Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Toekomstige hulp aan neef

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 07:43

Toekomstige hulp aan neef

Een beetje een voorbarig topic misschien maar het gaat me aan het hart en gisteravond lag ik hier weer eens wakker van dus wil ik toch eens informatie inwinnen. Het is vrij persoonlijk dus graag niet quoten.

Ik heb een neefje (rond de 25 jaar oud) dat autistisch is, pas op late leeftijd gediagnosticeerd en heeft eigenlijk nog steeds weinig handvatten om in de maatschappij mee te komen. Zijn ouders hebben een appartement gekocht voor hem maar hij woont daar nog niet. Hij woont nog thuis bij z'n ouders en doet eigenlijk niets, hij volgt een cursus wat niet opschiet en praat niet structureel met een psycholoog. Hij leeft praktisch 's nachts en slaapt overdag. Geen vrienden, sociaal isolement, extreme interesse in kunst en musea, dat is het zo'n beetje. Hele lieve jongen wel, heb altijd wel een band met hem gehad voor zover mogelijk. Zover wat achtergrond.

Waar ik me zorgen over maak is wat er gebeurt als zijn ouders een keer overlijden. Dat is onvermijdelijk natuurlijk en komende 10 a 20 jaar is dat best mogelijk, helaas. Hij is enig kind. Verder heeft hij niet echt iemand die dicht in z'n omgeving staat. Woonruimte is dan dus geregeld, maar of hij écht zelfstandig kan wonen weten we nog niet. Hij zal wel een erfenis krijgen en tegen die tijd misschien een uitkering (volgens mij nu nog niet), maar ik ben met name bang dat hij dan zo alleen in de wereld is. Sowieso zullen wij (ik, zus, broer) wel moeten helpen met het ouderlijk huis leeghalen en verkopen etc. Maar met name ben ik bang dat hij dan helemaal in z'n eentje wegkwijnt. Ik zie dan zo'n beeld voor me dat hij in vergetelheid raakt, niet meedraait in de maatschappij en eigenlijk niks doet en niemand ziet. Dat is ook een redelijk reëel beeld helaas. Ik word daar nu al verdrietig van als ik daar aan denk.

En dus vraag ik me af of ik niet een wat grotere rol daar in kan gaan spelen tegen die tijd. Ik heb er echter totaal geen verstand van wat kan in dit soort situaties. Natuurlijk kan ik zoiets in de toekomst uit mezelf doen, maar is het verstandig om alvast dit soort dingen te bespreken met zijn ouders nu ze nog leven en helder zijn? Sowieso zal er van zijn kant naar hen toe wanneer ze ouder zijn ook minder zorg mogelijk zijn, dat zal ook wel voor een deel op mij aankomen (doe ik met liefde). M'n broer en zus zijn er natuurlijk ook nog maar ik woon verreweg het dichtste bij en heb over 't algemeen meer tijd. Is het verstandig dit gesprek al eens te openen en aan te geven dat ik bereid ben een deel van de zorg voor hem op te nemen? Misschien stelt ze dat wel enorm gerust. Het is natuurlijk wel een gevoelig onderwerp dus iets wat je niet zomaar aankaart.
Maar wat is er mogelijk in de toekomst? Als curator fungeren? Is dat niet een hele grote stap? Zijn er stappen onder? Een officieel aanspreekpunt, iemand die de zorg op zich neemt en het contact met bijv maatschappelijk werk onderhoudt, bestaat dat, hoe heet dat? Zoals gezegd, ik heb hier totaal geen verstand van maar juist daarom wil ik me er in verdiepen wat ik (en anderen) kan betekenen voor m'n neef. Is het verstandig om daar nu al over na te gaan denken en dingen te concretiseren? Ik zou het zo rot vinden wanneer dat nodig blijkt te zijn in de toekomst en we dingen te laat hebben geregeld.
Dank jullie wel alvast voor advies of opstapjes.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jun 2018 07:52

Re: Toekomstige hulp aan neef

Wat lief dat je zo betrokken bent bij je neef.

Ik vind het niet gek om daar een keer over te beginnen, hoor. De kans is groot dat ze daar zelf ook al over hebben nagedacht. Het lijkt mij dat zijn ouders het juist fijn vinden om te weten dat je meedenkt en bereid bent hem te ondersteunen. Hoe het juridisch precies werkt, dat weet ik ook niet, dat zullen zij misschien wel uit kunnen zoeken. Het is lastig voor die ouders dat de diagnose zo laat is gekomen, daardoor zijn ze waarschijnlijk niet zo omringd door hulpverleners, maar in elke stad zijn wel instanties die dat soort dingen voor je kunnen uitzoeken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 08:41

Re: Toekomstige hulp aan neef

Wat fijn dat jij antwoord Susan en ik vind het fijn om het vanuit jouw perspectief te zien.
Z'n ouders zijn erg gesloten hierover en dat maakt het lastig. Ik zou graag willen laten merken dat ik open sta voor hulp aanbieden wanneer ze dat zouden willen, nu maar met name toekomst wanneer zij dat niet meer kunnen.
Let's discover the world together.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 13 Jun 2018 08:51

Re: Toekomstige hulp aan neef

Edit: persoonlijk verhaal weg

Zelf heb ik via vrijwilligerswerk mensen geholpen in de wirwar van tegemoetkomingen, subsidies en uitkeringen. Dit is administratief echt een enorm karwei, veel dingen moeten jaarlijks weer worden aangevraagd. Ik denk dat je hierin wel een rol zou kunnen spelen voor je neef.

Een eerste stap zou wel zijn om het te bespreken met zijn ouders, want zij hebben er heus over nagedacht of maken zich zorgen hoe het zou moeten.
Daarnaast denk ik dat je je band met je neef misschien zou kunnen aanhalen, want plotseling op de stoep staan met je goedbedoelde hulp lijkt me niet fijn voor hem gezien zijn autisme.
Laatst gewijzigd door Green_Pepper op 16 Jun 2018 09:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Jun 2018 08:53

Re: Toekomstige hulp aan neef

Lief van je Marin. Ik sluit me aan bij Susan. En als je relatie met je oom en tante niet dusdanig is dat je dit gesprek kan starten, misschien je ouders hierbij betrekken?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 09:02

Re: Toekomstige hulp aan neef

De relatie tussen hen en mij is heel goed gelukkig. Ze zijn over dit onderwerp echter erg gesloten. Ik wil ze inderdaad graag laten weten dat ik me hiervoor openstel. Dat lijkt me inderdaad stap 1.
Band met neefje was toen ik nog vlakbij ze woonde beter, maar nu ook nog steeds wel goed voor zover mogelijk. Wij behoren in elk geval tot zijn vertrouwde cirkel, dat is al heel wat. Hij logeert ook vaak bij m'n moeder die m'n tante en oom dan even ontzorgt.
Ik ga komende tijd inderdaad eens wat meer investeren in die band met hem, sowieso iets wat ik al langer denk dat ik dat meer moet doen. Zo zie je, dat is precies waar ik bang voor ben, mensen raken zo snel in de vergetelheid. Bewust zijn daarvan is al heel wat denk ik.

Green pepper, Bedankt voor het delen van jouw (en je man's) ervaring en voor het aandragen van dingen (administratieve zaken bijv) die in de toekomst het beste aan mij of iemand anders overgelaten kunnen worden. Dat zijn goeie dingen inderdaad. Dat van een extern persoon is ook slim inderdaad. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of zij daar al mee bezig zijn hoor. Ik weet alleen dat ze bezig zijn met een constructie zodat hij een maandelijks besteedbaar bedrag kan krijgen.

Ik ga proberen een open (en hopelijk niet te beladen want dat hoeft helemaal niet) gesprek aan te gaan met ze zodat ze in elk geval weten dat er opties zijn.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 13 Jun 2018 10:00

Re: Toekomstige hulp aan neef

Even over het juridische stuk. Curatele kan als als iemand als handelingsonbekwaam wordt beoordeeld, dat gebeurt niet zo snel. Een stap eronder is mentorschap voor persoonlijke beslissingen, dan ben je bv aanspreekpunt voor instanties, neem je (voor zover mogelijk) met je neef beslissingen over de begeleiding die hij nodig heeft. Voor geldzaken kun je zelf, of iemand anders in de familie, bewindvoerder worden, of daar een instantie voor inschakelen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 10:20

Re: Toekomstige hulp aan neef

Dank je wel Joey. Zoiets bedoel ik inderdaad maar ik wist niet of dat bestond.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jun 2018 12:09

Re: Toekomstige hulp aan neef

Ik had vanmorgen nog iets getypt, blijkbaar was dat niet doorgekomen:

Je schreef dat hij zijn diagnose pas op latere leeftijd heeft gekregen. Zijn ouders weten het dus relatief nog vrij kort. Mogelijk is dat de reden dat ze er niet zo open over zijn. De kans bestaat dat ze altijd hebben gehoopt dat e.e.a. wel zou verbeteren/loslopen als hij ouder werd, nu blijkt dat hij een diagnose heeft die een leven lang duurt. Veel ouders doen er even over om zoiets een plek te geven. Geef het wat tijd. Ik neem aan dat ze ergens in de vijftig/begin zestig zijn, dan is er waarschijnlijk nog wel ruimte om het nog even te laten betijen voor je het onderwerp aansnijdt. In de tussentijd kun je natuurlijk al in daden laten zien dat je er voor hem bent, door te helpen als er ergens te helpen valt (maar ik denk dat je dat al doet), en eventueel kun je zelf ook alvast wat informatie inwinnen over wat er mogelijk is op dat gebied. Je kunt altijd Stichting MEE bellen, en veel expertisecentra op het gebied van autisme hebben ook gewoon een informatielijn, of je kunt bellen met Stichting Balans. Dan kun je voor jezelf alvast wat dingen op een rijtje zetten en in je hoofd formuleren hoe je het wil bespreken. Als zij zelf wel iets laten vallen dan kun je er natuurlijk wel meteen op inhaken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 13 Jun 2018 12:41

Re: Toekomstige hulp aan neef

wat lief Marin dat je daar over nadenkt. Ik zou dat zeker eens met ze bespreken. Het lijkt mij voor hun heel fijn om dat te horen.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem315

Bericht 13 Jun 2018 14:25

Re: Toekomstige hulp aan neef

Wat lief van je, Marin! Ik zou zeggen: volg je hart hierin. Probeer eens voorzichtig iets te peilen. Susan geeft ook goede tips. Het is niet niks, dus inlezen en 'inleven' lijkt me een heel goed idee.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jun 2018 14:35

Re: Toekomstige hulp aan neef

Lief dat jullie het lief vinden. Ik vind het zelf ook een soort vanzelfsprekendheid. Daar ben je familie voor. Ik kan nu al verdrietig worden als ik eraan denk dat zijn ouders er niet meer zijn, wetende dat hij nu zo op hen leunt. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om pakweg 50 km verderop dan een easy peasy leventje te leiden als meest dichtbijzijnde (letterlijk en figuurlijk) familie tegen die tijd. Het komt denk ik ook door de realisatie van de kwetsbaarheid van de generatie van onze ouders. Zijn ouders zijn ook min of meer op pensioenmatige leeftijd en dat zet me dan wel aan het denken. Ik ga me zeker inlezen en inleven en tegen die tijd ook met m'n broer en zus bespreken. Ik ben van mening dat we daar met z'n allen best wat verantwoordelijkheid in mogen nemen als naasten.
Fijn dat je wat goede concrete tips hebt gegeven Susan. Dank je wel.
Let's discover the world together.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 13 Jun 2018 15:24

Re: Toekomstige hulp aan neef

Inderdaad heel lief van je Marin! Kan je het niet met je moeder erbij bespreken met je oom en tante?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 13 Jun 2018 18:44

Re: Toekomstige hulp aan neef

Lief van je idd.

Mijn ervaring is meestal dat mensen op latere leeftijd wel vooruit gaan denken voor hun kind met een beperking, waar hij/zij terecht kan wanneer zijn ouders er niet meer zijn. Meestal gaat dit proces wel geleidelijk, zodat zoon/dochter bijv. uit huis gaat terwijl ouders nog leven en er zo steeds een beetje meer hulp toegevoegd kan worden terwijl zoon/dochter aan de nieuwe situatie kan wennen en ouders zo leren dat ze hem wat meer los kunnen laten en uiteindelijk met een gerust hart achter kunnen laten bij overlijden. Ik weet niet precies wat jouw neef nodig heeft, en of hij jouw hulp zou willen en kunnen accepteren, soms is dit niet makkelijk. Als hij verder geen familie of vrienden heeft is het al heel wat waard dat jij met hem zou afspreken/contact onderhouden of bijv. uitnodigen op feestjes of tijdens feestdagen. Je zou dan de ‘moeilijke’ dingen eventueel aan professionals (die ook heel lief en betrokken zijn) kunnen overlaten. Ik denk dat zijn ouders hier al wel een idee over hebben, of hier nog niet aan willen denken. Je kan altijd aangeven dat je er voor ze bent en graag wil helpen bij iets indien nodig.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Jun 2018 19:25

Re: Toekomstige hulp aan neef

Wat goed dat je hem wil helpen, maar tegelijkertijd ook lastig. Daarnaast kan/wil je misschien niet alles. Eigenlijk zoals bovenstaande mensen ook zeggen.

Bij het lezen van je openingstopic dat ik ook aan een soort van buddy; iemand die als vrijwilliger geregeld met hem op stap gaat en leuke dingen onderneemt. Ik neem aan dat er in zijn omgeving vast wel een organisatie is die dat doet?
08/2018
05/2021
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 766

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:01

Bericht 14 Jun 2018 10:27

Re: Toekomstige hulp aan neef

Wat lief Marin !

Ik zou inderdaad nog even wachten als de ouders dit net te horen hebben gekregen, moet vaak even bezinken.
Je zou eens op internet kunnen gaan kijken naar de methode geef me de vijf https://www.geefmede5.nl/home
daar werken wij mee bij onze cliënten en worden ook interessante lezingen over gegeven.
Misschien dat je hem ook wat meer kunt laten wennen aan jullie zoontje :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Jun 2018 10:40

Re: Toekomstige hulp aan neef

Net weten is relatief, ik denk dat het intussen vijf jaar geleden is dat de officiële diagnose is gesteld, daarvoor was er natuurlijk al lang een vermoeden maar vonden ze het lastig er aan toe te geven en hem zo goed mogelijk door het leven te loodsen.
Ik kan me wel vinden in Lot's reactie. Ik weet ook helemaal niet wat voor rol precies nodig zou zijn, maar als wij als neef en nichten de dichtbijzijnde familie zijn, is het denk ik inderdaad fijn om iets van hulp te bieden.

Wederom bedankt voor alle tips.
Let's discover the world together.
<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 15 Jun 2018 20:21

Re: Toekomstige hulp aan neef

Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd. Ik vind het mooi om te lezen dat jij in deze situatie wat wil betekenen.
Sowieso denk ik dat het voor je oom en tante een hele geruststelling kan zijn om te horen dat je hiervoor open staat.

Verder zou ik zelf denken aan ambulante hulpverlening die een x aantal keer per week langskomt bij je neef als hij eenmaal op zichzelf woont. In overleg met hen en z'n ouders kun je concretere afspraken maken die je neef in de toekomst verder helpen.
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Jul 2018 23:56

Re: Toekomstige hulp aan neef

Ik heb het even echt heel snel globaal gelezen en ga het later rustig doorlezen. Wij hebben zoiets ook in onze familie. De vrouw van mijn moeders oudste broer is jong overleden, mijn oom is 3 jar geleden ook overleden en ook niet heel oud geworden.
Ze hebben/hadden 3 kinderen, eerst mijn nicht in de 40, dan mijn neef gehandicapt en overleden toen hij 11 was en dan mijn andere neef die evenoud is als ik.
Ik weet niet exact wat hij heeft en of het uberhaupt een naam heeft. Laten we zeggen dat hij niet helemaal100 is.
Op zijn 17e nog in Sinterklaas geloven en vragen om pepernoten van de pieten die hem uitlachte en zeiden dat hij daar te groot voor was. Kortom je snapt mijn punt.
Toen mijn oom overleed was hij ernstig ziek en dus kon hij erna toeleven zeg maar. Hij kon alles vastleggen en vooral voor mijn neef alles regelen. Mijn neef woont zelfstandig, maar onder begeleiding.
Er is afgesproken dat het zusje van mijn moeder en haar man zijn financiele situatie in de gaten houden en helpen hem ook met anderen dingen. Geen idee hoe het exact zit, maar er zal ongetwijfeld iets op papier zijn gezet.
Mijn neef heeft dan nog mijn nicht, maar ja zij heeft haar eigen leven en woont niet in de buurt. Ze is moeder en heeft daarnaast een baan. Tuurlijk zal zij ook wel helpen, maar mijn tante en oom doen vn de belangrijke dingen.
Jou neef heeft niemand dus is het verstandig om daar goed over na te denken en dat op papier te zetten eventueel vast te laten leggen.
Misschien heb je er wat aan misschien ook niet. Ik wens je veel sterkte en fijn dat je zo voor hem klaar staat!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers