Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wia-Iva en werken?

<<

Anoniem246

Bericht 13 Mei 2018 07:45

Wia-Iva en werken?

De topictitel is een beetje dubbelzinnig. Want iemand die Wia-Iva is afgekeurd kan niet werken. Maar toch heb ik hier een vraag over.

Mijn man is afgekeurd en heeft sinds een aantal maanden een vrijwilligerswerkbaantje. Gisteren vroegen ze mijn man of hij nog een goede schoonmaker wist, die wit betaald wilde worden voor één uur in de week werk. Mijn man zou mijn man niet zijn, als hij zichzelf niet zou aanbieden. Hij vroeg mij om uit te zoeken of hij wit twintig euro per week wit mag bijverdienen. Ik weet het niet, kan het zo snel ook niet vinden op internet en dacht dus aan jullie. Weten jullie het?

Persoonlijk denk ik dat het een no-go is. Hij is namelijk niet voor niets afgekeurd. Ik vraag me ook af of hij het lichamelijk wel aankan, al weet ik zeker van niet. Maar mijn man is mijn man... En hij wil het zo graag goed doen.
<<

Anoniem316

Bericht 13 Mei 2018 08:07

Re: Wia-Iva en werken?

<<

Anoniem246

Bericht 13 Mei 2018 08:12

Re: Wia-Iva en werken?

Thanks Dee. Helder. Dat doen we dus maar niet. Want de kans dat hij het volhoud is nihil. En hij is niet voor niets niet Wga, maar Iva afgekeurd.
<<

Anoniem316

Bericht 13 Mei 2018 12:00

Re: Wia-Iva en werken?

Precies. Zou zonde zijn want met het UWV weet je het maar nooit. Dat ze dan opeens gaan zeggen van 'ja maar hij heeft gewerkt, dus'.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 13 Mei 2018 12:54

Re: Wia-Iva en werken?

Ik heb een iva uitkering en had voorheen (voordat de kinderen er waren) gewoon werk hoor. Maar dan idd wel heel minimaal (ik verdiende ongeveer 130 euro per maand)omdat meer ook gewoon niet mogelijk was.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem246

Bericht 13 Mei 2018 15:29

Re: Wia-Iva en werken?

Mijn vader (stratenmaker) is WAO afgekeurd en hij mag door de percentage (60%-80%) ongeveer € 150.00 per maand bijverdienen. Mijn man is 80-100% Wia-Iva afgekeurd. Vandaar ook dat ik met de vraag zat of hij dan iets mocht bijverdienen. Ook al wist ik waarschijnlijk het antwoord wel, als ik de twee vormen van afkeuring met elkaar vergelijk en wat mijn vader nog mag bijverdienen zonder het gevaar te lopen te worden herkeurd/gekort.

Ik laat hem lekker gewoon zijn vrijwilligerswerk doen en het schoonmaken moet een ander maar doen. Misschien neem ik dat ter zijner tijd wel op me. Doe ik ook iets voor de stichting.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 13 Mei 2018 19:10

Re: Wia-Iva en werken?

Mijn percentage is ook 80 tot 100 procent. En dat krijg je als je permanent(want iva) minder dan 35% van je loon verdienen kunt. Hij mag dus nog wel tot die 35% verdienen. In geval van 1000 euro iva is dat dus max 350. Maar daarin is t natuurlijk wel raar als hij bij wijze van afgekeurd zijn ivm dat hij niet lang kan staan, maar wel zou gaan werken als ober ofzo.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 13 Mei 2018 19:26

Re: Wia-Iva en werken?

Ja, wat Pure zegt. Dat ene uurtje per week zal echt niet gelijk gevolgen voor de uitkering hebben, zolang hij het maar meldt.
<<

Anoniem246

Bericht 13 Mei 2018 19:57

Re: Wia-Iva en werken?

Nee, in principe vind ik dat ene uurtje per week ook niet heel erg storend. En ik hoop dat de instantie daar net zo over denkt. Voor mij ligt het probleem hem wel daadwerkelijk in het feit dat mijn man nooit meer echt kan werken. Gaan ze moeilijk doen over dat uurtje, korten ze hem op de uitkering, of zetten ze hem uit de iva, dan heeft dat grote gevolgen voor ons en vooral voor mijn man. Ik wil het uwv zo min mogelijk tegen de borst stoten, gewoon om het zo te houden zoals het nu is. Nu doet hij vrijwilligerswerk, maar wel met het gegeven dat hij slechts op een paar procent presteert. Ook dat hij vaak moet zitten en rusten etc. Dat kan nu, daar wordt rekening mee gehouden, een werkgever staat daar natuurlijk anders in. Kunnen ze wel niet moeilijk doen over dat ene uurtje, maar als ze het wel doen...

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers