Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe en wanneer aankaarten op werk?

<<

Anoniem282

Bericht 24 Mrt 2018 18:34

Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Hoi!

Zoals hier misschien wel bekend is, heb ik last van gezondheidsproblemen. Tot dusver heb ik mijn werkgever erbuiten kunnen houden, maar nu blijkt dat ik een symptomen heb van een tweede ziektebeeld en dat is onlangs bekend geworden. Aanvankelijk werd gedacht of/of, maar het blijkt en/en te zijn. Dat op zich was al een domper, alleen betekent dit de komende tijd ook nog meer onderzoeken en niet alles kan op mijn vrije dag. Ik ben inmiddels mijn proeftijd al een aantal weken door en dat was af en toe best afzien qua pijn.

Omdat ik een reistijd heb van 2,5-3 uur per dag, merkte ik al vrij snel dat ik dit op sommige dagen niet zo goed trek. Het is teveel gevraagd voor mijn lichaam. In mijn proeftijd wilde ik hier niet over 'piepen', want ik was er huiverig voor dat dit me mijn baan zou kosten. Net na proeftijd is duidelijk geworden dat ik dus nog meer heb dan aanvankelijk werd gedacht en de twee weken die ik het beste volhield om een werkweek productief vol te maken, waren de 2 weken waarbij ik een thuiswerkdag had. In principe mag ik alleen thuiswerken als ik moet schrijven. Dat is lang niet iedere week.

Bij mijn sollicitatiegesprekken voor deze functie heeft mijn leidinggevende duidelijk aangegeven dat hij graag iemand wil die er fysiek 4 dagen is. Toen had ik echter nog nergens last van en wist ik niet dat ik 2 maanden later ziek zou worden. Alleen fulltimers hebben een thuiswerkdag, maar ik merk dat ik zoveel meer waard ben als ik ook een thuiswerkdag zou hebben: minder pijn en vooral minder vermoeid.

Het voelt alleen zo alsof ik mijn werkgever erin luis, als ik een paar weken na mijn proeftijd zou vragen of ik in het vervolg ook een thuiswerkdag mag hebben. Liefst iedere week, maar om de week zou ik ook al heel blij mee zijn. Heb continu het gevoel de boel te belazeren, maar de tijdlijn wijst anders uit: in december is teruggekoppeld dat ik hoogstwaarschijnlijk ziek zou zijn (twee dagen nadat ik het contract had getekend en het was een vermoeden), maar 1 dag na mijn proeftijd kreeg ik de officiële diagnose en daarbij dat er nog meer is aangetroffen wat mijn klachten veroorzaakt.

In mijn omgeving zeggen een aantal mensen dat ze niet eens voor een werkgever willen werken die hier geen begrip voor heeft en mee wil bewegen, maar dat vind ik te kort door de bocht. Er moet gewoon brood op de plank komen en zolang ik kan werken, omarm ik dat. Het zou in de ideale situatie alleen in een andere vorm gegoten moeten worden. Ik weet dat ik het risico loop dat mijn contract niet zal worden verlengd als ik dit aankaart, maar dit contract loopt pas begin volgend jaar af. Het enige wat mij ervan weerhoudt om nu aan de bel te trekken, is dat ik er toch ergens huiverig voor ben dat mijn leidinggevende het idee krijgt dat ik hem erin naai, door hier na 3 maanden mee te komen. Hij is heel tevreden en heeft het regelmatig over wat ik over een aantal jaren kan doen in mijn functie. Kan ik (het maken om) nu toch bespreekbaar (te) maken dat ik die komende jaren alleen maar volhoud, mits mijn gezondheid dit toelaat, als ik iets meer ruimte krijg om mijn lichaam te ontzien? Hij weet van niets; niet dat ik ziek ben en dus ook niet dat ik heel graag hierdoor een thuiswerkdag wil om mijn lichaam minder te belasten. Het enige wat ik zeker weet is dat hij heel graag iemand wilde die er fysiek 4 dagen per week is...

Ik zie er erg tegenop om hierover een gesprek aan te gaan en daarom dit topic. Dank voor het lezen van dit lange verhaal. :)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 24 Mrt 2018 18:48

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ja, dit kan je aankaarten. Je hebt hem er niet ingeluisd en er is wat veranderd gedurende de tijd waar jij geen invloed op hebt gehad. Ten tijde van het gesprek leek het jou ook goed haalbaar om 4 dagen aanwezig te zijn, nu niet meer.

Zo te lezen dreunt het goed in je hoofd na dat hij graag wil dat je 4 dagen komt. Je kunt het hele verhaal toch goed onderbouwen, onderzoeken, data van de uitslag. Al zou ik me niet gaan verdedigen, zeggen dat je het leuk vindt, het goed gaat en je er graag werkt maar dat enige aanpassingen hierbij gaan helpen. Of hr benoemt ook hoe je je erbij voelt, je mag toch open en eerlijk zijn. Het is overmacht.
Laatst gewijzigd door Lot op 24 Mrt 2018 18:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 24 Mrt 2018 18:48

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ik heb niet echt meegekregen wat voor gezonheidsproblemen je hebt, maar dat doet er denk ik ook niet toe. Ik denk dat je eigenlijk geen keuze hebt en dit zelf ook wel beseft. Je zult het moeten aankaarten, anders heb je alleen jezelf ermee. En uiteindelijk ook je werkgever, als je gezondheid achteruit gaat.
Misschien kan je nog een paar weken of zelfs maanden wachten als je dat fijner vindt en je situatie dit toelaat, maar je moet op een gegeven moment toch echt met werkgever om tafel. Vertel gewoon wat je hier ook aangeeft, met tijdlijn en al. Als ze echt zo blij met je zijn is thuiswerken misschien best een optie. Nogmaals, het is ook in voordeel werkgever dat jij fit blijft.

Sterkte en succes.
<<

Anoniem248

Bericht 24 Mrt 2018 18:50

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ik zou toch gewoon open kaart spelen. Uit je verhaal maak ik op dat dit vroeg of laat toch echt te zwaar voor je wordt, en eigenlijk al is. Ik denk dat het voor beide partijen juist prettiger en eerlijker is om open kaart te spelen en samen naar een oplossing te zoeken. Jij mogelijk een thuiswerkdag waardoor je het beter trekt, hij een productieve werknemer.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Mrt 2018 18:53

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ik zou denk ik een open gesprek met je werkgever aangaan en het allemaal op tafel gooien. Maar ik ben nogal van het open en eerlijk zijn en heel soms heb ik mezelf daar ook wel eens mee in de vingers gesneden haha. Maar meestal vind ik het we prettig.

Ik weet natuurlijk niet wat er speelt en dat wil je ook niet delen, maar wat je tot dusverre hebt verteld klinkt wel alsof het iets chronisch is wat niet gaat verbeteren en mogelijk alleen maar gaat verslechteren. Dan heeft het dus ook niet zoveel zin om mooi weer te spelen tegen je werkgever want vroeger of later komt het toch bovendrijven. En dan denk ik dat vroeger en vanaf begin af aan open en eerlijk en meewerkend zijn je verder brengt en meer begrip oplevert. En dan heb je wellicht ook juist nu nog relatief lang de kans om te laten zien dat je met wat aanpassingen juist wel goed kunt functioneren, ipv dat je het krampachtig probeert te verzwijgen maar boven je kunnen gaat zitten zonder aanpassingen en daardoor jezelf voorbij loopt en zij dat dan wel zien maar geen reden weten etc etc.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 24 Mrt 2018 18:55

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ja, ik ben het eens met wat we gezegd word hier; aankaarten en het liefst zsm. Ik denk niet dat het beter gaat worden als je langer wacht. En logisch dat je hier enorm tegenop kijkt en de reactie vreest. Want je baas is er blijkbaar heel duidelijk in dat hij wil dat je 4 dagen aanwezig bent, maar dat wil niet zeggen dat hij sowieso geen begrip voor jou situatie gaat hebben. Wie weet verandert zijn stelligheid als hij begrijpt hoeveel dit voor jou zou helpen. Misschien is die kans klein, maar zolang je het niet voorlegt, blijft het invullen hoe hij daadwerkelijk reageert. Succes!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Mrt 2018 18:58

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ik denk dat je gewoon moet benadrukken dat jij destijds echt niet wist dat je dit op je bordje zou krijgen en ik denk dat hij dat ook wel moet begrijpen. Ik proef ook een beetje dat jij je schuldig voelt over die 4 dagen en ik denk dat je daar voor jezelf even een chronologisch verhaal van moet maken waar jij in kunt vinden wat je kunt onderbouwen. Wat Luisa zegt dus. Want ja, je had al veel langer klachten, maar je wist ook niet hoe dat zou gaan belopen en dat dat nu hierop uitgedraaid is. Dat wisten heel veel artsen heel lang toch ook niet? Ik denk dat wij er te weinig van weten om op die manier met je mee te denken, maar ik denk dat je daar je eigen afwegingen wel kunt onderbouwen waarom je eerst het wel dacht te kunnen en het nu toch niet blijkt te kunnen.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mrt 2018 19:04

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Wat fijn dat jullie zo snel reageren op dit lange verhaal. Wat jij aankaart luisa, is ook wat ik me al meerdere keren heb bedacht: uitval voorkomen is altijd beter. En dat zal op den duur wel gebeuren als de situatie blijft zoals die blijft. Ik kan alleen niet inschatten wanneer. Belangrijkste is dat ik nog kan werken, alleen dan zou in aangepaste vorm veel fijner zijn. Uren minderen is niet noodzakelijk, tenzij ik niet die thuiswerkdag kan krijgen; ik doe 2 functies en dan zou ik op den duur eentje moeten laten schieten. Maar ook dat is niet handig, want mijn leidinggevende wil daarom juist dat er iemand 4 dagen fysiek is. Hij heeft 2 functies gecombineerd. Toen ik hier allemaal vrolijk ja op zei, wist ik alleen niet dat ik ziek zou worden. En het is niet zo dat ik de functie kan splitsen in 2 dagen alleen functie X en 2 dagen alleen functie Y. Vandaar ook dat hij graag wilde dat voor functie X er iemand 4 dagen is. Functie Y kan prima thuis en zoals ik het nu inschat, kan dat bij functie X inmiddels ook prima. Ik kan mijn werkplek namelijk thuis nabootsen en bij alle mappen.

Het klopt idd Whatever dat het niet meer zal verbeteren, wel verslechteren. Sinds topics niet meer verwijderd mogen worden en alleen gesloten kunnen worden, of door mijzelf mogen worden aangepast, vind ik het niet prettig om mijn diagnose op internet te zetten. Dan moet ik telkens anderen moeten vragen om niets te quoten, etc. Maar als dit anders was, denk ik ook niet dat ik het iets zou toevoegen om het wel te delen. Het wordt er niet anders van; helaas.

Als jullie dit bespreekbaar maken, zouden jullie dit vooralsnog alleen met leidinggevende doen of meteen met iemand erbij van HR? Toevallig werk ik nauw samen aan een project met degene van HR. Mag haar heel graag en we kunnen prettig samenwerken. Zij weet ook nog van niets. Ik kan wel alles aantonen met mijn medisch dossier en daarin staan ook alle data van uitslagen inclusief diagnose genoemd. Feitelijk kan ik het dus prima onderbouwen; het gaat mij meer erom dat ik heel vervelend vind dat ik pas een officiële diagnose kreeg na mijn proeftijd. Vermoedens hoefde ik niet bespreekbaar te maken en dat heb ik logischerwijs ook niet gedaan.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 24 Mrt 2018 19:14, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Mrt 2018 19:08

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Whatever schreef:Ik denk dat je gewoon moet benadrukken dat jij destijds echt niet wist dat je dit op je bordje zou krijgen en ik denk dat hij dat ook wel moet begrijpen. Ik proef ook een beetje dat jij je schuldig voelt over die 4 dagen en ik denk dat je daar voor jezelf even een chronologisch verhaal van moet maken waar jij in kunt vinden wat je kunt onderbouwen. Wat Luisa zegt dus. Want ja, je had al veel langer klachten, maar je wist ook niet hoe dat zou gaan belopen en dat dat nu hierop uitgedraaid is. Dat wisten heel veel artsen heel lang toch ook niet? Ik denk dat wij er te weinig van weten om op die manier met je mee te denken, maar ik denk dat je daar je eigen afwegingen wel kunt onderbouwen waarom je eerst het wel dacht te kunnen en het nu toch niet blijkt te kunnen.


Ja, dat voel ik mij ook. Ik heb daar volmondig ja op gezegd en dat meende ik ook. Toen was de situatie alleen anders dan nu.
<<

Anoniem231

Bericht 18 Apr 2018 06:39

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Hoe is het afgelopen? Inmiddels een gesprek gehad?
<<

Anoniem282

Bericht 18 Apr 2018 17:11

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ah, wat lief van jou om naar de afloop te vragen; dank! :)

Eigenlijk ging het veel beter dan verwacht. Eerst P&O ingelicht en met P&O-adviseur erbij naar leidinggevende gegaan. Als er dan vragen waren rondom inrichting werkplek/consequenties voor werk, konden die meteen beantwoord worden. Vond het wel heel moeilijk. Praat er verder niet veel over en om dan op te sommen wat er allemaal aan de hand is, was best even confronterend. Heb nu een thuiswerkdag en binnenkort alleen nog de leidinggevende van mijn leidinggevende inlichten. Tot dusver alleen maar fijne, begripvolle en meelevende reacties gehad en er wordt zonder meer gerespecteerd dat ik verder geen behoefte voel het er op werk over te hebben. Dat vind ik vooral fijn, want ik wil graag net zo behandeld worden als mijn collega's. :)
<<

Anoniem231

Bericht 18 Apr 2018 17:29

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Wat fijn dat het zo goed ging! Zal wel een last van je schouders zijn gevallen want geloof best dat het in je hoofd blijft zitten.
Hopelijk gaat het nu ook goed met jou!
<<

Anoniem282

Bericht 18 Apr 2018 17:34

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ben heel erg blij met deze uitkomst van een thuiswerkdag. :) Het scheelt me toch 2,5-3 uur reizen per week op de drukste dag qua OV en doordat ik momenteel veel pijn heb, bespaar ik me wat energie. Hoe gaat het met jou? Haha, dit wordt net een privégesprek. ;-) Je mag ook PM'en hoor als je dat fijner vindt dan hier op deze vraag antwoorden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6185

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Apr 2018 17:37

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Goed om te horen Guattari! Echt fijn dat je thuis kunt werken en minstens zo fijn dat ze begripvol zijn.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Apr 2018 17:45

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ja! Misschien op den duur maar investeren in een goede werkplek thuis creëren, want nu zit ik aan een tafel op een stoel waar je niet 8 uur lekker op kan zitten. Maar voor nu is het prima. :)
<<

Anoniem231

Bericht 19 Apr 2018 04:48

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Wat vervelend dat je veel pijn hebt. Kunnen ze daar niets aan doen?
Ik zou niet te lang wachten met een goede stoel om op te werken. Dat heb je echt nodig als je zolang zit.
Hier gaat alles goed, wat slaapgebrek maar mogen niet klagen. Gelukkig alweer een tijd geen echte pijnklachten ivm reuma. Af en toe een ontsteking (nu in mijn schouder) maar niet iets om over te klagen.
Gaat bij jou de pijn eigenlijk wel weg?
Hoe pakken jouw familie en vrienden het op?
<<

Anoniem282

Bericht 19 Apr 2018 17:22

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ja, is ook vervelend. Er zijn nog volop onderzoeken bezig en daarna wordt medicatie gestart, maar ik ben er wel voor gewaarschuwd dat dit nieuwe klachten kan veroorzaken (bijwerkingen). En wat die stoel betreft; dat ga ik binnenkort regelen. Het is idd noodzakelijk om wel zo comfortabel mogelijk te zitten tijdens werk.
Wel fijn om te lezen dat je pijnklachten niet op de voorgrond treden momenteel. Dat levert je hopelijk toch wat energie op, ondanks dat je slaapgebrek hebt. De ontsteking in je schouder klinkt overigens niet fijn. Krijg je iets om de ontsteking te remmen en daarmee de pijn?

Nee, bij mij zal de pijn nooit meer echt helemaal weggaan, maar gelukkig heb ik er ook betere dagen tussen zitten. Pijn kan ik op zich best wel hebben (tot op zekere hoogte), het kost alleen veel energie. Vrienden en familie reageren lief en begripvol. Met één vriendin ben ik niet meer on speaking terms, maar daar ben ik oké mee. Ik denk dat je dan ook wel kunt concluderen dat dit vroeg of laat toch was geklapt. Verder vindt m'n naaste omgeving het knap dat ik toch nog wel 3x per week 2,5-3 uur reis, omdat dit voor mensen die geheel gezond zijn soms al belastend kan zijn. Hoop dit nog wel een tijdje vol te kunnen blijven houden. :)
<<

Anoniem231

Bericht 19 Apr 2018 18:45

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Ik vind het ook heel knap! Ik zou daar al niet tegen kunnen, max 20 min met de auto en dan moest ik toch echt thuis zijn.
Wel vervelend dat jouw pijn niet meer weg gaat. Bijwerkingen klinken ook niet fijn, hopelijk valt het mee.
Jammer dat 1 vriendschap voorbij is maar wel fijn dat je vrienden en familie er wel zijn voor jou.
Ik vind jou heel positief klinken, echt knap. Weet je wel al een beetje wat de toekomst jou gaat brengen?
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje nieuwsgierig ben naar jouw diagnose maar snap goed dat je dat niet kwijt wilt. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig he.
Maar echt, je bent zo positief, hopelijk hou je dat!

Ik heb wel medicatie tegen de pijn maar dat heb ik liever niet. Dan ga ik teveel doen en krijg je hetzelfde als nu, pijn in mijn heup. Komt weer een ontsteking.
In mijn familie komt pijnstillers verslaving voor dus daarom ben ik zo huiverig voor medicatie.

Waarvoor zijn eigenlijk die onderzoeken nog? Want de diagnose stond toch al vast?
<<

Anoniem282

Bericht 19 Apr 2018 19:44

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Lief van je, dank je wel! Ik heb goede hoop dat de bijwerkingen tegen die tijd altijd nog minder erg zullen zijn dan waarvoor ik de medicatie gebruik. Of het echt zo zal zijn, moet de tijd uitwijzen. Komt vast goed.
Het cliché gaat wel op: je leert je vrienden kennen en dat is oké. Blijkbaar was dit toch geen echte vriendin. Daar kom ik dan denk ik nu in versneld tempo achter. We hebben leuke jaren gehad en daar kijk ik met plezier op terug. :)

Oei, ik kan me voorstellen dat je huiverig bent voor pijnstillers als je van zo dichtbij meemaakt dat mensen er afhankelijk van zijn geworden. Gaat het dan puur om wat je gewoon bij de drogist kan halen, of echt om sterkere middelen? Dat lijkt me heel naar, want is het dan ook niet zo dat de werking steeds minder wordt en je dus steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect? Echt zuur dat je nu een ontsteking voelt opkomen in je heup. Lijkt me erg vervelend lopen en überhaupt je een houding geven. Duren ontstekingen lang bij jou?

Ik heb onderzoek dat is uitgebreid, omdat er nog meer is gevonden (naast de diagnose). En hoe de toekomst eruitziet? Weet je, klinkt misschien heel suf, maar ik ben maar gestopt met verder denken dan een paar dagen/weken. Ik had allerlei plannen tot voor kort, maar ik moet ze bijstellen. Sowieso hoop ik dit jaar nog vol te kunnen maken, zonder uitval, bij m'n huidige werkgever. Dan misschien langer, mocht ik verlengd worden en ik het zelf nog volhoud.

Ik hoop echt voor je dat je zoveel mogelijk pijnvrij bent/blijft en je het ontstane slaapgebrek ergens kunt inhalen!
<<

Anoniem231

Bericht 22 Apr 2018 19:32

Re: Hoe en wanneer aankaarten op werk?

Wat blijf je toch positief! Inderdaad geen echte vriendin maar dan kan het toch nog verdrietig zijn.
Ik snap dat je niet meer verder kijkt dan een paar weken. Hopelijk brengen de onderzoeken wat antwoorden.

De verslaving was al echt met een simpele paracetamol. Dus vandaar dat ik er echt huiverig voor ben.
Ik zal mijn slaap wel ergens halen, af en toe met de kinderen naar bed tussen de middag.

Heel veel sterkte!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers