Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gedoe medicatie apotheek.

<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 14:03

Gedoe medicatie apotheek.

Onze apotheek maakt de ene fout na de andere en niet alleen bij mij. Op FB heb ik diverse klachten gelezen. Verkeerde dosering, verkeerde medicatie, slecht communicatie en zelfs iemand die zei dat de artsen het ermee eens zijn dat de apotheek niet goed bezig is. Je zou denken dat de artsen er iets aan zouden doen, maar nee hoor.
Ook las ik ervaringen van mensen die steeds een ander type medicatie krijgt omdat de originele niet leverbaar is en dat heb ik ook vaak gehad. Iemand zei dat ze dan wel de originele prijs rekenen, maar medicatie leveren van dus mindere kwaliteit. Zo was er laatst iemand die wilde weten wat hij eraan kon doen, medisch tuchtcollege inschakelen of programma's op tv die zulke dingen behandelen.
Ik vind het echt belachelijk hoe er met patienten om wordt gedaan en wil graag weten wat je hieraan kan doen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Eventueel in de medische wereld werkt oid?
<<

Anoniem282

Bericht 28 Mei 2018 14:31

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Google heeft een goede link, waarin de mogelijkheden op een rijtje worden gezet. :)

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... t-apotheek
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 14:38

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Guattari schreef:Google heeft een goede link, waarin de mogelijkheden op een rijtje worden gezet. :)

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... t-apotheek


Dank je.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Mei 2018 14:38

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Fouten horen natuurlijk niet. Medicatie en dosering hoort gewoon te kloppen!
Dat er momenteel wat merken slecht leverbaar zijn daar kan de apotheek niets aan doen.
Die zijn ook afhankelijk van een groothandel. Ze horen inderdaad wel een vergelijkbaar alternatief te bieden indien mogelijk. Maar levertijd van medicatie is gewoon echt een ramp momenteel.
2016
<<

Anoniem246

Bericht 28 Mei 2018 14:40

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Ik vraag me af of het de apotheker is of de zorgverzekeraar. Mijn man en ik slikken beiden medicijnen en wij kunnen beiden niet tegen stofnaam. Alle medicijnen die wij slikken moeten merknaam zijn. Volgens zorgverzekeraar complete onzin en de apotheker schrijft dan ook vaak stofnaam uit. Wij weigeren de stofnaam en houden vast aan het recept dat is uitgeschreven. Ik vraag me af in hoeverre de apotheker echt schuldig is aan verkeerde uitgave medicijnen, want het wordt hun door de zorgverzekeraar wel moeilijk gemaakt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 28 Mei 2018 14:47

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Eens met Salome en Guattari. Verder denk ik dat ik contact op zou nemen met de huisarts als ik steeds wisselende merken zou krijgen. Al kan de apotheek er misschien niets aan doen. Maar ik zou dat ook vervelend vinden. Dan zou ik met met de huisarts, wellicht in samenspraak met apotheek, kijken hoe je toch zo stabiel mogelijk hetzelfde merk krijgt. Of afspreken dat je een merk krijgt, en als deze niet leverbaar is standaard een bepaald ander merk. Dat zou ik willen afspreken, zodat ik weet waar ik aan toe ben.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Mei 2018 14:56

Re: Gedoe medicatie apotheek.

En inderdaad worden merken zo vaak gewisseld door de zorgverzekering.
Ook vaak meerdere malen per jaar als een fabrikant iets niet kan leveren.
Houdt de apotheek zich hier niet aan dan krijgen ze het verschil niet vergoed.
Zorgverzekering betaald vaak laatste prijs aan de apotheek dus ook logisch dat de apotheek niet iedereen dure merken kan verstrekken!

Ps: als ik dit 10 jaar geleden wist had ik een ander beroep gekozen. Wat een gedoe dagelijks. :face:
2016
<<

Anoniem246

Bericht 28 Mei 2018 15:08

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Toen ik begon met Prozac, en ook expres merknaam, omdat de stofnaam niets voor me doet, kreeg ik een doosje mee van de apotheker onder de noemer 'Fluoxetine is Prozac'. Nee, Fluoxetine is goedkoper dan Prozac. En ik moet echt Prozac. We, psychiater en ik, schrijven het niet voor niets uit. Dag later kon ik Prozac halen. Veel mensen gaan er van uit dat ze krijgen wat de huisarts voorschrijft. Dat is nu eenmaal niet het geval. Ze schrijven voor dat wat ze vergoed krijgen. Het goedkoopst is.
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 15:45

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Salome schreef:Fouten horen natuurlijk niet. Medicatie en dosering hoort gewoon te kloppen!
Dat er momenteel wat merken slecht leverbaar zijn daar kan de apotheek niets aan doen.
Die zijn ook afhankelijk van een groothandel. Ze horen inderdaad wel een vergelijkbaar alternatief te bieden indien mogelijk. Maar levertijd van medicatie is gewoon echt een ramp momenteel.


Het is niet momenteel, maar continu en ik begin het niet meer te geloven. Wel de volle prijs rekenen voor mindere kwaliteit ik geloof ze niet zo.
<<

Anoniem246

Bericht 28 Mei 2018 15:57

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Dat is niet de schuld van de apotheker, maar van de zorgverzekering. Zij zijn ervan overtuigd dat stofnaam net zo goed werkt als merknaam en verplichten apothekers dan ook om 'goedkope troep' te leveren. Als burger moet je goed opletten voor je medicatie aanneemt, want voor je het weet zit je met zooi.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 28 Mei 2018 16:03

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Ik zou dit sowieso melden bij de huisarts/assistent. Daarnaast zou ik overstappen naar een andere apotheek.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Mei 2018 16:03

Re: Gedoe medicatie apotheek.

caribbeanlover schreef:
Salome schreef:Fouten horen natuurlijk niet. Medicatie en dosering hoort gewoon te kloppen!
Dat er momenteel wat merken slecht leverbaar zijn daar kan de apotheek niets aan doen.
Die zijn ook afhankelijk van een groothandel. Ze horen inderdaad wel een vergelijkbaar alternatief te bieden indien mogelijk. Maar levertijd van medicatie is gewoon echt een ramp momenteel.


Het is niet momenteel, maar continu en ik begin het niet meer te geloven. Wel de volle prijs rekenen voor mindere kwaliteit ik geloof ze niet zo.

Apotheek hoort in te brengen wat ze afleveren dus geen duurder merk declareren.
Hoe weet je zo zeker dat ze de verkeerde prijs rekenen ?
Prijzen verschillen namelijk momenteel amper van generieke middelen.
Gaat echt om centen! Ja daar kijkt de zorgverzekeraar naar.
2016
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 18:02

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Salome schreef:
caribbeanlover schreef:
Salome schreef:Fouten horen natuurlijk niet. Medicatie en dosering hoort gewoon te kloppen!
Dat er momenteel wat merken slecht leverbaar zijn daar kan de apotheek niets aan doen.
Die zijn ook afhankelijk van een groothandel. Ze horen inderdaad wel een vergelijkbaar alternatief te bieden indien mogelijk. Maar levertijd van medicatie is gewoon echt een ramp momenteel.


Het is niet momenteel, maar continu en ik begin het niet meer te geloven. Wel de volle prijs rekenen voor mindere kwaliteit ik geloof ze niet zo.

Apotheek hoort in te brengen wat ze afleveren dus geen duurder merk declareren.
Hoe weet je zo zeker dat ze de verkeerde prijs rekenen ?
Prijzen verschillen namelijk momenteel amper van generieke middelen.
Gaat echt om centen! Ja daar kijkt de zorgverzekeraar naar.


Ik zei niet dat ze bij mij meer hebben gerekend, maar dat ik dat las van iemand. Het zou maar zo kunnen zijn dat het bij mij ook is gebeurd en dan zou ik eigenlijk al dat geld wat ze meer hebben gerekend terug moeten krijgen vind ik.
Ik moet het er eigenlijk met mijn huisarts over hebben en ook vragen waarom de artsen er niks aan doen aangezien ze ervan op de hoogte zijn. Mijn arts zit nl in een gebouw met meerdere artsen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Mei 2018 18:20

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Ga nou niet allemaal aannames doen op basis van dingen die je hoort/leest, want je weet het hele verhaal niet.
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 18:38

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Scandic schreef:Ga nou niet allemaal aannames doen op basis van dingen die je hoort/leest, want je weet het hele verhaal niet.


Hoezo aannames? Het zijn verhalen van mensen die ook bij die apotheek zitten denk niet dat ze gaan liegen zeker gezien de velen klachten.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Mei 2018 19:54

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Het zijn verhalen die je niet van de eerste hand hebt CBL. Ben daarmee voorzichtig op openbare fora als er ook een bepaalde toon in zit.

En verder ben ik het wel met je eens dat het niet kan dat een apotheek fouten maakt, maar ik weet ondertussen hoe ingewikkeld de ziektekosten wereld is met (geld) afspraken etc.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Mei 2018 19:57

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Silly-One schreef:Het zijn verhalen die je niet van de eerste hand hebt CBL. Ben daarmee voorzichtig op openbare fora als er ook een bepaalde toon in zit.

En verder ben ik het wel met je eens dat het niet kan dat een apotheek fouten maakt, maar ik weet ondertussen hoe ingewikkeld de ziektekosten wereld is met (geld) afspraken etc.


Waarom zou daar voorzichtig mee moeten zijn? Diegene zei het immers ook openbaar. Sorry hoor, niemand hier ook jij niet hoeft mij te vertellen wat ik wel en beter niet kan doen dat kan ik prima zelf bepalen........dank je.
<<

Anoniem248

Bericht 28 Mei 2018 21:23

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Ik heb het allemaal niet gelezen maar afgaande op de openingspost zou ik overstappen naar een andere apotheek. Mocht het nou echt bij jóúw medicatie een keer mis zijn gegaan dan zou ik even in gesprek gaan met je huisarts hoe je dit het beste aan kunt pakken.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 28 Mei 2018 22:00

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Fedora schreef:Dat is niet de schuld van de apotheker, maar van de zorgverzekering. Zij zijn ervan overtuigd dat stofnaam net zo goed werkt als merknaam en verplichten apothekers dan ook om 'goedkope troep' te leveren. Als burger moet je goed opletten voor je medicatie aanneemt, want voor je het weet zit je met zooi.


Wat dus niet waar is dat het zooi is. Mijn vriend werkt torvallig in de farmaceutische industrie en heeft er dan ook echt verstand van. Hij geeft aan dat het echt kan dat mensen er last van hebben vanwege bijvoorbeeld andere hulpstoffen maar dat de kans klein is. Goedkope troep is echt overdreven en het woord zooi al helemaal. Ooit weleens in een farmaceutisch bedrijf geweest? De wet en regelgeving is echt enorm streng in Nederland en de kwaliteitscontroles voordat iets op de markt komt zijn best extreem te noemen. Check, check dubbelcheck zeg maar.
<<

Anoniem246

Bericht 29 Mei 2018 01:16

Re: Gedoe medicatie apotheek.

Fantine schreef:
Fedora schreef:Dat is niet de schuld van de apotheker, maar van de zorgverzekering. Zij zijn ervan overtuigd dat stofnaam net zo goed werkt als merknaam en verplichten apothekers dan ook om 'goedkope troep' te leveren. Als burger moet je goed opletten voor je medicatie aanneemt, want voor je het weet zit je met zooi.


Wat dus niet waar is dat het zooi is. Mijn vriend werkt torvallig in de farmaceutische industrie en heeft er dan ook echt verstand van. Hij geeft aan dat het echt kan dat mensen er last van hebben vanwege bijvoorbeeld andere hulpstoffen maar dat de kans klein is. Goedkope troep is echt overdreven en het woord zooi al helemaal. Ooit weleens in een farmaceutisch bedrijf geweest? De wet en regelgeving is echt enorm streng in Nederland en de kwaliteitscontroles voordat iets op de markt komt zijn best extreem te noemen. Check, check dubbelcheck zeg maar.


Ik snap wat je zegt en dat wordt ook gezegd door huisartsen en apothekers. Toch werkt het voor mij en mijn man niet zo. Het is voor ons 'goedkope zooi' waarop wij niet goed gedijen. Mijn man heeft wel tien verschillende soorten medicijnen, waaronder hartmedicatie, pijnmedicatie en rustgevende medicatie. Hartmedicatie hebben we allemaal moeten laten omzetten naar merknaam, omdat hij van stofnaam ziek werd. De samenstelling is niet voor hem. Daar hoef ik geen farmaceut voor te zijn, om daar kennis van te hebben. Pijnmedicatie kan en mag zowel stof als merknaam zijn en ook het rustgevende Oxazepammetje mag en kan stofnaam zijn. Dat is niet zo boeiend voor mijn man. Maar zijn hartmedicatie moet allemaal merk zijn, anders kan ik hem zo aan de ambulance meegeven.

Voor mij is het zo dat ik nooit goed gedijt heb op stofnaam Prozac. Het deed niets voor me. Toen ik dit aangaf bij de psychiater stelde ze voor om het dan maar eens een keer weer te proberen met echte Prozac. Well, it's a lifesaver!

Het gaat mij er niet om er medicijnen op de markt zijn onder de stofnaam van de merknaam. Maar het is onzin te zeggen dat de goedkopere variant net zo goed is als de duurdere. Want wij merken daadwerkelijk het verschil. Ik had daarentegen wel iets genuanceerder mogen zijn en op mijn woordgebruik mogen letten.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers