24 Jan 2019 13:48 door Pompoen
@filoria: ze is net 7 geworden, ze is van januari, ze heeft dus 2,5 jaar bij de kleuters gezeten, wat normaal is eigenlijk. Dit was een heel bewuste keuze, ze had het sociaal zo moeilijk en ook met het ‘verzorgen’ van haar omgeving. Ook bij de kleuters was ze al dwars en hebben we een periode gehad met veel driftbuien tot ze beter gewend was. De juf die ze bij de kleuters had kon haar erg goed ‘aan’ en kon haar heel lang nog flink uitdaging bieden. Bovendien kreeg ze veel ruimte op creatief gebied. Wel merkten we in het laatste half jaar van groep 2 dat ze het echt saaier begon te vinden. Ze kon toen al goed lezen, de juf besteedde extra aandacht aan het schrijven van de letters en cijfers omdat ze die vaak nog omdraaide terwijl ze verder al zo ver was. Verder liet ze haar een beetje begaan en werken aan grotere projecten. Ze heeft een mierenhotel gemaakt, deed proefjes die ze dan in de klas kon laten zien en zo. Maar we merkten wel dat ze echt nodig verder moest toen.
Ze verheugde zich ook echt enorm op groep 3, maar denk dat het haar nu toch tegenvalt. Ik heb het idee dat de juffen nog geen idee hebben van haar capaciteiten. Ze doet namelijk we wat haar wordt opgedragen, maakt dan wel slordigheidsfoutjes en zo en doet tussendoor zo veel andere dingen (afgeleid raken en zo) dat ze ook niet echt aan extra taakjes toe komt.
Wij zien driftbuien altijd wel aankomen maar ze zijn bijna niet af te wenden, het lijkt wel alsof ze die driftbui móet hebben. Eerst gaat ze heel dwars doen, zegt ze op alles nee, vervolgens gaat ze ruzie zoeken, bewust dingen doen die niet mogen of die echt niet door de beugel kunnen, laatst stond ze met ene houten opstapje in haar handen eerst te dreigen naar mijn man en vervolgens smeet ze het ding aan diggelen in de keuken. Andere keren gaat ze naar ons spugen, vaak maakt ze ook schop- en slabewegingen en als ze echt heel boos is mept ze in het rond, ze loopt rood aan, gilt keihard en staat te springen, gooit met deuren en met spullen. Het duurt vaak wel een half uur voordat ze weer een beetje aanspreekbaar is, een hele verbetering, vroeger duurde het een uur.
Ze zit trouwens op zwemvaardigheid (moest laatst proefzwemmen terwijl ze nog niet wist of ze het wel al kon en toenwilde ze accuut van zwemles af, waterpolo, acrogym en ze gaat misschien nog op scouting. Klimmen zou ze trouwens denk ik ook super vinden, maar ze is vrij klein en qua leeftijd kon dat hier in de buurt nog niet. Ze heeft wel al een aantal keer hoogteparcours gedaan, dat vindt ze heel leuk.
@Moederkoekje, dat weet ik nog wel van F., dat is ook wel herkenbaar, Lo. doet zulke gekke dingen naar andere kinderen. Ze kan ook maar moeilijk spelletjes doen want het moet allemaal volgens haar regels en oh wee als het anders gaat.
Verantwoordelijkheid geven is moeilijk, ze heeft er wel behoefte aan, maar is in andere opzichten te jong en te impulsief om dat aan te kunnen. Ze mocht laatst van de juf schilderen samen met een vriendinnetje. De juf had het helemaal aan ze overgelaten maar schrok naderhand nogal want ze hadden er een vreselijke rommel van gemaakt, overal zat verf en om kleuren te mengen hadden ze halve flessen verf gebruikt. Ook het aankleden na gym of het jas en schoenen aantrekken en spullen verzamelen na school levert grote problemen op. Ze is dan vanalles aan het doen, maar niet wat ze moet doen, ze is dan als allerlaatste klaar, ruimschoots na de rest van de klas. Die futiliteiten interesseren haar helemaal niks. Net als met mes en vork eten. Als ik haar iets met F. laat doen dan voelt ze zich heel serieus genomen, helaas moeten we haar echt goed in de gaten houden want ze kan echt boos op hem worden als hij niet stopt met huilen en dan dumpt ze hem gewoon ergens als je niet uit kijkt.
Op onze school is geen hb-onderwijs volgens mij, er is wel een leonardoschool in de stad, maar liever binnen de school. Hoewel wat jij zegt ook echt ene punt is wat ik mee ga nemen, dat ze weinig met gelijkgestemden kan spelen zo. Ze heeft wel een vriendinnetje, die twee zijn water en vuur af en toe maar ze kunnen elkaar goed aan. Dat meisje is niet zo ver als Lotte, maar loopt ook wel een stuk voor.
Inderdaad stoeren meiden zijn F en L, ze laat zich echt niet wegzetten, maar ze presteert inderdaad wel onder op het moment denk ik, ze vraagt gewoon niet zelf om meer, heeft denk ik ook geen idee dat dat kan, voelt zich gevangen in wat ze aangeboden krijgt en doet dat dan prima, maar heeft eigenlijk zo veel meer nodig om lekker in haar vel te zitten.
Wat je zegt over dat leren is ook een punt. Als ze iets niet kan dan stopt ze er mee. Ze wilde een skateboard maar toen ze na twee keer niet gewoon zo weg kon rijden hield ze het voor gezien, op de vraag waarom ze dat niet meer deed zei zei: ik kan het niet dus ik vind het stom. Dat je moet oefenen en dat je leert met vallen en opstaan, dat fouten maken er bij hoort dat is iets wat ze totaal niet kent. En als ze eens een fout maakt dan noemt ze zichzelf dom.
Mijn man heeft haar inmiddels aangemeld bij een praktijk waar ze haar op allerlei gebieden kunnen testen en helpen. We moeten dat zelf betalen maar gelukkig is dat geen probleem. En mijn man vindt dat ook eigenlijk wel prettig, dat het echt onafhankelijk is. Ze is ook gespecialiseerd in passend onderwijs dus we denken dat we daar wel goed zitten. Nu hopen dat we dar een beetje snel terecht kunnen.