Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


lees verhaal

<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 10 Jun 2018 19:29

lees verhaal

Ik ben bezig het schrijven van een verhaal. Graag deel ik een kort stukje met jullie. En ontvang graag eerlijke feedback. Wil je hier meer van lezen :thumbup: of kan ik beter stoppen :thumbdown:

Hoofdstuk 1:
“Ik ben thuis” roep ik terwijl ik ons huis binnen stap. Een huis wat de afgelopen drie jaar echt een thuis is. Een stijlvol jaren dertig huis. Het is oud maar sfeervol. De balken in het plafond, glas in lood ramen in de ruime hal. Maar ook de luxe woonkeuken waar we van alle gemakken zijn voorzien. We hebben veel verbouwd en de tuin flink aangepakt. Wat zijn we trots. Echt onze plek!

Ik ruik dat Chris alvast is begonnen met koken. “Weekend” roept Chris vanuit de keuken. Ik loop naar hem toe en geef hem een kus. Hij heeft net gedoucht zie ik. Zijn blonde haren glinsteren nog van het water en zijn felblauwe ogen stralen. Hij heeft mijn geschenk van vorige week gebruikt: ik ruik namelijk de geur van Aqua di Gio. “Zo zie ik je het liefst” zeg ik lachend. “De sexy huisman die een heerlijk geurend stoofpotje maakt”. Chris tikt mij op mijn billen. “Huisman” zegt hij plagend. “Een dagje vrij betekent niet meteen dat ik HUISMAN ben”. “Je hebt gelijk, wordt eerst mijn man maar eens” zeg ik grappend. Dan valt het stil…

We eten samen zonder veel te zeggen. Na het afruimen plof ik voor de tv en ik zap gedachteloos rond. De bel gaat en ik sta op. “Ik ga wel zegt” Chris. “Ik heb Paul gebeld, we gaan borrelen. Wacht maar niet op mij vanavond” en weg is hij.

Waarom ligt het onderwerp trouwen zo gevoelig? We zijn bijna vijf jaar samen. We hebben het fijn: een leuke job, een prachtig huis maar bovenal elkaar. Wanneer ik aankaart klaar te zijn voor de volgende stap: trouwen valt hij stil of loopt hij weg. Ik heb het een keer met mijn vriendin Fleur besproken, zij wuift het weg met koudwatervrees. Met Chris valt er niet over te praten. Misschien zijn moeder? Julia is een schat. Zij is het tegenovergestelde van alle vooroordelen over schoonmoeders. Als de kans zich voordoet gooi ik eens een balletje bij haar op. Na een poos woelen val ik eindelijk in slaap. ’s Ochtends vroeg word ik wakker. Chris ligt naast mij te snurken. Het voelt alsof ik een kater heb zonder alcohol te hebben gedronken.

Na mijn ontbijt ga ik een lekker blok wandelen. Even met mijn kop in de wind zo tussen de weilanden. Hier kan ik zo van genieten! De buitenlucht doet mij goed. Ik merk dat ik glimlach wanneer een koe mij sloom aankijkt en maar blijft kijken. Alsof zij wil zeggen: “waar maak jij je druk om”. Waarschijnlijk heeft ze gelijk. Waar maak ik mijn druk om? Chris houdt veel van mij… toch?
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 10 Jun 2018 20:05

Re: lees verhaal

Je vraagt om onze eerlijke mening, dit is de mijne. Ik vind het niet lekker lezen. De zinnen zijn te kort en de stijl is meer die van een kort ervaringsverhaal in de Viva dan die van wat een 'echte' schrijver zou publiceren en ik graag zou willen lezen. Ik weet niet in hoeverre je 'beter' kunt worden door bv. een cursus korte verhalen schrijven o.i.d. te volgen of dat zoiets vooral op aangeboren talent aankomt, maar ik neig naar het laatste.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Jun 2018 20:10

Re: lees verhaal

Eens met LG. Het gaat van mij ook van de hak op de tak. In 300 woorden heb je al een halve dag beschreven. Weinig inleiding o.i.d.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem243

Bericht 10 Jun 2018 21:20

Re: lees verhaal

Eens met bovenstaande reacties. De zinnen zijn erg kort en lopen hier en daar ook niet lekker (bijv. 'Een huis wat de afgelopen drie jaar echt een thuis is', is niet goed). Afgezien daarvan vind ik het onderwerp (voor zover nu duidelijk wordt) wel leuk denk ik.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 11 Jun 2018 07:38

Re: lees verhaal

Ik sluit me ook aan bij bovenstaande reacties. Te korte zinnen en het gaat te snel. Ik denk echter wel dat hier iets in te leren is met een cursus. Hoe je een situatie en een omgeving zo kan beschrijven dat je de lezer erin meeneemt bijvoorbeeld, daar zijn vast tips en trics voor.
december 2016
juli 2019
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 11 Jun 2018 07:39

Re: lees verhaal

Ik sluit me ook bij de rest aan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem336

Bericht 11 Jun 2018 07:42

Re: lees verhaal

Eens met bovenstaand. Als je echt door wilt zetten, is een cursus wellicht een idee?
En veel zelf lezen denk ik, zodat je een beetje feeling krijgt mbt zinsopbouw, formulering, etc..

Succes!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Jun 2018 08:46

Re: lees verhaal

Ik denk ook dat je te snel door de scènes heen vliegt, en ik denk dat het te veel kabbelt. Je voert de spanning net niet helemaal op, het is eigenlijk een discussie (of non-discussie) die ze al veel vaker hebben gehad (is het in dat geval ook logisch dat de hoofdpersoon zo'n terloopse opmerking maakt?) en hij weet ook nog meteen uit de situatie te ontsnappen waardoor het nu niet echt tot een confrontatie komt.

Je kan ook overwegen om de scène zo te schrijven dat ze een bevriend stel over de vloer hebben dat het nieuwe huis (edit: foutje, het mooie, zelf opgeknapte huis) komt bewonderen (op die manier kun je de lezer dan ook wat indirecter over het huis vertellen) en dat ze in de tuin zitten en dat de vrouw van het stel iets zegt in de trant van, dat het zo'n mooie tuin is dat als ze ooit gaan trouwen, ze de plechtigheid/het feest wel in de tuin kunnen houden. Daarna valt er een stilte, er is een spanning die je verder uit kunt werken, Chris heeft niet de gelegenheid om hieruit weg te lopen, dus zo voer je de druk lekker op en je werkt naar het moment toe dat het stel weggaat en Chris en de hoofdpersoon ruzie krijgen - of elkaar nog verder doodzwijgen.

Ook zou ik haar niet aan laten kondigen dat ze misschien wel eens naar haar schoonmoeder kan gaan, maar haar gewoon laten gaan, achter de rug van Chris natuurlijk, die daar totaal niet van gediend is. Fleur zou ik ook rechtstreek sintroduceren in een scène (en natuurlijk moet ze niet met iedereen precies hetzelfde gesprek voeren, en niet de scènes "schoonmoeder" en "Fleur" direct na elkaar).

Show, don't tell, dat is ook een belangrijk advies. In plaats van "Het voelt alsof ik een kater heb zonder alcohol te hebben gedronken." kun je ook omschrijven wat ze dan precies voelt: ze heeft hoofdpijn, ze is misselijk, ze is duizelig, geen eetlust, wat je dan ook allemaal hebt bij een kater (en daar kun je nog aan toevoegen dat zij niet eens gedronken heeft).

Ik ben het er ook mee eens dat je iets meer kunt variëren met zinnen: wissel korte en lange zinnen een beetje af. Dat is ook gewoon een kwestie van oefenen.

Dus:
- Werk het iets meer uit, want hier ga je in heel weinig regels tekst door bijna een heel etmaal heen
- Laat de spanning meer oplopen
- Show, don't tell
- Pas op dat je niet te veel informatie opsomt, dat kun je ook indirect, tussen de regels door en verspreid over het verhaal doen.
Laatst gewijzigd door Susan op 11 Jun 2018 18:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jun 2018 08:53

Re: lees verhaal

Wat een goede tips Susan!
Ik houd zelf niet van dit soort verhalen maar ik denk dat je met Susan's tips heel veel kan. Er valt zeker wat uit te halen. Ik zie duidelijk wat voor stijl je ambieert maar het is er nog niet helemaal.
Let's discover the world together.
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 11 Jun 2018 13:35

Re: lees verhaal

Goedemiddag dames,

Bedankt voor de reacties. Gisteravond voelde ik nog een dilemma: herschrijven of gewoon stoppen. Door de reactie van onder andere Susan wordt ik getriggerd om het plot wat ik heb te behouden, maar het eerste hoofdstuk te herschrijven en uit te breiden. Waarbij ik uiteraard jullie waardevolle tips ter harte neem. Heel erg bedankt allemaal. Hier kan ik wat mee! Binnenkort val ik jullie lastig met een versie 2.0 :wink:
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jun 2018 14:08

Re: lees verhaal

Goed dat je de feedback ten harte neemt en het gaat herschrijven. Dat is met een verhaal natuurlijk helemaal niet zo gek om te doen, net zolang tot het helemaal lekker loopt. Succes en plaats het gerust nogmaals als je klaar bent.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jun 2018 16:43

Re: lees verhaal

yes1984 schreef:Goedemiddag dames,

Bedankt voor de reacties. Gisteravond voelde ik nog een dilemma: herschrijven of gewoon stoppen. Door de reactie van onder andere Susan wordt ik getriggerd om het plot wat ik heb te behouden, maar het eerste hoofdstuk te herschrijven en uit te breiden. Waarbij ik uiteraard jullie waardevolle tips ter harte neem. Heel erg bedankt allemaal. Hier kan ik wat mee! Binnenkort val ik jullie lastig met een versie 2.0 :wink:



Wat goed van je! En ik vind de tips van Susan erg waardevol, hier kun je denk ik echt iets mee!
<<

Anoniem315

Bericht 11 Jun 2018 21:01

Re: lees verhaal

Ik heb wel zin om verder te lezen, dus wat dat betreft triggert het. Alleen vind ik de zinnen wat kort en daardoor leest het als een tijdschrift-verhaaltje. Er zitten ook wat spellingfouten in en grammaticaal kan er ook het één en ander verbeterd worden. Maar ik vind het super leuk dat je schrijft en dat je dit hier deelt. Ga zo door!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 11 Jun 2018 21:12

Re: lees verhaal

yes1984 schreef:Goedemiddag dames,

Bedankt voor de reacties. Gisteravond voelde ik nog een dilemma: herschrijven of gewoon stoppen. Door de reactie van onder andere Susan wordt ik getriggerd om het plot wat ik heb te behouden, maar het eerste hoofdstuk te herschrijven en uit te breiden. Waarbij ik uiteraard jullie waardevolle tips ter harte neem. Heel erg bedankt allemaal. Hier kan ik wat mee! Binnenkort val ik jullie lastig met een versie 2.0 :wink:


De belangrijkste vraag is denk ik: vind je het leuk om te schrijven? Dan is het sowieso nooit een goed idee om te stoppen, want dan haal jij er plezier uit en dat is toch al prachtig?

Verder een compliment voor hoe je met de feedback omgaat. Ik zou je als tip nog willen meegeven om je misschien nog te verdiepen in het gebruik leestekens in combinatie met aanhalingstekens. Dat zorgt er ook voor dat het gemakkelijker leest, denk ik. Hier staan verschillende voorbeelden: https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalin ... eestekens/

Succes met herschrijven!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem272

Bericht 12 Jun 2018 06:17

Re: lees verhaal

In de topictitel zit een spatiefout en het is een pleonasme.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Jun 2018 08:08

Re: lees verhaal

Wat leuk dat je een verhaal schrijft en met ons deelt! Ik denk dat je veel kunt leren van de handige tips die hier gegeven zijn. Goed dat je ermee aan de slag gaat, ik ben benieuwd naar versie 2.0.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 12 Jun 2018 08:09

Re: lees verhaal

Filoria schreef:In de topictitel zit een spatiefout en het is een pleonasme.

Ik vind dit erg onvriendelijk overkomen.

♥♥
<<

Anoniem272

Bericht 12 Jun 2018 18:01

Re: lees verhaal

Je hebt gelijk, sorry.

Echt superlief, al die uitgebreide reacties met feedback in dit topic.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 12 Jun 2018 20:56

Re: lees verhaal

Ik vond het verhaal ook wat snel gaan en af en toe wat teveel details (don’t tell, show them, net van Susan geleerd). Ik sluit me dan ook aan bij de eerder gegeven feedback.

Wat ik nog wil toevoegen is dat ik het ook leuk geschreven vind en het verhaal me ook wel nieuwsgierig maakt. Succes!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 13 Jun 2018 12:41

Re: lees verhaal

Ik vind het dapper dat je dit zo op het forum zet en zo open staat voor feedback!
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 01 Apr 2019 09:40

Re: lees verhaal

Ben je hier eigenlijk nog mee verder gegaan Yes?

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers