Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Herstel na operatie

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 11 Mei 2018 20:33

Herstel na operatie

Ik heb er wel eens wat over verteld in het 'wat wil je kwijt'-topic en sommigen kennen mijn verhaal wel, maar ik merk dat ik het toch graag van mij af wil typen. Plus dat ik vragen heb over het herstel na een zware operatie.

5 maart dit jaar had ik een afspraak bij de uroloog in een UMC. Hier was ik terecht gekomen nadat ik voor verschillende klachten (waar ik overigens al jaren mee liep) diverse artsen had gezien die mij niet verder konden helpen. Tijdens die afspraak kreeg ik te horen dat er mogelijkheden waren, maar dat ik in het ergste geval (op termijn) een urinestoma zou krijgen. Wel moest ik me een week later melden voor diverse onderzoeken, om de stand van zaken te beoordelen.
Een week later meldde ik mij weer in het ziekenhuis, dit keer voor de onderzoeken. Gaandeweg de dag kreeg ik al wel de indruk dat de situatie er het afgelopen jaar niet beter op geworden was. Aan het eind van de dag werd dit vermoeden bevestigd door de uroloog. De tabellen en cijfers waren duidelijk: mijn nieren konden dusdanig slecht afvloeien, dat functieverlies op de loer lag. Ik moest gaan nadenken over een urinestoma. Naief als ik was, reageerde ik dat dat begrijpelijk was en dat ik me daar de komende maanden/jaren op zou gaan voorbereiden. Dit werd meteen onderuit gehaald, de uroloog had het over weken, het risico op nierfalen werd te groot. 26 maart moest ik mijn keus doorgeven welke variant (Bricker of Indiana Pouch) en dan zou over ongeveer twee maanden de operatie plaats vinden.
De 26e had ik weer contact met de uroloog. Tijdens dat telefoongesprek vertelde ze dat ze al wat voorwerk had gedaan en dat de OK al gereserveerd was. 17 april zou het gebeuren. Slechts 6 weken na de eerste afspraak waarin het 'worst case scenario' werd aangestipt.

En zo werd ik 17 april geopereerd en werden mijn blaas en baarmoeder verwijderd, om vervolgens een urinestoma te krijgen. Een zware buikoperatie van ruim 8 uur. De voorbereiding van de operatie was al erg: klysma, sonde inbrengen, ruggenprik, infusen en vervolgens narcose. De operatie zelf heb ik uiteraard niks van meegekregen, maar het wakker worden was vreselijk. Ik lag op de PACU (Post Anesthetic Care Unit, hier is veel strengere controle dan op de verkoever of gewone afdeling) met om mij heen wat gordijntjes. Ik werd heel onrustig wakker, blijk erg ziek geweest te zijn van de narcose en was erg onrustig en bijna agressief. Die nacht was ik ook erg onrustig, al weet ik daar niet heel veel meer van. Ik was nog knetterstoned van de narcose en de pijnstilling.

De volgende ochtend mocht ik naar de afdeling. Op dat moment leek alles nog mee te vallen, maar het herstel werd zwaar. De pijn was te doen, met dank aan goede pijnstilling, maar voor de rest was het zwaar. Mijn bloeddruk was erg laag door het vele bloedverlies. Vrijdags bleken de controles niet goed: de bloeddruk veranderde, koorts, verminderde saturatie. Ze hebben toen op de kamer een rontgenfoto gemaakt en de conclusie was: longontsteking. Dat werd antibiotica. Maar wat voelde ik me slecht. Ik sliep al slecht, maar toen helemaal. Ik zag allemaal barsten en spinnen op de muren die er niet waren: allemaal door de koorts.
Helaas bleek ik ook een maagverlamming te hebben, dus zaterdags kreeg ik een maaghevel: een dikke neussonde met een slang naar de darmen voor sondevoeding en een slang in mijn maag om de maagsappen af te voeren. Gelukkig kon deze ingebracht worden onder een roesje, maar vanaf dat moment mocht ik niks meer eten en drinken. Ook kreeg ik een bloedtransfusie, omdat mijn bloeddruk afwijkend bleef.
Na een paar dagen mocht de maaghevel eruit, maar helaas bleek de maagverlamming toch nog niet over, dus werd weer een paar dagen later een nieuwe maaghevel geplaatst. Echt wat een verschrikking. En weer sondevoeding. Er was bekend dat ik lactose intollerant ben, maar daar is bij de sondevoeding geen rekening mee gehouden. Ik zal de details achterwege laten, maar dat ging dus niet goed. Gelukkig was er een oplettende verpleegster die het in de gaten had en vanaf toen ging het eindelijk beter.

Uiteindelijk mocht ik woensdag 2 mei naar huis: dag 15 na de operatie. En nu moet ik herstellen. Bijkomen van alles wat er gebeurd is, wennen aan mijn veranderde lichaam, wennen aan mijn stoma en vooral herstellen van de operatie. En ik vind het vreselijk. Ik begin nu eindelijk weer een beetje op energie te komen, maar lichamelijk kan ik amper wat. Terwijl ik altijd heel actief was (ik liep bijna dagelijks 10 km en was vrijwel altijd bezig), kan ik nou net mijn eigen ontbijt maken, wat te drinken halen en hooguit 10 minuten langzaam wandelen. Ik zit eigenlijk de hele dag maar wat te zitten en lig nog veel plat. Mijn huishouden wordt door anderen gedaan, terwijl ik toe lig te kijken. Ik kan niet even snel een was in de machine doen of even snel de vaatwasser inruimen. Laat staan even snel naar de stad voor een boodschap. Het gaat gewoon niet. En dat frustreert me enorm. Vooral als ik bedenk dat het nog maanden kan duren voordat ik weer een beetje de oude ben. Maanden! Hoe kom ik die tijd door? Ik had verwacht dat dit qua buik herstel vergelijkbaar zou zijn met mijn keizersnede. Nou echt niet, die ks komt niet in de buurt.

Wie heeft er ervaring met een zware (buik)operatie? En hoe verliep jouw herstel? Duurde alles ook zo lang?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem231

Bericht 11 Mei 2018 20:51

Re: Herstel na operatie

Geen ervaring mee maar ik wil jou heel veel sterkte wensen. Beterschap en succes met het herstel!
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 11 Mei 2018 20:57

Re: Herstel na operatie

Jeetje, wat heftig. Ik heb ook geen ervaring, maar wil je heel veel beterschap wensen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 11 Mei 2018 21:13

Re: Herstel na operatie

Wat heftig wat je hebt meegemaakt! Beterschap.

Ik heb een buikoperatie gehad, maar dat was erg klein in vergelijking tot dit. Ik kon een week lang zeer weinig, ik kon m’n eigen bord niet vasthouden. Daarna ging het langzaam beter en kon ik steeds een beetje meer.

Ik kan me voorstellen dat het niets kunnen erg frustrerend is voor je. Ik heb zo even geen tips, ik wilde je verhaal niet wegklikken zonder reactie.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Mei 2018 22:02

Re: Herstel na operatie

Zo wat heftig! Ik denk dat jij gewoon erg veel pech of complicaties hebt gehad dus dit geen normaal herstel is. Ben een beetje lief voor jezelf. Ik hoop dat de stoma je uiteindelijk een fijner leven met minder klachten gaat geven. Sterkte.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Mei 2018 22:26

Re: Herstel na operatie

Jemig Marie! Geen ervaring maar ik wilde het ook niet zomaar wegklikken. Heb je ondersteuning bij je herstel? Lijkt mij voor de verwerking fijn om met iemand te kunnen praten over wat het allemaal met je doet. Heel veel stekte en beterschap!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem335

Bericht 12 Mei 2018 07:31

Re: Herstel na operatie

Jeetje wat een verhaal. Sterkte met het herstel.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 12 Mei 2018 07:39

Re: Herstel na operatie

Rustig aan, geef het de tijd. Sterkte :hug:
2012
2016
2020

Instagram
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Mei 2018 08:15

Re: Herstel na operatie

Ohh ook ik heb geen tips maar wilde het ook niet zomaar wegklikken. Heel veel sterkte en beterschap. Wat een verhaal joh.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Mei 2018 09:14

Re: Herstel na operatie

heftig zeg. Veel sterkte. En die energie komt vanzelf weer je hebt een behoorlijke zware operatie gehad
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 12 Mei 2018 10:01

Re: Herstel na operatie

Och jee Marie, wat heb jij wat meegemaakt in korte tijd. Het lijkt me niet alleen fysiek heel zwaar, maar psychisch heb je natuurlijk ook veel te verduren. Wat klote dat je herstel zo langzaam gaat nu, dat is ook niet bevorderlijk voor je gemoedstoestand. Nou kun je ook nog eens heel weinig en heb je dus (helaas) alle tijd om na te denken en je te frustreren. Ik zou zeggen, verwacht niet teveel van jezelf. En wat anderen ook zeggen, geef het de tijd. Heb er vertrouwen in dat je tzt wel weer veel meer zal kunnen dan nu. Hopelijk gaat het vanaf nu, al is het dan misschien heel langzaam, alleen nog maar beter.
Sterkte de komende tijd :hug:
<<

Patsy

Bericht 12 Mei 2018 10:02

Re: Herstel na operatie

Wat heftig allemaal! Veel sterkte.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 12 Mei 2018 10:34

Re: Herstel na operatie

Jeetje zeg dit is niet niks. Heel lastig lijkt me het zoveel geduld te hebben. Nog niet te spreken over de pijn en het ziek zijn. Heel veel beterschap en sterkte!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem247

Bericht 12 Mei 2018 11:00

Re: Herstel na operatie

Jeetje wat heftig allemaal zeg!

Ik heb verder geen ervaring met een buikoperatie. Ik heb alleen wel 2x een keizersnede gehad. Is natuurlijk ook een operatie maar qua herstel te doen. Ik hoop dat je de maanden een beetje doorkomt en je niet al te veel verveeld. Schaf anders wat leuke boeken aan, kijk Netflix, Pinterest is ook leuk en verslavend, ga aan een nieuwe hobby beginnen zoals haken, Bulletjoural etc. Wat ik ook heel veel heb gedaan is met mijn oude Nintendo DS spelletjes gepeeld.

Heb je wel iets van hulp bij het verwerken ervan?
Heel veel sterkte en beterschap! :hug:
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 12 Mei 2018 15:40

Re: Herstel na operatie

Hoewel ik andere operaties gehad heb, was mijn herstel vergelijkbaar. Ik kon en mocht ook niks. Ik heb ook letterlijk weer op nul moeten beginnen. En ja, dat is heel erg zwaar. Ook psychisch heb ik daar heel erg veel moeite mee gehad. Hoe je daar mee om moet gaan is lastig uit te leggen, omdat het gewoon bij iedereen anders werkt. Mijn eerste operatie (van dit traject) was in 2014 en de laatste was in december 2016. En dan komt er dit jaar nog een. Ik kan ook pas sinds dit jaar zeggen dat ik weer de oude ben. Of nou ja, dat ik weer zo’n beetje kan doen als ‘vroeger’. Helemaal herstellen zal ik namelijk niet meer. Toch is het zoals het nu is te doen en kan ik er mee omgaan. Het went. Ik hoop voor jou dat je je tijd neemt en niet gaat forceren, hoe moeilijk dat ook is! Praat erover, je moet het ook gaan verwerken. Het gaat in kleine stapjes. Heel erg veel sterkte en beterschap. Het is niet niks allemaal!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 12 Mei 2018 20:27

Re: Herstel na operatie

Bedankt voor jullie reacties.

Teun: ik liep al bij het GGZ, daar wordt dit gelukkig goed meegenomen. Maandag moet ik weer op controle naar het ziekenhuis, dan ga ik daar ook vragen hoe ik verder kom in het herstel en accepteren. Ik merk nl. dat dat me gewoon ontzettend veel moeite kost. De huisarts noemde het een soort van rouwproces en dat kan ik wel beamen. Ik vind het wel moeilijk om er met mijn man over te praten. Soms kruip ik het liefst even weg in een hoekje en dat vindt hij moeilijk.
Ava: van tevoren had ik verwacht dat het wel vergelijkbaar zou zijn met een ks. Niet dus. Ik heb idd. leuke boeken voor op de ereader en heb ook genoeg hobbymateriaal, dus wat dat betreft kom ik de tijd wel door. En er is Netflix idd ;)

Thunder: jouw traject is inderdaad ook bizar lang zeg. Fijn om te lezen dat je eindelijk weer een beetje de oude bent. Hopelijk doet de naderende operatie daar niet teveel aan af.


Vandaag is de man met de hamer op visite. Man, wat verafschuw ik mijn stoma op dit moment. Ik weet dat ik hem nodig heb voor een beter leven, maar op het moment vind ik het maar een rotding.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem246

Bericht 13 Mei 2018 10:16

Re: Herstel na operatie

Wow! Wat een heftig verhaal, Marie! Bij de maaghevel moest ik aan mijn man denken en kwamen de beelden terug, maar jij hebt het gewoon doorgezet. Dat alleen vind ik al heel erg knap. Ik heb geen tips en tricks, want ik ben blij dat een stoma mijn man bespaard is gebleven. Ik hoop dat door gesprekken met GGZ je het een plaatsje weet te geven. Al kan ik me het gevoel van machteloosheid en nutteloosheid maar al te goed voorstellen. Maar neem je rust, je hebt het nodig! :hug:
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 13 Mei 2018 10:44

Re: Herstel na operatie

Ook geen tips, het is helaas gewoon afwachten en zo goed mogelijk voor jezelf zorgen, maar wilde je wel veel sterkte wensen.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 13 Mei 2018 11:58

Re: Herstel na operatie

Ik wist niet zeker of ik het hier neer moest zetten maar ik doe het toch maar. Ik ben vorig jaar januari geopereerd aan mijn darmen en helaas kon dit niet laparoscopisch dus bleef ik met een mooie wond zitten. Op zich is de operatie goed gegaan alleen moest ik 2 dagen later met spoed weer omdat ze dachten aan naadlekkage maar dat was het niet, ik had ontstoken wondvocht in mijn buikholte. Na 8 dagen mocht ik naar huis en dat ging heeeeeeel langzaam steeds wat beter al bleef ik pijn houden maar ja ik dacht dat dat erbij hoorde. Totdat op een zondagmorgen tijdens het opstaan mijn buikwond opensprong en er heel veel viezigheid uit kwam. Het bleek om een abces te gaan die was gesprongen. En sinds die tijd is het nog steeds ellende. Ik had ook totaal geen energie en wilde van alles maar kon het niet. Idd heel frustrerend. Wat ik hier beschrijf is een extreme situatie hoor, ik heb alle pech van de wereld gehad en de arts had dit nog maar 2x eerder in zijn hele carrière gezien. Op dit moment heb ik nog steeds 2 buikwonden die ik 2x per dag moet spoelen. Ik heb nog steeds niet alle energie terug die ik eerder had maar dat heeft ook met mijn ziekte te maken. Ik heb wel geleerd dat ik alles wat ik wil doen moet verdelen. En er aan toegeven. Het is niet makkelijk dat weet ik maar dat is het enige wat je kan doen helaas. Als je je er tegen gaat verzetten dan kost het alleen nog maar meer energie. Op een gegeven moment ga je merken van hey ik hou dit langer vol. En dan kan je langzaam gaan opbouwen. Ik denk dat hoe eerder je het accepteert (ja ik weet t makkelijk gezegd) hoe eerder je zal merken dat je steeds wat meer gaat kunnen.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop niet dat mijn verhaal je bang gemaakt heeft want dat is echt een zeldzaamheid hoor (en ik was in hele slechte conditie).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 13 Mei 2018 12:56

Re: Herstel na operatie

Ik heb geen ervaring, maar wat een ellende allemaal zeg! Ik sluit me bij Ava aan, verwen jezelf een beetje en neem de tijd. Heel veel sterkte!
december 2016
juli 2019
<<

Ikknutsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 185

Geregistreerd: 17 Aug 2017 06:47

Bericht 14 Mei 2018 07:32

Re: Herstel na operatie

:hug:

Als je bezoek wil, ik je was moet komen ophalen of eten kan brengen of een boodschap moet halen.

Echt bellen! Niet denken dat je mensen tot last bent. Want dat ben je niet.
2010☆☆☆☆☆☆20162017 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 14 Mei 2018 09:24

Re: Herstel na operatie

Wat een heftig verhaal van jou ook Boedha, poeh. Erg lange nasleep. Wat supervervelend voor je!

Marie, ik zou mooi de hulp van Ikknutsel aannemen :) lief.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 14 Mei 2018 09:32

Re: Herstel na operatie

Sterkte Marie!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

sabje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:05

Bericht 15 Mei 2018 11:45

Re: Herstel na operatie

Ik heb bijna 2 jaar geleden ook een flinke buikoperatie gehad (7 cm darm verwijderd, stuk van blaas afgehaald, urineleider gemaakt en verklevingen weggehaald). Ik ben ongeveer van 10 tot 17 onder narcose geweest.
Nadat ik uit het ziekenhuis was (1 week gelegen) kon ik de eerste 3 weken ook echt niks. Alleen een beetje in huis rond lopen.
Na 6 weken gingen we op vakantie. Daar leek alles eigenlijk heel goed te gaan. Al deden we niet veel meer dan op ligbedje liggen en relaxen. Maar toen we thuis waren ging ik weer aan het werk en dat viel heel erg tegen. Ben met 2 uur per week begonnen met om de week er 1 uur erbij.
Pas na de kerst voelde ik mij weer mezelf. Dus het heeft een paar maanden geduurd.

Je moet het echt de tijd geven. En dat is heel moeilijk. Ik vond het ook veel te langzaam gaan. Maar is toch goed gekomen.

Hele dikke knuffel!!
Ons boefje 24-08-2010
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 16 Mei 2018 12:31

Re: Herstel na operatie

Dank je wel Zora, ik ben er nog lang niet maar we doen t er maar mee haha.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron