Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Algemeen vegetariër/veganist topic

<<

Anoniem286

Bericht 08 Jan 2017 11:36

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Van zonnatura inderdaad, iig de knoflook/kruiden bouillonblokjes
<<

Anoniem205

Bericht 08 Jan 2017 17:41

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Top! Ik bestel ze meteen mee met de boodschappen! Gaan we daar lekker volledig op over :)
<<

Anoniem185

Bericht 08 Jan 2017 18:07

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Vanavond vegetarisch gegeten. Erg lekker recept:
http://www.fitgirls.nl/gezonde-quiche-m ... en-wortel/
<<

Anoniem193

Bericht 16 Jan 2017 11:41

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik ben tegenwoordig helemaal gek van scrambled tofu.

Ik snij een stuk tofu in plakken van 1 cm, die leg ik tussen een theedoek met een kookboek erop.
Dan ga ik kijken wat voor groenten ik nog vers heb qua restjes, of haal eea uit de vriezer. Denken aan champignons, doperwten, sperzieboontjes, spinazie, wortel, courgette, aubergine, paprika, tauge eigenlijk alles wat je normaal dus door een boerenomelet ofzo zou kunnen doen.
Groenten kook ik bijna gaar, en/of bak ik vast een beetje in de koekenpan. Daarna verkruimel ik de tofu en voeg deze bij de groenten. Vervolgens voeg ik kruiden toe. Afhankelijk van welke groenten er door zitten verschilt dit nog wel eens. Wat het sowieso altijd goed doet, tamari, komijnpoeder en kerriepoeder. Eventueel nog wat zout/peper/sambal.
Dit laat je ongeveer 5 minuten bakken (wel door blijven roeren) en dan is je scrambled tofu klaar.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 17 Feb 2017 22:45

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Iemand die volgende maand ook naar Veggieworld gaat (11 en 12 maart) in de Jaarsbeurs in Utrecht? Entree is maar 6 euro :)

https://veggieworld.de/nl/event/utrecht-nl/

Zelf ben ik erg benieuwd naar:

Zaterdag
Vleeseters begrijpen en overtuigen van Robin Schaper omdat ik zijn boek heel goed vind.
Kookdemo | Vegan Basics van Martine Haperen
Viva Las Vega's - De toekomst is plantaardig omdat ik zelf lid ben van hun organisatie.
Kookdemo | Lisa Goes Vegan van Lisa Stel omdat ik haar ontmoet heb op VegFest en ik haar heel inspirerend vind.
Introduction to a healthy vegan lifestyle van Alexander Gershberg

Zondag
Kookdemo | Vetjebol's gezonde lunchrecepten voor inspiratie
Kookdemo | Geef jouw lifestyle een kickstart
Partij voor de dieren - De Kanarie in de kolenmijn omdat ik groot fan ben van Marianne Thieme

En ik kijk uit naar alle lekkere etenswaren natuurlijk!

_________________

Voor wie graag smoothies maakt; het bevroren fruit is deze week in de aanbieding bij de AH.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 18 Feb 2017 00:32

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik meld mij ook hier. Ik eet volledig veganistisch sinds mei vorig jaar.

@briggy: Ik kan helaas niet naar Veggieworld omdat ik dan aan de Cote d'azur moeilijk aan het doen ben om goed vegan eten te vinden. In Frankrijk niet zo heel makkelijk wat ik heb begrepen, maar ik was anders zeker gegaan.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 15 Mrt 2017 11:43

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Wat goed dat je vegan eet Roodkapje!
Mij lukte dat helaas echt niet, maar het vegetarisch eten gaat me goed af. Heb genoeg lekkere vegetarische recepten en er zijn al zoveel vleesvervangers tegenwoordig dat eigenlijk ieder recept wel vegetarisch te maken is :thumbup: Er is écht geen reden meer om nog vlees te eten.
Mijn vriend eet trouwens nog amper vlees tegenwoordig, zelfs als we uit eten gaan neemt hij vaak vega.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 17 Sep 2017 18:09

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Mijn schoonzusje is nog niet zo lang veganistisch en ik zou graag een leuk kookboek voor haar willen kopen. Weet iemand een goede/leuke?


Dit topic is al wat ouder, maar ik vond mijn vraag hier beter passen dan in het stomme vragen topic.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 01 Jun 2018 18:43

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik up deze even. Ik ben sinds een week om en eet veganistisch (daarvoor omni). Zijn er nog meer 'nieuwe' vegans/vegetariërs op het forum?
<<

Anoniem286

Bericht 01 Jun 2018 20:03

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Grappig genoeg heb ik eerder in dit topic gezegd geen ambitie te hebben naar vegetarisch eten of veganistisch eten maar een hoop kan veranderen in korte tijd. Sinds een jaar ongeveer ben ik sterk geminderd in vlees eten (nav de bekende documentaires) heb een maandje veganchallenge gedaan en dat beviel me heel goed, zo goed dat ik nu sinds 1,5 week echt bewust plantaardig probeer te eten. Ben nu elke avond veel bezig met recepten zoeken en YouTube filmpjes voor inspiratie te bekijken.

Dus hier ook net gestart Lonely goatherd!
Laatst gewijzigd door Anoniem286 op 01 Jun 2018 20:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 01 Jun 2018 20:24

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik eet nu 20 jaar vegetarisch en 2,5 jaar veganistisch.
Het valt mij 100% mee. Heel lang geen ik gedacht dat het moeilijk zou zijn om vegan te eten maar er zoveel te krijgen dar ik nauwelijks iets mis. Ja, biefstuk nog steeds maar die is onderweg.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 01 Jun 2018 20:41

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Surya schreef:Ik eet nu 20 jaar vegetarisch en 2,5 jaar veganistisch.
Het valt mij 100% mee. Heel lang geen ik gedacht dat het moeilijk zou zijn om vegan te eten maar er zoveel te krijgen dar ik nauwelijks iets mis. Ja, biefstuk nog steeds maar die is onderweg.
Haha ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Lekker cognac- of pepersausje erbij. :love:

Ik ben nu pas een week bezig natuurlijk, maar ik mis nog niks. De gedachte aan het dierenleed achter het stuk vlees/glas melk/eitje is voldoende om het ook gewoon echt niet meer te willen. Ben wel benieuwd hoe het straks op vakantie is, ik vond het eten in mijn thuisland naast mijn familie een hele goede reden om erheen te willen, zo vreselijk lekker. En sowieso hoe het dan gaat werken met mijn omni-gezin. Ze willen best met mij mee naar vegan tentjes, maar willen begrijpelijkerwijs ook naar hun favoriete eetgelegenheden, waar volgens mij de enige vegan opties salade zonder dressing en gekookte aardappels zijn. Er zit gelukkig redelijk dichtbij ons appartement een vegan kantine, denk dat ik daar maar om de dag afhaal en dat 's avonds opwarm zodat ik ook iets fatsoenlijks binnenkrijg op een dag.

Oh en hoe mijn familie gaat reageren wil ik niet weten, ga ik ook pas melden als ik er echt niet omheen kan. :razz:
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 01 Jun 2018 20:51

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Wat goed dat je ook de stap hebt gezet Highway! Ik ben er ook véél mee bezig merk ik, is nog weleens irritant als ik in bed lig. :P Maar goed, dat zal op den duur wel minder worden, het is nu allemaal nog heel nieuw natuurlijk. Weet niet of je op fb al lid bent van vegan groepen, dat vind ik heel leuk om ideeën op te doen en een beetje te 'kletsen', ik ken namelijk niemand die vegan of vegetariër is.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 02 Jun 2018 07:36

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

De vegangroepen zijn heel handig inderdaad!
Hier ook een lijst met producten die gewoon bij de supermarkt te koop zijn;
https://gewoonvegan.nl/extra-informatie ... ten-lijst/

Zij hebben ook een lijst met snoep/koek.

Eten met omni's blijft soms lastig inderdaad en ik kan me ook voorstellen dat ze niet iedere avond vegan willen eten.
Anders inderdaad wat kleins met hun mee eten en later nog iets?
Wel fijn dat er genoeg opties zijn!
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 02 Jun 2018 07:41

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Oh en nog een tip, bij de Lidl zijn de vleesvervangers in de aanbieding. De filetlapjes zijn superlekker en vegan!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 04 Jun 2018 07:32

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Surya schreef:Zij hebben ook een lijst met snoep/koek.
Die bekijk ik maar niet, want ik wil ondertussen ook nog afvallen. :razz:

Thnx voor de Lidl-tip. :thumbup:
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 04 Jun 2018 11:42

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Hebben jullie toevallig ook de NPO3 documentaire 'Boter, kaas, noch eieren' gezien verleden week? Daarin werd gesproken over de tekorten die ontstaan wanneer je als vegan onvoldoende supplementen slikt. Nu vond ik het beeld wat eenzijdig, want het ging om de eetgewoonten en bloedtesten van slechts één persoon. Wel ben ik dus heel nieuwsgierig wat jullie zoal slikken of eten aan voedingsmiddelen om tekorten voor te zijn. Ik had gehoopt dat de docu daarop in zou spelen, maar dat viel tegen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 04 Jun 2018 12:31

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik vond de documentaire echt tenenkrommend. Er werd zo goed als niets gezegd over mogelijke motivaties om vegan te worden. Hoewel ik zeker niet de effecten van een B12-tekort wil bagatelliseren, vond ik het rond het bloedprikken wel ontzettend overdreven dramatisch gemonteerd allemaal, alsof ze zich op HIV ging laten testen... En dan nog op het eind di opmerking dat als ze geen tekort meer zou hebben, weer een happy vegan zou worden en misschien ook niet meer moeilijk ging doen over een eitje... :palm: Zo'n uitspraak werkt alleen maar het beeld in de hand dat vegans gewoon een domme trend aan het volgen zijn.

Ik slik trouw vit. B12 en D bij (die laatste moest ik als omni ook al vanwege een tekort) en soms calcium (kom al een aardig eind met zuivelvervangers). Oh en ik slik ook nog de gewone multivitamine die ik al had. Ik snap ook echt niet hoe je zo'n switch kunt maken zonder je goed voor te bereiden (en al helemaal niet als je ook nog kinderen hebt die je meeneemt in je eetpatroon). Qua eten eet ik sowieso veel groenten en fruit, peulvruchten noten/zaden, dus andere stoffen zitten wel goed.
<<

Geel

Bericht 04 Jun 2018 12:39

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik zit er soms ook mee te flirten, vooral omdat het me erg gezond lijkt, maar ik denk niet dat ik overga. Wat ik me wel afvraag: welk dierenleed zit er dan achter een ei? En dan bedoel ik van een ei van een kip die echt alles heeft wat z'n hartje begeert aan ruimte, beschutting, voedsel etc.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 04 Jun 2018 13:23

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Geel schreef:Ik zit er soms ook mee te flirten, vooral omdat het me erg gezond lijkt, maar ik denk niet dat ik overga. Wat ik me wel afvraag: welk dierenleed zit er dan achter een ei? En dan bedoel ik van een ei van een kip die echt alles heeft wat z'n hartje begeert aan ruimte, beschutting, voedsel etc.
Voor ongeveer elke legkip gaat er een mannelijk kuikentje binnen een dag nadat het uit het ei is gekomen door de versnipperaar. Die kunnen namelijk geen eieren leggen (goh), maar omdat de soort is doorgefokt op het eieren leggen, zijn ze ook niet rendabel als vleeskip. En dit gebeurt ook biologische eieren. Het gaat om zo'n 30 tot 45 miljoen haantjes per jaar in Nederland alleen al.

Oh en als je zelf kippen zou houden en hun eitjes telkens weghaalt, blijven ze steeds maar eieren leggen, wat ze anders veel minder vaak zouden doen, terwijl het een behoorlijk belastend proces is voor een kip.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 05 Jun 2018 14:26

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Door dit topic vraag ik me opeens af waar Briggy is. Weet iemand dat?
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 05 Jun 2018 20:38

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik slik b12 en D bij. De laatste slikte ik alm en staat los van mijn veganisme. B12 moet je wel echt bijslikken daar het niet in plantaardige producten voorkomt.
Scheet schijnt ook dat steeds meer vleeseters met tekorten kampen door de slechte kwaliteit van het vlees van tegenwoordig
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 16 Jun 2018 17:39

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Ik vond dat over B12 ook storend aan die docu. De meeste veganisten en vegetariërs weten echt wel dat ze daarop moeten letten. Ik slik een 100% multivitamine en extra calcium en vitamine D in bruisvorm.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 24 Jan 2024 19:38

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Even een up voor dit topic. Hoe zijn de ervaringen met de vleesvervangers van Beyond Meat (bij AH verkrijgbaar)?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 25 Jan 2024 07:02

Re: Algemeen vegetariër/veganist topic

Die burgers zijn heerlijk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron