Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen.

<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Jun 2018 20:19

Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen.

Onze dochter wordt volgende maand 4. Ze is nu een jaar zindelijk qua plassen. Sinds een week ook in de nacht. Maar qua poepen helaas niet. Ze vraagt dan om een pamper. Ik dacht steeds ach komt van zelf wel en dat zal ook wel. Maar heeft er toch iemand tips?
2014 2016
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 13 Jun 2018 20:23

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Wat doet ze als je haar geen pamper geeft?
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Jun 2018 20:25

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Dan houdt ze het op. Lijkt mij ook niet de bedoeling wil natuurlijk niet dat ze verstopt raakt.
2014 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 13 Jun 2018 20:27

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Misschien niet de meest pedagogisch verantwoord of de handigste oplossing, maar wij zijn cadeautjes gaan geven bij poepen. Eerst voor poep in de pot, toen voor op de wc. Uiteindelijk is dat afgebouwd naar geld (€0,10 en €0,05 cent muntjes) waar dan na een x-aantal muntjes een cadeautje van mocht worden gekocht. Dat laatste hebben we letterlijk 1x gedaan, want toen het eenmaal zonder problemen ging, vroeg hij er niet meer om. Zoon was toen rond de drie jaar.
Het waren bij ons tractortjes, maar mijn schoonzus gaf bijvoorbeeld van die schleich dieren.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Jun 2018 20:28

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Soleil wij hebben haar al van alles belooft!

Werkt alleen helaas niet
2014 2016
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 13 Jun 2018 20:45

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

bosjesvrouw schreef:Dan houdt ze het op. Lijkt mij ook niet de bedoeling wil natuurlijk niet dat ze verstopt raakt.


Oh nee dat bedoel ik ook niet hoor dat je dat moet doen. Vroeg me alleen af of het zeg maar een vraag vanuit haar is waarop meteen gereageerd word met luier waardoor het normaal is geworden en wat ze anders doet (ophouden, in onderbroek, hoekje van een kamer of iets dergelijks).

Lastig...
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 13 Jun 2018 20:55

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Hè dat is rot bosjesvrouw! Dus ze krijgt een luier om als ze moet poepen en die is de rest van de dag uit?
Heb je al een luier in het potje gelegd? Als een soort van tussenstap?
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Jun 2018 21:12

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Snap ik Femm was ook niet verkeerd bedoelt hoor!

Klopt Soleil rest van de dag geen pamper om. Dat is misschien ook nog een idee van de pamper en het potje.

Ik bedacht mij net wel dat ze heel graag een step wil. Misschien kunnen wij haar daar mee zover krijgen.
2014 2016
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 13 Jun 2018 21:16

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Kan ze ook uitleggen waarom ze niet wil poepen op een potje of op de wc? Vindt ze dat spannend? Als je weet waarom ze het niet wil, zou je samen met haar een oplossing kunnen bedenken.
2011 2012 2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Jun 2018 21:41

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Heeft ze het nog nooit gedaan? Ook niet ooit per ongeluk een klein beetje?

Ik snap ook dat je niet wilt forceren maar soms moeten ze wel even een drempeltje over, als ze deze ervaring nog nooit gehad heeft kan ze heel bang zijn voor iets dat heel erg kan meevallen. Kun je niet rond haar poeptijd (als ze die heeft), haar op de w.c. zetten en samen een boekje gaan lezen? Of uitleggen dat alle kindjes op de grote school geen luier meer dragen en poepen op de wc, dat ze ook een grote meid is en daarom geen luier meer aankrijgt. Belonen met een cadeautje en snel ingrijpen als je denkt dat ze moet poepen (op wc/potje zetten voor het in onderbroekje komt).
Of je wacht gewoon af, maar als ze straks niet zindelijk is mag ze niet naar school toch? Of moet jij haar luier komen verschonen indien ze gepoept heeft. Lastig hoor.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Jun 2018 22:10

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Mijn neefje was 6 toen kreeg hij nog een luier om om te poepen. Hij hield het gewoon op school op en dan thuis ging hij naast de bank staan.
M'n moeder heeft 'm toen omgekocht met een cadeau haha. Maar zij was oppas en ze was het echt zat om zo'n 'grote mensen poep' luier te verschonen.
<<

Anoniem248

Bericht 14 Jun 2018 05:30

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Toevallig hebben wij dit vrij recent nog gehad bij een kindje (twee weken voordat het 4 werd). Wilde ook echt niet en was ook heel standvastig erin. Poepen gebeurde alleen in een luier en anders hield ‘t kind het op. Uiteindelijk hebben de ouders besloten de luiers gewoon weg te doen. Ze waren inderdaad ook bang dat het kind ‘t op zou houden, maar ‘wie dan leeft’... Uiteindelijk heeft het kind het inderdaad twee dagen opgehouden maar daarna moest ‘t zo nodig dat er eigenlijk geen houden aan was. En vanaf dat punt is het eigenlijk alleen maar goed gegaan. Ouders en wij hebben ‘t vooral positief benaderd en veel blijven stimuleren (thuis stond er inderdaad ook een mooi cadeau tegenover) en dat heeft in dit geval gewerkt.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Jun 2018 06:29

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Inderdaad als ze dat wel wil de luier in het potje leggen als tussenstap.

Haar zelf de luier af laten doen als ze gepoept heeft en zelf af laten vegen, niet als straf of zo maar om haar te laten merken dat poep heel normaal is en niet eng, dan maar een keer de poep aan haar handen. Met verschonen ben je gewend om de luier snel dicht te vouwen en het schoon te maken, met een luier om zien ze hun poep nauwelijks, laat haar maar eens ontdekken dat het niet spannend of eng is.

En inderdaad positief aanpakken, stickers, een cadeautje ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem248

Bericht 14 Jun 2018 06:43

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Ik denk dat het idee van minoessepoes, hoe goed bedoeld ook (zelf luier afdoen en zelf poep afvegen) alleen maar averechts zou werken. Poep in een luier zit natuurlijk veel viezer aan je billen dan poep in de wc. Probeer dat maar eens zelf schoon te maken als kind van bijna 4, dat voelt dan echt wel als een straf en nog wel een hele vieze ook.
Het probleem is bij kinderen vaak niet zozeer dat ze de poep als product zelf vies of eng vinden (ze poept immers vrijwillig in de luier en dat zit dan aan alle kanten tegen de billen aan geplakt, veel viezer kun je het niet hebben :wink:), het is vaak het proces van poepen wat ze eng vinden. Misschien plonst het wel in de wc, maar ook het ‘loslaten’ van de poep in de wc is vaak nog wel een dingetje. Veel stimuleren is vaak het beste wat werkt.

Ik bedenk me nog wat: hoe is haar ontlasting? Ik had toen ik klein was altijd keiharde ontlasting en zittend poepen was voor mij als peuter echt heel pijnlijk en vervelend. Ik poepte altijd in een luier, terwijl ik voorover hing over de salontafel, dat was voor mij het prettigst. Het heeft volgens m’n moeder bij mij ook wel lang geduurd voordat dat goed op de wc lukte.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Jun 2018 07:45

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Het was bij ons wel de oplossing Maple (mijn zoon poepte in zijn broek i.p.v. om een luier te vragen), ik las deze tip ook op meerdere plekken.
Overigens is het niet zo vies als ze om een luier vragen en vervolgens meteen poepen, dan hebben ze er niet in gezeten of in gelegen zoals bij een baby he! Je moet dan wel meteen na het poepen de luier uit doen en ze er niet eerst nog in laten rond lopen. Mijn zoon vond het wel prima, ow heb je gepoept, wat goed, doe je luier maar uit en veeg je billen maar af, halve rol wc papier gebruikt, drol bestudeerd en ik veegde nog even na, 2 keer gedaan en hij is zindelijk terwijl hij al weken in zijn broek poepte.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Jun 2018 07:58

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Bij mijn dochter duurde het ook ‘lang’, ook met plassen. Het plassen ging hier toen ineens goed, maar poepen bleef een ding. Cadeautjes beloven etc werkte allemaal niet. Ze bleef om een luier vragen.

Ik heb toen bij een aantal luiers een gat geknipt en die deed ik dan om als ze moest poepen. Dan zette ik haar met luier op de wc en toen ging het ineens wel. Ze had het vertrouwde van een luier. Na, ik denk een keer of 5, poepte ze toen zonder.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem236

Bericht 14 Jun 2018 08:22

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Hier een beetje hetzelfde probleem, alhoewel mijn Zoon wel weleens op het potje of wc poept naar vaker in zn broek. Ik ga de tip van minoessepoes wel proberen.

Maar misschien vind je het zelf geen prettig idee, maar het kan heel goed dat wanneer ze op school zit het goed gaat hoor.
Daar is het echt heel raar om nog een luier aan te hebben (in de ogen van kinderen dan he, niet mijn oordeel) dat ze dan vaak net zo groot willen zijn.
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 14 Jun 2018 08:42

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Hier ging plassen ook sneller dan poepen. Vanaf 3 echt wel redelijk goed zindelijk, maar dat poepen bleef een ding. Hij zei ook dat hij het gewoon fijner vond om in een luier te poepen, kon hij in een hoekje onder de trap kruipen. We hebben toen (ook op aanraden van het CJG waar het toevallig ter sprake kwam) met 'm afgesproken dat hij helemaal geen luier zou dragen en om een luier zou vragen speciaal om in te poepen... wel ff gedoe dus, maar dan zat het in elk geval niet in z'n broek (wat echt smerig is op die leeftijd) en hoefde hij niet de hele dag nog een luier om, anders zou het plassen ook weer fout gaan. Bij het CJG gaven ze ook aan dat veel kinderen van die leeftijd moeite hebben met poepen op de wc (groot gat, doorspoelen, soort angst ofzo) en dat het echt wel zou komen.

Cadeautjes geven of sparen werkte bij ons ook maar even. Eerst met een soort stickerkaart en vol = cadeautje en daarna zelfs met cadeautje bij elk poepje en ook zelfs al laten zien wat hij zou krijgen bij het eerst volgende poepje. Maar als er dan een keer een cadeautje was wat meneer minder interessant vond, dan deed hij niks. Als er iets was wat hij heel graag wilde, dan poepte en plaste hij gewoon 5x in een uur en was de kaart vol en nam hij met een grote grijns het cadeau in ontvangst... :palm: Mijn moeder, die tig jaar kleuterjuf is geweest, zei al dat kinderen heel slim daarin zijn. Het zindelijk worden is één van de weinige dingen waar zij zelf controle over kunnen hebben op die leeftijd. Dus veel kinderen doen het ook expres, niet per se om ouders te frustreren, maar gewoon omdat ze dit zelf kunnen regelen en er een soort macht over willen houden. Dus vooral niet te veel nadruk erop leggen was het advies en inderdaad werkte dit bij ons precies nog voor hij naar school ging. Gewoon de houding; jammer dan, dan vraag je maar om een luier als je moet en ga je dat ook zo op school doen straks. Niks geen stickers of cadeaus en gewoon zeggen dat het heel goed van 'm was als hij het een keer wel op de wc had gedaan. En ineens, binnen een week ging het goed :cheering:
Life is too short to have boring hair.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Jun 2018 08:43

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Bedankt allemaal voor de tips.

Hier houdt dochter het poepen gewoon op vraagt dan thuis om een luier of de volgende dag pas. Ze heeft 2 keer een klein beetje per ongeluk op de wc gepoept. Toen goed geprijsd.

Dat van zelf de billen laten vegen of een gat in de luier kan ik nog eens proberen. Wij gaan nu eerst kijken of het helpt om haar "om te kopen" met een step.
2014 2016
<<

Anoniem315

Bericht 14 Jun 2018 09:41

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Wat vervelend dat dit zo lastig is voor je dochter.

Mijn oudste (4,5) is overdag zindelijk sinds een jaar ofzo, maar plast 's nachts standaard nog in bed. Dus zij draagt elke nacht nog een luier. Schijnbaar geven haar hersenen nog geen seintje af. Wel geprobeerd haar wakker te maken, maar ook dan ontkomt het haar nog. Zo lastig, dat zindelijk worden! Het is bij geen kind het zelfde.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 14 Jun 2018 10:47

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Ja dat zindelijk worden kan echt ingewikkeld zijn. Mijn zoontje plast nog heel vaak in zijn broek, hij is 5. We lopen nu ook bij de plaspoli. Het helpt omdat ze er wat extra aandacht aan geven en hij wat meer de stimulans krijgt om naar de wc te gaan en ook te gaan als ik het zegt. Wij moeten hem nu wat meer op de klok naar de wc sturen. Het lijkt te werken want hij is al een paar keer een paar dagen droog geweest. Maar ‘s nachts beginnen we nog helemaal niet aan, eerst overdag maar droog blijven. Het schijnt tot een jaar of 7 onder normaal te vallen als ze in hun bed plassen en nog met luier slapen.
Qua poepen heb ik geen tips, hier werd lang nog in zijn broek gepoept, echt heel vies, we hebben het maar volgehouden en op een gegeven moment is hij het steeds meer op de wc gaan doen. Ik weet eigenlijk niet eens meer precies hoe en wat, hij liep ook gewoon door met poep in zijn broek. Bah bah bah! Gelukkig was dit over voor hij naar school ging.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 14 Jun 2018 12:23

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Dochter van vriend had dit tot een maand of 2 geleden, zij wordt volgende maand 6. Ze is snachts ook nog niet zindelijk.
Ze had wel moeite met de ontlasting, waren soms net kanonskogels die er uit kwamen. Had hier ook zakjes poeder voor. Uiteindelijk zijn ze naar de plas en poep poli geweest. Daar hebben ze t stap voor stap opgebouwd. Eerst in de hal zitten met luier om, daarna in toilethokje, en later moest ze met luier om op toilet gaan zitten. Dat laatste had hier niet gehoeven, 'ineens' poepte ze op t toilet.
Hier ook wel eens geprobeerd om geen luier te geven, maar omdat ze in de nachten nog een luier draagt kwam ze dan standaard na 5 min naar beneden;)
Kadootjes beloven werkte ook niet. Ze heeft in die tijd ook wel eens 1-2 x op toilet gepoept, super veel complimentjes/snoepje etc gekregen, maar de volgende x was t toch echt in de luier

Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand met luier op toiletg ging zitten, terwijl daar een gat uitgekniptf was. Als t kind dan poepte viel t wel de wc in, en hadden ze een succeservaring waardoor de luier niet meer nodig was
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 15 Jun 2018 08:50

Re: Wel zindelijk qua plassen maar niet zindelijk qua poepen

Haha wat slim van dat gat Ooh La La :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus