Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tweelingtopic

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 07 Jan 2018 08:35

Re: Tweelingtopic

Caramba, jullie spannende tijd kan ik me nog goed herinneren. Wat moet dat heftig geweest zijn, zo vroeg al opgenomen worden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem258

Bericht 07 Jan 2018 14:25

Re: Tweelingtopic

Teun schreef:Kijk, zo kan het ook! Ik begreep dat ze in mijn ziekenhuis sowieso met 37 weken inleiden. Ik vind dat wel gek nu ik ook deze andere verhalen lees. Als het moet twijfel ik geen seconde maar als ze het nog goed hebben lijkt me het fijn als ze nog een weekje langer kunnen blijven zitten.

Verschilt idd per ziekenhuis.
En als ze 1-eiig zijn en een placenta delen doen ze sowieso niet langer dan 37 weken.
Hier wel 1-eiig maar met 2 placenta's en eigen vruchtzakken, dus eigenlijk een 2-eiige zwangerschap, waardoor ze hier gerust de natuur hun gang laten gaan.
Wij weten overigens pas sinds hun derde dat ze 1-eiig zijn. Ziekenhuis ging bij de 1e echo van 2-eiig uit omdat ze dus 2 vruchtzakken en 2 placenta's hadden. Later hoorde ik met de 20 wkn echo van de verloskundige dat ze ook heel goed 1-eiig konden zijn.
Vond ze altijd al op elkaar lijken dus heb dat meteen wel gedacht na de geboorte. En met 3 jaar bleek het dus ook zo te zijn.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 07 Jan 2018 15:22

Re: Tweelingtopic

Wat bijzonder meggy!
<<

Anoniem258

Bericht 07 Jan 2018 16:20

Re: Tweelingtopic

ShallY schreef:Wat bijzonder meggy!


Valt mee hoor ;) Op de groep tweelingmoeders op fb zijn er best veel die later ook 1-eiig bleken te zijn. Is gewoon al vroeg na de bevruchting gesplitst, dan krijgen ze alles apart.
Alleen jammer dat veel gynaecologen hiermee nog de fout in gaan en zo vanuit gaan dat 2 placenta's altijd 2-eiig is.
Zekerheid heb je pas als het j/m is of ze echt sterk verschillen, of na dna onderzoek.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 07 Jan 2018 17:23

Re: Tweelingtopic

Oké. Al vind ik van welz, heb er niet eerder van gehoord.

Dus zou bij mij ook nog best kunnen. Zeggen nu twee eiig omdat ze inderdaad allebei in een vruchtzak zitten.
<<

Anoniem294

Bericht 07 Jan 2018 19:47

Re: Tweelingtopic

Teun schreef:Kijk, zo kan het ook! Ik begreep dat ze in mijn ziekenhuis sowieso met 37 weken inleiden. Ik vind dat wel gek nu ik ook deze andere verhalen lees. Als het moet twijfel ik geen seconde maar als ze het nog goed hebben lijkt me het fijn als ze nog een weekje langer kunnen blijven zitten.


Wij hadden de afspraak voor de geplande keizersnede eigenlijk ook met 37 weken staan. Met name omdat ik echt heel ziek was en het heel zwaar was (ik viel eerst 10kg af en kwam er daarna nog bijna 40 aan, alleen op mijn buik) en 30 was er na de bevalling meteen weer af (dus schrik niet). Met inleiden schijnt 37 weken ook prima te zijn want door de weeen en het proces naar bevallen toe schijnen de longen zich te rijpen voor buiten de baarmoeder. Maar door een geplande keizersnede zijn ze er opeens pats boem in 15 minuten en dan kunnen ze dus nog in een couveuse moeten omdat het too much is voor de longen. Daarom heb ik er zelf voor gekozen om te wachten tot na de 38 wkn want ik wilde ze niet op een andere kamer hebben na een ks waarbij ik zelf nog niet veel zou kunnen.
Reden voor de keizersnede was trouwens omdat ze dwars lagen. Er was dus ook geen andere optie.
<<

Ikknutsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 185

Geregistreerd: 17 Aug 2017 06:47

Bericht 07 Jan 2018 21:02

Re: Tweelingtopic

Meggy schreef:
ShallY schreef:Wat bijzonder meggy!


Valt mee hoor ;) Op de groep tweelingmoeders op fb zijn er best veel die later ook 1-eiig bleken te zijn. Is gewoon al vroeg na de bevruchting gesplitst, dan krijgen ze alles apart.
Alleen jammer dat veel gynaecologen hiermee nog de fout in gaan en zo vanuit gaan dat 2 placenta's altijd 2-eiig is.
Zekerheid heb je pas als het j/m is of ze echt sterk verschillen, of na dna onderzoek.


Ben wel nieuwsgierig naar je naam. :smile:
Ik ben ook lid van die groep.
2010☆☆☆☆☆☆20162017 2017
<<

Anoniem280

Bericht 07 Jan 2018 22:22

Re: Tweelingtopic

Teun schreef:Caramba, jullie spannende tijd kan ik me nog goed herinneren. Wat moet dat heftig geweest zijn, zo vroeg al opgenomen worden.


Dat was ook zeker heftig, en die 8 weken dat wij het hebben weten te rekken, zaten we in een emotionele rollercoaster.
In die weken nog een aantal keren opgenomen geweest, gynaecologen, verloskundigen en verpleging durfden mij niet naar huis te laten gaan.
Maar hé, dat is morgen allemaal weer 3 jaar geleden.

Hier werd bij de eerste echo al gezegd, 1 eiig.
Tijdens de opnames werd ook door iedereen gezegd, ze zijn 1 eiig.
Na mijn bevalling is mijn placenta opgestuurd.
Dit i.v.m de vroegtijdige weeën, ontsluiting en de vroeggeboorte.
Hieruit is ook gebleken dat de meiden 1 eiig zijn.
Mijn placenta was ook nog eens aan het verkalken.
<<

Anoniem250

Bericht 08 Jan 2018 16:18

Re: Tweelingtopic

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil ze ook bij elkaar in de klas laten starten, als dan blijkt dat ze (te) afhankelijk van elkaar zijn, dan sta ik er, in overleg, wel voor open om ze te splitsen. Ik was laatst op een school waren ze een rigide plaatsingsbeleid hadden. Daar stond ik van te kijken, ik dacht dat het vrij bekend was dat tweeling in de meeste gevallen juist beter bij elkaar kunt houden de eerste paar jaar. Ik ben hierover in gesprek gegaan en ze hebben n.a.v. dat gesprek hun plaatsingsbeleid aangepast.

Caramba, wat betekent het blijven op hun eigen groeilijn in jouw geval? R en S zijn dysmatuur geboren en zaten dus op een -lijn. Daar zijn ze opgebleven. Dat betekent dat ze nu met drie jaar 88 en 90 centimeter groot zijn. Ze zitten nog wel op hun lijn, maar hebben wel een echte groeiachterstand. Is dat bij jouw tweeling ook zo?
<<

Anoniem280

Bericht 08 Jan 2018 17:40

Re: Tweelingtopic

Hier zijn ze ook 90cm, laatst nog gemeten bij Plopsaland.

Cb zei vorig jaar, voor dit jaar zal ik van de week wel een oproep krijgen, dat het hun eigen groeilijn was. Voor de pramaturen lijn doen ze het gewoon goed. Weken hier en daar er iets van af.
Ze zitten wat tussen maat 92/98 in.
Huisarts heeft in december nog gezegd, ze zijn klein voor hun leeftijd, maar dat komt ook door de vroeggeboorte. Moet mij er niet druk om maken.

Hoor wel wat het consultatiebureau gaat zeggen, hier doet de verpleegkundige en de arts niet moeilijk, als ze het niet vertrouwen sturen ze ons wel door naar de kinderarts, dan zal hij vast ook zeggen, ze doen het op hun manier qua ontwikkeling goed.
<<

Anoniem294

Bericht 08 Jan 2018 18:11

Re: Tweelingtopic

Holly, dat was bij de school waar de oudste twee tot voor de kerst zaten ook zo. Ik heb toen ook een gesprek aangevraagd en naar aanleiding daarvan is het beleid daar ook aangepast en sindsdien zijn er nog twee tweelingen bij elkaar in de klas geplaatst. Waaronder de tweeling van de juf die ze in groep 1 en 2 hadden. Die zijn een jaar jonger dan de mijne en zij was heel blij dat ik dit zo heb "geregeld" waardoor haar kinderen ook daar naar school konden gaan.
<<

Anoniem280

Bericht 08 Jan 2018 18:52

Re: Tweelingtopic

Heb voor de vakantie een gesprekje met de peuterleidster gehad, zij vertelden mij dat ze op deze school wel bijelkaar in de klas kwamen.
<<

Ikknutsel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 185

Geregistreerd: 17 Aug 2017 06:47

Bericht 22 Jan 2018 07:17

Re: Tweelingtopic

Voor de mama's met te vroeg geboren kindjes.
Wanneer begonnen jullie met groenten en fruit?
Hield je de echte of gecorrigeerde leeftijd aan?
Net als voeding van nummer 1 naar 2, kijk je dan naar de echte of gecorrigeerde.
2010☆☆☆☆☆☆20162017 2017
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 22 Jan 2018 07:31

Re: Tweelingtopic

Ik ben wel een maand later begonnen ikknutsel.
Puur voor de zekerheid omdat hij al snel krampen had.
2016
<<

Anoniem250

Bericht 22 Jan 2018 15:42

Re: Tweelingtopic

Ik ben wel een maand later begonnen met hapjes.

Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Ik heb een basisschool voor R en S gekozen, daar mogen ze sowieso bij elkaar in de klas.
<<

Anoniem280

Bericht 23 Jan 2018 08:04

Re: Tweelingtopic

Hier ben ik met gecorrigeerde leeftijd begonnen met groente.

Vorige week had ik een afspraak bij het CB.
Ze schelen een cm en in gewicht een kilo.
S. 92cm en bijna 14kg, J. 91 en bijna 13 kg.
De meiden hebben beide hun eigen groei ontwikkeling.
Buigen iets af van de groeilijn.
Bij de peuterspeelzaal zijn zij ook 1 van de kleinsten.
Tilde van de week een meisje op bij de gastouder.
Dat meisje is een jaar jonger dan onze meiden.
Ik vertilde mij aan haar.
Misschien wel heel brutaal, maar heb later de moeder gevraagd hoe zwaar haar dochter ongeveer was.
Zij wist het niet.
Zij heeft daarna S. opgetild en voelde ook een enorm verschil in gewicht.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Jan 2018 08:55

Re: Tweelingtopic

Dan zijn ze net een stukje groter en zwaarder dan R en S. En misschien zijn jullie wel kleiner dan wij. Ik ben 1,73 en de vader 1,90. Ze zijn daarom zoveel kleiner dan verwacht dat het reden was om ze door te verwijzen naar de kinderarts. De kinderarts vindt hun groei ook afwijkend en zag ook reden tot verder onderzoek en opvolging tot en met puberteit.
<<

Anoniem280

Bericht 23 Jan 2018 09:04

Re: Tweelingtopic

Ik ben 1.71 en mijn vriend 1.80.
Dan zijn ze idd wel gemiddeld.
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 14:52

Bericht 23 Apr 2018 18:32

Re: Tweelingtopic

Ik ben hier weer eens sinds tijden en moest aan dit topic denk ik. Ik zie dat ik hier mee schreef toen mijn jongens 3 maanden waren en inmiddels tellen we af tot ze naar school gaan. Zijn de eerste 4 jaar ineens alweer voorbij.

Ben benieuwd hoe het met de kindjes van Holly gaat en Caramba? Studiebol schreef toen ook nog geloof ik.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 23 Apr 2018 19:16

Re: Tweelingtopic

Ja zeker! Hier gaat het goed hoor met de dames. 6 zijn (oktober zijn ze jarig) gaat goed op school zitten in groep 3 doen het goed, denk dat ze wel naar groep 4 gaan. Nog steeds met de pestkoppen in de klas wat soms heel moeizaam loopt helaas.
Ze zitten op gym en ponyrijden, vinden beide leuk. Hebben leuke vriendinnetjes.
Eigenlijk gewoon dingen die heel goed gaan en waar ik trots op ben.

Zijn ook genoeg dingen die minder makkelijk gaan, zoals het gevoel dat ik er niet een te kort wil doen of minder aandacht wil geven. Maar ook zij willen wel dat het allemaal heel graag eerlijk verdeeld is.
Soms vind ik een tegenslag voor hun wel lastig, als de een wel uitgenodigd wordt voor iets en de ander niet. Ik weet heus dat het bij het leven hoort maar ik kan me ook heel goed voorstellen als je zo bij elkaar opgegroeid en even oud bent dat het voor hun heel lastig is. En dan voel ik hun verdriet echt wel even.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem280

Bericht 24 Apr 2018 13:16

Re: Tweelingtopic

Trui, leuk dat je weer eens hier reageert en leuk dat je naar mijn meiden vraagt.

Hoe gaat het met je mannen?

Hier gaat alles goed.
Ze zijn nu 3 jaar en zijn 2 heerlijke meiden.
Wel 2 echte boefjes.
Gister echt de schrik van mijn leven gehad.
De meiden doen soms 's middags nog een dutje.
Maar gister hoorde ik 1 van de 2 brullen/gillen.
Ik naar hun kamer, zie ik S. nergens.
J. lag in het bed van S. dus mijn eerste gedachte, S. ligt onder het bed en kan daar niet onder vandaan komen.
Maar nee. S. lag daar niet.
Opeens zei S. met zielige toon ik ben hier.
Ik keek naar het raam, die stond helemaal open!
S. was in het venster gekropen, waarschijnlijk eruit gevallen, of ze wilde het raam dichtdoen, geen idee, wilde ze ook niet vertellen, want ze was ontzettend verdrietig.
Heb haar opgepakt en ze klampte zich helemaal aan mij vast.
Gelukkig hebben wij de slaapkamers beneden.
Maar hun slaapkamer grenst aan het terras van opa en oma. Zij hebben een grote vijver, wel met hek eromheen, maar de poort naar de vijver stond open.
Ben mij echt kapot geschrokken.
Nu bleef ze gelukkig bij het raam staan.
Meteen erna mijn vriend gebeld, S. heeft haar verhaal in tranen aan papa verteld.
Er zit nu een andere hendel op het raam, waardoor raam niet verder dan 10cm meer open kan.
Op de peuterspeelzaal gaat alles goed, wel echte deugnieten en tutjes.
Alleen het zindelijk worden is drama!
Volgende week ben ik vrij, dan aan de slag, al geven de leidsters van de peuters mij vrij weinig kans van slagen.
Ze vertikken het namelijk thuis en op de peuters ook.
Een vieze natte broek geven ze echt niks om :palm:
Volgende week echt consequent ermee aan de slag, hebben nog even de tijd voor ze naar de basisschool gaan.
Al aangegeven dat ze stickers mogen plakken, boeit ze niet.
Zeggen wel, als ik op potje of wc plas mag ik stickers plakken.
Ze doen het echt niet.
Doe je ze na het potje, waar ze dan al geruime tijd op gezeten hebben, weer een luier(broekje) aan, zeggen ze binnen 5 minuten, heb geplast! Maar dat moet op de wc.
Hmmmm. Echt het zijn tutten, ze weten hoe en waar het moet, maar het daadwerkelijk doen? Ho maar!
<<

Anoniem250

Bericht 24 Apr 2018 14:36

Re: Tweelingtopic

Hee Trui, wat leuk dat je van je laat horen. En bijna vier jaar en naar school, wat een mijlpaal! Hier gaat alles goed. R en S zijn nu 3 jaar en 4 maanden en hun kleine zusje wordt in juli 2. Ik geniet van mijn kinderen. Op mijn vrije dagen gaan we er graag op uit (met de bakfiets). Ze houden van picknicken, hoge glijbanen en trampolines. Ze doen aan rollenspellen, houden van lezen, puzzelen, maar willen vooral buiten zijn. Er wordt de hele dag gespeeld. En ondanks ze te klein zijn en dat best een zorg is, worden ze al zo groot. En wijs. Aan tafel spreken we de dag door en mijn oudste dochter praat en vertelt de hele dag door. Ik heb R en S ingeschreven op de basisschool. Ik heb best lang getwijfeld tussen verschillende scholen. Ik ben heel trots op mijn gezin.

Caramba, dat is schrikken zeg! Gelukkig is het goed afgelopen. Wat lastig van het zindelijk worden. Zijn ze er al wel aan toe? Je hebt nog even, toch? Ik heb eigenlijk niet veel tips. R en S doen ook 's middags nog een dutje, maar vooral voor R is dat eigenlijk niet meer nodig.

Ik ben even benieuwd, liggen jullie kinderen bij elkaar op de kamer?
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 14:52

Bericht 24 Apr 2018 18:29

Re: Tweelingtopic

Studiebol: ja dat lijkt me ook lastig zeg! Je wil toch dat ze allebei sociaal meekomen maar tegelijk hoeven ze niet altijd samen overal te zijn. Lastig af en toe om ze dan op de goede wijze te beleiden he? Ik ben benieuwd hoe dat straks met de jongens gaat.

Caramba: oei schrikken zeg! Ze verzinnen ook wat he op die leeftijd. Mijn gouden tip voor zindelijk maken is: wachten :smile: . Ik heb het telkens 1 dag geprobeerd en als ze echt niet wilden hup luier aan. Zo probeerde ik het elke maand een x. Met 3 jaar en 4 maanden waren ze ineens allebei na een week helemaal droog. Ze hadden er ineens lol in!

Holly: wat een gezellig huishouden heb je. En je jongste alweer bijna 2! Wat gaat het hard zeg. Ook zo gezellig dat ze steeds meer samen gaan spelen, vind je niet? De jongens en mijn oudste (6) kunnen uren samen spelen met tenten boven, winkeltjes, vader en moedertje. Zo gezellig dat gekeuvel. Wel wat zorgen om het groeien dus? Wij lopen ook nog steeds bij de kinderarts, wat een zorg geeft dat soms. Ik vind het allemaal leuk en gezellig maar ziekenhuisbezoekjes,-en opnames hakken er altijd zo in.

Fijn dat jullie kleintjes nog even slapen s middags. Dat was er hier rond hij 3e wel af. Nog even genieten van de voetjes van de vloer :).

Oja ze hebben trouwens onlangs nog een broertje erbij gekregen. Dus ons gezin is heerlijk vol en chaotisch en gezellig (en compleet :smile: ).
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 14:52

Bericht 24 Apr 2018 18:30

Re: Tweelingtopic

Oja holly: de jongens liggen nog wel bij elkaar op de kamer. Ze hebben wel de grootste kamer en ze hebben allebei hij eigen hoek met kastje met eigen spulletjes. Ze slapen goed, worden niet van elkaar wakker s nachts en vinden het gezellig dus wij laten het nog even zo.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 897

Geregistreerd: 16 Sep 2013 12:41

Bericht 24 Apr 2018 19:41

Re: Tweelingtopic

Caramba; hier was er 1 net 2 weken voor de eerste schooldag zindelijk en de ander nog niet. Met de juf besproken en toen gewoon zonder luierbroekje laten gaan. Plasbroeken werden verschoond (had een stapel mee gegeven) en voor poep belde ze. Met 3 weken had ik ze zo allebei zindelijk.. .. met zo nu en dan een ongelukje.
Nu met 4,5 gaat het helemaal goed! Alleen in de nacht dragen ze nog wel een luier.

Gefeliciteerd Trui met de geboorte van jullie zoon!
20-09-2013 N. & T. Geboren!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers