Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 08 Mei 2018 22:10

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Wij scheiden ons afval. Hebben aparte containers voor papier, gft en plastic die iedere 2 weken geleegd worden. Restafval gaat in een ondergrondse container. Glas brengen we naar de glasbak.

Groente en fruit haal ik bij een boomgaard/boer en dan neem ik eigen tassen mee. In de supermarkt ook altijd een eigen tas mee.

Als we weg gaan nemen we vaak uit gemak nog wel een flesje water mee. Misschien moeten we toch eens aan de dopper ofzo.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 09 Mei 2018 15:56

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Afval scheiden doe ik sowieso, maar daar wordt de hoeveelheid plastic an sich niet minder van natuurlijk.

Ik probeer geen plastic te kopen. In ieder geval geen 'single use' plastic. En geen wegwerp artikelen.

- Herbruikbaar boterhamzakje van stof of een bakje ipv een plastic boterhamzakje.
- Dopper ipv wegwerp flesje.
- Wasbare luiers ipv wegwerp luiers.
- Katoenen zakdoeken ipv wegwerp.
- Kleding van katoen, bamboe, wol, zijde, hennep ipv polyester, acryl ed.
- Snijplanken van hout en bamboe ipv plastic.
- Groente en fruit los kopen, eventueel in een stoffen netje ipv in een plastic zakje.
- Macaroni ed uit een kartonnen doosje ipv plastic zak.
- Pindakaas uit een glazen pot met metalen deksel ipv plastic.
- Kleding tweedehands kopen
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Mei 2018 16:31

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik ben er niet altijd heel bewust mee bezig maar probeer het wel. We scheiden ons plastic, moet ook in de gemeente, het heeft inderdaad niet zo gigantisch veel zin, maar als het een klein beetje helpt ben ik daar blij mee. Het scheelt in ieder geval enorm in onze zwarte bak.
Verder krijgen onze kinderen hun brood in een broodtrommeltje mee (van plastic haha) en niet in een zakje, hun fruit ook in een bakje. Als we geen hele broodtrommel nodig hebben gebruik ik meestal zo'n wasbaar boterhammenzakje, daar hebben we een grote en een kleinere van.
Ze krijgen elke dag hun dopper met water mee naar school en als we ergens heen gaan nemen we ook altijd zelf water mee. Ik zelf heb trouwens een chilly, erg fijn!
Als we een feest geven en we willen wegwerp borden en bekers gebruiken, wat natuurlijk op zich niet heel milieuvriendelijk is dan kopen we zo veel mogelijk karton, het wegwerpbestek wat we gebruiken is van hout. We hebben ook kartonnen rietjes.

Verder verwonder ik me altijd hoeveel plastic er in verpakkingen gaat, ik vind dat zonde en mopper er op maar ik ga niet zo ver dat ik die dingen niet meer koop. Tenminste, tenzij er een geschikte alternatieve keuze is.
Ik pak bij groente en fruit ook meestal geen plastic zakje, ik neem de meeste dingen los mee en de dingen die wel echt in een zakje moeten doe ik meestal in een papieren zakje.

We hergebruiken plastic zakken als vuilniszakjes en als spuugzakken voor onze dochter :laughcry: . Zelf nemen we eigenlijk altijd boodschappentassen mee, heb ook vrijwel altijd zo'n klein tasje in mijn tas zitten.

Ik heb wasbare billendoekjes gekocht voor baby nr. 3, weet niet of ik het echt heel fijn vind, maar als ik daarmee een aantal pakken billendoekjes kan besparen dan is dat mooi meegenomen.
Ik wil ook wasbare zoogcompressen.
Wasbare luiers heb ik over nagedacht, maar wij kunnen onze luiers zo goedkoop krijgen en we hebben soms al moeite om de was weg te krijgen nu dat ik toch maar gewone luiers wil blijven gebruiken. Misschien dat ik ook wat wasbare luiers ga kopen en het afwissel.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 10 Mei 2018 02:55

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik doe helemaal niks in plastic zakjes, ook de kleine boontjes niet. Ik koop veel biologisch fruit/groente en dat zit ook niet in plastic verpakt. Ik heb mijn eigen boodschappentas. Ik heb een koffie cup die herbruikbaar is. Gebruik vuilniszakken die gerecycled zijn. Zoon heeft biologische luiers die afbreekbaar en recyclebaar zijn, zelfde met billendoekjes (en ze doneren een percentage aan kinderen die het moeilijk hebben - helemaal top).
Ik heb geen plastic flessen water maar een BPA waterfles. Ik ben echt onwijs tegen plastic haha.
(oh en wasbare babyproducten zijn alleen nuttig als je 1) dan ook minder wast en 2) mileuvriendelijk wasmiddel gebruikt, anders heb je dan misschien wel het plastic probleem opgelost maar is het uiteindelijk nog steeds niet minder schadelijk voor mileu :( )
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Mei 2018 07:08

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Marsy31 schreef: Ik koop veel biologisch fruit/groente en dat zit ook niet in plastic verpakt.


Hier bij de Albert Heijn zitten biologische groenten dus juist in plastic verpakt, per groente. Ik vind dat zó tegenstrijdig. Alleen daarom pak ik al liever een normale courgette en niet een biologische.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 10 Mei 2018 09:17

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ja gek is dat he Marin!

Wij kregen laatst bericht van de gemeente dat we hier ook gaan starten met verschillende containers voor plastic en restafval. Dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker om ook plastic te gaan scheiden, want dat deden we nog niet.

Wat ik verder doe: altijd Doppers gebruiken, overal een tasje mee naartoe nemen. En ik maak verpakkingen altijd zo klein mogelijk als ik ze weggooi, zodat ze zo min mogelijk ruimte innemen in de vuilniszak. Scheelt uiteindelijk vuilniszakken.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 10 Mei 2018 11:09

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Maar is dat plastic dan niet biologisch afbreekbaar of al een keer gerecycled ofzo? Ik zeg ook maar wat he haha.
<<

Anoniem251

Bericht 10 Mei 2018 12:30

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik heb ergens gelezen dat dit is om het onderscheid met de niet-biologische groente duidelijk te maken. Omdat er minder biologisch wordt verkocht is ervoor gekozen deze te verpakken. Maar het voelt onlogisch inderdaad.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Mei 2018 13:28

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem317

Bericht 10 Mei 2018 13:30

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik scheid het afval, neem altijd zelf een tasje mee en heb altijd zelf een flesje water bij me. Dat was het wel zo’n beetje.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 10 Mei 2018 14:51

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik dacht dat afval scheiden wel iets landelijks was joh, wij doen dat al jaren (wordt ook verplicht door de gemeente).
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 12 Mei 2018 09:10

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Even voorop gesteld: ik doe naar mijn zin nog niet voldoende. Wel scheiden van afval, waterfles gebruiken.

Een punt waar we nog op kunnen letten, is kleding met glitter. Dat zijn ook plastic deeltjes die via de was in ons water terecht komen en dat water gaat overal naar toe. Het is nog best lastig; ik heb bijvoorbeeld bij de C&A online sokken gekocht van biokatoen, zitten er in twee paar glitters :palm:. Dit was dus niet te zien op de afbeelding online en zag ik toen ik het kaartje ervandaan had. Deze heb ik nu achterin m’n kast liggen, enkel voor noodgevallen.
L2014 & H2017
<<

ChiQ

Bericht 12 Mei 2018 16:53

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

O, jongens ik ben net thuis van de Dominicaanse Republiek. Ik was natuurlijk veilig achter resort deuren waar man en macht alles netjes houdt maar daarbuiten.. overal lag plastic. Kilometerslang langs de weg, in meren, zelfs waar de magere koeien aasden. Zo erg. Maar tijdens het vliegen. Álles kwam in plastic. Wij vlogen vrij luxe dus kregen een groot dekbedachtig ding, in plastic met een kussen daarbij in een aparte plastic en die samen weeeer in apart plastic. Toen 3x eten, allemaal in plastic verpakkingen. Alle drinken aanboord in plastic. Koptelefoon, kindervakantieboeken, álles in plastic. Niet te doen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Mei 2018 16:56

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ik vind dat ook altijd zo erg in het buitenland! In Nederland al en dan zijn de meeste landen nog veel veel erger. In het buitenland, als ik water uit flessen moet drinken, besef ik ook altijd pas hoeveeeeeeeel extra plastic alleen dat al met zich meebrengt.
<<

ChiQ

Bericht 12 Mei 2018 17:05

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Joey schreef:Ik vind dat ook altijd zo erg in het buitenland! In Nederland al en dan zijn de meeste landen nog veel veel erger. In het buitenland, als ik water uit flessen moet drinken, besef ik ook altijd pas hoeveeeeeeeel extra plastic alleen dat al met zich meebrengt.


Ja dit was niet normaal. We stonden even stil, kwam een jongeman met jerrycan aangelopen, zijn bromfiets stond dus blijkbaar stil zonder motor. Gooit hij de jerrycan leeg in zijn bromfiets en gooit zo’n jerrycan weg in een weiland en je zag nog een hele plas met benzine eruit vliegen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Mei 2018 17:06

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

ChiQ schreef:
Joey schreef:Ik vind dat ook altijd zo erg in het buitenland! In Nederland al en dan zijn de meeste landen nog veel veel erger. In het buitenland, als ik water uit flessen moet drinken, besef ik ook altijd pas hoeveeeeeeeel extra plastic alleen dat al met zich meebrengt.


Ja dit was niet normaal. We stonden even stil, kwam een jongeman met jerrycan aangelopen, zijn bromfiets stond dus blijkbaar stil zonder motor. Gooit hij de jerrycan leeg in zijn bromfiets en gooit zo’n jerrycan weg in een weiland en je zag nog een hele plas met benzine eruit vliegen.


Ik kan daar ook echt verdrietig van worden als ik dat zie. En natuurlijk blijf ik mijn best doen, zoals velen van jullie vast ook. Maar ik word er ook moedeloos van, want alles wat wij doen is als een druppel op een gloeiende plaat.
<<

ChiQ

Bericht 12 Mei 2018 17:10

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Ja zo voelt het idd. Prachtige wereld, 1 grote vuilnisbelt. 2 dagen waren heel heet maar megaveel wind zag je dus aan het strand alle hotels het aangespoelde zeewier (of wat het ook was) wegscheppen met kruiwagens afvoeren. Die waren 24u bezig het strand mooi te houden. Maar achter de poorten van zo’n resort 1 vuilnisbelt.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 12 Mei 2018 19:14

Re: Wat doe jij in de strijd tegen plastic?

Wij moeten ook afval scheiden en per keer betalen als we het in de ondergrondse container gooien. Wij hebben echt een hele kleine keuken, waardoor ik niet meerdere bakken voor vuilnis kwijt kan. We gooien dan alles bij elkaar en gooi de zak weg op mijn werk, want daar wordt nog niet gescheiden.
Ik snap niet dat het in de ene gemeente verplicht is en in de andere niet. Doe dan alles helemaal scheiden.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers