Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

<<

Limoen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 92

Geregistreerd: 27 Jan 2016 19:55

Bericht 12 Jun 2018 10:17

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Hier gaat ook alles goed. Heb net de 20 weken echo gehad en hij is helemaal goedgekeurd! qua groei ook gemiddeld, alleen de buik was groter dan gemiddeld. Ik krijg nog wel extra groeiecho's omdat mijn dochter vrij groot was (te groot voor mij in ieder geval :) ). Morgen een afspraak in het ziekenhuis om vast wat over de bevalling door te spreken, wat te doen bij weer een grote baby bijvoorbeeld..

Ik voel hem vanaf 18 weken echt duidelijk. En nu eigenlijk bijna elke keer wanneer ik ga liggen of zitten. Dus volgens mij is dat wel normaal hoor Lot.

Wij zijn denk ik ook uit de namen. Gisteren een proefdruk besteld van een geboortekaartje met de namen erop, kijken hoe het op papier staat. Die komt als het goed is vandaag binnen.

We hebben inmiddels ook een mooi kamertje van marktplaats gehaald. Ziet er nog supermooi uit. En een tripp-trapp newborn set. De grootste dingen hebben we nu wel, ik wil alleen nog opzoek naar een co-sleeper.
2012 & 2013

Afbeelding
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 12 Jun 2018 10:55

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Pompoen: Fijn dat de 20 weken echo goed was!

@Lot: Wij hebben de naam eigenlijk al wel een tijdje, voor deze zwangerschap in elk geval al. "Gelukkig" krijgen we een meid, want voor een jongensnaam konden we ook echt niks bedenken waar we een goed gevoel bij kregen en dat ook nog eens lekker klonk bij de naam van ons zoontje. Het is niet dezelfde naam als we toen hadden als meisjesnaam, al vind ik die nog steeds heel erg leuk, maar 't werd wat te Jut-en-Jul-achtig bij elkaar. De naam die we nu hebben kwam wel al vlak daarna als favoriet. Dus ik kan eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat dit 'm wordt. Het klopt ook gewoon als we het uitspreken. Dat is in elk geval een zorg minder!

De baby voel ik inmiddels (nu bijna 24 weken) ook de hele dag door. Vooral als ik rustig zit of lig ('s avonds in bed sowieso altijd), maar ik krijg ook al wel flinke porren tegen m'n blaas, vooral als ik gewoon bezig ben. Volgens de verloskundige gaat alles prima volgens schema. Gisteren bij het luisteren naar het hartje schopte ze zelfs zo hard dat de doptone van m'n buik afschoot, de bewegingen zijn echt al duidelijk te zien van buitenaf. Nu al lekker druk dus!

Ik ben ook nog helemaal niet bezig met babyspullen en wat er geregeld moet worden eigenlijk. Eerst nog verbouwen op zolder en op zomervakantie (en als bonus komend weekend nog lekker met vriendinnen een lang weekend naar Malta!). Ik had zelf een beetje bedacht dat we ons na de zomervakantie wel bezig gingen houden met kamertje/kaartjes/kraampakketten etc., maar dan is het 'nog maar' 7 weken tot de uitgerekende datum, dus misschien wel wat krap als er echt nog dingen besteld moeten worden. M'n buurvrouw keek in elk geval erg verschrikt toen ik zei dat we na de zomervakantie wel dingen gingen regelen, haha. En je weet natuurlijk ook niet hoe het fysiek allemaal verloopt tegen het einde. Aan de andere kant, vorige keer was ik met 42 weken echt nog goed in staat om alles te doen en ging het heel goed, dus misschien moet ik daar een beetje meer op vertrouwen. En bovendien: het zal de baby een worst zijn of alles piekfijn in orde is, als het maar kan slapen en eten :) Ik merk dat we door de ervaring met de eerste ook wel relaxter daarin zijn en ook wel beseffen dat het toch wel goed komt. En bovendien gaat er vaak maar weinig zoals je vooraf in gedachten hebt, maar ook dat vindt z'n weg wel weer...

Voor de meiden die al een kind hebben: is deze zwangerschap voor jullie ook anders? Ik merk dus zelf dat we er wat minder mee bezig zijn, dat de tijd vliegt, maar ook dat het lichamelijk wel zwaarder is of lijkt dan de eerste. Niet i.c.m. zoontje, want die is met zijn leeftijd al zelfstandig genoeg. Maar gewoon in de zin van: buik groeit harder, zwangerschapskwaaltjes komen eerder (lage rugpijn, last van spieren in m'n benen en rug), af en toe echt vermoeider. Ben benieuwd!
Life is too short to have boring hair.
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 12 Jun 2018 10:58

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Limoen: ook voor jou natuurlijk fijn dat de 20 weken echo goed was! :banaan:
Life is too short to have boring hair.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Jun 2018 11:32

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Limoen, fijn dat jouw 20-wekenecho ook goed was!

@Lot, ik voel de baby vanaf 17 weken bewegen en ook echt heel vaak. Het wisselt nog wel waar ik het voel en hoe, eerst had ik veel last van mijn blaas, dat ging een tijdje beter, toen voelde ik de baby steeds heel duidelijk tegen mijn buikwand aan en nu voel ik de baby weer wat minder overduidelijk en heb ik weer meer last van mijn blaas. Dus denk dat de baby nu weer meer in mijn blaas aan het porren is. Maar als ik even ga zitten dan voel ik dus ook heel vaak gepor en gedraai, als ik heel druk ben voel ik het allemaal wat minder.

Bij ons is het belangrijkste klaar...de co-sleeper. Verder is de babykamer klaar om ingericht te gaan worden. Maar voor nu staan er vooral wasrekken en spulletjes. Mijn man maar eens vragen om de commode binnenkort naar boven te versjouwen. Ik vind na de zomervakantie ook wel erg laat hoor zomerblond, maar goed, ik ben vorige keer ook een stuk eerder bevallen dus ik wil het graag ruimschoots op tijd af hebben. Daarna kwam het er namelijk niet meer van waardoor mijn kind eigenlijk altijd in een kale kamer heeft gelegen. Op zich had hij daar geen last van natuurlijk, er stonden meubels en er hingen gordijnen, maar ik vond het vooral zelf wel heel jammer. Dus nu wil ik dat anders.

Hier heb ik op het moment enorm last van vermoeidheid. Dat kan ik me helemaal niet herinneren van vorige zwangerschap, maar ik stort echt regelmatig helemaal in ‘s middags. Gisteren nog een middagdutje van 2,5 uur gedaan en daarna heel vroeg naar bed en ik ben nog steeds moe. Ik probeer er maar zo veel mogelijk aan toe te geven. Gelukkig heb ik regelmatig wel de kans om te gaan slapen. Gisteren was mijn zoontje thuis, die had buisjes gekregen en die vond het helemaal niet erg om op zijn kamer met de ipad te gaan chillen. Hij heeft me tussendoor 1 keer wakker gemaakt om te vragen of hij een koekje mocht en ik werd een keer wakker omdat ik hem naar de wc hoorde gaan. Verder had hij mij niet nodig en durf ik er inmiddels wel op te vertrouwen dat hij me wakker maakt als het nodig is en verder geen gekke dingen doet. Alleen als ze met z’n tweeen zijn dan kan ik niet echt gaan slapen. Maar als mijn man er is dan stuurt hij me soms gewoon naar bed. Hij vindt dat ik elke dag een dutje moet doen. Alleen af en toe stort ik in op het verkeerde moment, dan ga ik liggen slapen terwijl de kinderen superdruk zijn en er eten gekookt moet worden etc., maar gelukkig komt dat niet zo vaak voor want meestal ben ik het wel voor.

@Zomerblond, ik vind het ook wel zwaarder geloof ik, maar inderdaad ook dat het heel snel gaat, ik was echt een beetje verbaasd dat ik gewoon al op de helft zat. Vorige zwangerschap was ook gewoon heel anders doordat mijn man toen erg ziek was, dus toen was ik er anders mee bezig dan nu. En sowieso verloopt het anders, ik sport nu veel meer dan toen en ik ben nog maar 2,9 kg aangekomen terwijl dat bij mijn zoon met deze termijn echt al wel meer was. Ik heb wel weer harde buiken, net als toen, maar op zich niet megaveel, denk dat ik er toen meer had.
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 12 Jun 2018 11:52

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Pompoen: Het is misschien wel wat laat ja, haha... Maar we willen wel eerst die verbouwing achter de rug hebben, voor we van kamers gaan wisselen (zoon gaat naar boven, zijn kamer wordt babykamer), anders blijven we schuiven enz. Nou hebben we natuurlijk de grote dingen nog van de eerste (kinderwagen, bedje, box, stoel, etc), dus dat maakt ook wel dat we nog niet echt aan het kijken zijn denk ik. Flesjes, kleding, beddengoed etc. zijn wel gemakkelijk besteld mocht het eerder nodig zijn. Enige grote ding wat we nodig hebben is een commode en het kamertje wordt opnieuw ingericht.

Qua gewicht ben ik ook nog niet veel aangekomen, nu schommelt het een beetje tussen de 2,5 en 3 kilo t.o.v. mijn startgewicht. Wel eerst wekenlang misselijk geweest en daardoor eerst een paar kilo afgevallen, dus dat scheelt denk ik wel. Bij de eerste was het echter veel erger, toen was ik sowieso wel zo'n 10 kilo zwaarder dan ik nu ben, maar door misselijkheid toen eerst zo'n 12 kilo afgevallen en die 12 zijn er nooit meer bijgekomen. Met 42 weken woog ik toen nog steeds een paar kilo minder dan voor m'n zwangerschap. Omdat m'n gewone gewicht nu al veel lager ligt zal ik het nu denk ik wel beter meer merken in de kilo's, maar dat lijkt me ook wel zo gezond... Heb gelukkig tot nu toe alleen groei op m'n buik, nog geen vocht of andere plekken waar ik uitdij :hulde:
Life is too short to have boring hair.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Jun 2018 12:40

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Ik snap het ja, niet handig om het dan eerder te doen. Hopelijk verloopt die verbouwing wel voorspoedig. Wel superfijn dat je er niet echt stress door hebt, dat is ook belangrijk. Wij hebben inderdaad ook nog een hoop spullen, dus ik kijk vooral naar accessoires, een mooi vloerkleed ben ik aan het zoeken. Verder heb ik vilt besteld, er hangen op zich mooie maar wel erg saaie groene gordijnen in die kamer. Ik ga met vilt er wolkjes op naaien, wolken komen in de hele kamer terug. Die gordijnen zijn nog wel even wat werk haha, maar goed, ik heb ook nog wel even tijd en ik kan het meeste lekker rustig doen. En ik kan altijd hulp vragen aan mijn schoonmoeder en een vriendin, die willen vast wel helpen om de door mij vastgespelde wolkjes vast te naaien.

Ik heb het ontwerp voor het geboortekaartje af. Eerst wilde ik iets met wolken doen, vanwege het thema van de kamer, maar het werd zoooo saai, ik kreeg er gewoon geen inspiratie van dus ik ben er van afgestapt en heb iets ontworpen wat in het verlengde er van ligt. Ik ga ook nog een soort poster met soortgelijk ontwerp ervan maken voor in zijn kamer.

Ik ben nu wel met 10 kg meer gewicht begonnen dan vorige keer, precies andersom dan bij jou dus eigenlijk. Dus ik vind het ook wel gezond dat ik niet zo veel aankom. Vorige zwangerschap uiteindelijk 25 kg aangekomen, was wel heel veel vocht uiteindelijk want ik was een week na de bevalling echt gigantisch veel kwijt. Ga wel zien hoe het nu loopt. Mijn man zei een paar dagen terug dat hij het idee had dat ik strakker ben geworden en een vriend van mijn man had gezegd dat ik er echt goed uit zag. Dat is dan ook wel weer leuk. Ik ben dus ook alleen maar een buik gekregen en verder wordt het juist wat minder heb ik het idee. Ik ben er wel tevreden over, al zou ik het ook geen hele grote ramp vinden als ik nog wat meer buik krijg, heb een beetje het gevoel dat die niet zo heel hard groeit op het moment.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 20 Jun 2018 11:40

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

We zakken weg dames :wink: .

Hier gaat alles z’n gangetje, ik voel Flipje (volgens mijn zoon noemen we de buikbaby domino :laughcry: ) goed bewegen en echt heel regelmatig, als ik ga zitten of liggen dan wordt hij meestal wel wakker en begint hij. Het voelt vaak alsof hij dan ook aan het koppeltje duikelen is, maar misschien trapt hij dan gewoon heel hard of zo. In ieder geval vind ik het wel gezellig, met mijn zoon voelde ik pas beweging met 23 weken (placenta lag aan de voorkant, nu niet) dus dat ik nu al zo veel voel voelt als een cadeautje. Mijn man kon het steeds niet voelen terwijl ik het zelf aan de buitenkant ook voelde, maar afgelopen week heeft hij een tijd met zijn hand op mijn buik gelegen en toen voelde hij de harde ‘schoppen’ wel, dat is wel leuk, dan kunnen we het wat meer delen. Mijn man vind het echt jammer dat hij niet zwanger kan zijn en dat niet kan voelen :smile: .

Vrijdag weer controle, dan wil ik wat dingen doorspreken over protocollen na de geboorte want ik heb begrepen dat doordat ik antidepressiva slik mijn baby 24 uur op de neonatologie moet worden opgenomen, zonder mij dus, ik krijg dan een eigen kamer. Maar ik wil mijn kindje graag bij me houden als het verder goed gaat (en verantwoord is). In andere ziekenhuis wordt je kindje in jouw eigen kamer in de gaten gehouden of mag je kind bij je blijven, dus ik vind dat ze maar eens kritisch naar hun protocol moeten kijken. Tenslotte gaat het er toch vooral om dat er gedaan wordt wat voor moeder en kind het beste is. En dat is in mijn optiek dat mijn kindje gewoon bij me is en op mij kan liggen en voorzichtig kan beginnen met wat te drinken en zo.
Nou ja, vrijdag eerst maar eens horen wat de gyn er over zegt.

Wij zijn ondertussen allemaal klusjes in huis aan het doen, er komt weer vloerbedekking op de trappen en dus moet er geschuurd en geschilderd worden. Mijn man heeft ook wel een beetje nesteldrang volgens mij want hij is ineens elk weekend klusjes aan het doen haha. Ik ben ook bezig geweest met vast wat spullen in de commode leggen, ze moeten nog wel gewassen worden, maar anders staan er ook steeds dozen daar in de kamer en dat vind ik ook irritant.
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 21 Jun 2018 08:39

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Pompoen: Hahaha, ik vind het ook jammer dat mannen niet zwanger kunnen zijn hoor! :wink:

Balen dat jullie kleine al direct moet worden opgenomen. Aan de andere kant wel fijn dat je het nu weet en je er al in kan verdiepen. Zou mooi zijn als je 'm toch bij jou op dezelfde kamer kan houden!

Hier alles nog steeds z'n gangetje. Niet zoveel last meer van kwaaltjes. Af en toe wel maagzuur, maar met Rennies (beste vriend tegenwoordig) en opletten met eten is het goed te doen. Nog wel met periodes ook last van die Ischias spier wat zorgt voor pijnlijke steken in bil en onderrug, maar goed, daarvan weten we hoe het komt en dat het wel weer verdwijnt na de bevalling. Afgelopen weekend lekker een aantal dagen met vriendinnen naar Malta geweest, heerlijk niks moeten en met niemand rekening moeten houden. Geen kinderen die van alles willen, kinderen die half verdrinken in het zwembad, omdat jij een boek aan het lezen bent, geen rekening houden met eettijden, slaaptijden, geen huishouden, geen werk... Was super relaxed!

Vandaag precies 25 weken en het besef komt hier wel langzaam dat de tijd echt vliegt! Een aantal buurvrouwen zijn afgelopen maand bevallen of staan op het punt en allemaal (2e kind ook voor hen) hadden ze een supersnelle bevalling, binnen een uur en al dan niet gepland thuis. Aan de ene kant bemoedigt dit me, aan de andere kant ben ik als de dood dat ik straks ergens in de supermarkt beval... :palm:

Hoe is het met de rest?
Life is too short to have boring hair.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 25 Jun 2018 10:29

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Wat lekker zomerblond, naar Malta zonder kind. Lijkt je heerlijk relaxed!
Vervelend van het maagzuur, dat vond ik ook zo’n rotkwaal in mijn vorige zwangerschap. Tot nu toe gelukkig niet al te veel last van. Alleen heb ik nu regelmatig ineens te veel gegeten terwijl ik een normale portie heb gegeten. Dan ben ik ‘s avonds ineens weer aan het overgeven. Ik ben dan niet eens misselijk, het komt er gewoon uit omdat het teveel is. Dat is even wennen!

Vrijdag controle gehad. Het gaat hartstikke goed. Het is heel gunstig dat ik een mid-pregnancy dip in de bloeddruk heb. De kans dat ik later daarmee pre-eclampsie ontwikkel is een stuk kleiner.
Helaas is t protocol dat de baby na geboorte 24 uur opgenomen wordt op de neonatologie vanwege de antidepressiva. Ik wil dat absoluut niet en was erg van slag toen ik dat hoorde. Ik wil dat mijn kindje bij mij is tenzij het medisch echt niet anders kan.
De gyn vertelde dat ze heel hard bezig zijn met dat protocol. Als ik geluk heb veranderd het nog voor mijn bevalling en mag de baby wel bij me blijven. Maar als dat niet gebeurt hebben we nu afgesproken dat ik dan in ieder geval tegen die tijd een afspraak krijg met de neonatoloog om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zei dat ik anders wel met mijn bed op de neonatologie zou gaan slapen en toen zei de gyn dat dat ook nog een optie is haha, dus ik heb in ieder geval wat meer vertrouwen dat het wel goed komt.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 25 Jun 2018 13:51

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Oh Pompoen ik ga zo hard voor je duimen dat het protocol in de tijd die komt nog gaat veranderen. Hoe veel fijner is het om gewoon met je pasgeboren baby op een kamer te slapen. Voor zowel moeder als kind! Goed natuurlijk dat ze hem extra in de gaten houden, maar dat moet toch ook wel anders kunnen zou je zeggen.

Donkerblond wat balen van je maagzuur. En wat gaat de tijd toch snel hè?! Pfff....alweer op de 25 en een beetje.

Qua zwangerschap kan het me niet snel genoeg gaan. Heb steeds meer last van mn bekken en het hele vele bewegen van de baby is ook niet meer zo fijn. Dus wat dat betreft kijk ik er echt naar uit dat de baby er is. Aan de andere kant vind ik het nog steeds zo onrealistisch, maf en spannend dat we straks 2 kinderen hebben, dat het ook nog wel even mag duren.
Vindt het nu ook extra lastig dat vriend veel alleen moet doen ivm verkoop van ons huis en opruimen/inpakken alvast voor de verhuizing. Dat komt allemaal wel goed, maar voel me zo lui terwijl het me gewoon echt niet lukt vanwege de pijn.

Zien jullie ook een beetje op tegen de voorspelde warmte?
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Jun 2018 07:16

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Wat balen van je bekken! Heb je al een bekkenband? Ik mocht die bij de vorige zwangerschap maar een uur per dag gebruiken, maar het hielp heel goed als ik even wat dingen moest doen waar ik normaal last van kreeg. Nu nog niet tevoorschijn gehaald, heb ook last maar het lijkt aardig onder controle, ik moet alleen niets te lang doen.
Ik merk wel dat ik het best zwaar vind al, vooral omdat ik heel moe ben en vaak een gevoelige buik heb. Maar ik geniet ook wel heel erg van dat gewriemel in mijn buik. Scheelt misschien dat ons kindje heel laag ligt waardoor ik hem alleen maar onderin voel (niet hoger dan bikinilijn meestal), alleen mijn blaas moet het regelmatig ontgelden.

Hebben jullie trouwens ook last van harde buiken? Ik heb het heel regelmatig, hoef soms maar even aan mijn buik te voelen en plop harde buik. Krijg ook steeds vaker kramp in mijn kuiten. Maar ik voel dat aankomen of zo dus meestal heb ik het er al weer uit voor het echt akelig wordt.

Ik vind het ook een heel mag idee dat we straks weer zo’n klein guppie hebben, dat we straks gewoon drie kinderen hebben ook. Kan het me af en toe bijna niet voorstellen.

Het mag van mij wel wat minder warm. Maar zie er niet echt tegenop, heb er niet zo veel last van meestal, ik doe gewoon dingen minder snel. En ik kan altijd gaan afkoelen in het souterrain, daar blijft het altijd heel koel (het is er nu 19 graden en dat loopt heel langzaam op met veel warme dagen achter elkaar). Dat is wel lekker.
<<

zomerblond

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 42

Geregistreerd: 17 Mei 2018 14:32

Bericht 26 Jun 2018 11:03

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Balen zeg, Meneer de Uil, van je bekken! Warmte maakt me nu nog niks uit, maar heb er normaal ook niet echt last van. Heerlijk juist!

@Pomoen: mijn buik lijkt ook gevoeliger dan vorige keer. Als ik in bed lig en aan m'n buik kom of bijv. even aanspan omdat ik denk dat ik moet plassen, dan heb ik vaak al last van een harde buik. Heel even maar, maar wel snel. Baby ligt ook heel laag, wat er steeds voor zorgt dat ik denk dat ik moet plassen, maar dat er echt bijna niks komt... Ik voel d'r ook voornamelijk heel laag, rondom bikinilijn inderdaad.

Had al enkele weken last van m'n bilspier en bovenbeen/onderrug. Vorige keer ook, maar pas aan het einde van de zwangerschap. Verloskundige had al gezegd dat het waarschijnlijk (weer) zwangerschapsischias zou zijn en ik naar de fysio kon als het erger werd. Nou, vrijdag kon ik bijna niks meer met m'n ene been en een pijn dat het deed, echt van die scheuten! Kramp, steken, niet kunnen optillen of draaien. Dus gister bij fysio geweest en het is blijkbaar het Syndroom van Piriformis. Kortweg: een relatief kleine spier in de bil die om één of andere reden (waarschijnlijk nu door de zwangerschap) continue gespannen staat, waardoor hij ook continue de ischias zenuw (die van de onderrug naar kuit loopt) aanraakt en dat voel je dus altijd. Op het moment dat je die bilspier ook nog eens nodig hebt om bijv. de trap op te lopen of te gaan zitten ofzo, dan kan hij niet nog meer aanspannen om die beweging te maken, dus komt er een soort kortsluiting. Waardoor je door dat ene been kan zakken of gewoon niks ermee kan. Ook drukt hij dan door de poging te bewegen nog extra tegen de zenuw aan, waardoor er een enorme pijnscheut door de bil/been gaat. Mega irritant, want ik mag nu de bewegingen die pijn doen niet meer doen, omdat het dan erger kan worden. Het is ook niet goed te behandelen nu tijdens de zwangerschap, maar heb een behandelplan om iig erger te voorkomen (goed vooruitzicht :eyes: ). Dus ik loop nu als een bejaarde de trap op (kan maar met één been eerst de tree op) en ook lopen is soms al teveel. Gelukkig geen klein kind meer in huis dat nog veel hulp nodig heeft, maar wel irritant en dan duurt 15 weken tot de uitgerekende datum ineens nog heel lang!
Life is too short to have boring hair.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Jun 2018 12:24

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

@Zomerblond, ooooh piriformis syndroom is zo vervelend. Ik ben er gevoelig voor, heb vaak knopen in mijn bilspier waardoor die zenuw weer eens klem zit. Ik zak er niet ineens doorheen gelukkig maar ik heb de hele tijd een zeurend pijnlijk en een dof gevoel. Alsof ik met mijn ene been de marathon heb gelopen en met de andere niet. Normaal wordt dat bij mij behandeld met dry needling, maar dat mag niet in de zwangerschap. Mijn fysio masseert het wel vaak, dat is behoorlijk pijnlijk maar het maakt dat ik er niet zo heel erg last van heb.

Ik zit trouwens te kijken naar iets van hypnobirthing. Ik heb over veel dingen geen controle tijdens de bevalling dus ik zou graag willen leren hoe ik het kan ondergaan. Ook mijn ademhaling is denk ik heel belangrijk, vorige keer begon ik te hyperventileren omdat ik een mega weeenstorm had en dacht dat je moest puffen op altijd-is-Kortjakje-ziek :palm: . Achteraf hilarisch, maar toen vond ik het niet zo grappig dat ik helemaal sterretjes begon te zien en niet meer wist waar ik moest blijven.
Jullie ervaring met hypnobirthing of een andere zwangerschapscursus?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 28 Jun 2018 13:46

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Buikband heb ik inderdaad. Vindt het alleen zo gedoe met aan-uit-aan-uit de hele dag. Maar goed, het helpt wel.
Harde buiken ben ik echt helemaal niet bekend mee. Bij S ook nooit gehad voor zover ik weet. Wel een strakke buik wanneer ik flink actief ben geweest, maar geen harde buik denk ik. Zijn die ook pijnlijk?

Oh die bilspier....herkenbaar! Met momenten schiet het er dan in 1x in om vervolgens bijna door mijn benen te zakken. Het schiet bij mij altijd in de rechter bil.

Ik kon vanmorgen bijna niet uit bed komen van de pijn. Zowel mijn bekken als rechter knie deden zo onwijs zeer. Gelukkig trekt het nu in de loop van de dag wel wat weg. Kon je dan ook nog maar gewoon een hele dag rustig aan doen, maar helaas. S snapt een heleboel, maar dat ik soms eigenlijk echt even niet vooruit kan is nog wel even lastig. Zeker als zij op dat moment iets gedaan wil hebben.
Verder is ze super begripvol en vraagt heel vaak hoe het gaat en of de baby lekker heeft geslapen. Zo lief! Benieuwd hoe ze het over 3 maanden allemaal gaat vinden..haha

Hoe gaat het met de rest van de meiden? Het is zo rustig hier. Doe ik zelf aan mee hoor. Die hele lappen tekst zo typen vind ik toch niet perse wat.

Ho wacht edit: zo vergeet ik dus ook de helft. Ik ben bezig met zwangerschapsyoga. Super fijn! Even dat moment voor jezelf en merk ook wel dat het fijn is voor mijn lijf. Vanuit hier dus een aanrader!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 28 Jun 2018 19:23

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Meneer de Uil, die strakke buik die je beschrijft klinkt als een harde buik. Waarom denk je dat het geen harde buik is? Verwacht je daar iet anders van?
In principe doen harde buiken geen pijn.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 28 Jun 2018 20:33

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Ik vind harde buiken onaangenaam voelen, soms een beetje zeurderig, maar het is toch vooral dat strakke gevoel wat jij omschrijft. Als ik aan mijn buik voel dan dan is die ook helemaal hard. Tenminste, het deel van mijn buik waar mijn baarmoeder zit.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 28 Jun 2018 20:34

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Omdat ik wel eens de harde buik van een vriendin heb gevoeld en die was echt keihard. Dat is mijn buik dan niet. Die is 'gewoon' wat opgeblazen dan en dus wat strakker. Maar goed misschien dus ook wel een harde buik. Ik heb ook geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11345

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Jun 2018 21:13

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Pompoen: piriformis mag in de zwangerschap wel met Dry N behandelt worden. Bij de methode van Cecile Röst gebeurt dat veel.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 28 Jun 2018 21:33

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Ik hoop voor je dat dat protocol nog wel veranderd voor die tijd pompoen. En wat fijn dat het goed gaat met het sporten.

Zomerblond: lekker dat je even weg bent geweest!

MdU: verbelend van je bekken joh, heb je toevallig een stappenteller? Ik heb die deze week weer eens om gedaan en had gisteren flink gesjouwd, gebukt en gelopen op werk en had weer veel last, en een harde buik besef ik me nu. Op dagen dat ik een beetje pas op de plaats maak gaat het veel beter. De stappenteller geeft mij hier wat inzicht in.

Wat hier ook helpt is blijven bewegen, eerder ging ik wel eens echt uren niks doen om bij te komen op mijn vrije dag. Maar daar word ik alleen maar stijver en strammer van. Ik merk als ik elke dag beweging en rust afwissel ik het minste last heb. En slapen met voedingskussen helpt ook echt. En opletten wat je doet, ik doe geen zware huishoudelijke taken (heb een schoonmaakster) en til thuis geen zware vuilniszakken etc (op werk wel, ai ai). Bij mij is het trouwens ook de piriformis spier net als bij jou Zomerblond.
Bij mij is het wel een heel stuk verbeterd, heel fijn! Al heb ik er ook zeker dingen voor aangepast en is het ook een stukje acceptatie geweest hier waardoor ik het als minder lastig ervaar.
Verder gaat het goed, we gaan volgende week de babykamer shoppen en ik heb morgen een proefles zwangerschapsyoga. Mijn buik groeit hard nu, van week voor het eerst bandenpijn, deed echt zeer. Daarnaast voel ik soms mijn buikspieren alsof ik buik spierpijn heb.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 29 Jun 2018 08:23

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Jip schreef:Pompoen: piriformis mag in de zwangerschap wel met Dry N behandelt worden. Bij de methode van Cecile Röst gebeurt dat veel.


Oh, dat doet mijn bekkenfysio niet en mijn vorige fysio doet geen dry needling in de zwangerschap. Maar gelukkig valt het allemaal nog mee. Ze heeft er nu ook een tapeje op gezet.
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:07

Bericht 10 Jul 2018 15:30

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Zo, hier ben ik ook weer eens! De tijd vliegt voorbij, met drukke weken vol werk, 2 kleine kinderen en veel leuke dingen zoals etentjes en weekendjes weg.

Inmiddels ben ik ruim 22 weken, en alles gaat best goed eigenlijk! Ik ben wel blij dat het wat minder warm is nu, hadden jullie daar ook last van? Ik kon de warmte niet goed kwijt leek het, normaal kan ik het best hanteren, maar nu...

Vervelend zoveel meiden met bekkenklachten en piriformis syndroom, ik heb daar zelf nooit last van (gehad) gelukkig. Hopelijk blijft dat zo! En hopelijk kunnen jullie m.b.v. fysio de tijd een beetje goed doorkomen.

Harde buiken heb ik dan weer wel, zowel de keiharde voetbal onderin als de strakke/gespannen buik. Dat laatste vind ik eigenlijk vervelender en heb ik regelmatig in de avond, na een dag werken en daarna in de weer met de kinderen.

Hypnobirthing heb ik gedaan Pompoen! Heel nuttige cursus vond ik, en lijkt me zeker als je in het ziekenhuis zult moeten bevallen, waar het me lastiger lijkt om helemaal in je 'cocon' te komen. Ik denk dat de technieken goed kunnen helpen dan voor een diepere concentratie/ontspanning.
En wat stom van die aparte kinderafdeling. Dat is echt in veel ziekenhuizen niet meer zo voor zover ik weet, dus blijkbaar kan dat ook anders. Een protocol kan ook gefundeerd van afgeweken worden he? Het is geen ijzeren wet. Ik zou daar toch nog wel een goed gesprek over aanvragen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 10 Jul 2018 18:33

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Ik ga dat hypnobirthing inderdaad maar eens uitzoeken. Wil het echt graag doen. Lijkt me inderdaad juist prettig dat ik daar dan een beetje op terug kan vallen tussen al het medische gedoe.

Wat betreft het protocol, ik heb het dus al met de gyn besproken, ze is het met me eens maar kan dat niet beslissen. De gyn gaat over zwangerschap en moeder maar zodra het kind geboren is is de kinderarts/neonatoloog verantwoordelijk, die moet hierin beslissingen en keuzes maken. Ze zijn druk bezig het protocol te veranderen dus dat wachten we eerst een beetje af. Mocht het tegen die tijd zo zijn dat het niet veranderd is krijg ik vooraf een gesprek met de neonatoloog over het protocol en wat de mogelijkheden zijn daar vanaf te wijken. Of dat dan lukt is een tweede, maar ik vind het wel fijn dat de gyn zo meedenkt.

Ik ben nu bijna 26 weken en ik merk dat het allemaal wat minder gaat. Slaap slecht en krijg snel bekkenklachten, last van mijn ribben, last van snel vol zitten en over moeten geven en last van harde buiken . Ik doe alles op een slakkentempo. Maar eerlijk gezegd boeit het me allemaal niet zo, ik voel me rustig, tevreden en stabiel. Ik neem het gewoon zoals het is en doe wat ik kan en waar ik kan. En ach, ik ga af en toe flink over mijn grens. Dan moet ik daarna een aantal dagen bijkomen. Nou ja dat doe ik dan.
Ik zit wel lekker hier in mijn babycoconnetje haha.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 10 Jul 2018 18:44

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Mouette, fijn om te horen dat het goed met je gaat. Kan me voorstellen dat het met 2 kleine kinderen nog pittiger is allemaal. Ik vind het met 1 al lastig vaak. Kan gewoon niet meer met haar doen wat ik zou willen vanwege de pijn in mijn lijf. Maar gelukkig ben ik al de eind op weg en duurt het nog max 14 weken voordat beeb2 er is!
Ik ben ook blij dat het weer even wat minder warm is. Kan het normaal al niet zo hebben, maar nu nog minder.

Pompoen wat balen toch van dat protocol. Natuurlijk is het er niet voor niks, maar het lijkt me ook goed om ieder geval apart te bekijken. Fijn dus dat je binnenkort een gesprek hebt.

Hier kabbelt het lekker verder. Alweer bijna 28 weken....jeetje wat gaat het snel. Vriend en ik dachten van de week allebei dat ik ruim 26 weken was, mooi een week verder dus.
Hier druk met huis verkopen en plannen maken voor het nieuwe (dat laatste ik vooral en het eerste vriend). We dachten voor ons eigen huis rond te zijn met iemand, maar die haakte helaas alsnog af. Vandaag weer kijkers gehad dus we zullen zien.

Morgen weer controle en bloed prikken voor rhesus. Leuk weer even hartje luisteren! De hierop volgende afspraak gaat geloof ik weer een echo zijn.

Dames ik vind het spannend worden en ben zoooo nieuwsgierig!! Niet alleen naar mijn eigen baby, maar ook naar die van jullie.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 10 Jul 2018 20:25

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Oh hebben jullie al nagedacht over vaccineren tegen kinkhoest? Ik hoor graag meningen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 10 Jul 2018 21:03

Re: Najaar 2018 mama's (september, oktober, november)

Ha ladies!

Mouette: fijn dat het zo goed gaat! Ik denk dat de tijd ook wel vliegt als je nog twee kids hebt.
Pompoen: vervelend dat je af en toe zo wordt terug gefloten door je lijf. Wel fijn dat je dit gewoon accepteert, scheelt een hoop denk ik.
MdU: vervelend dat je zo’n pijn in je lijf hebt. Doe je wel een beetje rustig aan? Idd nog zo zo’n 14 weken max, duurt nog zolang maar ook weer zo snel. Ik heb nog niet nagedacht over dat vaccin, zal zo eens googelen. Ik heb pas weer een echo met 36 weken. Heb jij er nog extra dan? Wel leuk :).

Hier wordt het ook wat zwaarder, dat is wel wennen voor me, ik heb nu vakantie maar afgelopen twee weken werd werk ook wat zwaarder ineens. Als er iets op de grond valt denk ik onee he, dat moet ik oprapen. Eerder had ik het dan al 3x opgeraapt. Heb ik thuis ook, zit/lig ik net en zie ik weer dat er iets moet gebeuren/moet ik plassen/drinken pakken. Daar denk ik dan echt over na van ‘zal ik..’. Voel me dan net een oma, ben ik echt niet gewend. Ik wil me vaak ook niet laten kennen maar nu word ik ook wel echt terug gefloten door mijn lijf, harde buiken als ik teveel doe en ik ben echt al dagen moe (waar ik normaal in een middagje wel van opknap, nu duurt het veel langer), had overal spierpijn (had gesport, lees:bewogen), ‘s nachts kramp in mijn kuiten. Wij zijn begonnen met de babykamer, dus had veel geshopt, gelopen, gestaan. Het huis is nu ook een zooi, dat geeft ook wat onrust in mijn hoofd. Maar: het komt goed! Eigenlijk gaat het heel goed met me en ook met de baby :).
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Noor