Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het anti-anticonceptietopic

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 15 Apr 2018 10:53

Het anti-anticonceptietopic

In januari ben ik gestopt met de pil, na deze al sinds mijn 13e of 14e ofzo geslikt te hebben. Eigenlijk voornamelijk omdat ik 3 goede vriendinnen heb, die alledrie met de pil gestopt zijn (2x mirena 1x koper) en twee van de drie zich ZOVEEL beter voelen (vooral de vriendin met een koperspiraaltje). Aangezien ik al zo lang ik weet worstel met stemmingsklachten en dus ook al zo lang ik weet aan de pil zit - en ik nu vrijgezel ben - dacht ik, laat ik dat toch ook nog eens uitproberen. Eigenlijk had ik inmiddels (ongeduldig) al zoiets van volgens mij maakt het geen bal verschil, tot ineens afgelopen week.

Afgelopen week had ik een dag of 2-3 dat ik me "opvallend normaal" voelde. Eigenlijk gewoon lichter, helderder, neutraler, gelukkiger. Ik herkende mezelf ofzo, dit is zoals Whatever hoort te zijn en zich hoort te voelen. Gewoon veel beter in mijn vel zonder qua stemming de positieve of negatieve kant uit te schieten. Zonder grijze waas en meeehh. Omdat ik nu mijn menstruatie en ook af en toe wat PMS symptomen in een app bijhoud, vulde ik dat weer in. Het valt me namelijk echt op. Vervolgens zij die app "goh je voelt je blij, dat klopt, je zit in de eerste week van je cyclus en dat past hierbij". Vervolgens dacht ik, hmm, vorige maand had ik ook 2 dagen die me opvielen dat ik vrolijker was dan normaal. En dat was dus ook rond deze tijd.

Ik wil het even af gaan wachten nog komende cycli of dit iets is dat doorzet, maar ik vroeg me af of er meiden hier ook zoekende zijn (of zijn geweest en miss al de - voor hen - oplossing gevonden) qua anticonceptie en hormonen. En of mensen misschien ervaringen uit willen wisselen.
- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
- wat gebruiken jullie aan anticonceptie?
- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Apr 2018 11:08

Re: Het anti-anticonceptietopic

Herkenbaar verhaal, alles. Eigenlijk best gek dat je (veel vrouwen denk ik) sinds je puberteit de pil slikt en dus dat je 'normaal' is. Ik ben gestopt en voel me beter. Mijn zusje heeft geen last van haar pilgebruik en stopt dus ook niet. Helemaal prima en fijn voor haar natuurlijk. Maar ik denk dan dus wel, je wéét ook niet eens hoe je je zonder die hormonen voelt. Achteraf wilde ik dat ik veel eerder met de pil gestopt was! Ik heb qua anticonceptie geen oplossing. Heb wel een relatie en gebruiken nu dus condooms en dat is kut. Tzt willen we voor een kindje gaan, dus daarom ben ik nu niet heel actief aan het zoeken naar andere anticonceptie en vind ik dit voor nu het beste... maar niet voor altijd!

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
Gestopt sinds 7 maanden omdat ik erg last van PMS heb, de twee weken na mijn eisprong zo ongeveer depressief was en ik wilde weten hoe ik zonder de pil zou functioneren. Ik heb toch wel veel minder last van PMS (t is helaas echt niet over) en ik heb een hoger libido.
- wat gebruiken jullie aan anticonceptie?
Condooms :nopompom:
- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
Ik heb een hele tijd de nuvaring gehad. Merkte geen verschil qua PMS, maar vond het gebruik een stuk fijner!
<<

Anoniem250

Bericht 15 Apr 2018 11:12

Re: Het anti-anticonceptietopic

Whatever schreef:- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)? Ik gebruik de pil. Ik voel me minder goed dan zonder pil. Maar mijn menstruaties zijn zo heftig, ik heb iets nodig heb om het enigszins af te zwakken. Ik ben door de pil 1 a 2 kilo aangekomen. In mijn geval niet erg. Ik heb een onrustige huid, daar baal ik wel van. Ik heb zonder de pil een egale huid. Nu heb ik kleine pukkeltjes. En ik zit over het algemeen minder goed in mijn vel. Veel nadelen dus, maar stoppen en zo heftig ongesteld zijn, is geen optie. Ik functioneer anders drie a vier dagen per maand nauwelijks en dan heb ik ook nog eens last van pms. Ik zou graag stoppen met de pil, maar ik weet niet wat dan helpt tegen zware menstruaties.
- wat gebruiken jullie aan anticonceptie? is voor mij niet van toe passing.
- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 15 Apr 2018 11:40

Re: Het anti-anticonceptietopic

Joey schreef:Herkenbaar verhaal, alles. Eigenlijk best gek dat je (veel vrouwen denk ik) sinds je puberteit de pil slikt en dus dat je 'normaal' is. Ik ben gestopt en voel me beter.


Precies dit had ik het dus ook net met dat vriendinnetje met koperspiraaltje over. Eigenlijk te zot voor woorden dat iets dat zoveel impact en blijkbaar bijwerkingen heeft zo makkelijk wordt voorgeschreven aan hele jonge meisjes en de bijwerkingen zijn vervolgens puberteit en daarna weet je nooit meer anders/beter... Teen pregnancies zitten we ook niet op te wachten natuurlijk, maar iets meer bewustwording mag wel en ik ben wel blij dat er een beetje een movement ontstaat van jongens, het heeft serieuze bijwerkingen!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6184

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Apr 2018 11:49

Re: Het anti-anticonceptietopic

https://decorrespondent.nl/2752/het-is- ... 2-f5f1768c

Het is een redelijk eenzijdig artikel, maar toch wel informatief. In dat libido stukje herken ik me goed. Ik had al geen klagen, dacht dat de pil dat niet beïnvloedde bij mij. Maar nu ik gestopt ben met de pil merk ik wel degelijk een groot verschil.

Ik begrijp ook dat in het geval van HG de pil de meest redelijke optie is, zoveel pijn en een hevige menstruatie lijkt me ook vreselijk. Mijn moeder slikt sinds een aantal jaren voor het eerst de pil omdat het bij haar PMS vermindert. Dus ja, iedereen zal ook anders reageren.

Maar wat ik ook niet snap. Mijn depressieve klachten in relatie tot mijn PMS zijn wel zo geweest dat de huisarts me als ik zou willen, wel naar de GGZ door wilde sturen. Ik voelde me 1.5 tot 2 weken van de maand soms echt een ander mens. Dan begrijp ik niet dat er nooit een huisarts gezegd heeft dat ik zou kunnen testen of gebruik van anticonceptie hier invloed op heeft. Nu heb ik dit uiteindelijk zelf bedacht dus een aantal maanden geleden en is nu is de PMS minder heftig. Maar dat een huisarts dit überhaupt niet met me besproken heeft, vind ik achteraf ook raar.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1948

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 16 Apr 2018 10:31

Re: Het anti-anticonceptietopic

Ik ben acht jaar geleden met de pil gestopt, omdat ik 'm toen al zo'n tien jaar slikte en het een beetje zat was.
Ik gebruik condooms als anticonceptie en heb geen kinderwens, maar dat gaat dus al acht jaar prima. Ik vertrouw eigenlijk meer op condooms dan op de pil, omdat je er bij de pil maar van uit moet gaan dat die z'n werk goed doet zonder dat je dat zelf kunt controleren.
Ik merkte vrij snel verschil en dan vooral dat ik ineens niet meer zo'n kort lontje had en dat m'n libido veel groter werd. Ik zat een stuk beter in m'n vel en m'n menstruatie was korter, minder zwaar en minder pijnlijk. Voor mij heeft het alleen maar voordelen gehad.
<<

Geel

Bericht 16 Apr 2018 11:09

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)? Nee. Ooit drie maanden geprobeerd toen ik 20 was, maar ik voelde me zo vlak worden. Dat was ook niet wat ik wilde. Ik vind het idee van hormonen in mijn lijf die iets natuurlijks tegenhouden/anders regelen heel naar.

- wat gebruiken jullie aan anticonceptie? Ik houd mijn cyclus goed bij, die is ook heel regelmatig, en ik ben ook niet súper vruchtbaar, en in mijn vruchtbare dagen gebruiken we een condoom. Dat werkt hier.

- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect? Dat mijn lijf heel 'natuurlijk' is en gezond is op dit gebied, het wordt niet beïnvloed door hormonen en ik hoef nooit te ontpillen oid.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11487

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 16 Apr 2018 11:34

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
Nee, de pil had te veel hormonen, ben van microgynon 30 eerst naar 20 gegaan en toen een spiraal laten plaatsen.
- wat gebruiken jullie aan anticonceptie? Sinds een half jaar weer mirena
- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
Hoe minder hormonen hoe beter ik me voel. Een groot nadeel is wel dat ik zonder hormonen enorm pijnlijke acne krijg. Echt van die ontstekingen met bijbehorende littekens. Mijn libido is iets lager met hormonen en merk het wel ook aan hoe ik me voel. Maar die laatste twee dingen geven zo’n klein verschil dat het niet opweegt tegen het gemak van een spiraaltje en de pijn plus onzekerheid van de acne die ik anders krijg. Helemaal ideaal is het dus niet.
2015 💙
<<

Anoniem309

Bericht 17 Apr 2018 14:22

Re: Het anti-anticonceptietopic

Ik ben vorig jaar overgegaan van de pil naar de minipil en voel me sindsdien eigenlijk ook veel beter. Ik ben nu emotioneel veel stabieler en zit daardoor ook echt goed in m'n vel. Ik vraag me dan ook wel een beetje af of dat nog beter kan worden als ik helemaal zou stoppen, of dat het gewoon te maken heeft met het feit dat er geen estrogeen in zit. Wellicht is dat gewoon het hormoon dat je ontregelt.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 18 Apr 2018 12:41

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)? 9 jaar geslikt maar ben gestopt wegens kinderwens, toen ik stopte voelde ik me veel beter.
- wat gebruiken jullie aan anticonceptie? Momenteel de daysy, is een cycluscomputer die bij correct gebruik 99.4 % betrouwbaar is. Op vruchtbare dagen gebruiken we een condoom.
- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect? Heb na mijn tweede zwangerschap de mirena gehad maar vloeide helaas bijna dagelijks. Koperspiraal genomen maar dat was ook niks. Menstruatie ging van 3 naar 10 dagen met dat ding en ik vloeide veel.
Nu dus lekker hormonaalvrij.
M:21072011
J :08012014
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 18 Apr 2018 16:16

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
Nee. Ik heb hem geslikt van mijn 15e tot 20e ongeveer. Ik ben begonnen omdat iedereen aan de pil was en ik een vriendje had (mijn man nu haha). Eigenlijk heb ik er nooit iets positiefs van gevonden. Ik had super vaak doorbraakbloedingen en kon de pil niet doorslikken. Ook kreeg ik hoofdpijn in mijn stopweek en hele gespannen borsten.

- wat gebruiken jullie aan anticonceptie?
Condooms

- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
Ik ben van de pil naar een Mirena gewisseld. Ook hier merkte ik echt nog steeds duidelijk dat ik hormonen in mijn lijf had. Ik vond het wel een prettiger anticonceptiemiddel dan de pil, maar voor mij nog steeds niet iets waar ik geen klachten van had. Ik voelde de Mirena vaak tijdens seks, had nog vaker dan de pil gespannen borsten, hoofdpijn had ik ook nog steeds zo af en aan. Verder heb ik maar een hele korte periode gehad dat ik echt niet ongesteld werd. De laatste 2 jaar van mijn spiraal had ik ook weer doorbraakbloedingen. Toen de Implanon gehad, dat was helemaal ellende.

Voor mij is hormoonloos echt het fijnste. Het nadeel van een condoom neem ik dan maar. Ik voel me echt vele malen beter nu en heb nooit klachten (geen hoofdpijn, geen gespannen borsten, 2 dagen ongesteld, heel regelmatig, geen pms, geen onzuivere huid o.i.d.). Het is niet dat ik tijdens de periode van hormonale anticonceptie ongelukkig was of alsmaar ellende had, maar nu achteraf gezien schuif ik er wel wat dingen op af.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 18 Apr 2018 16:25

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
Nee. Ik ben gestopt een jaar nadat mijn relatie uitging en ik wilde kijken of ik zonder pil nog steeds migraine had. En daarna nooit meer begonnen. Ik heb daarna 5 maanden enorme haaruitval gehad. Er bleef bijna niks meer over. Heel erg vond ik dat. Eerst werd ik na 13 weken ongesteld. Daarna zat er ruim 9 maanden tot mijn volgende menstruatie. Gelukkig had ik geen kinderwens op dat moment want het was echt heel naar. Niet weten wanneer mijn cyclus weer op gang zou komen. Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer aan de pil wil.

- wat gebruiken jullie aan anticonceptie?
Condooms

- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?
Ik voel me in ieder geval clean. Ik kan nog steeds niet goed tegen hormonen. Heb maandelijk migraine. Maar nu weet ik in ieder geval dat het van mijn eigen hormonen komt en niet van de pilhormonen. Mijn periode van ongesteld zijn duurt langer dan eerst maar ik heb het er allemaal voor over.
Condooms zijn niet ideaal maar werken voor ons prima. Ik heb een vaste relatie en wij zijn niet altijd even zorgvuldig maar vooralsnog voldoende om niet zwanger te raken.
<<

Anoniem243

Bericht 28 Apr 2018 10:54

Re: Het anti-anticonceptietopic

Even een tegengeluid dan hier:
Zodra ik gestopt ben met de bv en weer ongesteld ben geworden ga ik weer aan de pil. Ik voel mét pil juist beter, stabieler, dan zonder. Nu ben ik wel een hele tijd pilloos geweest dus hoop niet dat dat verandert als ik straks weer begin. Libido was de eerste maanden na stoppen wel hoger maar trok daarna weer gelijk als met pil. Ook kreeg ik na stoppen een slechtere huid en haaruitval. Plus dat ik graag doorslik om niet ongesteld te worden. Nee hoor, voor mij weinig slechts aan de pil.

Reden voor stoppen was de eerste keer overigens om te zien of ik het hormoonloos ook fijner vond (lijkt wel een soort hype, dus dacht ik probeer het ook eens) en of mijn libido erdoor omhoog zou gaan. Tweede keer stoppen was om zwanger te worden. Tussen eerste en laatste zwangerschap kort geslikt maar weer gestopt vanwege doorbraakbloedingen bij doorslikken. Moest de boel even 'resetten' van de huisarts maar toen besloten om maar helemaal te stoppen gezien we op een gegeven moment toch weer voor een tweede wilden. gaan.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11328

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 02 Mei 2018 10:16

Re: Het anti-anticonceptietopic

- gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)? Ik ben op mijn 12e begonnen met de pil omdat ik zo vreselijk ongesteld was. Tot mijn 32 geslikt omdat we een kinderwens hadden. Sindsdien niet meer geslikt en ik voel me een stuk beter! Dit jaar voor het eerst zonder pil / zwangerschap geen najaarsdip gehad!

- wat gebruiken jullie aan anticonceptie? Condoom

- als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect? Ik voel me qua stemming een stuk beter
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem315

Bericht 02 Mei 2018 10:29

Re: Het anti-anticonceptietopic

- Gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?

Ik heb de pil (Yasmin) geslikt van mijn 20e tot 25e (vanwege vriend en onregelmatige lange cyclussen). Daarna gestopt vanwege de vele hoofdpijnen. Hierna nooit weer aan de pil begonnen. Na mijn twee zwangerschappen is mijn cyclus vrij netjes, de menstruaties zijn niet veel zwaarder dan voorheen.

- Wat gebruiken jullie aan anticonceptie?

Condoom/niks.

- Als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?

Van de pil naar niks.
Veel minder zware hoofdpijn, ik voel me vitaler, ben opgewekter en positiever.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8141

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 02 Mei 2018 12:35

Re: Het anti-anticonceptietopic

Gebruik jij de pil en zo ja hoe voel je je en zo nee waarom ben je gestopt (of nooit begonnen)?
Nee, vroeger wel gebruikt tot mn 23e ofzo. Toen een tijdje niks en daarna aan de nuvaring. Ik voelde me wat lichter ofzo zonder de pil.
Daarna ben ik weer gestopt en niet weer begonnen. Toen ik iets met J kreeg ben ik weer aan de pil gegaan maar daar word ik echt Linda Blair van, zonder te overdrijven....ik móést minimaal 1x per dag met iemand ruzie hebben, ik had zo veel agressie in me.

- Wat gebruiken jullie aan anticonceptie?

Ik ben gesterrilisseerd

- Als je van pil naar iets anders geswitcht bent, wat is volgens jou het effect?

Met de nuvaring merkte ik al dat mn humeur wat stabieler was. In het begin was het een vooruitgang, later was ik gewoon non-stop agressief en chagrijnig :nopompom:
Nu met de sterilisatie heb ik wel last van PMS maar niet meer de gehele maand :laughcry:
30-04-2017
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 02 Mei 2018 14:49

Re: Het anti-anticonceptietopic

Ik ben ooit begonnen met de pil (Microgynon), toen nog de Yasmin en de Yaz 24+4 gehad. Kon geen van allen ooit doorslikken, maar ze hielpen wel tegen menstruatiepijn (die daarvoor altijd hels was). Maar wel heel vaak hoofdpijn en een laag libido. Tussen de twee zwangerschappen door alleen condooms gebruikt en na onze tweede een Mirena laten plaatsen. Daar ben ik nu al drie jaar heel tevreden mee. In het eerste jaar af en toe wat bloedinkjes gehad, maar daarna niets meer. Hoofdpijn is stukken minder geworden, libido weer normaal en het is gewoon fijn om er verder geen omkijken naar te hebben.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron