Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Maden

<<

Anoniem246

Bericht 17 Mei 2018 06:19

Maden

*Niet lezen als je nu zit te eten.

Goed, wij hebben last van maden. Gisteren was het zo erg dat ze uit de vuilnisbak liepen, zo op onze laminatenvloer. Daarop hebben we de vuilnisbak verwijdert uit de keuken en sindsdien staat hij, leeg, bij de voordeur. We willen hem niet terug in de keuken. Het is een nieuwe, maar verschrikkelijk vies ding. En het lijkt wel dat hij door het materiaal (rvs) sneller gaat zweten, waardoor maden sneller ontstaan. Het wordt dus een kleinere afvalemmer kopen en zorgen dat hij continu wordt leeggegooid.

Maar nu het probleem. Het storten van vuilnis in de ondergrondse container kost € 1.80 per vuilniszak. Met een kleine vuilniszak sta ik daar meerdere malen per week en dat zou nog niet zo erg zijn, maar ik vind € 1.80 per zak gewoon verschrikkelijk duur. Iemand een oplossing voor dit probleem?

Ik dacht aan de grote vuilnisemmer in de berging zetten en daar dan continu kleine, gesloten zakjes ingooien. Maar dan gaat het, denk ik, verschrikkelijk stinken in de berging. Iemand nog een idee waar ik niet aan heb gedacht? Ik kan niet wachten tot we een kliko hebben. Maar goed, dat is nog niet zo ver...

(Edit: In deze lente/zomertijd, is het standaard 24 graden in huis. Goed om gas te besparen, maar niet goed voor vuilnis en eten en drinken. Alles wat we nog willen eten moet in de koelkast en als je het vergeet, dan kun je het voedsel ook weggooien. En dat zorgt op termijn dan weer voor die vieze kroelende wormpjes. Jak!)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Mei 2018 07:09

Re: Maden

Ik heb daarom altijd mijn vuilnisbak buiten staan met een latje tussen de deksel zoda5 deze open blijft staan. Je voorkomt daarmee het broeden.
Even kijken wat je met etensresten doet in je afval, want daar worden meestal de eitjes op gelegd. Deze gooi ik daarom zo min mogelijk in de vuilnisbak en die daar ook vaak in de gft bak.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 17 Mei 2018 07:10

Re: Maden

Ik zou de vuilnisbak buiten zetten, deksel klein beetje open zetten, maden gedijen minder goed bij licht.
Dan de kleine vuilniszakjes daarin verzamelen, tot hij vol is.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Mei 2018 07:18

Re: Maden

Hoe kom je aan maden in huis, heb je ook vaak vliegen in huis dan?
2015 💙
<<

Gizmo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 557

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:36

Bericht 17 Mei 2018 07:31

Re: Maden

Wij moeten het afval splitsen, maar hadden ook veel last van maden in de gft bak buiten.

Nu doe ik gft afval eerst in een klein afvalbakje binnen, waar een pedaalemmerzakje ingaat die afbreekbaar is en dus in de gft bak mag. Geen last van maden meer. In dit bakje zit ook een filter om luchtjes tegen te gaan.

Is het een idee om gft eerst in een kleiner bakje te verzamelen, en dan dus een dichtgeknoopt zakje af en toe in de grote vuilnisbak te doen?
Grote broer september 2014
Kleine zus maart 2018
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 17 Mei 2018 08:13

Re: Maden

Toen we nog in ons oude appartement woonde hadden we hier ook snel last van. Wij spoelde tijdens de warmste dagen de kleine etensresten door de wc. Geen vet en botjes etc natuurlijk maar de overgebleven aardappels, groenten, pasta, in stukjes gesneden vlees e.d.
Scheelde enorm in stank en vliegen.
Laatst gewijzigd door Fiwen op 17 Mei 2018 08:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2018 08:17

Re: Maden

GFT apart inzamelen en dan later bij de vuilniszak in doen.
<<

Anoniem236

Bericht 17 Mei 2018 08:19

Re: Maden

Oh wat had ik graag een ondergrondse container gehad, ik zou zomers dus gewoon iedere keer dat leeggooien, of eventueel even overleggen met de buren, en dan elkaars zakken tegelijk weggooien.

Wij hebben dus alleen een gft container en papier. Restafval gaat in zakken die maar eens per twee weken worden opgehaald. Sinds kort gooien we etensresten in de gft eerst in zo n afbreekbaar zakje, blokje hout tussen de klep.
En restjes lelijk rauw vlees van bijv kip gooi ik in de vriezer tot het vuilnis wordt opgehaald.
<<

Anoniem246

Bericht 17 Mei 2018 09:32

Re: Maden

Minx schreef:Hoe kom je aan maden in huis, heb je ook vaak vliegen in huis dan?


Nee, nagenoeg geen vliegen in huis.

We scheiden al het afval. Plastic bij het plastic, oud papier bij oud papier, glas bij glas. In de vuilnisemmer komen eigenlijk alleen maar etensresten terecht. En de vuilnisemmer is 10l, even uit mijn hoofd, dus het blijft gewoon te lang staan. Want het duurt kennelijk te lang voor de vuilnisemmer vol is. En dat met temperaturen van 24+.

Helaas, kunnen we niets door de wc spoelen. Dat kan het motortje van de Sanibroyeur niet aan. Wat ik nog wel kan doen is de afvalemmer bij de voordeur neerzetten en kleine zakjes daarin gooien. Op het balkon vind ik storend voor de buurman waarmee we een balkon delen. Als het stinkt, dan heeft hij er ook last van. Lijkt me niet de bedoeling.

Dank jullie wel voor het meedenken. :)
<<

Anoniem248

Bericht 17 Mei 2018 10:08

Re: Maden

Dan ben ik toch benieuwd waar al die maden vandaan komen als je geen vliegen hebt. Misschien is de prullenbak goed schoonmaken en uitschrobben en daarna alles in zakjes in de prullenbak gooien gewoon voldoende?
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 17 Mei 2018 10:12

Re: Maden

Oh gatsie :shock: Ik haat die beestjes zo erg hé, wij hadden hetzelfde in ons vorige huis. Wij hadden toen ook een grote prullenbak van RVS, er zaten zelfs heel veel eitjes in de naad van de deksel.. pure horror! Die heb ik toen ook weggegooid en een veel kleinere weer gekocht, volgens mij is deze 30L en van hard plastic. Gelukkig nog nooit maden in gehad, maar we gooien de vuilniszak elke week weg en heel goed scheiden. Ik lees dat je etensresten erin doet, hebben jullie geen groene afvalcontainer?

Ps. wij hadden ook geen vliegen tijdens de maden-invasie.
Wat als het lukt
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Mei 2018 10:52

Re: Maden

Huh, even OT hoor, maar waarom moet je betalen voor je vuilniszak??
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2018 10:59

Re: Maden

Marsy31 schreef:Huh, even OT hoor, maar waarom moet je betalen voor je vuilniszak??

Dat is toch normaal? Je betaalt per jaar of per zak of per container of per lediging.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Mei 2018 11:06

Re: Maden

Ik weet dat alleen door mij werk Cotton. Per zak of per lediging is van de afgelopen jaren.En ik heb nog nooit in een gemeente gewoond waar dat gold dus dat had ik anders ook niet geweten!
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2018 11:08

Re: Maden

Joey schreef:Ik weet dat alleen door mij werk Cotton. Per zak of per lediging is van de afgelopen jaren.En ik heb nog nooit in een gemeente gewoond waar dat gold dus dat had ik anders ook niet geweten!

Ja ik denk dat per zak of per lediging is om het scheiden en verminderen van afval te stimuleren.
Op m'n werk op de oude locatie was het 10 jaar geleden iig al per lediging.

Mijn oma heeft ook een ondergrondse en daar moet ze €192 per jaar voor betalen. Als je 2x per week een zak erin gooit ben je dus ongeveer per zak hetzelfde kwijt als Fedora.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Mei 2018 11:10

Re: Maden

Cotton, ik ben al heel lang weg uit Nederland dus heb echt geen idee. Vind dat eigenlijk helemaal niet normaal dat je daarvoor moet betalen.. Wat is de gedachte erachter dan? Dat mensen minder afval hebben? Want DAT vind ik wel goede reden..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem246

Bericht 17 Mei 2018 11:10

Re: Maden

Ik betaal vastrecht van 90 euro, als ik het uit mijn hoofd goed heb. Daarnaast betaal ik € 1.80 per zak. Het schijnt dat wij, als gemeente, vrij duur zijn als het op de ondergrondse container aankomt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Mei 2018 11:11

Re: Maden

Ja, mensen worden bewuster van wat ze weggooien. Maar voor jou, Fedora, wel heel lastig op deze manier. Zoals eerder al geopperd werd; buiten neerzetten met plankje ertussen. Deed ik ook altijd in de zomer.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2018 11:12

Re: Maden

Marsy31 schreef:Cotton, ik ben al heel lang weg uit Nederland dus heb echt geen idee. Vind dat eigenlijk helemaal niet normaal dat je daarvoor moet betalen.. Wat is de gedachte erachter dan? Dat mensen minder afval hebben? Want DAT vind ik wel goede reden..

Nouja je betaalt voor de afvalverwerking denk ik. Afvalstoffenheffing was er toch ook wel toen jij nog in NL woonde of niet? En per lediging of zak is denk ik idd om minder afval/scheiden te stimuleren.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2018 11:13

Re: Maden

Fedora schreef:Ik betaal vastrecht van 90 euro, als ik het uit mijn hoofd goed heb. Daarnaast betaal ik € 1.80 per zak. Het schijnt dat wij, als gemeente, vrij duur zijn als het op de ondergrondse container aankomt.

Das opzich dan wel weer zuur dat er ook nog een vast bedrag aan vast zit.

Ik zou afval verzamelen in kleinere zakjes en dan die zakjes in een grote vuilniszak doen zodat je alsnog 1x per week (of minder) in die ondergrondse hoeft te gooien. Slecht voor het milieu al dat plastic, maarja..
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Mei 2018 11:16

Re: Maden

Weet het echt niet meer Cotton, maar ongetwijfeld. Ik zou ook niet weten wat ik zou doen Fedora, is inderdaad wel duur dan.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 17 Mei 2018 13:08

Re: Maden

als je die kleine zakjes netjes dichtknoopt dan zou het mee moeten vallen met de stank. zo deed ik het als student ook. nadeel van de ondergrondse is idd dat een klein zakje net zoveel kost als een grote zak. op gewicht zou eerlijker zijn.

Marsy31 schreef:Cotton, ik ben al heel lang weg uit Nederland dus heb echt geen idee. Vind dat eigenlijk helemaal niet normaal dat je daarvoor moet betalen.. Wat is de gedachte erachter dan? Dat mensen minder afval hebben? Want DAT vind ik wel goede reden..

verschilt ook per gemeente.

De reden is inderdaad minder restaval en beter scheiden. Afval zoals glas, papier, plastic/pmd (plastic metaal en drankkarton), GFT, enzovoort zijn vaak gratis dus goed scheiden bespaard afvalkosten.
Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 17 Mei 2018 15:15

Re: Maden

Marsy31 schreef:Cotton, ik ben al heel lang weg uit Nederland dus heb echt geen idee. Vind dat eigenlijk helemaal niet normaal dat je daarvoor moet betalen.. Wat is de gedachte erachter dan? Dat mensen minder afval hebben? Want DAT vind ik wel goede reden..


Afvalstoffenheffing was er ook echt wel toen jij hier nog woonde hoor.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 17 Mei 2018 17:11

Re: Maden

Fiwen schreef:Toen we nog in ons oude appartement woonde hadden we hier ook snel last van. Wij spoelde tijdens de warmste dagen de kleine etensresten door de wc. Geen vet en botjes etc natuurlijk maar de overgebleven aardappels, groenten, pasta, in stukjes gesneden vlees e.d.
Scheelde enorm in stank en vliegen.


Dit doe ik ook met vlees en de groenbak buiten zet ik op een kier bij mooi weer.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Mei 2018 18:45

Re: Maden

Zora schreef:
Marsy31 schreef:Cotton, ik ben al heel lang weg uit Nederland dus heb echt geen idee. Vind dat eigenlijk helemaal niet normaal dat je daarvoor moet betalen.. Wat is de gedachte erachter dan? Dat mensen minder afval hebben? Want DAT vind ik wel goede reden..


Afvalstoffenheffing was er ook echt wel toen jij hier nog woonde hoor.


Hahaha precies, dat is er echt al heeeeeeel lang. Al is het in heel veel gemeentes dus gewoon een jaarlijks bedrag en niet per zak. Eigenlijk zou ik best per zak willen betalen, want hier in amsterdam is het stervensduur en zodra je met zijn 2tjes woont ben je een meerpersoonshuishouden dus gewoon het hoogste tarief. Terwijl wij heel weinig afval produceren.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers