Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


schoonmaakkwestie bij vrienden

<<

Anoniem278

Bericht 25 Apr 2018 08:49

schoonmaakkwestie bij vrienden

Waarschijnlijk een rare titel, maar ik heb dus een serieus probleem inmiddels.

Ik ben bevriend met een echtpaar, ze werken beiden, geen kinderen of huisdieren. Wel veel bezoek, ze hebben een hechte band met hun familie. Het zijn ook echt leuke mensen.

Maar nou komt het, ze zijn absoluut geen schoonmaakliefhebbers. En dan druk ik mezelf nog zacht uit. Ze doen de was en zetten de vaat in de vaatwasser en ik heb het idee dat dat het is, en het lijkt met de jaren wel erger te worden.
Nou is dat natuurlijk mijn zaak niet en dat de vloer daar eigenlijk altijd smerig is, daar kan ik nog wel mee leven want ik mag mijn schoenen aanhouden maar de laatste twee jaar durf ik daar eigenlijk niet eens naar het toilet, zo goor is die.
En als ik zeg goor, dan bedoel ik dat ik echt nog nooit op een smerigere toilet ben geweest (ik ben wel nog nooit naar een festival geweest), de bril is altijd vies en met bruine vlekken en je ziet de stront in de pot zitten, de toiletborstel is bruin met stukjes. (even voor het beeld, het is echt heel erg).

Ik durf er niet goed iets van te zeggen, maar ik vind het nu altijd naar om een paar uur daarheen te gaan terwijl het zulke leuke mensen zijn, omdat ik dus niet naar het toilet wil. De laatste vijf keer heb ik serieus de bril schoongemaakt voor ik gebruik maakte van het toilet.

Zouden jullie er wel iets van zeggen? En hoe zou je dat dan aanpakken?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Apr 2018 09:31

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Oh bah wat erg. Dat zou ik ook echt vies vinden. Ik weet niet zo goed wat ik moet adviseren. Buitenshuis met ze afspreken waarschijnlijk. :angel:
Let's discover the world together.
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 25 Apr 2018 09:40

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Ik zou ze het nummer van een goede schoonmaker geven. Als het zulke goede vrienden zijn kun je dat toch gewoon bespreken?
<<

Anoniem301

Bericht 25 Apr 2018 10:01

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Oh wat lastig zeg hey! Het kan zo gevoelig liggen. Een vriendin van me, haar huis ruikt echt ontzettend heel erg naar kattenpis. Heb daar ook eens voorzichtig wat van gezegd, zo van het ruik hier erg naar kattenurine, heeft een kat misschien pas ergens geplast ofzo? Toen zei ze dat haar vader ook al zoiets zei maar het ruikt nu nog steeds altijd heel erg naar kattenpis, echt zo'n ammoniakgeur. Ik durft daar ook niks meer van te zeggen.

Ik neig naar je te adviseren het te bespreken maar het is ook wel spannend denk ik.
<<

ChiQ

Bericht 25 Apr 2018 10:07

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

O, bah. Heel vervelende en lastige kwestie. Het is bij niemand altijd tiptop, maar dit klinkt echt afschuwelijk vies. Ze zien het zelf niet en ik denk dat je daar dan weinig inzicht in kan creeeren. Ik snap werkelijk niet dat zulke mensen beide werken maar geen schoonmaakster nemen. Al laat je die 1x in de twee weken komen, dan nog zal de toilet er vies uit zien, maar dit is in geen maanden aangeraakt. Bah!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 25 Apr 2018 10:13

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Ik zou er denk ik niks van durven zeggen en daar gewoon niet naar de wc gaan of anders er boven gaan hangen ofzo.

Wij waren ook eens bij een vriend van J en toen zijn we naar huis gegaan omdat ik naar de wc moest :laughcry:
30-04-2017
<<

Anoniem304

Bericht 25 Apr 2018 10:17

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Ik heb dit ook eens gehad bij vrienden. Toen heb ik gewoon gevraagd of het niet eens tijd was om de WC schoon te maken.

Maar goed zij zijn verder wel schoon en dat was echt eenmalig (en niet hun WC die het meest gebruikt werd) en daarna is het ook niet weer gebeurd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 25 Apr 2018 10:28

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Ik heb dit ook ongeveer gehad. Ik wilde destijds niet meer bij die vriendin eten, omdat ik het niet trok om in die gore keuken te koken. Ook stonk het huis naar kattenpis en was het vies. Ik denk dat ze nog net wel af en toe een doekje over de wc haalden :P
Mijn 'oplossing' was, zo min mogelijk bij haar thuis afspreken. En als ik het wel deed, me erover heen zetten. Ik vond het wel heel kut hoor.
Over de stank heb ik wel regelmatig wat gezegd, ook onder het mom van; als je erin zit, ruik je het zelf niet meer. Maar goed, daar werd niks mee gedaan.
Ze wonen nu in een veel groter en mooier huis en zijn netter geworden! Mede omdat ze nu een schoonmaakster hebben. Hun vorige huis was wat klein om een schoonmaakster te nemen, maar nu hebben ze dat gelukkig wel.
Die vriendin weet van haarzelf dat zij en haar vriend niet de schoonste zijn, dus tot op zekere hoogte kon ik het er wel met ze over hebben. Bv dat zij heel geschikt zijn om een schoonmaakster te hebben. Ik kon ook wel die keuken binnenlopen en me hardop verwonderen over hoe vies het was. Maar ja, dat doe je ook niet élke keer. En dat veranderde ook niks aan de situatie helaas :)

Ik vind het lastig om te zeggen jij het aan moet kaarten. Ik ben bang dat Chiq wel gelijk heeft dat jij dat inzicht niet gaat creëren. Dus als je er iets van zegt, niet teveel hoop hebben. Maar hoe je het beschrijft is het zeker gerechtvaardigd er iets van te zeggen. Ik zou dan het misschien toch aangeven, al is het zodat je het kwijt bent en er 'iets' aan gedaan hebt. Misschien vinden zij dat vieze niet erg, maar vinden ze het wel erg dat anderen dat niet prettig vinden?
<<

ChiQ

Bericht 25 Apr 2018 10:36

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Met rommel heb ik zelf trouwens geen moeite. Maar ik weet wel dat overzicht bewaren moeilijker is als je eeeeerst alle puin moet wegruimen en dan nog eens schoonmaken.
<<

Anoniem278

Bericht 25 Apr 2018 10:41

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Dank jullie voor de aardige reacties.

Moesje, hóe zou jij dat dan aangeven? Want dit is dezelfde vriendin over wie ik in het verleden hier tips heb gevraagd om haar aan te spreken op persoonlijke hygiène, maar ook dat heeft nauwelijks geholpen. Zij zijn gewoon echt niet zo schoon. En nou hoef ik heus niet van de vloer te kunnen eten, ik heb een hond dus het is hier ook niet blinkend, maar wat moet ik dan zeggen?

Chiq, ik heb haar dus letterlijk gezegd 'als ik jullie was zou ik een schoonmaakster nemen, dan wordt het goed bijgehouden'. De ene keer reageert ze daar niet op, de andere keer zegt ze dat ze het makkelijk bijhouden samen, maar dat is gewoon echt niet zo.

Ik spreek nu meer hier bij mij af of inderdaad iets doen, maar ik kan hun huis toch moeilijk blijven vermijden?

Ik vind het wel prettig om te lezen dat jullie het dus ook echt een issue zouden vinden, ook het bespreken, want ik merk dat ik er echt last van heb op het moment dat er gevraagd wordt om af te spreken. ('ja graag, maar kan het bij mij....')
<<

Anoniem249

Bericht 25 Apr 2018 18:31

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Ik zou beginnen over m'n eigen schoonmaakster. Hoe relaxed het is dat ze elke week komt en ik niks meer in het huishouden hoef te doen, maar toch van een schoon huis kan genieten. En dan vragen hoe zij dat eigenlijk doen? Dan komen ze vanzelf op de proppen dat ze een hekel hebben aan schoonmaken. Vervolgens kun je makkelijk het nummer van je schoonmaker doorgeven.

PS als je zelf geen schoonmaker hebt, zou ik dus gewoon zeggen dat je die wel hebt. Omdat het dan een luchtiger gesprek is.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2018 20:00

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Wat ontzettend vies! Als deze vrienden niets aan hun zicht mankeert, weten zij ook dat met name het toilet smerig is. Dan denk ik eerder dat het ze niet boeit dan dat ze het echt niet zien. Als dat zo mocht zijn, lijkt het me ook niet tot een ander inzicht leiden als je begint over hoe relaxt jouw schoonmaakster is (die je niet hebt). Als je dan namelijk zou vragen hoe zij dat doen, zullen ze waarschijnlijk aangeven dit zelf te doen. Dat is dus overduidelijk niet zo, maar dan kom ik weer bij m'n tweede zin. Als het goede vrienden zijn, weten zij ook dat je het schoonmaken zelf niet uitbesteedt.

Altijd ergens anders afspreken, lijkt me ook niet echt haalbaar. Dan kom je al snel uit bij een kroegje en kost op den duur best wat geld als jullie elkaar regelmatig zien.

Verder zou ik het juist extra moeilijk vinden om gevoelige onderwerpen aan te snijden, als iemand dichtbij je staat. Laten we eerlijk zijn; dat kan net zo makkelijk niet goed vallen als dat het wel wordt gewaardeerd. Hints werken niet en het enige wat ik me verder kan bedenken is dat je vanaf nu zo vaak mogelijk bij jou afspreekt. Ik kan me gewoon geen manier bedenken waarop je anders wel eerlijk kunt zijn, maar mogelijk een ongemakkelijke situatie kunt creëren.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Apr 2018 20:41

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

Lastig zeg. In principe is het natuurlijk hun keuze om zo te leven dus wie ben jij om er iets van te zeggen. Maar aan de andere kant zijn er ook zoiets als sociale hygiëne (bestaat dat haha) en ga je over jouw eigen grenzen heen door daar bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Je zou kunnen zeggen je respecteert hen manier van leven maar respecteert ook je eigen manier van leven dus ga je daar niet naar het toilet. Als goede vriendin zou je dat best kunnen zeggen. Als ze zich gekwetst voelt zal ze er in ieder geval over na gaan denken en vindt ze het misschien voor zichzelf niet belangrijk om in een schoon huis te leven maar vindt ze het wel belangrijk dat haar vrienden zich bij haar thuis/welkom voelen of iig langs WILLEN komen. Misschien gaat ze er dan anders naar kijken. Als je dit echt niet durft te zeggen zou ik buiten huis met haar afspreken.

Misschien veroordelend maar heeft ze dan de rest van haar zaakjes wel goed op orde? Het lijkt me ook wel erg chaotisch om in zo’n huishouden te wonen kan me voorstellen dat je dan met meer dingen achter de feiten aan gaat lopen.
<<

Anoniem278

Bericht 26 Apr 2018 07:15

Re: schoonmaakkwestie bij vrienden

@Claire*** , maar zij weet toch dat ik geen schoonmaakster heb? Ik heb wel verteld over de schoonmaakster bij mijn familie, die ook beiden werken en hoe prettig dat is, maar toen zei ze dus dat ze het zelf wel bij kunnen houden (wat ofwel niet zo is, ofwel hebben zij een heel ander beeld van bijhouden)

@Guattari, ja jij benoemt precies wat ik ook zo lastig vind, de lijn tussen kwetsen en iets kunnen aangeven is over dergelijke onderwerpen zo dun. Ik zou hen niet willen kwetsen maar tegelijk vind ik het voor mezelf gewoon niet meer te doen om daar langere tijd te zijn. Ik spreek nu zoveel mogelijk bij mij thuis af en soms gaan we iets ondernemen, maar ik vind het ook erg naar dat ik dus al bewust bezig ben om daar afspreken te vermijden.

@Lot, ja, wat jij zegt is ook nog zoiets, het is hun keuze. Alleen ik vind het dan zo rot dat door die keuze, ik eigenlijk gewoon liever niet meer daar op bezoek ga, terwijl ik hen hartstikke tof vind. Plus, bijvoorbeeld laatst ben k daar gaan helpen met klussen en dat was n hele middag dus is het toiletbezoek niet te vermijden, en ik wil ook niet weigeren om hen met zoiets te helpen, want k help graag.
Wat betreft je laatste vraag, vind ik niet eens veroordelend, ze hebben puur dingen rondom persoonlijke en huishoudelijke hygiëne en klussen niet op orde, administratie is bv beter dan de mijne en ze hebben tonnen vrienden.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers