Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vertellen over sollicitatie of niet?

<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 07 Mei 2018 14:08

Vertellen over sollicitatie of niet?

Ik werk in het onderwijs en wil ergens anders (andere school) gaan solliciteren. Heel spannend!
Maar moet ik dan m’n huidige directeur op de hoogte stellen? En zo ja, wanneer dan?
Het komt sowieso uit de lucht vallen voor ‘m, want ik heb nooit iets te kennen gegeven...

Als ik niks zeg en hij komt er via via achter, vind ik het ook zo lullig.
Als ik het wel zeg, maar het niet wordt, lijkt het me ook zo awkward...

Edit: het is dus bij dezelfde stichting, dus de kans dat de directeur het al eerder hoort is heel groot.
Met een opzegtermijn heb ik dus ook niet te maken.
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 07 Mei 2018 17:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 07 Mei 2018 14:29

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Niets zeggen! Nooit je oude ruiten ingooien als je nog niets hebt.
Stel dat het niets wordt met die sollicitatie dan zal je huidige directeur je altijd aan blijven kijken en denken als de "lerares die weg wil".
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 07 Mei 2018 14:48

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Mijn eerste reactie is ook niets zeggen. Tenzij de school onder dezelde stichting valt, dan zou ik eerder overwegen om het te melden.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 07 Mei 2018 14:51

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Mijn eerste reactie zou ook zijn om niets te zeggen, want voor hetzelfde geldt wordt je het niet en ga je helemaal niet weg. Echter, ik kan me ook voorstellen dat het een redelijk klein wereldje kan zijn in het onderwijs. Mocht je nieuwe school bijvoorbeeld onder dezelfde stichting vallen, kan het zijn dat je leidinggevende het van iemand anders hoort.

Ik zou het misschien toch wel vertellen.

Hoe komt het dat je weg wilt bij je huidige werk? Misschien zijn er ook mogelijkheden om dingen te veranderen?
<<

Anoniem282

Bericht 07 Mei 2018 15:34

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Gebruikelijk is om dit te vertellen nadat je een arbeidsovereenkomst hebt ondertekend. Dan pas heb je de zekerheid dat je daadwerkelijk een nieuwe baan hebt Als het goed is heb je een opzegtermijn bij je huidige werkgever en dat is juist bedoeld voor je werkgever om een nieuwe medewerker te vinden en overdracht te doen c.q. in te werken.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen hierop, maar dan gaat het vaak ook om een andere situatie. Bijv.: je functie houdt op te bestaan over een aantal maanden en je werkgever weet dus dat je uitkijkt naar een nieuwe baan en betaalt eventuele bijscholing die je hiervoor nodig hebt. Zoals ik het lees is dat nu niet aan de orde en daarom zou ik niets zeggen. Dat is niet lullig; het is een zakelijke overeenkomst die je hebt en ik lees nergens dat je je daar niet aan wenst te houden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 07 Mei 2018 15:52

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Tot nu toe heb ik het altijd wel gewoon gezegd. Omdat ik dan al gesprekken had gehad over gebrek aan uitdaging of ambities om door te groeien etc. Je hoeft het echter niet te zeggen, precies om wat je zelf ook al aangeeft, kan ongemakkelijk worden. Maar ik ben zelf van mening dat het altijd goed is om in gesprek te blijven met elkaar over wat je wensen, ambities en verwachtingen zijn zodat iedereen weet hoe ze er in zitten. Misschien komen ze wel met een mooi tegenvoorstel.

In deze situatie, als je directeur nog van niks weet, zou ik sowieso even het eerste gesprek afwachten en daarna kijken. Misschien bevalt het jou zelf ook wel helemaal niet en zie je er zelf vanaf. Ik ga er vanuit dat de mensen betrokken bij jouw sollicitatie daar discreet over zijn.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 07 Mei 2018 17:48

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Tom schreef:Mijn eerste reactie is ook niets zeggen. Tenzij de school onder dezelde stichting valt, dan zou ik eerder overwegen om het te melden.


Dit is dus het geval...
Ze vallen onder dezelfde stichting en de directeuren hebben geloof ik iedere 2 weken overleg met elkaar... Dus de kans is groot dat het al uitkomt.

Opzegtermijn is dus ook geen sprake van, aangezien ik bij dezelfde stichting (en dus werkgever) blijf. En anders zou dat ook geen probleem zijn ivm zomervakantie en het al ruim voor die tijd duidelijk zal zijn.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 07 Mei 2018 17:59

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Toen ik twee jaar geleden intern solliciteerde heb ik het aan mijn leidinggevende verteld toen ik op gesprek mocht komen. Misschien is dat een optie voor je? Dat je een brief stuurt zou ik nog niet vertellen.

Je zou eventueel ook bij je sollicitatie kunnen vragen om discretie richting je huidige directeur en collega's.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 07 Mei 2018 18:56

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Green_Pepper schreef:Toen ik twee jaar geleden intern solliciteerde heb ik het aan mijn leidinggevende verteld toen ik op gesprek mocht komen. Misschien is dat een optie voor je? Dat je een brief stuurt zou ik nog niet vertellen.

Je zou eventueel ook bij je sollicitatie kunnen vragen om discretie richting je huidige directeur en collega's.


Ja dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaad, wachten tot ik ook daadwerkelijk op gesprek mag komen.

Vragen om discretie had ik ook al aan gedacht, maar voor mijn gevoel maakt dat het zo stiekem, alsof ik iets te verbergen heb?
<<

Anoniem317

Bericht 07 Mei 2018 20:39

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik werk ook in het onderwijs en ongeveer 2 weken voor de meivakantie heeft een directrice van een andere school (wel dezelfde stichting) me een baan aangeboden. Donderdag voor de meivakantie ben ik met haar in gesprek gegaan en vrijdag na de meivakantie ga ik sfeer proeven op die school. Na de meivakantie vraag ik een gesprek aan met mijn directeur. Ik heb eerder aangegeven dan ik uitdaging mis en de directrice van die andere school kan me die bieden. Ik mag daar zelfs een functie omhoog. Dit wil ik met mijn directeur bespreken. Misschien dat hij dan ook nog met een voorstel komt en anders is de keus voor mij gemaakt (mits ik die vrijdag een goed gevoel heb op die school).

Ik ga het dus met mijn directeur bespreken, maar doe dit dus na dat ik het gesprek met de directrice van die andere school heb gehad. Dit komt ook, omdat de meivakantie er tussen zit. Anders had ik het al eerder met mijn directeur besproken. Succes!
<<

Anoniem236

Bericht 07 Mei 2018 21:11

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Toen ik intern gesolliciteerd had, heb ik mijn leidinggevende daarvan op de hoogte gesteld. Maar bij ons wordt ook gestimuleerd om na 5 jaar van locatie te wisselen en daarnaast kon ik eigenlijk geen nee krijgen, gezien vaste medewerkers die intern solliciteren niet afgewezen kunnen worden.

Ik zou het dus wel zeggen, komt anders toch wel uit. Het is binnen dezelfde stichting dus het is niet zo dat je over de organisatie ontevreden bent lijkt mij.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 07 Mei 2018 21:12

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Binnen dezelfde stichting zou ik altijd je huidige leidinggevende op de hoogte stellen dat je gaat solliciteren. Er buiten niet. De kans is groot dat je huidige leidinggevende anders niet van jou hoort dat je gesolliciteerd hebt en dat levert je sowieso een vertrouwensbreuk op.
<<

Anoniem284

Bericht 08 Mei 2018 15:41

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Isabel_ schreef:Binnen dezelfde stichting zou ik altijd je huidige leidinggevende op de hoogte stellen dat je gaat solliciteren. Er buiten niet. De kans is groot dat je huidige leidinggevende anders niet van jou hoort dat je gesolliciteerd hebt en dat levert je sowieso een vertrouwensbreuk op.


Dat zou mij dan een vertrouwensbreuk vanuit mij opleveren. De partij/afdeling/school waar je gaat solliciteren zou integer genoeg moeten zijn hier niet binnen de organisatie over te praten. Ik heb wel eens intern gekeken naar een vacature en heb toen aangegeven dat ik wenste dat dit tussen ons zou blijven en dat vond de andere partij ook heel logisch.

In een later stadium zou ik er pas over beginnen (als het concreet richting een aanneming gaat).
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 08 Mei 2018 15:50

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Normaalgesproken zou ik het niet zeggen, maar binnen dezelfde stichting kan ik me wel voorstellen het aan te geven. Afhankelijk van de situatie zou ik het dan wel of niet doen. De andere school zou hier toch integer mee om moeten kunnen gaan.
Mijn moeder was voornemens om bij een andere school te solliciteren en heeft dat wel aangegeven. De huidige school heeft toen aangegeven dat als ze bleef ze een bepaalde rol kon krijgen. Nu was het haar hier niet om te doen, maar omdat ze deze mooie kans krijgt, blijft ze voorlopig toch op de huidige school. Voor haar heeft het wel bespreken, goed uitgepakt.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 08 Mei 2018 16:13

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Haha ook hier zijn de reacties verdeeld :)
Ik twijfel nog lekker verder, hoef sowieso pas volgende week woensdag te werken.

Het wel vertellen om er misschien op m’n huidige plek er op vooruit te gaan gaat niet op, want ik wil hier gewoon weg.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 08 Mei 2018 16:20

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Ik dat geval zou ik neigen naar niet vertellen. Of heb je nog kans dat als je de nieuwe school om discretie vraagt, je wel door anderen daar gezien kan worden en dat het alsnog uit kan komen?
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 08 Mei 2018 17:49

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Ik zou eerst het gesprek met de nieuwe school afwachten en het daarna aangeven bij je huidige school. Misschien wel het risico dat het eerder uitkomt, maar je kunt dan aangeven dat je eerst wilde horen wat ze te bieden hebben.
<<

Anoniem317

Bericht 14 Mei 2018 18:28

Re: Vertellen over sollicitatie of niet?

Ik heb het er vandaag met m’n directeur over gehad. Heb gezegd dat ik eerlijk wilde zijn en zijn mening wilde horen. Hij wil me absoluut niet kwijt, dus dat is een compliment. Verder heeft hij me ook een functie hoger aangeboden. Nog meer nadenkwerk.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron