Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Keizersnee en borstvoeding

<<

Anoniem318

Bericht 14 Jun 2018 08:30

Keizersnee en borstvoeding

Hallo, ik zal helaas via een keizersnee moeten bevallen, maar wil heel graag borstvoeding geven. Heb begrepen dat dat wat moeizamer op gang kan komen na een keizersnee. Wie heeft hier ervaring mee en eventueel tips?
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jun 2018 08:32

Re: Keizersnee en borstvoeding

Het kwam bij mij meteen goed op gang, maar ik ben overgestapt op flesvoeding.
Ik heb ook echt enorme stuwing en lekkages gehad.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 14 Jun 2018 08:40

Re: Keizersnee en borstvoeding

Hier heeft het een paar dagen flink veel moeite gekost om het goed op gang te krijgen. Mijn bloeddruk was ook flink te hoog wat ook niet bevorderlijk was, dubbel pech dus.
Ik ben toen ieder uur 10 minuten gaan kolven. Dat was best even heftig, ik zat voor mijn gevoel die dagen echt vast, terwijl ik me, ondanks keizersnede, heel mobiel en goed voelde.
Maar het hielp al vrij snel heel goed, dus ik heb er nu geen spijt van.
10.04.17
<<

Anoniem318

Bericht 14 Jun 2018 08:43

Re: Keizersnee en borstvoeding

Ah 2 heel verschillende verhalen! Wat zwaar zeg, iedere 10 min kolven...wat knap dat je hebt doorgezet en super dat het goed is gekomen.

Cotton, heb jij iets speciaals gedaan dat het zo snel op gang kwam bij jou of was het toeval en was je nooit van plan om borstvoeding te geven?
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jun 2018 08:47

Re: Keizersnee en borstvoeding

Nee ik heb er niets aan gedaan. Ik was niet van plan om een keizersnede te krijgen (haha) en borstvoeding geven wilde ik juist wel.
Maar na 21 uren bevallen had ik een infectie en koorts en kwam er dus een keizersnede en ik had zoveel gepruts aan m'n lijf gehad dat ik me niet meer goed voelde bij borstvoeding. Ik zag het niet meer zitten na de eerste dag.
Nou moet ik wel zeggen dat ik al weken voor de bevalling melk verloor, maar dat schijnt weer niks te zeggen over de producie na de bevalling.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 14 Jun 2018 08:50

Re: Keizersnee en borstvoeding

Dat had ik ook Cotton, ik liep al weken met zoogcompressen omdat ik steeds melk lekte. Ik was dan ook best teleurgesteld dat het na de bevalling niet goed meer ging.
10.04.17
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 14 Jun 2018 09:01

Re: Keizersnee en borstvoeding

Mijn zus heeft dezelfde ervaring gehad als Saga. Helaas kwam het niet op gang na de keizersnede, maar door elk uur te kolven kwam het op gang en door veel aanleggen, doorzetten en oefenen kwam het helemaal goed :)
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Jun 2018 09:19

Re: Keizersnee en borstvoeding

Ik had een keizersnede bij m’n jongste en de borstvoeding kwam daarna goed op gang. Inclusief dikke stuwing :(
Ik herinner me nog 1 nacht waarin ik me zó ziekig voelde. Ik deed nachtvoedingen maar kon natuurlijk niet ‘normaal’ overeind komen vanwege 0 buikspieren en de wond van de ks, maar ik kon ook niet op m’n zij rollen vanwege stuwing uit de hel. Het zat tot ver onder m’n oksels en ik kon gewoon geen bij verroeren. Dat was gelukkig maar 1 nacht.
#teammaple🍁
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Jun 2018 09:20

Re: Keizersnee en borstvoeding

Bij mij kwam het matig op gang. Mijn tepels zijn erg vlak waardoor S veel moeite had om aan te happen. De verpleegkundigen in het ziekenhuis hielpen me dan door hard in mijn tepels te knijpen zodat hij alvast een druppeltje melk proefde en hopelijk daardoor ging drinken. Misschien is het gebruikelijk dat ze dat doen, maar ik was al enorm lamlendig na de keizersnede. De wond deed erg veel pijn en ik was echt doodop na 24 uur persen en operatie, dat ik de pijn van het geknijo in mijn tepels in combinatie met het moeilijk aanhappen van S niet trok en zelf na 2 dagen heb besloten over te stappen op flesvoeding. Vind het achteraf wel jammer, had het graag willen proberen.
Of het knijpen normaal is of dat het toch moeilijker op gang kwam door de keizersnede weet ik eigenlijk niet.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Jun 2018 09:21

Re: Keizersnee en borstvoeding

Ohja ik heb trouwens ook gekolfd naast het aanleggen! Dit was omdat ik bij m’n oudste niet goed heb kunnen voeden (verkeerde techniek geleerd) en alles heb gekolfd, dus ik hield er rekening mee dat het bij m’n tweede ook niet zou lukken. Maar dat ging eigenlijk best ok dus toen deed ik het naast elkaar.
#teammaple🍁
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 14 Jun 2018 09:27

Re: Keizersnee en borstvoeding

JaneDoe schreef:Bij mij kwam het matig op gang. Mijn tepels zijn erg vlak waardoor S veel moeite had om aan te happen. De verpleegkundigen in het ziekenhuis hielpen me dan door hard in mijn tepels te knijpen zodat hij alvast een druppeltje melk proefde en hopelijk daardoor ging drinken. Misschien is het gebruikelijk dat ze dat doen, maar ik was al enorm lamlendig na de keizersnede. De wond deed erg veel pijn en ik was echt doodop na 24 uur persen en operatie, dat ik de pijn van het geknijo in mijn tepels in combinatie met het moeilijk aanhappen van S niet trok en zelf na 2 dagen heb besloten over te stappen op flesvoeding. Vind het achteraf wel jammer, had het graag willen proberen.
Of het knijpen normaal is of dat het toch moeilijker op gang kwam door de keizersnede weet ik eigenlijk niet.


Ik heb eigenlijk precies dezelfde ervaring! Alleen zijn mijn tepels niet vlak, maar N wilde gewoon niet goed aanhappen en ging steeds keihard huilen tijdens het proberen. De verpleging kneep inderdaad ook keihard in m'n tepels, waar ik ook niet echt blij van werd. Door de zware bevalling had ik geen puf meer om er nog veel energie in te steken. Nu wilde ik ook niet koste wat kost bv geven, alleen als het gewoon meteen goed zou gaan. Flesvoeding bevalt me nu prima.

Gisteren lag ze trouwens even huid op huid bij me en begon ze te huilen, liep er ineens een straal melk uit m'n borst! Heel vreemde gewaarwording. Heb al een paar dagen veel stuwing, irritant gevoel vind ik dat en hoop dat het snel weg is.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2018 09:30

Re: Keizersnee en borstvoeding

Bliss schreef:
Gisteren lag ze trouwens even huid op huid bij me en begon ze te huilen, liep er ineens een straal melk uit m'n borst! Heel vreemde gewaarwording. Heb al een paar dagen veel stuwing, irritant gevoel vind ik dat en hoop dat het snel weg is.


Vind je dat dan niet vreemd om haar dan niet aan te leggen en haar toch die melk te geven, als het er zo uit komt?
Ik bedoel dit heel open zonder oordeel, maar omdat het me zo gek lijkt dat die melk in principe 'bedoeld' is voor haar en je het dan bewust niet geeft. Snap ik wel hoor, nu je de keuze hebt gemaakt voor kv, moet je niet de bv stimuleren natuurlijk want dan blijf je bezig (en gaat die stuwing nooit weg haha) maar het lijkt me zo gek tegenstrijdig voelen. Of heb je dat niet?
Let's discover the world together.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 14 Jun 2018 09:51

Re: Keizersnee en borstvoeding

Zorg dat je telefoonnummer van een goede lactatiekundige bij de hand hebt. Niet ieder ziekenhuis heeft de juiste begeleiding.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem272

Bericht 14 Jun 2018 10:05

Re: Keizersnee en borstvoeding

Omdat na mijn keizersnede mijn dochter 5 dagen niet bij me op de kamer kon zijn en te zwak was om goed te drinken (ze had zuurstoftekort en lag op de neonatologie), kon ik haar niet live voeden.

In het VUmc was dat. Daar hebben ze op zich een goed borstvoedingsbeleid, maar toch moest ik achter veel dingen zelf aan zitten (dat ik genoeg flesjes had om te kolven, dat de melk op tijd de koelkast in ging etc). Ook had ik het idee dat het personeel vond dat ik wel erg druk was met kolven en dat dat ook wel minder had gemogen. Ik zette bijvoorbeeld 's nachts twee keer een wekker om de nachtvoedingen te kolven. Dat vonden ze een beetje overdreven.

Ik kolfde elke 3 uur en 's nachts liet ik er 5 uur tussen.

In het begin was het wat demotiverend, want er kwam de eerste dagen alleen wat gedruppeld uit. Op dag 3 was het nog maar een bodempje. Pas na dag 5 werd het een hoeveelheid die klopte met wat I. nodig had. Ze is dus bijgevoed met kunstvoeding de eerste dagen.

Achteraf ben ik heel blij dat ik toch heb doorgezet, want mijn productie is wel goed op gang gekomen. En uiteindelijk heb ik een jaar volledig borstvoeding gegeven.

Als ik de eerste week na de keizersnede vergelijk met de eerste week na mijn natuurlijke bevalling, duurde het na de keizersnede echt veel langer voordat ik productie had. Je moet dus echt meer geduld en doorzettingsvermogen hebben. En gewoon heel veel aanleggen / kolven.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 20:33

Bericht 14 Jun 2018 10:21

Re: Keizersnee en borstvoeding

Ik heb ook een klote bevalling gehad en uiteindelijk een keizersnede. Dag na de bevalling kwam het iets op gang nadat ik elke 3u had gekolfd. Maar savonds ging het met mij niet goed en kwam alle stress en adrenaline er uit en viel mijn productie compleet weg. Toen nog een kleine week elke 3u gekolfd en geprobeerd zoontje aan te leggen en uiteindelijk kwam mijn productie goed op gang aan het eind van mijn kraamweek! Heb 7 weken fulltime gekolfd en toen lukte het zoontje om zelfstandig te drinken aan mijn borst! En inmiddels drinkt hij al 14 weken volledig bij mij en ben ik zooo blij dat we zo hebben doorgezet! Zijn zulke geniet momentjes!
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Jun 2018 10:31

Re: Keizersnee en borstvoeding

Ik zou nu al contact opnemen met een goede lactatiekundige en in overleg met haar een plan opstellen om voor de bevalling al te starten met kolven met de hand. Mogelijk krijg je er geen druppel uit tot aan de bevalling maar je stimuleert het wel waardoor je vaak ziet dat het na de bevalling sneller op gang komt. En mocht er wel wat uit komen dan kun je dat mooi in kleine spuitjes in de vriezer stoppen voor het geval je bijvoeding nodig hebt de eerste dagen.

https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... lven2.html

https://www.eurolac.net/kolven-voor-een ... oren-baby/

(via de webshop van de laatste link kun je ook kleine spuitjes met dopje bestellen)
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 14 Jun 2018 11:16

Re: Keizersnee en borstvoeding

De tip om een lactatiedeskundige in te schakelen is een goeie, ik heb ook ontzettend veel aan haar gehad.

Ik heb de eerste weken veel gekolfd. Het kwam inderdaad door de ks niet goed op gang, maar daarnaast duurde het ook een tijdje voordat mijn zoon de slag te pakken kreeg met het drinken, omdat hij eerst nog vrij zwak en snel moe was. Hij kreeg de gekolfde melk de eerste dagen uit een cupje. Maar we hebben het gelukkig kunnen oppakken, want kolven vond ik erg vermoeiend. Al met al heeft het zeker een maand geduurd voordat het allemaal echt goed liep. Daarna alsnog 16 maanden bv gegeven, net als Fiebie ben ik blij dat ik heb doorgezet want toen het eenmaal goed ging vond ik het heel relaxed.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 14 Jun 2018 11:20

Re: Keizersnee en borstvoeding

Hier totaal geen problemen ervaren. Maar ik kon al borstvoeding geven tíjdens mijn zwangerschap :angel: .
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem318

Bericht 14 Jun 2018 11:29

Re: Keizersnee en borstvoeding

Bedankt voor alle tips! Ik lees vooral: vaak en op tijd beginnen met kolven, vaak aanleggen, en veel geduld. Maar dat wil dus zeggen dat ik nu al een kolf moet kopen, terwijl ik nog niet weet of het allemaal gaat lukken met de borstvoeding.
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jun 2018 11:30

Re: Keizersnee en borstvoeding

Je kan bij een lactatiekundige ook een kolf lenen of huren :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 14 Jun 2018 11:34

Re: Keizersnee en borstvoeding

Het hoeft helemaal niet nodig te zijn om te kolven dus ik zou er niet op voorhand al eentje kopen. Een keizersnee betekent echt niet per definitie dat het geven van borstvoeding moeizaam zal gaan of niet zal lukken. Krijg je een gentle sectio? Ik denk dat dit ook al veel scheelt. Ik kreeg D gelijk op de operatietafel al op mijn borst. Ik kreeg toen zokn enorme toeschietreflex dat ik D aan mijn man heb gegeven. Mijn tepels stonden gewoon in brand, haha. Daarna aangelegd, nog op de OK, en hij is gelijk gaan drinken.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem318

Bericht 14 Jun 2018 11:40

Re: Keizersnee en borstvoeding

Oh ja huren zou goede optie zijn! Lady, dat klinkt echt als een droomscenario! We gaan de sectio volgende week pas bespreken met de gyn, maar de verloskundige zei inderdaad al dat ik gewoon kan vragen om hem direct bij mij te leggen op de OK. Hij kan dan max 1 uur zo bij mij liggen en daarna moet ik zonder man en kind naar de recovery.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 14 Jun 2018 11:59

Re: Keizersnee en borstvoeding

Marin schreef:
Bliss schreef:
Gisteren lag ze trouwens even huid op huid bij me en begon ze te huilen, liep er ineens een straal melk uit m'n borst! Heel vreemde gewaarwording. Heb al een paar dagen veel stuwing, irritant gevoel vind ik dat en hoop dat het snel weg is.


Vind je dat dan niet vreemd om haar dan niet aan te leggen en haar toch die melk te geven, als het er zo uit komt?
Ik bedoel dit heel open zonder oordeel, maar omdat het me zo gek lijkt dat die melk in principe 'bedoeld' is voor haar en je het dan bewust niet geeft. Snap ik wel hoor, nu je de keuze hebt gemaakt voor kv, moet je niet de bv stimuleren natuurlijk want dan blijf je bezig (en gaat die stuwing nooit weg haha) maar het lijkt me zo gek tegenstrijdig voelen. Of heb je dat niet?


Nee had ik eigenlijk niet. Toen ik eenmaal besloot over te stappen op flesvoeding, was het hoofdstuk borstvoeding ook gewoon afgesloten voor mij. Het kwam dan ook niet eens in me op om haar toch weer aan te leggen, en inderdaad, stimuleren lijkt me dan ook niet handig. Gelukkig lijkt de stuwing vandaag ook wat af te nemen.
❤ 7 juni 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Jun 2018 12:00

Re: Keizersnee en borstvoeding

In het ziekenhuis hebben ze volgens mij sowieso een kolf. En je kunt ze huren bij de thuiszorgwinkel.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2018 12:04

Re: Keizersnee en borstvoeding

Dat is fijn Bliss! Hopelijk ben je er dan gauw vanaf.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]