haar neus toeken. Hij was toen 5. En dat meisje had al heel veel gedaan wat niet kon.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 23 Jun 2018 09:13

Re: Siblings: terugslaan of niet?

ChiQ schreef:
Ik vind het een goede oplossing, ware het niet dat ik een 6 jarige (tenminste mijn 5 jarige kan behoorlijk hard meppen) tegen zijn broertje van 2 ook weer een beetje ja, oneerlijk vind omdat je als je 6 bent toch sterker bent.
Is ook fysiek gezien niet eerlijk. Mijn zesjarige is 1m40 lang :) Aan de andere kant: dan is het ook vrij dom van m’n jongste om die confrontatie te willen aangaan. Ik bedoel meer: zo’n kleintje moet ook leren dat hij met grotere, sterkere mensen anders moet omgaan dan met leeftijdgenootjes.

Bedankt voor alle reacties! Leuk om te lezen dat er een hoop overeenkomsten zijn in hoe dit bij jullie thuis gaat, en ook hele andere ideeën.

Ik ga iig morgen een gesprekje voeren met m’n oudste en aangeven dat ik terug kom op m’n eerdere regel.
#teammaple🍁
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Jun 2018 10:07

Re: Siblings: terugslaan of niet?

In jouw geval zou ik het ook prima vinden dat hij z'n broertje een keer terug mept. Voor broers hoort dit er in mijn ogen wel een beetje bij.

Hier zou ik kunnen zeggen dat het niet mag, maar dat haalt toch niks uit. Ze meppen elkaar hier soms ff flink en dan 10 min later zitten ze weer samen iets te doen. Ook de jongste krijgt soms een rake klap. Ik zeg altijd dat we niet slaan hier in huis en dat ik het niet Ok vind. (Terwijl ik vaak zat denk, het hoort erbij)

Als het gaat om anderen dan broers is mijn regel, nooit als eerste slaan, maar als je hem krijgt dan mag je terugslaan.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Jun 2018 10:28

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Caulfield schreef:
Teun schreef:Ik dacht even dat je een vete met Caulfield hier publiekelijk wilde uitvechten :D



Ik ook! :shock:

Maar on topic, hier gebeurt hetzelfde. Ook de jongste die echt kliert, en de oudste gaat er best goed mee om maar de jongste kan zo vilein doen en echt pesten, dan komt er op een gegeven moment een klap terug. We corrigeren het altijd wel, maar dan wel beide tegelijk: ze mogen elkaar niet slaan (of knijpen/krabben/whatever). Ik probeer idd ook aan te haken bij hoe ze dat op school doen met het oplossen van conflicten.


Maar is dat dan oneerlijk voor de oudste? Ik zou het als kind heel onrechtvaardig vinden als mijn broertje of zusje steeds degene is die me opzoekt en het uitlokt en me pest tot ik iets terugdoe, en we dan gecorrigeerd zouden worden alsof we elk hetzelfde aandeel hebben in de ruzie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 23 Jun 2018 10:42

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Geen ervaring hiermee en ik vind zowel voor jouw argumenten als voor die van je man iets te zeggen, maar ik ben het wel heel erg eens met susan. Ik heb er zelf een behoorlijke kater aan overgehouden dat ik als oudste vroeger altijd 'de verstandigste moest zijn' terwijl mijn kleine broertje ook zo'n klier was die ook nog eens kon gaan huilen zonder dat er ook maar iets gebeurd was. Het was altijd mijn schuld en ik heb me altijd voorgenomen om dat anders te doen wanneer ik zelf moeder zou worden.
december 2016
juli 2019
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Jun 2018 16:20

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ik werk op een Kdv en slaan mag niet. Je zegt: stop/hou op/niet doen en anders kom je het zeggen, je gaat niet slaan. Het kind dat slaat krijgt op zijn kop/moet even apart zitten en daarna zijn excuses aanbieden aan de ander. Toch zijn er wel eens kindjes die bezig blijven met vervelen en kinderen die steeds opnieuw het slachtoffer zijn. Heel soms zeg ik dan: duw maar terug. Soms heeft dat gewoon meer impact. Terug slaan zou ik nooit adviseren binnen onze setting, toch hoor ik weleens kindjes zeggen: ik mag terugslaan van mijn mama. Ik snap dat wel aan de ene kant, maar vind het toch altijd wat fout klinken, alsof je er dan op uit bent of dit vanuit thuis gevoed wordt.

Ik snap trouwens wel dat je je kind wat weerbaarder wil maken, ik ben zelf ook zo’n zacht ei dat heel verbaasd zou kijken als iemand me zou slaan of oneerlijk behandeld. Er zijn best wat ‘rotzakken’ op de wereld. Ik had laatst een kind van bijna 2 dat van achteren tegen zijn schenen werd geschopt. Het kind stond wat te huilen aan de hand van de juf omdat het nog moest wennen op de PSZ. Op het moment van die schop draaide hij zich meteen om en greep dat kind bij zijn keel/shirt. Dat vond ik zo apart te zien op die leeftijd en in die situatie. Zit daar zoveel temperament in dat kind/agressie/zelfverdediging, zou dat nature of nurture zijn? Ik vind terugslaan niet zo’n ramp, ik zou het wel corrigeren en zeker niet stimuleren. Zijn er geen andere manieren om hem wat weerbaarder te maken?! Lastige kwestie zeg.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 23 Jun 2018 17:54

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Mamsie schreef:In jouw geval zou ik het ook prima vinden dat hij z'n broertje een keer terug mept. Voor broers hoort dit er in mijn ogen wel een beetje bij.

Hier zou ik kunnen zeggen dat het niet mag, maar dat haalt toch niks uit. Ze meppen elkaar hier soms ff flink en dan 10 min later zitten ze weer samen iets te doen. Ook de jongste krijgt soms een rake klap. Ik zeg altijd dat we niet slaan hier in huis en dat ik het niet Ok vind. (Terwijl ik vaak zat denk, het hoort erbij)

Als het gaat om anderen dan broers is mijn regel, nooit als eerste slaan, maar als je hem krijgt dan mag je terugslaan.


Helemaal dit. Slaan mag niet, maar soms is het toch zo. Ik ben liever duidelijk dan consequent. Broers onderling zoeken het soms maar even samen uit en als je een mep van iemand krijgt dan mep je terug. Kun je de mep voorkomen, altijd doen en niet uitlokken.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 23 Jun 2018 22:18

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Binnen het gezin wordt niet geslagen.
Wel heb ik laatst met ze besprokendat ze zich op school niet hoeven te laten slaan. Zeker niet wanneer de juf niet adequaat reageert.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Jun 2018 23:03

Re: Siblings: terugslaan of niet?

Ik ben dan even nieuwsgierig. Voor de ouders die zeggen "thuis wordt niet geslagen" hoe staan jullie daar dan in wanneer je 2 puberzonen hebt die elkaar af en toe een stomp verkopen?
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers