Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelfstandig ondernemers - topic

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jan 2018 17:37

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Oh shit balen Caulfield! Aan de andere kant goed dat het allemaal best wel heel goed lijkt te lopen. Zoals jij het gaat doen met je loondienstbaan heb ik ook jaren gedaan en is goed bevallen. Druk, maar wel leuk.

Ik moet de aangifte nog doen. Meestal zit ik op 0 of krijg ik wat terug. Hoop dit keer op het laatste. Afgelopen jaar was wel een redelijk goed jaar voor me, het hoogseizoen althans, dus we zullen zien.
Wacht dat is niet waar, ik moest vorige jaren altijd betalen. Maar ik weet eigenlijk niet of dat door m'n ene of andere baan kwam.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mei 2018 12:43

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ik up dit topic even omdat ik een paar vragen heb en graag in Jip & Janneke taal antwoord zou willen.

Ik wil geen eigen bedrijf hoor, maar m'n vriend heeft vaak klussen naast z'n werk en die mensen willen het liefst dat hij hun een factuur stuurt voor zijn verrichte diensten natuurlijk. Maar dan nu, wat moeten we regelen en waar moeten we we rekening mee houden.
Hij schrijft zich in bij de KVK en dan?
Als ik op de site van de Belastingdienst kijk lijkt het alsof er zo verschrikkelijk veel regels zijn terwijl de ZZP-ers en eigen bedrijven uit te grond schieten als paddestoelen. Is het echt zo ingewikkeld of?
<<

Anoniem313

Bericht 29 Mei 2018 13:13

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Nee, het is supereenvoudig. Inschrijven bij de KvK inderdaad, dat kost je een uurtje tijd. Alles watje je daar te vertellen hebben staat ook op hun site. Dan heb je je btwnummer en kun je facturen gaan sturen. Standaard templates voor facturen vind je online. BTW specificeren op de factuur. Ieder kwartaal doe je aangifte voor de btw. Maakt hij kosten? Want de btw die je daarover betaalt kun je aftrekken. De belasting over de omzet doe je gewoon tijdens je normale jaarlijkse aangifte.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mei 2018 13:17

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ja exact. Facturen maken, administratie bijhouden en aangiftes doen is mijn werk, dus dat moet gewoon goed komen als ik we de administratie netjes bijhouden lijkt me.

Het urencriterium voor zelfstandigenaftrek etc. komt hij toch niet aan, dus die info kunnen we dan allemaal negeren toch?

*Lol, ik typte eerst ik en toen we. Maar het zal er toch op neer komen dat ik dat doe haha. Een zakelijke rekening is misschien wel handig?
<<

Anoniem282

Bericht 29 Mei 2018 13:56

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Er worden ook voorlichtingsavonden georganiseerd. Misschien een idee voor je vriend om daar eens naartoe te gaan. Zelf heb ik een boekhouder gevraagd om de administratie op zich te nemen; dan wist ik zeker dat ik niet per ongeluk een foutje zou maken die me duur kan komen te staan. Er is veel info beschikbaar (bij KvK en/of internet). Of je kunt een keer gaan babbelen met zzp'ers uit je netwerk, mochten die er zijn.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mei 2018 14:37

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ja genoeg, bijna onze hele vriendengroep is zelfstandig. Alleen die zeggen dus ook allemaal dat het vrij simpel is en dat geloof ik nou juist nooit :P
<<

Anoniem313

Bericht 29 Mei 2018 14:45

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Nou, ik ben geen raketgeleerde en qua administratie en financiën een absolute ramp, en ik kan het gewoon. Dus dan moet het wel simpel zijn.
<<

Anoniem282

Bericht 29 Mei 2018 14:59

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Dat kan ook zeker. Heb hier alleen voor gekozen omdat ik in het jaar dat ik begon, door een ander dienstverband het wat ingewikkelder lag. Goede vriend is mijn boekhouder en zo kon hij me tegen vriendenprijsje helpen en had hij weer een klant erbij. Vond ik toen wel een goede deal. :)

Wat geloof je er niet aan dan, Cotton? Ik heb nog nooit gehoord dat zzp'ers het ingewikkeld vonden, hooguit zoals ik: gemak van uitbesteden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Mei 2018 15:02

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Het lastigste aan zzp'er zijn vind ik dat je overal een beetje kennis van moet hebben. Maar voor sommige dingen kan je ook prima zeggen dat je het liever aan iemand overlaat die er voor geleerd heeft. Zo heb ik een accountant, want daar snap ik inderdaad niets van. Maar het hele inschrijven enzo is een eitje.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mei 2018 15:05

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Guattari schreef:Dat kan ook zeker. Heb hier alleen voor gekozen omdat ik in het jaar dat ik begon, door een ander dienstverband het wat ingewikkelder lag. Goede vriend is mijn boekhouder en zo kon hij me tegen vriendenprijsje helpen en had hij weer een klant erbij. Vond ik toen wel een goede deal. :)

Wat geloof je er niet aan dan, Cotton? Ik heb nog nooit gehoord dat zzp'ers het ingewikkeld vonden, hooguit zoals ik: gemak van uitbesteden.

Meer in de zin van, het klinkt altijd nogal 'groots', een eigen onderneming of voor jezelf beginnen. En dan denk ik; het zal vast niet zo simpel zijn allemaal.
De meeste hebben inderdaad wel een boekhouder omdat ze dat liever uitbesteden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Mei 2018 15:10

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Dat grootste heeft denk ik meer te maken met de onafhankelijkheid en eigen verantwoordelijkheid.
Dat is (vaak) toch wel een grote stap.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Mei 2018 15:13

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ja dat is waar. M'n vriend gaat het naast z'n gewone baan doen, dus dat is toch heel anders.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Mei 2018 15:14

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ja dat scheelt wel, dat heb /had ik ook.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Dec 2018 09:13

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ik wil nog even jullie bedanken en vertellen dat het gelukt is. Sinds 1 juli is hij ZPPer naast z'n baan. Gaat hartstikke goed en hij doet z'n administratie ook zelf. Ik controleer het alleen en doe de btw aangifte.

Is het handig om met de IB aangifte even iemand mee te laten kijken? Aangezien we dit jaar ook een baby gekregen hebben? Of niet?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Dec 2018 09:22

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Ik las het al ergens anders, wat goed zeg Cotton. Heel leuk voor jullie!
Wij laten al onze administratie en belastingaangiftes doen, dus voor ons is het vanzelfsprekend dat ze de IB ook doen. Ik kan je daarin dus niet goed adviseren. Ik vind het heel fijn dat ze het doen, ze nemen mij gewoon met met de grote hoeveelheid van m'n man.
Let's discover the world together.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 09 Dec 2018 11:05

Re: Zelfstandig ondernemers - topic

Leuk Cotton! Ik doe de administratie voor mijn vriend maar laat nog wel iemand meekijken, vind dat wel even prettig.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers