Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Scriptie schrijven

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Apr 2018 11:16

Scriptie schrijven

Het is zover, ik heb al mijn vakken gedaan en moet nu nog mijn scriptie schrijven. Aan de ene kant ben ik blij dat ik nog maar één ding hoef. Maar aan de andere kant keek ik al tegen het schrijven van een scriptie op vanaf toen ik mij 3 jaar geleden inschreef voor de pre-master. Zijn er nog meer mensen die momenteel bezig zijn met het schrijven van hun scriptie?
En voor degenen die dit al gedaan hebben in het verleden. Wat is jullie ervaring met het schrijven van een scriptie? Hebben jullie nog tips?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Apr 2018 11:39

Re: Scriptie schrijven

Spannend!

Mijn ervaring: heel veel werk! Als tip wil ik vooral zeggen: plannen, plannen, plannen! Maak een realistische planning die gedetailleerd genoeg is dat je weet wat je kunt/moet doen. Mijn tip is ook om gelijk te beginnen met je literatuurlijst en APA. Achteraf kost je dat veel meer tijd dan nodig is.

Ik ga zelf in mei ook weer starten met een scriptie. Dit heb ik voor het hbo gedaan en nu voor mijn universitaire bachelor. Waar ga je je scriptie over schrijven?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Apr 2018 11:58

Re: Scriptie schrijven

Jij begint in mei dus met je scriptie. Ook al snel! Weet je al waar je het doet?

Ik schrijf mijn scriptie voor mijn master en het gaat over samenwerking tussen het sociale domein (gemeente) en medische domein (zorgverzekeraar) na de decentralisaties (AWBZ naar WMO en ZVW) van 2015. Ik vind het niet mega interessant, maar ook niet heel stom. Ik moest me inschrijven in een groep en deze sloot het meest aan bij mijn interesse. Ik heb twee thesisbegeleiders waarvan de een met een promotie in dit kader (opdracht vanuit VWS) bezig is en het is de bedoeling dat onze scripties aansluiten bij haar onderzoek. Zelf met een onderwerp komen werd heel erg ontmoedigd. En aangezien ik geen ster ben in onderzoek, leek het me wel goed om vanuit een thesisgroep begeleiding te krijgen.
Een planning is een goed idee ja. Mijn planning nu is elke dag een x aantal uur bezig en dan moet ik vanzelf ergens komen. Ik weet nog niet concreet genoeg de stappen op lange termijn om een betere planning te maken. Vrijdag hebben we de tweede thesisbijeenkomst. Ik ben nu artikelen aan het zoeken in de richting waarvan ik denk heen te gaan. Een van de begeleiders zei, mail me de artikelen maar die hebt, misschien heb ik dan nog meer voor je. Morgen wil ik een begin maken met mijn inleiding.
Literatuurlijst bijhouden is wel echt een goed idee ja, dat moet ik maar constructief gaan doen. Bij verslagen deed ik dat in het begin netjes en op het laatst niet meer. Maar omdat ik dan al een gedeelte wel had gedaan, was het achteraf nog wel te overzien.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17337

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Apr 2018 12:06

Re: Scriptie schrijven

Via google scholar kun je vaak de precieze referentie voor je literatuurlijst vinden! Soms moet je 'm nog een beetje aanpassen voor APA maar het scheelt vaak wel veel werk :)

Verdere tips voor literatuur: kijk in goede artikelen vooral weer in die literatuurlijst naar bruikbare artikelen.

Ik plande juist soms wel een dag voor opmaak en literatuurlijst fixen. Vaak ben je daar zo weer een dag zoet mee, maar het is toch nodig, en soms wel lekker om even echt wat anders te doen.

Nog een tip: hou dit hele proces het discussiehoofdstuk in je achterhoofd. Alles wat je mogelijk daarin kwijt kan, daar loop je waarschijnlijk per hoofdstuk al tegenaan. Verzamel dat en zet het al puntsgewijs in het hoofdstukje alvast. Dan hoef je dat straks voor een groot deel alleen nog aan elkaar te schrijven.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het een gekke ontwikkeling vind, dat je je eigen onderwerp niet eens meer mag kiezen, maar dat deze al bepaald zijn. Maar goed, jij vindt het dus fijn, dus alleen maar mooi haha!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Apr 2018 12:12

Re: Scriptie schrijven

Nee Zora, dat ik vind ook echt stom en kind a belachelijk!! Ik kan zelf namelijk zoveel interessantere onderwerpen verzinnen die echt mijn interesse hebben. Maar het wordt zo ontmoedigd (wat ik dus stom vind) dat ík dan niet de persoon ben om het toch te doen of te proberen, omdat je dan veel meer zelf moet doen en uitzoeken en iemand bereid moet vinden om je te begeleiden. En dat vergt meer van me dan waar ik mezelf toe in staat zie.
Ze hebben wel uitgelegd dat ze het op deze manier doen omdat ze merken dat studenten sneller en vaker slagen. Ze creëren zo omstandigheden waarmee de last van docenten minder zwaar is waardoor het slagingspercentage hoger is. Op zich vind ik het wel goed dat ze daar over nadenken. Maar deze manier van ontmoedigen om zelf met een onderwerp te komen, vind ik doorgeslagen.

Bedankt voor je tips, handig!
<<

Anoniem313

Bericht 04 Apr 2018 12:35

Re: Scriptie schrijven

Scriptie schrijven is voor mij heel lang geleden, maar ik heb altijd wel veel scripties begeleid. Een tip:
Neem zelf de verantwoordelijkheid voor je begeleiding. Dat wil zeggen, gebruik de tijd die je hebt met je begeleider goed. Bedenk vanctevoren waar je het over wilt hebben, welke vragen jij hebt die besproken moeten worden voor je door kan. Ruim ook tijd in bij elk gesprek om over het proces te praten en de planning erbij te pakken en te kijken of deze nog passend is. Anders loop je het risico ff een uurtje sufgeluld te worden over inhoud, en dan buiten te staan en geen idee te hebben hoe je verder moet, terwijl je je begeleider pas weken later weer ziet.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 04 Apr 2018 13:15

Re: Scriptie schrijven

Ik ben ook bezig met het schrijven van mijn scriptie (of nou ja, bij ons wordt het praktijkonderzoek genoemd). Zal vast ergens op hetzelfde neerkomen. Ik vind het echt bleegh haha. Mooi samengevat. Ik vind het al vanaf het begin onzin omdat de helft van mijn klas een vrijstelling gekregen heeft en ik niet. Dat deel studenten is dus al klaar en ik zit nog met die pleuris scriptie. Maar goed, ik ben echt woorden aan het aftellen en ben blij als ik alle literatuur heb en een mooie onderzoeksvraag heb.

Daarnaast zit ik ook nog met vette tijdsdruk. Ik moet(wil haha) het 8 mei inleveren. Dus nog een maand te gaan en nog iets van 9000 woorden haha.

Opbeurende woorden, of niet dan :cheers:
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Apr 2018 13:20

Re: Scriptie schrijven

Woooow Frankie dat is idd vette tijdsdruk, succes daarmee.

En ja, ik vond mijn praktijkonderzoek op het Hbo ook werkelijk verschrikkelijk. Een van de redenen waarom ik er nu zo tegenop kijk. Al ging daar heel veel mis in de communicatie met mij begeleiders (ik word weer boos als ik daaraan denk). En daarmee komt de tip van Caulfield idd goed van pas.. Zelf verantwoordelijkheid nemen, ook voor de communicatie.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 04 Apr 2018 13:31

Re: Scriptie schrijven

Spannend Joey!

Mijn tip is om te beginnen met het grof uittekenen van je theoretisch kader. Welke theorie is een balangrijke voor je onderzoek en welke kun je eraan koppelen (doorvertalen). Als je weet welke theorieën belangrijk zijn voor je onderzoek geeft dat rust en afbakening.

Idd die tip van zora wilde ik ook geven, kijk in goede artikelen altijd even in de bronnenlijst.
Succes!
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Apr 2018 16:55

Re: Scriptie schrijven

Schrijven is al even geleden, maar ik begeleid mensen wel in dergelijke trajecten.

Dat wat Mamsie zegt is erg handig. Je hoeft niet altijd gelijk volzinnen te schrijven, maar desnoods begin je met steekwoorden. Probeer op de momenten dat je schrijft ook haalbare doelen te definiëren voor jezelf. Niet ik wil over 10 dagen dat en dat af.. maar maak er kleinere stukjes van. Op die manier kun je jezelf misschien ook meer gemotiveerd houden.

Probeer niet alles in woorden te vatten, maar ook in afbeeldingen of tabellen. Dat leest vaak een stuk prettiger en geeft ook wat afwisseling tussen grote lappen tekst.
08/2018
05/2021
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Apr 2018 22:29

Re: Scriptie schrijven

Wat ik zelf ook een handige tip vond; in het begin ga je heel veel literatuur lezen. Maak voor jezelf een handig systeem waardoor je steeds makkelijk kunt terugvinden waar je iets hebt gelezen!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Mei 2018 13:47

Re: Scriptie schrijven

Nog bedankt voor de tips, van sommige maak ik handig gebruik.
Ik weet nu al wel dat ik erge vertraging op ga lopen, weet zelfs niet of ik mijn tweede deadline van augustus ga halen. Maar behalve dat ik het zelf niet leuk vind, gebeurt er niet iets ergs als ik dat niet haal. Ik loop ertegenaan dat ik 12 interviews moet houden en me heel erg bezwaard voel om die tijd van mijn interviewees te vragen. Dus daar achteraan ga stel ik steeds uit. Ik kan me soms bijna verlamd voelen als ik een telefoontje moet plegen. Zo irritant, want in voor mijn werk heb ik altijd veel moeten bellen en ook veel van andere instanties moeten vragen en nooit moeite mee. Maar dat was dan voor cliënten.. voor jezelf is toch anders ofzo? Hier heb ik natuurlijk alleen mezelf maar mee, want ik wil ze toch echt spreken. Maar goed, er lijkt nu enige schot in de zaak te komen.
Zo, dat ben ik even kwijt.

Maar waarom ik dit topic up, is omdat ik een (stomme) vraag heb.
Als je een boek in de literatuurlijst zet en er staat niet in het boek de hoeveelste druk het is. Is het dan de eerste en enige druk en hoef ik hier niet apart naar te refereren? Dan zet je toch niet alsnog 'eerste druk' erbij toch?
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 11 Jun 2018 20:52

Re: Scriptie schrijven

Hmm ik weet het antwoord op je vraag niet Joey. Als er geen druk in staat dan zou ik zelf geen druk vermelden, maar ik weet niet of die APA technisch helemaal in orde is. Ik ben daar zelf niet tegenaan gelopen.

Ik herken trouwens wel heel erg je situatie met de interviews. Ik voelde me ook heel bezwaard om tijd van mensen te vragen voor mijn onderzoek (vragenlijsten en interviews). Uiteindelijk toch maar gewoon gedaan en iedereen reageerde heel lief en wilde wel meewerken. Ik heb wel personen uitgezocht waarvan ik dachten dat ze het er wel bij konden hebben (er liepen ook mensen rond waarvan ik dacht neeeh doe maar niet haha). Hopelijk ben je er vlug klaar mee en kun je dat van je af laten glijden.

Ik heb net mijn laatste feedback moment gehad per mail. Ik heb in het weekend mijn hele scriptie afgeschreven (echt, dit weekend 4000 woorden getypt, al mijn data verwerkt in Excel, resultaten gepresenteerd, conclusies getrokken, discussie, aanbevelingen.. ) Ik was echt ON FIRE! Nu was ik best bang voor de feedback omdat ik merkte dat ik gisterenavond niet zo heel scherp meer was, maar de feedback valt heel erg mee! Het zijn voornamelijk stijlfouten of alinea's die niet helemaal lekker lopen. Als ik hier nog een uur of 3 voor uittrek dan heb ik alles af. Aanstaande zondag is de inleverdatum (Ik wilde het eigenlijk eind mei inleveren, maar dat was niet haalbaar want mijn empirisch deel was toen echt nog niet voldoende volgens mij begeleider). Als ik het nu haal (laatste kans dit studiejaar), heb ik mijn eindgesprek in de laatste week van augustus. Ik wil zo graag dit studiejaar klaar zijn! Ik hoop echt dat ik dit haal, dan is het einde officieel in zicht.
<<

Anoniem236

Bericht 11 Jun 2018 21:13

Re: Scriptie schrijven

de tweede en latere druk wordt vermeld
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Jun 2018 18:31

Re: Scriptie schrijven

Thnx Lotus!

En fijn die herkenbaarheid Frankie :D. Gelukkig heb jij dat deel nu klaar. Ik heb nu de helft van de interviews gehad en de andere helft moet ik nog regelen. Nou ja, daar ben ik dus mee bezig, maar bij mij reageren ze helemaal niet zo lief :smile: .
Had laatst voor een heel gedeelte van mijn onderzoek feedback gevraagd en daar was ik ook heel zenuwachtig over. Maar gelukkig vinden ze het gewoon goed wat ik tot nu toe heb, dus dat is wel heel lekker. Iets in mij is dan toch bang dat ik totale onzin heb geschreven en dat alles anders moet ofzo. Maar ik was gewoon op de goede weg gelukkig.
En wow, 4000 woorden in een weekend. Dat lukt mij ook al niet haha. Hopelijk studeer je nog dit schooljaar af. Moet wel lukken zo te lezen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers