Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


'Licht' voedsel

<<

Anoniem282

Bericht 24 Mei 2018 12:27

'Licht' voedsel

Hoi!

Mijn slokdarm doet niet helemaal wat 'ie moet doen en daardoor komt vrij snel m'n eten omhoog. Het is dus een beetje uitproberen wat wel/niet lekker valt. Pittig eten kan helaas sowieso even niet, maar iets met tomaat of wat romig is, valt ook niet lekker. Maagbeschermer helpt wel, maar soms niet helemaal voldoende.

Hebben jullie nog tips voor licht eten? Ik ben een beetje klaar met soep en vind veel dingen ook lang niet zo lekker smaken als voorheen. Oh ja, handig om te weten is dat ik absoluut geen visliefhebber ben en de structuur van couscous/quinoa/bulgur heel onprettig vind in m'n mond. Verder sta ik overal voor open, maar weet ik het zelf even niet meer. Lees hier graag wat ideeën; alvast bedankt!
<<

Anoniem246

Bericht 24 Mei 2018 12:30

Re: 'Licht' voedsel

Toevallig dat de consulent vertelde dat mijn man wel aardappelpuree met een beetje bloemkool mag. En dat als hij het aankan, zo nu en dan een cracker mag. Verder moet ik nog googlen. Maar de bloemkool bleef me bij. Heb ik ook wel weer een keer zin in. :P
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mei 2018 12:36

Re: 'Licht' voedsel

Oh dat is wel een goed idee! Broccoli vind ik ook nog lekker, dus bloemkool zal ook vast wel goed vallen. :) Thanks!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2018 12:38

Re: 'Licht' voedsel

De dingen die je noemt herken ik erg als maagzuuropwekkend voedsel, iets waar ik ook al snel last van heb.

Je zou een (pasta) salade kunnen maken met wat zachte smaken zoals erwtjes, eitje, romaine of botersla. Evt als je wat zuivel wilt maar niet te romig kan je cottage cheese proberen of een milde geitenkaas.

Kruiden zoals dille en dragon vind ik ook niet heel sterk (mits met mate gebruikt) en kan je terecht net wat meer smaak geven.

Groenten zoals wortelen en courgette vind ik ook wel onder licht vallen, als je 't roostert in de oven met een kipfileetje.

Lastig zeg. Ik weet ook niet goed precies in welke richting je precies zoekt maar misschien is dit al wat?

Van bloemkool kun je trouwens ook heel goed puree maken als je bijvoorbeeld een ovenschotel wilt maken. Doe ik vaak ipv aardappels. Valt ook een stuk lichter op de maag. Lekker om te koken in bouillon dan voor wat extra smaak.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Mei 2018 12:41

Re: 'Licht' voedsel

En maaltijdsalades? Die kun je zelf heel lekker maken vind ik. Met ingrediënten als kipfilet, ei, noten en zaden, avocado als dat niet te romig is. En misschien dan met een beetje rijst of pasta.
Rijstwafels met rijk beleg.
<<

Anoniem246

Bericht 24 Mei 2018 12:43

Re: 'Licht' voedsel

Wortelen zei de consulent inderdaad ook nog. Als je bloemkool haalt, neem dan geen Spaanse. Die stinken. De Hollandse en Franse zijn stankvrij, haha. Kipfilet, zonder kruiden, inderdaad. Ik zou ook rijst voorstellen, maar kale rijst vind ik niet te eten. Daar moet altijd een sausje bij. Maar dan krijg je weer het effect van opboeren. Daar heb ik zelf na zo'n maaltijd al last van, dus ik wil niet weten hoe het is met een slokdarmprobleem.

Sushi misschien? Ik zeg waarschijnlijk wat dom's...?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Mei 2018 12:45

Re: 'Licht' voedsel

Iets met mie of mihoen, bv met paksoi en cashewnoten (en kip)
Of courgetti
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 24 Mei 2018 12:50

Re: 'Licht' voedsel

Rijst met gekookte kip (in bouillon, en dan soort pulled chicken maken) en dan paksoi of andere groente er bij?
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mei 2018 12:59

Re: 'Licht' voedsel

Lief dat jullie zo meedenken! Ik denk dat het vnvd iets wordt met mihoen, groente en wat noten of kip. Een beetje ketjap erdoor lukt wel. :)

Opboeren is bij mij niet eens sprake van, ook al zou ik dat al heel ranzig vinden. Het eten komt echt omhoog; niet echt grappig voor iemand met emetofobie. Heb dus naast de maagbeschermers ook Primperan, maar die mag ik niet te vaak gebruiken.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 24 Mei 2018 13:08

Re: 'Licht' voedsel

Niet helemaal vergelijkbaar misschien maar nu ik best last heb van brandend en omhoogkomend maagzuur vallen bij mij gerechten met aardappel of rijst het beste. Zalm, kip en ander eiwitrijkvoedsel gaat ook wel goed. En volkorenboterhammen ook trouwens. Qua groente gaat bijna alles wel, behalve inderdaad tomaat.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem246

Bericht 24 Mei 2018 13:15

Re: 'Licht' voedsel

Guattari schreef:Lief dat jullie zo meedenken! Ik denk dat het vnvd iets wordt met mihoen, groente en wat noten of kip. Een beetje ketjap erdoor lukt wel. :)

Opboeren is bij mij niet eens sprake van, ook al zou ik dat al heel ranzig vinden. Het eten komt echt omhoog; niet echt grappig voor iemand met emetofobie. Heb dus naast de maagbeschermers ook Primperan, maar die mag ik niet te vaak gebruiken.



Mijn man heeft dit: https://www.apotheek.nl/medicijnen/alge ... ct=antagel Misschien dat het ook iets voor jou kan zijn? Ik kan jouw klachten niet zo voor de geest houden, ik ben gezond en mijn man boert niet op, geeft wel over. En met Antagel is hij heel erg gered in het verleden.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mei 2018 14:20

Re: 'Licht' voedsel

Van tomaten is het dus wel herkenbaar. Had ik nooit eerder bij stilgestaan. Ik heb nu iig inspiratie om naar de Appie te gaan!

En ik zal deze naam noemen volgende week in het ziekenhuis, Fedora. Thanks! Ik mag lang niet alles hebben, maar misschien is dit wel een optie. :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2018 14:29

Re: 'Licht' voedsel

Ja tomaten is heel herkenbaar, triggert vrijwel direct bij mij. Ik ben er gek op, dus eet het wel.

En risotto? Heb je daar puf voor om dat te maken? Wordt romig en zacht zonder dat je room hoeft te gebruiken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mei 2018 15:41

Re: 'Licht' voedsel

Tot m'n schaamte moet ik bekennen dat ik nog nooit zelf risotto heb gemaakt. Maar ik ben geen volslagen randdebiel in de keuken, dus denk dat het me wel moet lukken. :) Het zou me nu alleen teveel energie kosten; wel een goed idee als ik me weer wat beter voel!
<<

Anoniem247

Bericht 24 Mei 2018 15:51

Re: 'Licht' voedsel

Ik wilde ook risotto benoemen. Ik vind die van Knorr wereldgerechten lekker en het is ook makkelijk te maken. Is met champignons, courgette en kip. Is ook niet té kruidig.

Of dit. Dit maak ik toevallig vanavond. Je zou dan wel minder kerrie erin moeten doen :
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -naanbrood
<<

Anoniem282

Bericht 25 Mei 2018 11:45

Re: 'Licht' voedsel

Misschien is dat idd wel een goede tussenoplossing voor de tijd dat ik te weinig energie heb om lang in de keuken te staan. Ik ben doorgaans geen fan van pakjes en zakjes, maar soms kan het best lekker en makkelijk zijn. :)

Wat grappig dat je dit recept post! Ooit heb ik deze eens voorbij zien komen en wilde ik het al maken. Zou dit ook lekker zijn met spinazie à la crème i.p.v. bladspinazie? Vind ik namelijk lekkerder en bladspinazie vind ik alleen vers lekker, maar dat slinkt zo dat het me in dit recept als vers niet handig lijkt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Mei 2018 11:53

Re: 'Licht' voedsel

Groene shaksuka is misschien ook nog een idee. Zoals deze, maar er zijn nog tal van andere recepten te vinden.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -shakshuka
<<

Anoniem282

Bericht 25 Mei 2018 14:38

Re: 'Licht' voedsel

Thanks, Joey! Ziet er ook goed uit. :)
<<

Anoniem247

Bericht 26 Mei 2018 19:07

Re: 'Licht' voedsel

Guattari schreef:Misschien is dat idd wel een goede tussenoplossing voor de tijd dat ik te weinig energie heb om lang in de keuken te staan. Ik ben doorgaans geen fan van pakjes en zakjes, maar soms kan het best lekker en makkelijk zijn. :)

Wat grappig dat je dit recept post! Ooit heb ik deze eens voorbij zien komen en wilde ik het al maken. Zou dit ook lekker zijn met spinazie à la crème i.p.v. bladspinazie? Vind ik namelijk lekkerder en bladspinazie vind ik alleen vers lekker, maar dat slinkt zo dat het me in dit recept als vers niet handig lijkt.


Ik gebruik ook gewoon spinazie a la creme bij dit recept.
<<

Anoniem282

Bericht 26 Mei 2018 20:26

Re: 'Licht' voedsel

Top! Ga ik zeker binnenkort maken. Misschien morgen al wel!
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 27 Mei 2018 00:17

Re: 'Licht' voedsel

Misschien een beetje gek, maar helpt het niet als je zuivel na je eten neemt? Melk, of yoghurt ofzo? Ik heb veel last van mn slokdarm en maagzuur en soms helpt dat. Anders misschien eens pantoprazol aanvragen bij de arts. Ik neem deze elke dag op nuchtere maag en dat helpt zo goed.

Is niet echt een voedsel tip, maar bij mij maakt het echt niet uit wat ik eet, het is er altijd. Hopelijk heb je er iets aan :)
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Mei 2018 11:45

Re: 'Licht' voedsel

Mij is verteld dat zuivel nieuw zuur aanmaakt. Het verlicht even, maar daarna ben je alsnog de sjaak.
<<

Anoniem282

Bericht 27 Mei 2018 12:25

Re: 'Licht' voedsel

Thanks! Ik heb ook nog lactose intolerantie, dus probeer sowieso teveel zuivel te vermijden. Heb daar ook medicatie voor, maar probeer ik niet te vaak te gebruiken. :) Wel vervelend voor je dat jij het altijd hebt, Japie!

Had iig nog maagbeschermers thuis en vraag a.s. vrijdag nieuwe als ik in het ziekenhuis ben. :)
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 27 Mei 2018 22:08

Re: 'Licht' voedsel

Exogenesis schreef:Mij is verteld dat zuivel nieuw zuur aanmaakt. Het verlicht even, maar daarna ben je alsnog de sjaak.


Bij mij blijft het wat langer weg dan gelukkig. Nu met medicijnen gaat het goed, maar anders is het niet te doen. Heb een breukje in mn middenrif, daardoor komt het. Zou het kunnen laten opereren, maar daar zitten ook risco's aan, dus dan maar zo.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mei 2018 12:19

Re: 'Licht' voedsel

Ik zat nog te denken aan van die verse springrolls. Met van die rijstvellen, en dan vullen met wat je lekker vindt, bijvoorbeeld komkommer, paprika, bosui, mango, kip, oosters omeletje, etc. Net wat je lekker vindt. Dat vind ik zelf altijd wel lekker licht, en ook niet heel veel werk.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers