Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oma is ziek.. vertellen?

<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 26 Apr 2018 15:37

Oma is ziek.. vertellen?

Onlangs is mijn moeder geopereerd in verband met een tumor. Helaas heeft deze operatie niet helemaal het gewenste resultaat opgeleverd. Ze hebben niet de gehele tumor weg kunnen halen en binnenkort krijgt mijn moeder een aantal chemokuren een een zware operatie, waardoor ze wat langer in het ziekenhuis zal moeten verblijven.

Onze kinderen zijn bijna vier en ruim één jaar. De oudste van bijna vier heeft altijd alles in de gaten. De komende tijd zal ze ongetwijfeld merken wat er gaande is en we willen ook zeker niet gejeimzinnig doen tegenover haar. Hoe verdrietig en vervelend dit allemaal ook is, ook dit hoort bij het leven. Ik wil haar uiteraard ook zeker niet bang maken, dus wij twijfelen nog een beetje wat en hoe wij onze dochter gaan vertellen wat er met oma aan de hand is. Ik vind het wel heel moeilijk, omdat het feit dat oma ziek is ook zichtbaar zal worden.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Wat zouden jullie vertellen en hoe? Alvast bedankt!
2014 2016
<<

Elvie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 604

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:14

Bericht 26 Apr 2018 15:39

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Ik weet trouwens niet of dit onderwerp hier thuishoort of in de kinderen-pijler. Mochten de burgemeesters het nodig vinden, verplaats het dan gerust :)!
2014 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 26 Apr 2018 15:49

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Wat heftig, ook voor jou. Zoiets is nooit leuk om aan je kind te vertellen. Maar ik zou ze er ook niet teveel voor afsluiten. Maar je hoeft ook niet in detail te vertellen wat er aan de hand is.
Maar dat ze ziek is en de komende tijd vaak naar het ziekenhuis moet omdat de dokters haar proberen beter te maken.

Hier is de oma van mijn man ziek erg ziek geweest en lag in het ziekenhuis. Waardoor het logeren van onze dochter bij mijn schoonouders niet door kon gaan. Dus dat moesten we aan dochter van 5 vertellen.
Ze pakte dit wel heel sportief op. Heeft een tekening gemaakt voor oude beppe.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9454

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 26 Apr 2018 16:17

Re: Oma is ziek.. vertellen?

De moeder van een vriend van mij is ook ziek, en zijn nichtjes hebben ze het verteld via een boekje. Als je wilt kan ik de titel voor je navragen.

Veel sterkte!
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 26 Apr 2018 17:11

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Wat Jezzie zegt zou ik doen. Vertellen dat ze ziek is, naar het ziekenhuis moet om beter te worden. Als er iets zichtbaar word gewoon aangeven dat dat is door het ziek zijn, dat zou ik niet van te voren vertellen omdat je nooit zeker weet of het echt zichtbaar gaat zijn (bij mijn schoonmoeder viel wat zichtbaar was dusdanig mee dat het dochter niet opviel ook al was het gebied van de tumor haar gezicht).

Sterkte, heftig voor jullie.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 26 Apr 2018 23:28

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Als ze chemo’s gaat krijgen zal ze dus wel kaal worden. Ik zou het daarom denk ik wel vertellen. Dat is zo zichtbaar. Ze zal er waarschijnlijk ook ziek van worden.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 27 Apr 2018 19:51

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Mijn kinderen waren 6 en 8 jaar toen hun oma borstkanker kreeg. Ze hebben mij heel verdrietig gezien en ik heb ze de dag dat we het hoorden verteld dat oma ziek is en vaak naar het ziekenhuis zou moeten en ook wel duidelijk gezegd dat de dokters er alles aan doen om haar weer beter te maken.
Bij mijn moeder is het nooit heel zichtbaar geweest dat ze ziek was omdat ze tijdens de chemo koeling op haar hoofd heeft gehad en haar haar daardoor grotendeels heeft gehouden.

Veel sterkte!
<<

ChiQ

Bericht 27 Apr 2018 21:01

Re: Oma is ziek.. vertellen?

JustMeDaan schreef:Als ze chemo’s gaat krijgen zal ze dus wel kaal worden. Ik zou het daarom denk ik wel vertellen. Dat is zo zichtbaar. Ze zal er waarschijnlijk ook ziek van worden.


Nee, niet van alle soorten chemo valt haar uit.

Kinderen gaan heel anders om met uiterlijke veranderingen. Julian was 1,5 toen mijn moeder kanker kreeg, de eerste chemo’s behielden haar haar, maar toen die niets meer deed en ze een andere kreeg viel het wel uit. Ik zal nooit vergeten dat Julian toen 2,5 jaar tegen mijn moeder zei toen hij haar voor het eerst zonder haar zag: ‘Hey yaya (oma) ben je naar de kapper geweest? Mooi hoor!’

Heel veel sterkte. Moeilijk om verdriet te dragen vanwege ziekte van je eigen moeder en het verdriet ook te zien bij jouw kinderen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 27 Apr 2018 21:22

Re: Oma is ziek.. vertellen?

De meesten wel denk ik? Mijn moeder was met 2 weken na de eerste chemo kaal. Die kreeg ook niet de behandeling met koeling op het hoofd omdat ze dat niet deden ivm als er 1 kankercel uit gezaaid zou zijn naar haar hoofd deze dan niet aangepakt zou worden door de chemo.
Maar ik denk inderdaad ook dat kinderen daarin veel luchtiger en flexibeler zijn dat iemand ineens kaal is.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Babydoll

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 18 Feb 2016 17:28

Bericht 07 Mei 2018 12:03

Re: Oma is ziek.. vertellen?

Persoonlijk zou ik het wel vertellen, niet heel gedetailleerd, maar toch dat ze weten dat het met oma nu even niet goed gaat. Al zijn ze nog jong, ze voelen alles aan, ook jouw gevoel, en vaak weten de kleintjes niet hoe ze dat gevoel dan moeten plaatsen.

Ik heb het toen wel gedaan bij mijn zoon, al was hij destijds iets ouder, maar hij weet nu waarom oma soms even down is of geen zin heeft in een spelletje etc. Heel veel sterkte samen!
Sometimes, it takes balls to be a woman.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers