Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke moet ik kiezen?

<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2018 18:30

Welke moet ik kiezen?

Morgen wil ik graag een fles port halen. Ik heb er alleen helemaal geen verstand van. Als ik het met 30 euro red is dat fijn, maar als er een aanrader is die meer kost, sta ik daar zeker voor open. Heeft er iemand tips die wel bekend is met port? Lees het graag. :)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 13 Jun 2018 18:49

Re: Welke moet ik kiezen?

Waar wordt het bij geconsumeerd? Of is het een cadeau? En is het voor een 'kenner'?
<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2018 20:04

Re: Welke moet ik kiezen?

Het is een cadeautje en met een kaasplankje is wel favoriet. Kun je hier iets mee? :) Kan me ook altijd even in de winkel laten adviseren, mocht ik er hier niet uitkomen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 13 Jun 2018 20:22

Re: Welke moet ik kiezen?

Ik ga even mijn opgedane kennis van het port proeven in Porto proberen op te rakelen:

Ruby is gerijpt op de fles, dat is volle, rode port.
Tawny is iets bruiner van kleur, is gerijpt op houten vaten en wat dieper van smaak.

Late bottled vintage, (LBT) zijn langer gerijpt en wat luxer. Deze zijn erg leuk om cadeau te doen. Sommigen zijn extreem prijzig, ligt aan hoe lang ze gerijpt zijn.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem244

Bericht 13 Jun 2018 20:23

Re: Welke moet ik kiezen?

Rood? Wit?
Ruby? Tawny?
Ik heb er niet mega veel verstand van, maar in februari naar porto geweest en meerdere port proeverijen en rondleidingen gehad
Ik vind zelf de oudere port lekkerder, voorkeur voor tawny
Laatst gewijzigd door Anoniem244 op 13 Jun 2018 20:31, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem244

Bericht 13 Jun 2018 20:28

Re: Welke moet ik kiezen?

Deze heb ik pas gekocht en vind deze lekker
https://www.gall.nl/shop/460176-dows-ag ... awny-75cl/

Deze heb ik in porto geproefd, ook lekker
https://www.gall.nl/shop/467030-grahams ... ears-75cl/


20/30 jaar oud ook erg lekker, maar duurder.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 20:30

Re: Welke moet ik kiezen?

Ik vind zelf Tawny lekkerder dan Ruby, iets complexer, maar vind beide lekker.
Wij hebben meestal Kopke, dat is een redelijk gangbaar en betaalbaar merk. Maar laat je gerust adviseren in een slijterij.

Ik heb nav dit topic net een glaasje Kopke Fine Tawny ingeschonken, deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... fine-tawny

Erg lekker!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2018 20:52

Re: Welke moet ik kiezen?

Hé, wat leuk! Alle flessen die hier voorbij komen, heb ik zelf ook gezien. Dan kwam dat toch overeen met wat jullie adviseren. :) Valt allemaal ook nog wel binnen de prijsklasse die ik in gedachten had, dus dat is ook fijn.

Thanks! Hier kan ik zeker iets mee!
<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2018 20:58

Re: Welke moet ik kiezen?

Marin schreef:Ik vind zelf Tawny lekkerder dan Ruby, iets complexer, maar vind beide lekker.
Wij hebben meestal Kopke, dat is een redelijk gangbaar en betaalbaar merk. Maar laat je gerust adviseren in een slijterij.

Ik heb nav dit topic net een glaasje Kopke Fine Tawny ingeschonken, deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... fine-tawny

Erg lekker!


Oh wat goed dat ik ook wel bij de Appie kan kijken. Durfde dat niet zo goed aan, maar deze is dus ook lekker!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 21:02

Re: Welke moet ik kiezen?

Nou weet ik niet al te veel hoor van port, maar ik vind deze erg lekker! Ik zou dit iig zo bij een kaasplankje drinken. (graag, kom maar door).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2018 21:10

Re: Welke moet ik kiezen?

Marin schreef:Nou weet ik niet al te veel hoor van port, maar ik vind deze erg lekker! Ik zou dit iig zo bij een kaasplankje drinken. (graag, kom maar door).


Leuk! Ziet er altijd zo gezellig uit! Vind dat zo lastig om iets te kopen waar ik zelf niets van weet (ik lust geen port). Wilde het kopen namens het zoontje van een goede vriend van me. De zoon is zelf te klein om al iets te knutselen en zijn moeder (ze zijn uit elkaar) zal niets regelen voor Vaderdag. Vind ik sneu en ik weet dat hij gek is op port, dus haal ik morgen even een flesje met een kaartje erbij. Dan kan zijn zoontje dat zondag geven aan z'n vader en als port salut hier lekker bij is, kan ik dat ook nog even halen om het compleet te maken. :)
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 13 Jun 2018 21:13

Re: Welke moet ik kiezen?

Ik ben gek op Port en koop altijd in via een bevriende sommelier die ook gek is op Port. Het lekkerst vinden wij een vintage Kopke. Ik had er laatst een uit 2000 en die was heerlijk.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 13 Jun 2018 21:37

Re: Welke moet ik kiezen?

Ik heb geen verstand van port, maar wat lief dat je dat doet voor je vriend Guattari. Zal hij zeker waarderen :).
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 21:37

Re: Welke moet ik kiezen?

Wat een lieve gedachte zit daarachter, Guattari.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem244

Bericht 13 Jun 2018 21:54

Re: Welke moet ik kiezen?

Zelf vind ik kopke niet heel lekker, wel Oke maar mwa

Wat onwijs lief Guat!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Jun 2018 09:54

Re: Welke moet ik kiezen?

Dank jullie wel. :)

Zal straks wel even laten weten welke het is geworden!
<<

Anoniem282

Bericht 14 Jun 2018 13:50

Re: Welke moet ik kiezen?

Het is de Dow's late bottled vintage port 2011 geworden. Er waren 4 flessen die werden aangeraden en hoog scoorden en dit was er eentje van. Daarbij heb ik een kaasje gekocht, heel pure chocolade en een kaartje. Zal er zo even een pakketje van maken enhoop dat hij de port lekker vindt. Komt vast goed. :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Jun 2018 13:26

Re: Welke moet ik kiezen?

Lekker! Wat voor kaasje is 't geworden?
Heel lief van je. Hij waardeert 't vast enorm.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 15 Jun 2018 13:33

Re: Welke moet ik kiezen?

Thanks! Ik heb een borrelblok Old Amsterdam erbij gehaald en Port Salut. Dat laatste is meer omdat ik dat wél lekker vind en dit weekend bij hem logeer. :smile: Nu nog even het kaartje schrijven en dan kan ik alles aan zoontje geven zondag.
<<

Anoniem244

Bericht 15 Jun 2018 13:34

Re: Welke moet ik kiezen?

Lekker
Wat onwijs lief en attent van je Guat
<<

Anoniem282

Bericht 15 Jun 2018 14:28

Re: Welke moet ik kiezen?

Dank je wel! Fijn dat je aangeeft dat je dit lekker vindt. :) De verkoper zei dat alle portliefhebbers hiervan houden. Het is nu een mooi pakketje: port, 2 kaasjes en pure chocola (dat laatste las ik dat port heel lekker is met heel pure chocola). Kaartje is geschreven met een lieve tekst, dus ik kan z'n zoontje zondag zo op bed zetten met een ontbijtje en de cadeautjes om zich heen. Voor m'n eigen vader ook geslaagd: we gaan m'n ouders een nachtje naar ons halen en allemaal leuke dingen doen!
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 16 Jun 2018 06:39

Re: Welke moet ik kiezen?

Wat lief van je Guattari!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 19 Jun 2018 14:24

Re: Welke moet ik kiezen?

Wat lief! Lekker port.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 19 Jun 2018 14:27

Re: Welke moet ik kiezen?

Hoe vond hij het cadeau?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 19 Jun 2018 14:27

Re: Welke moet ik kiezen?

Zondagmiddag is de fles al aangebroken en het viel goed in de smaak; gelukkig!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers