Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe alle ballen hoog houden...

<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 11 Jun 2018 20:03

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

HollyGolightly schreef:
Susan schreef:Het huishouden was vroeger wel veel harder werken, maar ik denk dat vrouwen wel veel minder hoefden te piekeren over de opvoeding, nu is er veel meer druk om het allemaal perfect te doen, om de ontwikkeling maximaal te stimuleren, activiteiten te doen die perfect aansluiten, er zijn zoveel keuzes en kampen en tegenstanders en theorieën en ideeën over wat goed is en wat niet, die dan weer lijnrecht tegenover elkaar staan, en iedere dag lees je wel weer iets op internet over wat ouders van nu allemaal wel niet fout doen. Ik denk dat die druk echt wel fors is toegenomen. En ik denk dat alles vroeger ook wel duidelijker was, je wist precies wat je rol was en hoe je je dagen moest vullen. Dat is misschien niet leuk, en het is goed dat dat nu anders is, maar al die keuzevrijheid geeft ook weer keuzestress, en je moet veel meer rollen combineren. Dus ik snap wel dat vrouwen van nu juist vaker uitgeput zijn. Het lichamelijke werk is minder, maar sommige dingen zijn in deze tijd wel heel intensief.


Ik zou toch echt niet willen ruilen met vroeger. Naast dat het huishouden toen veel zwaarder was, hadden vrouwen überhaupt nauwelijks tot geen vrije tijd. Ze waren niet meer dan moeder en echtgenote. En ik snap dat we nu kampen met (keuze)stress, maar het is ook vaak een gevoel of een gedachte. We hebben goed.


Grappig, ik heb een aantal interviews gelezen waarin naar voren kwam dat de vrouw nu het juist zwaarder heeft in tegenstelling tot vroeger.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jun 2018 20:09

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Missmaiorana schreef:
HollyGolightly schreef:
Susan schreef:Het huishouden was vroeger wel veel harder werken, maar ik denk dat vrouwen wel veel minder hoefden te piekeren over de opvoeding, nu is er veel meer druk om het allemaal perfect te doen, om de ontwikkeling maximaal te stimuleren, activiteiten te doen die perfect aansluiten, er zijn zoveel keuzes en kampen en tegenstanders en theorieën en ideeën over wat goed is en wat niet, die dan weer lijnrecht tegenover elkaar staan, en iedere dag lees je wel weer iets op internet over wat ouders van nu allemaal wel niet fout doen. Ik denk dat die druk echt wel fors is toegenomen. En ik denk dat alles vroeger ook wel duidelijker was, je wist precies wat je rol was en hoe je je dagen moest vullen. Dat is misschien niet leuk, en het is goed dat dat nu anders is, maar al die keuzevrijheid geeft ook weer keuzestress, en je moet veel meer rollen combineren. Dus ik snap wel dat vrouwen van nu juist vaker uitgeput zijn. Het lichamelijke werk is minder, maar sommige dingen zijn in deze tijd wel heel intensief.


Ik zou toch echt niet willen ruilen met vroeger. Naast dat het huishouden toen veel zwaarder was, hadden vrouwen überhaupt nauwelijks tot geen vrije tijd. Ze waren niet meer dan moeder en echtgenote. En ik snap dat we nu kampen met (keuze)stress, maar het is ook vaak een gevoel of een gedachte. We hebben goed.


Grappig, ik heb een aantal interviews gelezen waarin naar voren kwam dat de vrouw nu het juist zwaarder heeft in tegenstelling tot vroeger.


Waar heb je dat gelezen? Ben wel benieuwd.
Uit interviews kan alleen komen dat de geïnterviewden het leven nu als zwaarder ervaren, trouwens. Interviews leveren data op die niet kunnen worden gegeneraliseerd.
Ik denk, zoals bv Susan ook al aangaf, dat het niet zozeer een kwestie is van zwaarder of minder zwaar, maar veeleer van verschillende soorten zwaar.
<<

Anoniem245

Bericht 12 Jun 2018 05:48

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Vroeger hoefden huisvrouwen zich echt alleen maar met het huishouden bezig te houden, en met de kinderen. Als ik naar mijn oma kijk, die had 5 kinderen en was de hele dag in de weer. Maar wel met structuur. En als mijn opa thuis kwam was het voor haar ook rustiger want die nam dan de opvoeding verder op zich. Kinderen lagen vroeg in bed en dan waren de avonden voor hun.
Vrouwen van nu werken, zorgen voor de kinderen, huishouden, hebben een ander sociaal leven en er wordt veel meer van je gevraagd en verwacht.
Vandaag is voor mij een dag dat er een balletje naar onder valt. Heb geen tijd om te koken dus als zoon uit school komt maak ik een uitsmijter en eten we vroeg en 's avonds een boterhammetje maar.
<<

Anoniem281

Bericht 12 Jun 2018 06:08

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Ja maar vroeger hadden ze geen rumba, hell, heel vroeger had niet eens iedereen een stofzuiger. De was doen was een immense taak, kinderen; tegenwoordig ben je een uitzondering als je er 4 hebt terwijl het vroeger het minimale was (even ietsje overdreven misschien...)

Geen vaatwasser, geen wasmachine, laat staan een droger. Boodschappen doen was niet 'even bestellen', geen zin om te koken? Ja dus? Je had geen andere optie.

Ik denk dat ze 't vroeger net zo zwaar hadden, ik denk dat wij het ons vooral zwaar máken. We leggen onszelf ook een bepaalde druk op, met social media bijv. Je moet voldoen aan bepaalde richtlijnen, aan bepaalde plaatjes. Vroeger was een schoon huis, gevoede kinderen en een tevreden man je grootste prioriteiten. Niet om 3 keer per te kunnen sporten, strak in je kleding te zitten, je kinderen naar chelloles te kunnen brengen, naar hockey, naar judo, naar theaterles. Je laptop wegbrengen om te laten maken, een wijntje met 'je meiden' doen op 't terras, je moeder helpen met het opzetten van haar eigen blog, je vader laten zien hoe hij de foto's van z'n telefoon haalt, ein-de-lijk die laatste 6 afleveringen kijken van die serie die je zo leuk vond, tussendoor honderdduizend keer je social media checken, alles liken, reageren op die 46 groepsberichten die je hebt gemist, je overnightoats preppen, je mealplanning doen voor de komende 5 dagen.... 't Zijn uiteindelijk allemaal keuzes.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43537

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2018 06:13

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Ik denk dat de mentale druk nu veel hoger ligt en de fysieke druk toen veel hoger lag. En ik denk dat uiteindelijk men (tegenwoordig) sneller met de mentale druk er onderdoor gaat. Bijna alles kan dus willen we ook alles, of vinden we dat we alles moeten willen.
Let's discover the world together.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6113

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 12 Jun 2018 06:15

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Joh Bazinga, ik word op dit moment al moe van je post. :smile:

Ik denk dat schuldgevoel vaak ook in de weg zit bij de moeders van tegenwoordig.
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 12 Jun 2018 08:26

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Mijn moeder en mijn oma hadden gewoon een wasmachine hoor en mijn moeder ook een droger. Ik weet niet of mijn oma een stofzuiger had overigens (al is vegen vaak net zo effectief) , maar mijn moeder natuurlijk wel. Er waren ook niet echt altijd meer kinderen (De oma van mijn man had er 2, mijn oma had er 3, ik heb er 4 Haha)

Mijn moeder werd ontslagen toen ze zwanger werd. Ouderwets, maar het gebeurde wel en was toen ook nog veel normaler dat mannen kostwinners waren. Bij mijn oma helemaal.

Tegenwoordig is het bijna niet meer te doen om op 1 inkomen te leven. Of je partner moet gewoon goed verdienen.
<<

Anoniem264

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 109

Geregistreerd: 09 Nov 2017 07:49

Bericht 12 Jun 2018 08:29

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Caulfield schreef:
Missmaiorana schreef:
HollyGolightly schreef:
Ik zou toch echt niet willen ruilen met vroeger. Naast dat het huishouden toen veel zwaarder was, hadden vrouwen überhaupt nauwelijks tot geen vrije tijd. Ze waren niet meer dan moeder en echtgenote. En ik snap dat we nu kampen met (keuze)stress, maar het is ook vaak een gevoel of een gedachte. We hebben goed.


Grappig, ik heb een aantal interviews gelezen waarin naar voren kwam dat de vrouw nu het juist zwaarder heeft in tegenstelling tot vroeger.


Waar heb je dat gelezen? Ben wel benieuwd.
Uit interviews kan alleen komen dat de geïnterviewden het leven nu als zwaarder ervaren, trouwens. Interviews leveren data op die niet kunnen worden gegeneraliseerd.
Ik denk, zoals bv Susan ook al aangaf, dat het niet zozeer een kwestie is van zwaarder of minder zwaar, maar veeleer van verschillende soorten zwaar.


Oa in de Flow, met een psycholoog als spreker met onderzoekscijfers. Ik ga even kijken of ik die terug kan vinden.

Sowieso is er laatst nog een onderzoek geweest dat vrouwen anno nu 2,5 keer meer doen als mannen ivm huishouden en zorg voor kinderen en werken. Dat dit nieuw is omdat vrouwen meer werken tov vroeger
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 12 Jun 2018 10:15

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Ik denk zelf ook dat de zwaarte van het moederschap per persoon verschilt. Wat voor werkt je hebt en hoeveel uren, hoe het zit met de partner en het werk. Hoeveel hulp/opvang je hebt en of je je kindje kunt laten logeren af en toe. Laat staan de mentale toestand. 1 kindje is vaker ook weer anders dan 2 of meer.

Als vergelijking van vroeger en nu... Mijn schoonmoeder vertelde laatst dat ze het echt extreem zwaar en vreselijk heeft gevonden. Ze was echt doodongelukkig en zwaar depressief toen ze eenmaal kindjes kreeg. Ze heeft 2 zonen gekregen, en ze had niet echt opvang. Ze bracht ze alleen voor vakanties naar haar zus bijvoorbeeld. Nu wilde mijn schoonmoeder eigenlijk echt helemaal geen kinderen, ze heeft ze ook "laat" gekregen voor toen, ze was in de 30 en mijn schoonvader tegen de 40. Ze wilde ongebonden zijn en reizen. Ik denk dat als ze 30 jaar later geboren was ze nooit kindjes had gekregen (gelukkig voor mijn en mijn schoonzus heeft ze ze wel gekregen haha). Toen ze oma werd voor het eerst (in de 60), had ze er ook best wel moeite mee en gaf ze heel vaak aan dat ze geen grote rol erin wilde spelen.

En ik wilde wel graag kindjes, en ik heb heel veel hulp van mijn ouders en ze gaan ook vaker logeren. Ik zeg niet dat ik het niet zwaar of druk vind af en toe. Maar ik denk dat ik het wel echt makkelijker heb dan mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. En ik heb ook een veel rustiger en gestructureerder leven als sommige mensen om mij heen. Ik heb geen baan, maar mijn schoonmoeder had dat ook niet. En ik heb naast mijn gezin een leuk sociaal leven, mijn man ook. En samen is het ook allemaal heel goed.
<<

Straycat

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 16 Sep 2018 16:21

Bericht 16 Sep 2018 19:21

Re: Hoe alle ballen hoog houden...

Ik vond dat met 1 kind nog wel meevallen. Ik zag toen snel in mijn systeem. Nu met 2 kinderen heb ik er veel meer moeite mee. Heb ook flink moeten wennen en is nog zoeken. Mijn jongste is nu 8 maanden maar vind echt lastig soms
Heb ook echt weinig tijd voor mezelf soms
L. 2-3-2016
A. 15-1-2018
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers